Quantcast

Lähettäjä:

Gadget Gadget

Niin no...

...no niin.

2.4 / 5 (35 ääntä)

Niin no... - ...no niin.

Julkaistu: 5.8.2019 10:38

2.5K
Palkkio lähettäjälle: +100 RR

Lähettäjä: Gadget Gadget

Otsikko: Niin no...

Kuvaus: ...no niin.

Hakusanat: latauspiste, sähköauto, generaattori,

2.4 / 5 (35 ääntä)

ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ

Mikäli tämä mediatiedosto on mielestäsi sopimaton tai omistat tekijänoikeudet mediatiedostoon ja haluat sen poistettavaksi, voit lähettää siitä meille ilmoituksen.

Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.

Syy

repostMediaId

Lyhyt selvitys

Merkkejä jäljellä

600

Kommentointiin liittyvät säännöt voit lukea tästä.

Kommentti ei liity mediaan

Eniten ääniä saaneet kommentit

Aika: 2019-08-05 14:46:16

+15542

<jepjep666> +5 RR

Ei tuollaisen hyötysuhde ole niin huono kun kun moni haluaa ymmärtää. Mikäli dieselgeneraattori käynnistyy ja sammuu automaattisesti, lataa isolla virralla moottorin käydessä optimaalisella kierrosalueella, niin tuo generaattori ei montaa litraa kuluta dieseliä kun tuo sähköpurkki on täynnä. Tuo sähköauton matka mitattuna kulutettuina diesel litroina / 100km on varmasti kelvollinen moneen suoraan polttomoottoriautoon nähden jotka ei juuri koskaan käy optimikierroksilla ja ovat käynnissä auton ollessa pysähdyksissäkin.

70

Aika: 2019-08-05 12:18:54

+316

<MichaeI> +5 RR

Tässä pitää tietää että polttoainegeneraattori (kaapin pakoputkesta päätellen) tuottaa sähkövirran jakelupisteeseen. Teho/hyötysuhde = surkea.

11

Aika: 2019-08-05 11:21:20

+14417

<SupaKillah666> +5 RR

Mitä mun nyt pitää tietää?

7

Kommentit (38)

Piilota OFF-Topic keskustelu

05.09.2019 01:20

<Aapope> Jepjep666, eli tahdot sanoa että jos otan tuon generaattorin autoni katolle ja ajelen sen avulla niin ei mene niin paljon diiseliä kun akut latautuu tehokkaammin? energian säilymisen lakia ei voi edes piipertäjät kumota...

20.08.2019 16:34

<DeWorD> Yks iso miinus sähköautoille tällä vuosiluvulla on akut. Ne on aika isoja ja painaviaja muutenki kuluu hitaasti ajan kanssa. Olihan siittä teslan rekasta juttua, et tulee kantavuus vastaan kun täytyy olla akkuja senverran, et pääsee yhdellä latauksella tarpeeksi pitkälle. Diesselirekalla on parempi viedä painavaa tavaraa kauemmaksi. Tulevaisuudessa sähkö vie.

20.08.2019 10:32

<jepjep666> Kanakotka Ei nyt tullut odoteltua Teslojen halventumista. Enkä ostanut täyssähköautoa vaikka sen olisi samaan hintaan saanutkin. Tilasin kuitenkin ladattavan hybridin ja 3,5h latauksella (normi suko rasiasta, voimaviralla nopeammin) ajaa 60km pelkällä sähköllä. Riittää käytössäni noin 150 päivänä vuodesta päivittäiseen ajoon joilloin bensakonetta ei tarvitse käyttää ollenkaan. Ehkä seuraava sitten on täyssähkäri..

17.08.2019 00:27

<L_A_G> Ihan hyvä mutta fossiilisilla polttoaineilla käyvä generaattori, oli kyse perinteisestä diesel-generaattorista tai vähän eksoottisemmmasta kaasu-turbiinista, käy aina optimi-kierroksilla jolloin niillä on aina paras mahdollinen hyötysuhde. Vaikka tämä voi tekiikkaa ymmärtämättömälle vaikuttaa tyhmältä, tässä kumminkin saavutetaan pienemmät päästöt sekä kulutus kuin missään vastaavan kokoisessa polttomoottori-autossa.

14.08.2019 15:28

<jepjep666> Kanakotka Voi JUMALAUTA milli pari :D :D. Itseasiassa käytetty Tesla on ihan vakavasti harkinnassa. 50k€ alkaa olemaan niiden hinnat käytettynä. Kunhan käytettyjen määrä lisääntyy, niin hinnat laskee entisestään. 40k€, voisi olla ostopaikka. Sen voin ostaa hyvinkin myymällä osakkeita jos haluan. Sitäpaitsi Nissan Leaf E+ kulkee myös miltei 400km latauksella kuten moni muukin eikä tarvi olla miljonääri, lisäksi lataus 90min 20%->80%. Mulla on varmaan kahden käden sormissa laskettavissa päivät vuodessa jolloin kilometrit menee yli 250km vuorokaudessa. Päivitä tietojasi. Kehitys etenee..

14.08.2019 13:40

<Kanakotka> jepjep666 Jos se milli tai pari löytyy niin osta se Tesla. Puhuin nyt yleisestä SÄHKÖAUTOISTA(en hybrideistä), jolla USEIMMISSA on se akun kesto 150km ja USEIMMISSA ilmoitettu latausaika 8 tuntia. En ymmärrä miten suomenkieli voi olla välillä noinkin vaikeaa, että pitää oikein korostaa...

13.08.2019 13:30

<jepjep666> rude1 Vuosituhannen vaihteessa kaikki ammattivalokuvaajat sanoivat ettei digikamerat koskaan syrjäytä oikeaa filmikameraa. Vähän sama tilanne sunnuntaiautoilijoiden ja sähköautojen välillä..

13.08.2019 13:27

<jepjep666> Kanakotka Sähköinsinöörinä kyllä tiedän mikä siirtomaksu on. Siirtomaksuineen sähkönhinta pyörii 10-14 snt/kWh ja sellaisella päästään likipitäen 2€/100km kulutukseen sähköautoilla. Tarkennetaan toista väittämääsi sähköautojen ajomatkoista ja latausajoista: lähinnä hybrideillä se täyssähkölla ajaminen rajoittuu tuollaisiin 100km matkoihin. Täyssähköautoilla pääsee kyllä merkittävästi pitempiä matkoja. Tesla Model 3:lla pääsee esimerkkisi matkan mainiosti ja pikalatauksella 30 min laturissa odottelulla useamman sata kilometriä lisää.

13.08.2019 08:18

<rude1> Moni tämän päivän ihminen puhuu sähköautoista samaan sävyyn kuin vanhempani puhuivat tietokoneista 90-luvulla...

09.08.2019 17:43

<Kanakotka> jepjep666 Unohdat nyt siirtomaksun kun laskeskelet sähkön hintaa, joka on lähes puolet sähkön hinnasta muutenkin. Jatketaan tuota samaa vaikka sillä, että jos pitäisi ajella se 300-500km sähköautolla, joista useimmissa on se mahdollinen ajomatka mahdollisimman optimaalisella ajotyylillä siinä 150km paikkeilla ja lataus kestää 8 tuntia...

09.08.2019 08:39

<jepjep666> Kanakotka "sähkövimpain" pärjää esimerkkejäsi vastaan oikein hyvin. Mikäli sitä ladataan kotona schuko- tai voimarasiasta, eikä dieselgenulla. Sähköautojen sähkönkulutus per 100km on noin 2 euroa, mihin ei bensa/diesel pysty. Esimerkkisi Fiasko Panda vie 5 euroa sadalla kilometrillä. 2,5 kertaa sähköauton verran.

08.08.2019 19:39

<Kanakotka> jepjep666 Dieselmoottoriin vertailu kylmästä alotuksesta on melko epäreilu vertailu, koska pienikin dieselmotti hörppii hyvin iloisesti menovettä kylmästartista. Omalla bensavehkeellä, joka ei ole mikään pieni auto (painoa lähes 2t) pääsen 100km 5 litralla, ja kun kyseessä on vielä 04, joka ei ole mitenkään "kulutustehokas" ei nykyinen sähkövimpain pärjää. Jos verrataan nykyaikaseen vaikkapa Fiat Pandaan, sille on ilmoitettu 3.5l/100km... Että se siitä tutkimisesta.

08.08.2019 19:34

<Kanakotka> thirvi Siinä kyllä olet täysin oikeassa että tulevaisuus on sähköautoissa, mutta polttomoottoreita voi jyskyttää muullakin kun bensalla tai dieselillä. Periaatteessa vety olisi mahtava vaihtoehto silloin kun sille tulee teknologia, jolla sitä voi tuottaa energiatehokkaasti. Polttomoottoreissa on huomattava paino/tehosuhde johon pelkällä sähkömoottorilla ei tulla pääsemään, vaikka hävikki saataisiinkiin pois, koska paino tule aina olemaan ongelma. Onhan nuo sähköiset super ja hyperautot kivoja sen 50 minuuttia mitä akku kestää, mutta jopa hyvin janoisella Bugatilla voi ajella koko päivän.

07.08.2019 11:21

<jepjep666> Kanakotka Jatka tutkiskelua ihmeessä.. Optimaalisesti toimiva generaattori ja merkittävästi polttomoottoria paremmalla hyötysuhteella toimiva sähkömoottori ei ole kovin huono vaihtoehto etenkään tilapäislataukseen kun suora polttomoottorivetoinen auto.Tuossa esim linkkiä testiin, jossa suoralla polttomoottirilla varustettu auto oli merkittävästi kevyempikin..https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hammentava-tulos-dieselgeneraattorilla-ladattu-sahkoauto-kulutti-vahemman-kuin-pieni-dieselauto/6772958#gs.u65jxv

07.08.2019 10:36

<thirvi> Ja kun vielä oikein miettii tuota kuvaa ja mikä siinä on huvittavaa ja ristiriitaista, niin se on nimenomaan se polttomoottorilla toimiva generaattori. Siitä pitää tulevaisuudessa päästä eroon. Me eletään sähkömoottorikäyttöjen ja polttomottorien suhteen sellaista sekavaa murrosvaihetta. Mutta tulevaisuus on sähkömoottoreissa.. ainakin yksityisautoilun suhteen. Se mikä nyt tänäpäivänä on paras valinta ei ole helppo tai yksiselitteinen. Tulevaisuudessa se on sähkökäyttö. Ihan oikein että tuolle nyt nauretaan, mutta se mikä tulevaisuudessa tuosta kuvasta häviää on polttomottori eikä sähköauto.

07.08.2019 09:34

<thirvi> Kanakotka Polttomoottori on hyötusuhteeltaan aina melko surkea. Kyse onkin nyt siitä että onko kuvan systeemi parempi kuin polttomoottorilla kulkeva auto. Ja itse väittäisin ainakin että on. Ihan siitä syystä mitä jepjep666 selitti. Polttomoottori on todella surkea varsinkin "dynaamisessa" ajossa, eli kaupunkiajossa jossa kiihdytellään ja jarrutellaan. Tasaisella tiellä ja pitkällä matkalla varmaan ajaisin mieluummin vielä polttomoottoriautoa kuitenkin.

06.08.2019 22:23

<Kanakotka> jepjep666 Kun tuota asiaa tutkii, niin se teho/hyötysuhde on todella surkea. Koostaan päätellen tuo häkki on siellä 60-80kW/h paikkeilla, jossa akut tietenkin luontoystävällistä ongelmajätettä. Genua ei tässä oikeen näe, että sen ulosantoa ei voi havaita, mutta helvetinmoista hävikkiä se kumminkin tulee tuottamaan, ottaen huomioon, että se on kokoluokkaa "omilla pyörillä varustettu".

06.08.2019 15:07

<jepjep666> Hugaali Ei se veturi niitä vaunuja lämmitä moottorin hukkalämmöllä. Dieseljunissa generaattori tekee sähkön valaistusta ja lämmitystä varten. Sähköautoissa puolestaan lämmitys ei valtavasti lyhennä ajomatkaa. Jos kulutus normiajolla on 15-20kWh/100km, niin auto lämpenee varsin pienellä teholla suhteessa ajon kulutukseen. Tuota voi suhteuttaa vaikka saunaan jonka saa 5 kilowatilla melko kuumaksi.

06.08.2019 14:56

<tuuhee> ParadoX Mites Isetta?

06.08.2019 13:38

<Hugaali> jepjep666: ongelma on, jos se polttomoottori (jolla tuotetaan sähköä) ei ole mukana ajoneuvossa, ja sen polttomoottorin jäähdytysnestekiertoa ei käytetä ajoneuvon lämmittämiseen (kylmällä). Junassa se dieselmoottori lämmittää samalla hukkalämmöllään (noin 50% energiasta) vaunujen sisätilat. Muuten lämmitys tarvii tehdä sähköllä ja hyötysuhde on aina alle 50% (kun 50% menee lämpönä harakoille).

06.08.2019 11:42

<jepjep666> pakkopulla7 Eikö generaattorin polttoaine pumpata, jalosteta, kuljeteta aivan samasta paikasta kun sen uuden diesel-tekniikankin? Itse en ole suoraan puolesta enkä vastaan sähkö tai polttomoottori vehkeille, mutta molemmille täälä on tilaa ja tarpeensa. Sähkömoottorit on muuten merkittävästi taloudellisempia ja huoltovapaampia kun polttomoottorit. Onhan raideliikenteessäkin paljon diesel-käyttöisiä vetureita joissa generaattori tuottaa sähkön sähkömoottoreille eivätkä ne ole suoralla vedolla polttomoottorista. Näissä toki jää akusto pois välistä mutta sähkömoottorin hyödyt voittaa silti.

06.08.2019 09:43

<pakkopulla7> Generaattorin hyötysuhde n. 50% + lautauksessa syntyvät häviöt + generaattorin polttoaineen pumppaaminen maasta, jalostaminen, kuljetus, sähöauton akkumetallien louhiminen ja jalostaminen. Taitaa saastuttaa enemän kuin uusin diesel tekniikka.

06.08.2019 09:20

<nostokurki> jepjep666 Ei se juuri sen huonompi ole kuin suoraan polttomoottorilla kulkevassa autossakaan. Yhden kilowattitunnin tekeminen kuluttaa keskimäärin 3.3dl dieseliä optimihyötysuhteella, eli keskiverto pikkuauton lataus kuluttaa karkeasti 4.6 litraa dieseliä sadalle kilometrille (14kwh*0.33l).

06.08.2019 08:59

<Hugaali> Yksi tapa harrastaa sähköautoilua on vetää perässä peräkärryä, jossa on dieselgeneraattori, jolla tekee sähkön kulkemiseen. Aiemmin tämän estämiseksi sähköautoissa ei ollut vetokoukkua, mutta ovat joutuneet laittamaan koukun. Kuvittelisin hyötösuhteen olevan huonompi kuin suoraan dieselautossa, kun generaattorin hyötysuhde, latauksen hyötysuhde ja akun käytön hyötysuhteen kertautuvat, ja lisäksi polttomoottorin hukkalämpöä (noin 50%) ei voi käyttää lämmitykseen kylmällä säällä. Etenkin tuo hukkalämpö on iso ongelma, kun lämmityskin on vain sähköllä.

06.08.2019 06:19

<pikkumusta> Muotoilukielessä paljon samaa.

05.08.2019 21:52

<keranha> Itseasiassa, jenkeissä tekivät testin, sama määrä polttoainetta polttisautoon, ja tommosella sähköksi sähköautoon, sähköautolla pääsi pidemmälle.

05.08.2019 20:28

<joku00> ei v*ttu mitä juttui tääl

05.08.2019 14:46

<jepjep666> Ei tuollaisen hyötysuhde ole niin huono kun kun moni haluaa ymmärtää. Mikäli dieselgeneraattori käynnistyy ja sammuu automaattisesti, lataa isolla virralla moottorin käydessä optimaalisella kierrosalueella, niin tuo generaattori ei montaa litraa kuluta dieseliä kun tuo sähköpurkki on täynnä. Tuo sähköauton matka mitattuna kulutettuina diesel litroina / 100km on varmasti kelvollinen moneen suoraan polttomoottoriautoon nähden jotka ei juuri koskaan käy optimikierroksilla ja ovat käynnissä auton ollessa pysähdyksissäkin.

05.08.2019 14:45

<kaljaviina> sitä ollaan niin vihreää ja pelastetaan tää pallo... eiku

05.08.2019 12:49

<störde> ParadoX Millä automerkillä kaikki autot sitten ovat edes jokseenkin hyväksyttävän näköisiä?

05.08.2019 12:18

<MichaeI> Tässä pitää tietää että polttoainegeneraattori (kaapin pakoputkesta päätellen) tuottaa sähkövirran jakelupisteeseen. Teho/hyötysuhde = surkea.

05.08.2019 12:15

<testo_jolle> jameke kumikeijonhanska ja siihen kun ottaa vielä huomioon auton kuluttaman ja hukkaaman sähkön suhteutettuna matkaan. Niin mitenkähän tuo on.

05.08.2019 12:00

<jameke> @kumikeijonhanska Onko kuitenkaan? Akkujen lataamisessa tulee häviötä, samoin kuin purkamisessa.

05.08.2019 11:51

<maksamakkara> Niin no... nyt meni ohi, mikä tässä on pointti.

05.08.2019 11:41

<pepeplus> Kyseessä varmaankin vara järjestely.

05.08.2019 11:21

<SupaKillah666> Mitä mun nyt pitää tietää?

05.08.2019 11:14

<ParadoX> Ei voi kuin ihmetellä mitä BMW:llä on päässä liikkunut kun muotoilivat tuon pienen sähköauton. Siihen asti joka auto ollut jokseenkin hyväksyttävän näköinen.

05.08.2019 10:49

<kumikeijonhanska> Onhan tuossa vielä parempi kokonaishyötysuhde kuin bensa-autossa.

Foorumilla tapahtuu

Jonossa on 29 mediaa! Lähetä uusi kuva/video tästä.
Lähetä uusi media

Ei kyselyä tälle päivälle. Lisää uusi kysely tästä.

SAMANKALTAISIA

Niin maukasta

12 619 katselukertaa

Noniin, lähetään

15 559 katselukertaa

Kommentointiin liittyvät säännöt

  • Pyri kunnioittamaan muita kirjoittajia ja heidän mielipiteitään.
  • Merkitse kommenttisi lähetysvaiheessa off-topiciksi mikäli se ei liity mitenkään itse mediaan.
  • Ylläpidolla on oikeus poistaa kommentti ilman mitään erillistä ilmoitusta.
  • Jylppy-Galleriaan ei hyväksytä poliittisten äärilaitojen riitelyä tai maahanmuuttopolitiikkaan liittyviä medioita tai kommentteja, niillä ei ole mitään viihdearvoa eivätkä ne tästä syystä sovellu Riemurasiaan.
  • Kiihottaminen kansanryhmää vastaan on kiellettyä.
  • Väkivallalla tai millään muullakaan uhkailua ei sallita, kohdistuipa se toiseen kirjoittajaan, julkisuuden henkilöön tai tuntemattomaan ihmiseen. Myöskään muita ei saa kannustaa väkivaltaan tai vainoon.
  • Linkit jotka sisältävät erotiikkaa, väkivaltaa, häiritseviä kuvia tai mainontaa ovat kiellettyjä.
  • Poistamme mainostarkoituksessa laaditut kirjoitukset, olipa mainostettava asia sitten tavara, palvelu, aate tai maailmankatsomus. Puolueen tai uskonnon kiihkeä tuputtaminen voi olla myös mainostamista.
  • Yksityiselämään kuuluvia asioita ei saa julkaista. Tämä tarkoittaa mm. puhelinnumeroita, osoitetietoja ja sähköpostiosoitteita.
  • Toistuva saman asian kommentointi on kiellettyä.
  • Mediaan liittymättömät kommentit, kuten maahanmuuttopoliikka tapahtuu foormilla. Pääset siihen tästä. Sallimme kuitenkin mediaan liittymättömät kirjoitukset tietyissä rajoissa. On myös välillä piristävää kuulla käyttäjien omia hauskoja kokemuksia elämästä.
  • Jatkuvista sääntöjen rikkomisesta ylläpidolla on oikeus antaa käyttäjälle varoitus (7 päivän kirjoitus -ja äänestyskielto) sekä räikeimmissä tapauksissa porttikielto sivustolle tai tunnuksen poisto.
  • Kaikkien näiden sääntöjen jälkeen pyritään pitämään keskustelu kuitenkin rentona.