Lähettäjä:
GadgetNiin no...
...no niin.
Lähettäjä: Gadget
Otsikko: Niin no...
Kuvaus: ...no niin.
Hakusanat: latauspiste, sähköauto, generaattori,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2019-08-05 14:46:16
+15542
<jepjep666> +5 RR
Ei tuollaisen hyötysuhde ole niin huono kun kun moni haluaa ymmärtää. Mikäli dieselgeneraattori käynnistyy ja sammuu automaattisesti, lataa isolla virralla moottorin käydessä optimaalisella kierrosalueella, niin tuo generaattori ei montaa litraa kuluta dieseliä kun tuo sähköpurkki on täynnä. Tuo sähköauton matka mitattuna kulutettuina diesel litroina / 100km on varmasti kelvollinen moneen suoraan polttomoottoriautoon nähden jotka ei juuri koskaan käy optimikierroksilla ja ovat käynnissä auton ollessa pysähdyksissäkin.
Aika: 2019-08-05 12:18:54
+316
<MichaeI> +5 RR
Tässä pitää tietää että polttoainegeneraattori (kaapin pakoputkesta päätellen) tuottaa sähkövirran jakelupisteeseen. Teho/hyötysuhde = surkea.
Aika: 2019-08-05 11:21:20
+14417
<SupaKillah666> +5 RR
Mitä mun nyt pitää tietää?
Kommentit (38)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<Aapope> Jepjep666, eli tahdot sanoa että jos otan tuon generaattorin autoni katolle ja ajelen sen avulla niin ei mene niin paljon diiseliä kun akut latautuu tehokkaammin? energian säilymisen lakia ei voi edes piipertäjät kumota...
<DeWorD> Yks iso miinus sähköautoille tällä vuosiluvulla on akut. Ne on aika isoja ja painaviaja muutenki kuluu hitaasti ajan kanssa. Olihan siittä teslan rekasta juttua, et tulee kantavuus vastaan kun täytyy olla akkuja senverran, et pääsee yhdellä latauksella tarpeeksi pitkälle. Diesselirekalla on parempi viedä painavaa tavaraa kauemmaksi. Tulevaisuudessa sähkö vie.
<jepjep666> Kanakotka Ei nyt tullut odoteltua Teslojen halventumista. Enkä ostanut täyssähköautoa vaikka sen olisi samaan hintaan saanutkin. Tilasin kuitenkin ladattavan hybridin ja 3,5h latauksella (normi suko rasiasta, voimaviralla nopeammin) ajaa 60km pelkällä sähköllä. Riittää käytössäni noin 150 päivänä vuodesta päivittäiseen ajoon joilloin bensakonetta ei tarvitse käyttää ollenkaan. Ehkä seuraava sitten on täyssähkäri..
<L_A_G> Ihan hyvä mutta fossiilisilla polttoaineilla käyvä generaattori, oli kyse perinteisestä diesel-generaattorista tai vähän eksoottisemmmasta kaasu-turbiinista, käy aina optimi-kierroksilla jolloin niillä on aina paras mahdollinen hyötysuhde. Vaikka tämä voi tekiikkaa ymmärtämättömälle vaikuttaa tyhmältä, tässä kumminkin saavutetaan pienemmät päästöt sekä kulutus kuin missään vastaavan kokoisessa polttomoottori-autossa.
<jepjep666> Kanakotka Voi JUMALAUTA milli pari :D :D. Itseasiassa käytetty Tesla on ihan vakavasti harkinnassa. 50k€ alkaa olemaan niiden hinnat käytettynä. Kunhan käytettyjen määrä lisääntyy, niin hinnat laskee entisestään. 40k€, voisi olla ostopaikka. Sen voin ostaa hyvinkin myymällä osakkeita jos haluan. Sitäpaitsi Nissan Leaf E+ kulkee myös miltei 400km latauksella kuten moni muukin eikä tarvi olla miljonääri, lisäksi lataus 90min 20%->80%. Mulla on varmaan kahden käden sormissa laskettavissa päivät vuodessa jolloin kilometrit menee yli 250km vuorokaudessa. Päivitä tietojasi. Kehitys etenee..
<Kanakotka> jepjep666 Jos se milli tai pari löytyy niin osta se Tesla. Puhuin nyt yleisestä SÄHKÖAUTOISTA(en hybrideistä), jolla USEIMMISSA on se akun kesto 150km ja USEIMMISSA ilmoitettu latausaika 8 tuntia. En ymmärrä miten suomenkieli voi olla välillä noinkin vaikeaa, että pitää oikein korostaa...
<jepjep666> rude1 Vuosituhannen vaihteessa kaikki ammattivalokuvaajat sanoivat ettei digikamerat koskaan syrjäytä oikeaa filmikameraa. Vähän sama tilanne sunnuntaiautoilijoiden ja sähköautojen välillä..
<jepjep666> Kanakotka Sähköinsinöörinä kyllä tiedän mikä siirtomaksu on. Siirtomaksuineen sähkönhinta pyörii 10-14 snt/kWh ja sellaisella päästään likipitäen 2€/100km kulutukseen sähköautoilla. Tarkennetaan toista väittämääsi sähköautojen ajomatkoista ja latausajoista: lähinnä hybrideillä se täyssähkölla ajaminen rajoittuu tuollaisiin 100km matkoihin. Täyssähköautoilla pääsee kyllä merkittävästi pitempiä matkoja. Tesla Model 3:lla pääsee esimerkkisi matkan mainiosti ja pikalatauksella 30 min laturissa odottelulla useamman sata kilometriä lisää.
<rude1> Moni tämän päivän ihminen puhuu sähköautoista samaan sävyyn kuin vanhempani puhuivat tietokoneista 90-luvulla...
<Kanakotka> jepjep666 Unohdat nyt siirtomaksun kun laskeskelet sähkön hintaa, joka on lähes puolet sähkön hinnasta muutenkin. Jatketaan tuota samaa vaikka sillä, että jos pitäisi ajella se 300-500km sähköautolla, joista useimmissa on se mahdollinen ajomatka mahdollisimman optimaalisella ajotyylillä siinä 150km paikkeilla ja lataus kestää 8 tuntia...
<jepjep666> Kanakotka "sähkövimpain" pärjää esimerkkejäsi vastaan oikein hyvin. Mikäli sitä ladataan kotona schuko- tai voimarasiasta, eikä dieselgenulla. Sähköautojen sähkönkulutus per 100km on noin 2 euroa, mihin ei bensa/diesel pysty. Esimerkkisi Fiasko Panda vie 5 euroa sadalla kilometrillä. 2,5 kertaa sähköauton verran.
<Kanakotka> jepjep666 Dieselmoottoriin vertailu kylmästä alotuksesta on melko epäreilu vertailu, koska pienikin dieselmotti hörppii hyvin iloisesti menovettä kylmästartista. Omalla bensavehkeellä, joka ei ole mikään pieni auto (painoa lähes 2t) pääsen 100km 5 litralla, ja kun kyseessä on vielä 04, joka ei ole mitenkään "kulutustehokas" ei nykyinen sähkövimpain pärjää. Jos verrataan nykyaikaseen vaikkapa Fiat Pandaan, sille on ilmoitettu 3.5l/100km... Että se siitä tutkimisesta.
<Kanakotka> thirvi Siinä kyllä olet täysin oikeassa että tulevaisuus on sähköautoissa, mutta polttomoottoreita voi jyskyttää muullakin kun bensalla tai dieselillä. Periaatteessa vety olisi mahtava vaihtoehto silloin kun sille tulee teknologia, jolla sitä voi tuottaa energiatehokkaasti. Polttomoottoreissa on huomattava paino/tehosuhde johon pelkällä sähkömoottorilla ei tulla pääsemään, vaikka hävikki saataisiinkiin pois, koska paino tule aina olemaan ongelma. Onhan nuo sähköiset super ja hyperautot kivoja sen 50 minuuttia mitä akku kestää, mutta jopa hyvin janoisella Bugatilla voi ajella koko päivän.
<jepjep666> Kanakotka Jatka tutkiskelua ihmeessä.. Optimaalisesti toimiva generaattori ja merkittävästi polttomoottoria paremmalla hyötysuhteella toimiva sähkömoottori ei ole kovin huono vaihtoehto etenkään tilapäislataukseen kun suora polttomoottorivetoinen auto.Tuossa esim linkkiä testiin, jossa suoralla polttomoottirilla varustettu auto oli merkittävästi kevyempikin..https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hammentava-tulos-dieselgeneraattorilla-ladattu-sahkoauto-kulutti-vahemman-kuin-pieni-dieselauto/6772958#gs.u65jxv
<thirvi> Ja kun vielä oikein miettii tuota kuvaa ja mikä siinä on huvittavaa ja ristiriitaista, niin se on nimenomaan se polttomoottorilla toimiva generaattori. Siitä pitää tulevaisuudessa päästä eroon. Me eletään sähkömoottorikäyttöjen ja polttomottorien suhteen sellaista sekavaa murrosvaihetta. Mutta tulevaisuus on sähkömoottoreissa.. ainakin yksityisautoilun suhteen. Se mikä nyt tänäpäivänä on paras valinta ei ole helppo tai yksiselitteinen. Tulevaisuudessa se on sähkökäyttö. Ihan oikein että tuolle nyt nauretaan, mutta se mikä tulevaisuudessa tuosta kuvasta häviää on polttomottori eikä sähköauto.
<thirvi> Kanakotka Polttomoottori on hyötusuhteeltaan aina melko surkea. Kyse onkin nyt siitä että onko kuvan systeemi parempi kuin polttomoottorilla kulkeva auto. Ja itse väittäisin ainakin että on. Ihan siitä syystä mitä jepjep666 selitti. Polttomoottori on todella surkea varsinkin "dynaamisessa" ajossa, eli kaupunkiajossa jossa kiihdytellään ja jarrutellaan. Tasaisella tiellä ja pitkällä matkalla varmaan ajaisin mieluummin vielä polttomoottoriautoa kuitenkin.
<Kanakotka> jepjep666 Kun tuota asiaa tutkii, niin se teho/hyötysuhde on todella surkea. Koostaan päätellen tuo häkki on siellä 60-80kW/h paikkeilla, jossa akut tietenkin luontoystävällistä ongelmajätettä. Genua ei tässä oikeen näe, että sen ulosantoa ei voi havaita, mutta helvetinmoista hävikkiä se kumminkin tulee tuottamaan, ottaen huomioon, että se on kokoluokkaa "omilla pyörillä varustettu".
<jepjep666> Hugaali Ei se veturi niitä vaunuja lämmitä moottorin hukkalämmöllä. Dieseljunissa generaattori tekee sähkön valaistusta ja lämmitystä varten. Sähköautoissa puolestaan lämmitys ei valtavasti lyhennä ajomatkaa. Jos kulutus normiajolla on 15-20kWh/100km, niin auto lämpenee varsin pienellä teholla suhteessa ajon kulutukseen. Tuota voi suhteuttaa vaikka saunaan jonka saa 5 kilowatilla melko kuumaksi.
<tuuhee> ParadoX Mites Isetta?
<Hugaali> jepjep666: ongelma on, jos se polttomoottori (jolla tuotetaan sähköä) ei ole mukana ajoneuvossa, ja sen polttomoottorin jäähdytysnestekiertoa ei käytetä ajoneuvon lämmittämiseen (kylmällä). Junassa se dieselmoottori lämmittää samalla hukkalämmöllään (noin 50% energiasta) vaunujen sisätilat. Muuten lämmitys tarvii tehdä sähköllä ja hyötysuhde on aina alle 50% (kun 50% menee lämpönä harakoille).
<jepjep666> pakkopulla7 Eikö generaattorin polttoaine pumpata, jalosteta, kuljeteta aivan samasta paikasta kun sen uuden diesel-tekniikankin? Itse en ole suoraan puolesta enkä vastaan sähkö tai polttomoottori vehkeille, mutta molemmille täälä on tilaa ja tarpeensa. Sähkömoottorit on muuten merkittävästi taloudellisempia ja huoltovapaampia kun polttomoottorit. Onhan raideliikenteessäkin paljon diesel-käyttöisiä vetureita joissa generaattori tuottaa sähkön sähkömoottoreille eivätkä ne ole suoralla vedolla polttomoottorista. Näissä toki jää akusto pois välistä mutta sähkömoottorin hyödyt voittaa silti.
<pakkopulla7> Generaattorin hyötysuhde n. 50% + lautauksessa syntyvät häviöt + generaattorin polttoaineen pumppaaminen maasta, jalostaminen, kuljetus, sähöauton akkumetallien louhiminen ja jalostaminen. Taitaa saastuttaa enemän kuin uusin diesel tekniikka.
<nostokurki> jepjep666 Ei se juuri sen huonompi ole kuin suoraan polttomoottorilla kulkevassa autossakaan. Yhden kilowattitunnin tekeminen kuluttaa keskimäärin 3.3dl dieseliä optimihyötysuhteella, eli keskiverto pikkuauton lataus kuluttaa karkeasti 4.6 litraa dieseliä sadalle kilometrille (14kwh*0.33l).
<Hugaali> Yksi tapa harrastaa sähköautoilua on vetää perässä peräkärryä, jossa on dieselgeneraattori, jolla tekee sähkön kulkemiseen. Aiemmin tämän estämiseksi sähköautoissa ei ollut vetokoukkua, mutta ovat joutuneet laittamaan koukun. Kuvittelisin hyötösuhteen olevan huonompi kuin suoraan dieselautossa, kun generaattorin hyötysuhde, latauksen hyötysuhde ja akun käytön hyötysuhteen kertautuvat, ja lisäksi polttomoottorin hukkalämpöä (noin 50%) ei voi käyttää lämmitykseen kylmällä säällä. Etenkin tuo hukkalämpö on iso ongelma, kun lämmityskin on vain sähköllä.
<pikkumusta> Muotoilukielessä paljon samaa.
<keranha> Itseasiassa, jenkeissä tekivät testin, sama määrä polttoainetta polttisautoon, ja tommosella sähköksi sähköautoon, sähköautolla pääsi pidemmälle.
<joku00> ei v*ttu mitä juttui tääl
<jepjep666> Ei tuollaisen hyötysuhde ole niin huono kun kun moni haluaa ymmärtää. Mikäli dieselgeneraattori käynnistyy ja sammuu automaattisesti, lataa isolla virralla moottorin käydessä optimaalisella kierrosalueella, niin tuo generaattori ei montaa litraa kuluta dieseliä kun tuo sähköpurkki on täynnä. Tuo sähköauton matka mitattuna kulutettuina diesel litroina / 100km on varmasti kelvollinen moneen suoraan polttomoottoriautoon nähden jotka ei juuri koskaan käy optimikierroksilla ja ovat käynnissä auton ollessa pysähdyksissäkin.
<kaljaviina> sitä ollaan niin vihreää ja pelastetaan tää pallo... eiku
<störde> ParadoX Millä automerkillä kaikki autot sitten ovat edes jokseenkin hyväksyttävän näköisiä?
<MichaeI> Tässä pitää tietää että polttoainegeneraattori (kaapin pakoputkesta päätellen) tuottaa sähkövirran jakelupisteeseen. Teho/hyötysuhde = surkea.
<testo_jolle> jameke kumikeijonhanska ja siihen kun ottaa vielä huomioon auton kuluttaman ja hukkaaman sähkön suhteutettuna matkaan. Niin mitenkähän tuo on.
<jameke> @kumikeijonhanska Onko kuitenkaan? Akkujen lataamisessa tulee häviötä, samoin kuin purkamisessa.
<maksamakkara> Niin no... nyt meni ohi, mikä tässä on pointti.
<pepeplus> Kyseessä varmaankin vara järjestely.
<SupaKillah666> Mitä mun nyt pitää tietää?
<ParadoX> Ei voi kuin ihmetellä mitä BMW:llä on päässä liikkunut kun muotoilivat tuon pienen sähköauton. Siihen asti joka auto ollut jokseenkin hyväksyttävän näköinen.
<kumikeijonhanska> Onhan tuossa vielä parempi kokonaishyötysuhde kuin bensa-autossa.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu