Lähettäjä:
kreivi_geilordScania jarruttaa
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
1
Riemurasia on ollut tavoittamattomissa 1.2.2022 - 2.2.2022 välisen ajan päivitystöiden johdosta. Ilmoitelkaa rohkeasti sivuston ongelmista mikäli niitä tulee vastaan palautesivun kautta.
Lähettäjä:
kreivi_geilordSyy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2015-06-10 15:01:33
+13348
<Korppipoika>
Vanhana pullakuskina voin kertoa että kontissa olisi nyt limput ja kaakut sekasin.
Aika: 2015-06-10 14:55:28
+86941
<alaas13>
onhan se siistiä että rekka pysähtyy 3m matkalla mutta kohta on perseessä semmonen kasa autoja :D
Aika: 2014-08-16 19:55:48
+72138
<hatwok>
Tästä ei sitten kannata saada sitä kuvaa, että rekka pysähtyy nopeasti suoralla tiellä. Ei se aina vaan pysähdy. Varsinkin jos on täyskuorma. Motarilla kerran kun madeltiin ruuhkassa 60km/h, niin joku urpo kiilas mun eteen jonka jälkeen jarrutti. Oli väli sen verran pieni, että siinäkin vauhdissa piti jarruttaa niin, että renkaat ulisi ja silti jäi väli niin pieneksi, että tuulilasista en enää ohittavan auton perää nähnyt. Eli joku 50cm korkeintaan
Aika: 2014-08-16 20:54:14
+11869
<Contula>
Väsyneen näköinen tämä toinen auto
Aika: 2015-06-10 14:59:54
+5070
<Rutjake>
Ocarina Luulin että rekkakuskitkin ajavat naama menosuuntaan.
Kommentit (103)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<Kimble86> Hakusanat: breaking - ja minä kun odotin että tuossa jotain hajoaisi.
<Ktt5000> alaas13 Tosta tuli mieleen erään rekkakuskin tarina ihan täältä Helsingin Metsälän nurkilta. Alamäkipaikassa vesikelillä rekkakuski ties et takana on kaks postin pakua ja kaikilla kiire. No eikö sieltä joku ylläri tullu ja liinat rekassa kiinni. *thwump* 1sek väli ja *thwump* :D
<Vahalato> Kätevä ko tuossa hoksais että oli laiska sitomaan
<mankimasa> onko tämä demostraatio mopoauton ja rekan kohtaamisesta 80km/h alueella jossa rekka vetää kaasu pohjassa ja mopoauto yrittää saada kulkee sen 50 hikisee
<freereg> Jos kuskilla ei oo vöitä nii se olis törmänny tuoho autoon henk.koht.
<massumies> Tässä pitää tietää, että kyseessä on automaattinen hätäjarrutusassistentti (tai joku muu automerkistä riippuen) joka jarruttaa automaattisesti ja kuivalla asvaltilla pitäisi estää peräänajo kokonaan. Mersulla ainakin on mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaistavahdin yhteydessä. Saatavilla monella automerkillä ainakin rekan vetäjiin.
<Myllis87> Ei taida olla rummut ku noin hyvin pidättää.
<Lazmo> Melkoinen möhköhän tuo on, mutta tyhjänä suht kevyt, ja 12 kumitassua pikipinnassa kiinni...
<BluePanther> Kyllähän sitä jotain vois lipsahtaa lahkeeseen, jos tositilanteessa olis ton henkilöau... pussin tilalla ja täysin yllättäen pieni Scanian logo olis kymmenen sentin päässä nenästä. Saati sitten jonkun ajan päästä myöhemmin, kun tilanne on jo ohi ja alkaa kelailemaan, että mitä olis voinut tapahtua. Vaikuttava video, "tiedät kyllä miksi".
<onzir> tuossa pitäs vielä rekkakuskin juoda kahvia samalla, polttaa röökiä, olla puhelin olkapään varassa korvalla... ja kaarteessa ja lastina punttisalivehkeitä niin sitten SITTEN ehkäpä se jarrutusmatkan testaus olisi legittiä laatua.
<windosrmagistus> mut mitenköhän sit ku nyt tulee niit super-rekkoja joiden maksimi tonnimäärä on 75? mahtaako sellanen pysähtyä ihan tuommosella matkalla?
<ppeettrrii> Vaapukkahillomies jännä että insinööriks pääsee noinkin huonolla fysiikan numerolla O.o
<|spödrlö|> pursuaa kuskilta silmät päästä.
<icefox> salettiin alotti jarruttamaan vasta tuossa kohassa missä rekka ilmestyy kuvaan..
<Mixa> kreivi_geilord Median lähetyksen yhteydessä rasia voisi automaattisesti skannata käyttäjän asettamat hakusanat läpi ja ehdottaa muutamia olemassa olevia medioita, että etteihän se nyt vain ole joku näistä.
<WTF> Onhan ne uutena ja auto tyhjänä äkäset jarrut. Eri asia meijänki maaperällä rummut täynnä hiekkaa ajelevia sora-autoja kun kattoo...plu pari tommosta jarrutusta niin saa joku epäonninen rasvahaalari hampaat irvessä taistella uusia paloja paikalleen. T:raskasasentaja
<argumentti> toho täyskuorma päälle ni läpi ois menny
<Lippahivo> Sit kun keksittäis vielä tommosen jarrutuksen kestävät kuormaliinat.
<kreivi_geilord> Introvertti-Pertti eipä se nyt paljoa vaadi klikkailla tuosta noita hakusanoja ja kattoa löytyykö jos muistaa että joku media on repost :D tai nopeasti vaan hakea jollain ilmiselvällä hakusanalla muuten. Tai no vittuakos mä selittelen, ei mulla oikeasti oo mitään parempaa tekemistä :D
<tnttu> Hyvin haukottelee tuossa ihan lopussa :D "OHHOHHOOO!!"
<Introvertti-Pertti> Kreivi_geilord Eikö sulla oo oikeesti parempaa tekemistä kun etsiä millä hakusanoilla kyseinen reposti löytyy? Vai ootko Scania-tyttöjä?
<Moe Szyslak> kreivi_geilord, huomaa tarkastaja...
<kreivi_geilord> Vaivautuuko tällä sivustolla enää ykskään median lähettäjä tai tarkastaja kattomaan löytyykö mediaa aiemmin lähetetyistä? Tämäkin löytyy helposti kun kattoo hakusanalla 'Scania'.
<-Syöpä-> Ja ainaha se rekkakuskin vika on...
<RaDeon> Oliko tuossa lastia ollenkaan? Meinaan aika kova suoritus jos täys 40 tonnia painoa!
<Sphex> Kyllähä se tyhyjänä ja kuivalla asfaltilla seisahtuu mutta sitten ku otetaan täys kuorma lankkua kyytille ja vejetää 77- tietä talvella, saa ootella pysähtymistä.
<opmdevil> Autoa vissiin testattu aikaisemminkin kun on noin rusina.
<jzou> RannKorpr on se parempi kun edessäolevan ruumiinjäsenet ja autonosat sekasin
<Retiisi-> alaas13 Kumpi sitten parempi, rekka joka jyrää jonon autoja vai että rekan perään ajaa jono autoja..
<KakkaPyllyTissi666> mathri_qutra Kuorma sidotaan juuri myös tälläisten tapahtumien varalta, elikkä ei pitäisi käydä mitenkään jos kaikki kunnossa
<Moe Szyslak> Vaapukkahillomies, tuossa väittämässä otetaan huomioon vain renkaiden ja tien välinen kitka, joka kasvaa suhteessa massan kanssa, jolloin jarrutusmatka pysyisi samana. Se ei kuitenkaan ota huomioon jarrupalojen ja levyjen välistä kitkaa, johon auton massa ei vaikuta millään tavalla.
<mathri_qutra> hmm... jos auton jarrut pysäyttää nuin tehokkaasti, miten ajajan kopisa tai rahti kontissa olevat tavarat käyttäytyy?
<Nokipannukahvi> henkilöauto on pumpattavaa mallia.
<jjaskanen> https://www.riemurasia.net/kuva/Scania-jarruttaa/146511
<vilestine> Voihan siinä vähän peltiä taittua kun noin iso auto pysähtyy äkkiä mutta henkiähän tässä koitetaan säästää eikä autoja
<sampax> Miettikää sitä lämpöä noissa jarrurummuissa!
<Nagling> Ja kuskilla naama tuulilasissa :D
<puruskai> Joku pierassut mopoautossa, vai mikä tuota vaivaa?
<thirvi> Hemuliformis Tässä kokeillaan automaattista jarrutussysteemiä, eli kuski vain painaa kaasua, ei jarrua koskaan. Eli testin pääasia on että rekka pysähtyy.
<MaskMan> Farmariauto ei voi hyvin
<PelottavaPontso> Pikkuauto ei voi hyvin vaikka ei kolariin joutunutkaan
<Hemuliformis> vielä kun tietäisi missä kohtaa se jarruttaminen alkoi
<^PKN^> alaas13 Puhumattakaan niistä "hyvin" sidotuista paperirullista siellä kyydissä
<Vaapukkahillomies> Insinöörit tietää, että massa ei vaikuta jarrutusmatkaan. Kitka vaikuttaa.
<thirvi> Eihän nuo hätäjarrutussysteemit ole arkipäiväiseen käyttöön suunniteltu.. lasti menee nurin ja takaa voi aiheuttaa ketjukolarin, mutta todennäköisesti säästää henkiä. Ja auto kyllä menee huoltoon aina kun noita jarruja joutuu käyttään.
<freereg> Videona https://www.youtube.com/watch?v=k3fvROZgfoA
<Metsien_mies> alaas13 jättävät seuraavalla kerralla sitten oikean mittasen turvavälin.
<hoppe1> Kuinkahan monta kertaa mahtavat jarrupalat kestää tuota ja voisi olla jännän näköistä jäisellä tiellä. Todella vaikuttavaa silti
<Korppipoika> Vanhana pullakuskina voin kertoa että kontissa olisi nyt limput ja kaakut sekasin.
<Rutjake> Ocarina Luulin että rekkakuskitkin ajavat naama menosuuntaan.
<julberistus> Ocarina nää testataan täydellä lastilla
<alaas13> onhan se siistiä että rekka pysähtyy 3m matkalla mutta kohta on perseessä semmonen kasa autoja :D
<Ocarina> Täydellä lastilla kaikki olisi tullut kuitenkin takaa kuskin naamalle.
<Esinahkatakki> Jarruttaminen alkanut jo 200 metrin päästä
<mikis-> juu määki haluisin nähä saman tilanteen täyskuormalla.
<hatwok> Pahoittelut NeoKössille. Hän taisi poistaa käyttäjänsä saatuaan liikaa miinusta mun kanssa väittelystä. Ei ollu tarkotus tuhota kenenkään elämää.
<Squdi> Kukaan ei jarruta noin ellei ole itse sitonut kuormaansa ja vaivaa nähden.
<testo_jolle> Volvo ei voi hyvin!
<mekkuli> Oranssi auto on kyllästynyt elämään
<hatwok> NeoKössi Paremmin mä asiassa pysyn, kun itse puhut jostain peruskoulusta, parran ajamisesta ja kihomadoista... Ja kun rekkoja ajetaan ihan käytännössä, ei teoriassa. Niin on hyvä tehdä selväksi, että se ei ole niin yksinkertaista. Muuten joku idiootti kuvittelee jälleen, että rekat pysähtyy ihan yhtä hyvin kuin mikä tahansa muu ajoneuvo. Tämä olkoon viimeinen kommenttini tästä asiasta. Tä alkaa menee jo spämmin puolelle.
<routasydän> Jzani Juurikin siihen viittasin, että vittumaista ylös alas heijausta ajaa ilmajousitetulla. Kyllä S-sarjan Sisu hyvä on ajaa, vaikkei täydessä kuormassa olisikaan. SK toki niistä se huonoin vaihtoehto, mutta kuitenkin... Esim. SL-Sisu istui omaan käteen ja perseen alle paljon paremmin kuin moni uudenkarhea Scania.
<hatwok> NeoKössi Puhuin kylläkin käytännöstä. Ja voit toki mennä katsomaan netistä jarrutusmatkoja henkilöauton, linja-auton, kuorma-auton, rekan ja täysperäyhdistelmien jarrutusmatkoista. Kummasti vaan ne isommat vehkeet vaatii enemmän pysähdysmatkaa vaikka niissä onkin enemmän renkaita.
<SQ4> Laita tuonne 60000 kiloo lastia...
<hatwok> NeoKössi Ja sitten voi vielä kummastella sitä, että tuolla maailmassa on niin sanottuja alamäkiäkin. Silloin auton massa ei vedäkään suoraan renkaita tietä kohti, vaan pysäyttämiseen vaadittava voima kasvaa paljon enemmän, kuin renkaiden kitka.
<nomiika> scania 5/5
<hatwok> NeoKössi Hyvä huudella peruskoulusta. Tiesitkö, että nykyään pitää käydä vähintään amis, että pääsee työkseen ajamaan. Siinä taas huudellaan sitten jollain lukion fysiikan peruskurssilla (jonka minäkin olen käynyt - oho!). Ota huomioon, että kaikissa rekoissa ei ole toimivaa ABS-järjestelmää. Jarruttaessa myös kuorman muuttama painopiste saa perävaunun helposti heittelemään vasemmalta oikealle, joka saa pyörät jopa irtoamaan maasta (missäs se kitka nyt on?). Varsinkin, jos kaarteessa pitää jarruttaa, niin suurella kuormalla liian nopeasti hidastaminen voi aiheuttaa kippaamisen kyljelleen.
<Jay82> Tuulilasin sisäpuoli on täynnä vittua, saatanaa ja perkelettä tossa vaiheessa.
<rallitus> Hatwok, Ei riipu massasta, jos kitkakerroin on vakio. T:Maol. Tutki asia, ennenkuin miinustat.
<lolleroinen123> suomessa jäisellä tiellä jossa on ohut vesikerros päällä niin liukuu kilometrin kun jarruttaa.
<hatwok> rallitus Joo, ei se riipukkaan sen suuruudesta. Se riippuu massasta, jos nyt haluat alkaa pilkkua nussimaan.
<Viipo> laiton määrä lisäpitkiä t:räsänen
<|spödrlö|> lentää kyllä räkäjarrun take-away kupista kansi tuulilasille.
<Lippahivo> Oikeessa elämässä voi kuormansidonta olla tärkeähkössä elementissä vastaavanlaisessa jarrutuksessa. Laite pysähtyy kyllä, mutta kuorma tahtoo jatkaa liikettä etiäppäin. Tässä pitää tietää http://fi.wikipedia.org/wiki/Mekaniikan_peruslait
<Karponara> kommentteja lukemalla voi päätellä että rasian suurin käyttäjäryhmä on rekkamiehet
<Humpappaa> Contula Se on kyllästynyt näyttämään Opel Zafiralta...
<Jzani> routasydän Ei ne "uudemmat" Rellun kojetaululla olevat Sisut mitään häävejä ole ajaa ilmajousitetun ohjaamon vuoksi. Sivuikkuna pitää aukasta ettei aina lyö päätä lasiin ku koppi retkahtaa pienestä kuopasta. Vanhassa SK:ssa taas tippuu hampaat jos ei oo 10tn ylikuormaa ja teli ylhäällä.
<rallitus> Eihän pysähtymismatkan pitäisi millään tavalla riippua lastin suuruudesta.
<worldspinsaround> g voimat
<kaunipa> ja vittu mitä hauskaa tää muka on?
<routasydän> Voi vitun hetekka Scaniat... Tästä giffistäkin sen näkee kuinka tuolla hytissä tulee vaan merisairaaksi, kun on niinkuin trampoliinilla ajaisi. Rautajousinen SISU sen olla pitää.
<Zack> Auto: "En voi hyvin."
<Bicycle> Vaikkei rekkailuun liitykkään, niin kerronpa kuitenkin. Tänään kun olin hakemassa 17:30 Alkosta viiniä, 2-kaistaisella tiellä olin itse oikealla ja Celica oli vasemmalla kaistalla. Celica oli noin auton mitan verran eelläni ja Celican takaa kurvaa täyttä häkää pakettiauto peräkärryn kanssa tuosta pienestä välistä edelleni. 200 metrin jälkeen kaikki 3 käännyimme oikealle. Keskisormeeni taisi iskeä sillä hetkellä jäykkäkouristus.
<Zoqeri> Sysiässä Kyllä, Scania on nro 2 ja Sisu on nro 1.
<tumezki> Tässä pitää tietää että kyseessä on uusi kehitteillä oleva itsestään jarruttava järjestelmä peräänajo tilanteessa, mutta tiedä sitten miten toimii Suomessa talvella.
<ppeettrrii> volvokin osaa : https://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg
<epetti> hatwok ja lisäksi täytyy muistaa että tässä luultavasti esitellään jotain Scanian uutta jarrujärjestelmää, jota ei todellakaan ole kaikissa tiellä liikkuvissa vanhoissa kuorma-autoissa/rekoissa.
<Syntcaani> Lähettäjä kiittää: lasti paskana
<osteri49> tais kuskilla tulla makkaraperunat syliin
<evok-> auto ei voi hyvin
<Sysiässä> rekka mediaa ahh... mutta scania on nro 2 :)
<hexagon> tunnistaakohan tuo järjestelmä päällä olevan kuorman ja osaa laskea lisääntyvän jarrutusmatkan tarpeen?
<tyranki> en koskaan ole volvoa halunnut, paisti nyt.
<Contula> Väsyneen näköinen tämä toinen auto
<delfreb> Toimii hyvin ku on uus auto, valitettavasti suomessa autot on 10-20v vanhoja
<Foliopipo> Ilmeisesti pieniä potenssiongelmia golffilla ko nuin on nuupahtanu, tai sitte silläki on kauhia dagen äfteri..
<Jussipoika86> saa olla kuorma aika hyvin sidottuna
<liitu> Huonoille kuskeille ;) suunniteltu henkilöauto
<Riemujonne> Mitä hittoa? kreivi_geilordin lähettämä media, missä ei näy tissit eikä perse?
<SusimainenJokeri> Tai sitten jarru oli jo pohjassa gifin alusta alkaen
<hatwok> Tästä ei sitten kannata saada sitä kuvaa, että rekka pysähtyy nopeasti suoralla tiellä. Ei se aina vaan pysähdy. Varsinkin jos on täyskuorma. Motarilla kerran kun madeltiin ruuhkassa 60km/h, niin joku urpo kiilas mun eteen jonka jälkeen jarrutti. Oli väli sen verran pieni, että siinäkin vauhdissa piti jarruttaa niin, että renkaat ulisi ja silti jäi väli niin pieneksi, että tuulilasista en enää ohittavan auton perää nähnyt. Eli joku 50cm korkeintaan
<juippi10> Kaasua vaan, niin posahtaa tuollanen kumivene iloisasti
<jarkkax> Sitte sama jäisellä tiellä.
<Squirrel-> hyvin ne esteen tunnistaa
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu