Lähettäjä:
LihavamanaattiMuistin määrä ja sen käyttötarkoitus
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
1
Riemurasia on ollut tavoittamattomissa 1.2.2022 - 2.2.2022 välisen ajan päivitystöiden johdosta. Ilmoitelkaa rohkeasti sivuston ongelmista mikäli niitä tulee vastaan palautesivun kautta.
Lähettäjä:
LihavamanaattiSyy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2018-02-03 16:02:22
+160214
<Garbanzo> +5 RR
Olen jo vuosia ihmetellyt miksi tietotekniikka ei ole kehittynyt muistin käyttämisen osalta lainkaan, vaan päinvastoin. Muistia käytetään surutta. Joskus aikaa sitten ihmeteltiin kun Wolfenstain oli 10MB. Nyt joku päivitystiedosto on 3GB.
Aika: 2018-02-03 22:37:20
+31421
<Putkikameli> +5 RR
realtaste Mulla ainakin rupeaa vituttamaan ihan helvetisti, jos jokin kohtuu simppeli ohjelma syö enemmän resursseja, kuin olis kohtuullista. Vitutus menee vain pahemmaksi, kun ohjelman starttaus kestää puoli minuuttia. Tästä on hyvänä esimerkkinä jokainen Electronilla tuotettu softa (Discord, Slack, Postman, etc.). Se on totta, että muisti on tehty käytettäväksi, mutta minusta ei kuitenkaan haaskattavaksi. Softan hyvä suorituskyky ja resurssien kunnioittaminen pitäisi olla jokaisen itseään kunnioittavan koodarin sydämenasia.
Kommentit (26)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<PandemicZ> Why Witcher 3:nen läpi toiseen kertaan vain 125 tunnissa. Revi siitä! :D
<Why> "PandemicZ Inhoan "ennen kaikki oli paremmin"-ajattelua saatanasti :D" Alle viikko sitten asensin ps1-emulaattorin. Ridge racer revolution easy-rata alle 1.05 kolmanella yrittämällä. Revi siitä :D:D
<realtaste> PandemicZ Väitinkö minä jotain muuta jossain vaiheessa? Sanoin vain että internet on muuttanut peliteollisuutta,jota tuskin voit kiistää? Itsekin sanoit edellisessä kommentissa että 'ei ole millään muotoa realistista saati taloudellista tehdä pelejä "valmiiksi" ennen julkaisua.' Ja olen samaa mieltä, se ei ole kannattavaa kenenkään kannalta. Pelaajat saavat pelit halvemmalla ja yritys säästää resursseja bugien etsimisessä, win-win? Enkä ole edes sanonut että ennen oli paremmin, koska en ole sitä mieltä?
<PandemicZ> realtaste Juu, ja kuten minä sanoin, niin ennen internettiäkään asia ei ollut näin vaan pelit saivat päivityksiä kuten nykyisinkin. Paitsi jotkut NESin kasettipelit, niissä bugit vaan oli ikuisesti (kuten super mariossa). Ja toisekseen, tuo väite että nykyisin pelit pääsääntöisesti julkaistaisiin keskeneräisinä on ihan höpöhöpöä. Niitä testataan satoja, kenties tuhansia työtunteja enemmän kuin 90-luvun pelejä ja pääsääntöisesti pelit pyritään julkaisemaan sellaisessa kunnossa, että kaikki pelin pysäyttävät bugit on korjattu. Inhoan "ennen kaikki oli paremmin"-ajattelua saatanasti :D
<realtaste> PandemicZ Niin eli kuten sanoin, pelin ei tarvitse olla valmis kun se julkaistaan. Ennen internettiä se oli suotavaa ja siihen pyrittiin, varsinkin konsoli puolella.
<PandemicZ> realtaste Pelit ovat potenssiin X monimutkaisempia kuin ennen muinoin, ei ole millään muotoa realistista saati taloudellista tehdä pelejä "valmiiksi" ennen julkaisua. Ja täytyy muistaa, että myös nuo huomattavasti yksinkertaisemmatkin pelit saivat jatkuvasti päivityksiä (kuten Doom, Civ 2 jne). Ne päivitykset vaan piti asentaa korpuilta ja hakea ties mistä (vaikkapa postimyynnin kautta). Kun Doom ilmestyi, oli se versiossa 1.0. Se sai kymmenittäin päivityksiä useiden vuosien ajan, lopulta taisi olla versiossaan 1.9. Päivitysten saaminen vaan oli niin hankalaa, että monet pelasi bugisella.
<Le Pakkomies> Ei noissa peleissä koodia ole kuin murto-osa pelin koosta. Suurimman osa vie tekstuurit, joista suurempia resoluutioita varten pitää olla mukana tarkemmatkin versiot, jotka perusjonnen 1080p "pelikoneessa" ovat käytännössä aivan turhia.
<MunkkiPchia> luulin että kyse oli Slackwaresta
<realtaste> Garbanzo Jos koodaat sen saman pelin samalla ohjelmointi kielellä, ei se vie sen enempää tilaa? Niin internet on muuttanut peliteollisuutta aika radikaalisti.Pelin ei tarvitse olla valmis kun se julkaistaan,vaan vasta päivityksien myötä siitä saattaa tulla pelattava sekä saada kaikki ominaisuudet käyttöön. Mutta tämä avaa kehittäjille uusia mahdollisuuksia kuunnella mitä kuluttaja haluaa ja muuttaa jopa pelin kehitys suuntaa sen perusteella. Puhumattakaan siitä että pelaajat etsivät heille ilmaiseksi kaikki bugit. (imo ennen arvostettiin laatua, nykyään vain hintaa)
<realtaste> Putkikameli Tottakai, en minäkään tykkää odotella iracingin latausruudussa parhaimmillaan minuuttia tai siitä että joudun lataamaan isoja päivityksiä 4g netilläni. Mutta yritän vain ymmärtää miksi näin on koska ei teknologia ole taaksepäin mennyt.? Painopiste on vain muuttunut,sillä ei yrityksien enää varmaan kannata laittaa yhtään resursseja koodin lyhentämiseen ja siistimiseen.
<Putkikameli> realtaste Mulla ainakin rupeaa vituttamaan ihan helvetisti, jos jokin kohtuu simppeli ohjelma syö enemmän resursseja, kuin olis kohtuullista. Vitutus menee vain pahemmaksi, kun ohjelman starttaus kestää puoli minuuttia. Tästä on hyvänä esimerkkinä jokainen Electronilla tuotettu softa (Discord, Slack, Postman, etc.). Se on totta, että muisti on tehty käytettäväksi, mutta minusta ei kuitenkaan haaskattavaksi. Softan hyvä suorituskyky ja resurssien kunnioittaminen pitäisi olla jokaisen itseään kunnioittavan koodarin sydämenasia.
<ch-2015> osman Todennäköisesti olisit kuollut tuberkuloosiin jo kehdossa, eli se siitä tutkimusmatkailusta.
<Goliathus> Mitä teen 16gb RAM:illa, selaan rasiaa (pelkkä rasia ja crome win10) 16% käyttö eli 2,5gb
<Why> realtaste Oma koodauskokemus on Mikrobitti-lehden sivuilta basic-komentojen kopioimista MSX:n muistiin. Siihen aikaan puhuttiin, että lisääntynyt muisti aiheuttaa sen, että koodista tulee "löysää". Kun muistia oli käytössä rajallinen määrä piti keksiä parempia/lyhyempiä tapoja. Nykyään ohjelmat on pikkuriikkisen monimutkaisempia. Rahaa palaa jos koodia ruvetaan tiivistämään.
<Garbanzo> realtaste Ei pelkästään muisti, vaan aika myös; sain kauan odottamani GT Sportin julkaisupäivänä. Levy sisään, ja avot, 2GB:n päivitys heti odottamassa, kesto 42 minuuttia. Aloitin koodaamisen aikoinaan VIC-20 tietokoneella. Koettakaa nykyään tehdä yhtä yksinkertainen tasopeli 3.5kb:n muistilla kuin minä tuolloin tein. Onnistuuko? Ei, pelkkä tyhjä project-filu vie moninkertaisesti tilaa. Miksi?
<MrFiufaufou> osman Täytyy pistää parastaan kun ne alkavat, että jotain hyödyllistä saa sentään elämässä aikaan.
<PandemicZ> Garbanzo Veikkaisin, koska muisti on niin halpaa, että mitä sitä suotta käyttämään aikaa / huonontamaan laatua sen takia. Esimerkiksi vanhassa Soldier of Fortunessa kierrettiin muistin vähyyttä siten, että tekstuureihin generoitiin lennossa tarkempia yksityiskohtia kun niitä meni tölläämään läheltä. Toki siis sellaista geneeristä kohinaa tai vaikka jotain toistuvaa kangaskuviota, eli mitä tahansa mitä voi matemaattisella kaavalla tehdä ja toistaa. Mutta niin, se oli silloin kun muisti maksoi saatanasti. Nyt voi vaan käyttää helvetin tarkkoja tekstuureja.
<PanZe> torakka88 Laitan silti pari kerrosta lisää foliohattuuni ja täytän tuopin keskiketterällä :)
<realtaste> Garbanzo En varmaan ymmärrä pointtiasi? Mutta miksei muistia käytettäisi surutta kun muistin hinta ei ole ongelma,eikä netin nopeus tai cpu/gpu teho? Eli miksi tinkiä laadusta? Kyllähän tiedostojen pakkauskin on parantunut tässä vuosien saatossa ja samaan 10mb todennäköisesti saadaan enemmän 'tavaraa', mutta miksi pakata turhaan huonontaen tiedostojen laatua?
<Balkken> PanZe Onneks ei Venäjällä ollu teleskooppeja ja satellitteja seuraamassa vihollisensa avaruustouhuja niin muutama studiossa napattu kuva riitti vakuuttamaan.
<torakka88> Panze Usko ei ole kysymys vaan tietotaito. Kuuhun asennettiin peilejä jotta pystytään mittaamaan laaserilla etäisyys tarkasti kuuhun. Jotenka A: Laaserit kimmotetaan jostakin muusta kuin siihen tarkoitetusta peilistä kuun pinnalla tai sitten sitten mittaustulokset tulevat jostakin muusta lähteestä. Tai sitten siellä kuussa on peilit ja niistä saa vasteen mittauslaitteistoon. Miksi aina kirjoitan laaserin enkä laser.. tanan -70luku ja RUK kurssien scifi nimet ^^
<Rieti-kissa> jukorte Jospa se AI onkin niin viisas, että sekään ei halua lähteä. Lähimpäänkin tähteen on helkkarin pitkä matka.
<Garbanzo> Olen jo vuosia ihmetellyt miksi tietotekniikka ei ole kehittynyt muistin käyttämisen osalta lainkaan, vaan päinvastoin. Muistia käytetään surutta. Joskus aikaa sitten ihmeteltiin kun Wolfenstain oli 10MB. Nyt joku päivitystiedosto on 3GB.
<jukorte> lask90 Ihminen kestää hiton huonosti avaruutta, parempi vaan lähetellä robotteja. Tähtiin menee sitten joskus AI.
<SummerMän> Kunhan pelit pyörii
<lask90> Mutta kun avaruus ja kuu saavutettiin, ja kauempiin paikkoihin oli liian pitkä matka lähettää ihmisiä, miksi eritoten laittaa mieletön määrä resursseja siihen, että ehkä joskus 50v päästä joku pääsee seuraavalle kivimöykylle? Tottakai teknologiaa tulee kehittää myös avaruusmatkailuun, mutta itse en näe sitä mitenkään eritoten tärkeäksi enää ihmiskunnalle. Eri juttu on, jos todella alukset kehittyy siten, että voimme matkata paljon kauemmaksi tai siitä erityistä hyötyä meille olisi, niin toki avaruusjuttuihin voi enemmänkin sijoittaa.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu