Lähettäjä:
Tomb-stoneLennolla
Lähettäjä: Tomb-stone
Otsikko: Lennolla
Hakusanat: turvavyö, lentokone, huolestuneisuus,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
1
Riemurasia on ollut tavoittamattomissa 1.2.2022 - 2.2.2022 välisen ajan päivitystöiden johdosta. Ilmoitelkaa rohkeasti sivuston ongelmista mikäli niitä tulee vastaan palautesivun kautta.
Lähettäjä:
Tomb-stoneLähettäjä: Tomb-stone
Otsikko: Lennolla
Hakusanat: turvavyö, lentokone, huolestuneisuus,
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2019-08-14 10:10:10
+41435
< pireol> +5 RR
Korppipoika jospa tää alimman kuvan kaveri katteliki tapahtumia autossa istuen
Aika: 2019-08-14 09:55:11
+13348
<Korppipoika> +5 RR
Viimeksi ku ite olin lennolla nii vyö kulki lantion kohdalla.
Aika: 2019-08-14 11:29:28
+16760
<Marckontscz> +5 RR
Kyllä se vyö on ihan hyvä pitää siellä koneessa kiinni ihan koko ajan jo pelkän turbulenssin takia. Kun tulee semmonen pikku ilmakuoppa että kone menee alle sekunnissa pari metriä alaspäin ja itse jatkat samalla korkeudella kunnes pääsi kohtaa katossa olevan lentoemännän kutsunapin on ihan hyvä jos se nappi toimii niin lentoemo osaa tulla putsaamaan suurimmat veriläiskät ja ehkä paikkaamaan entistäkin toimimattomamman pääsi...
Aika: 2019-08-14 11:54:10
+5119
<Balkken> +5 RR
On se vyö ihan näppärä noissakin tilanteissa. Helpompi yhdistää nimi ruumiiseen kun se on vielä köytetty paikalleen.
Kommentit (21)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<Marckontscz> Kanakotka Eipä ole tuo triplaseiskakaan suoraan yhteydessä sääsatelliitteihin ja pikaisella etsinnällä löysin kolme incidenttiä joissa kyseinen konetyyppi oli lentänyt ennalta arvaamattomasti turbulenssiin joka oli johtanut matkustajien/matkustamohenkilökunnan loukkaantumisiin...
<Kanakotka> Marckontscz Sattuneesta syystä kieli kommunikoinnissa tämän henkilön kanssa on englanti. Co-pilot:n lähin suomennos on "apupilotti", vaikka sitä termiä ei suomenkielessä käytettäisikään, koska en ole sattuneesta syystä suomenkieleksi tätä keskustelua käynyt. Hän on työskennellyt tätä ennen British Airwayssin 777-300:ssa, joten se ei paljoa merkkaa onko yleinen järjestelmä erilainen. Hänellä myös on ikää 50 päälle, joten systeemit voivat erota nykyisestä muutenkin ajan kuluessa.
<Marckontscz> Kanakotka ensinnäkään hän ei ole apupilotti vaan perämies, toisekseen lentäjät lentää yhtä konetyyppiä kerrallaan. Ryanairilla tämä konetyyppi on Boeing 737. Kolmanneksi lennonjohdolta ei kysellä säätietoja kuin hätätilanteessa pois lukie lentoonlähtö ja laskuselvityksessä saatavat tuulitiedot vaan säätiedot saadaan radion kautta atiksesta(Automated Terminal Information Service) tai sitten datalinkillä.
<Kanakotka> Marckontscz Kyseessä on toki apupilotti, mutta tuntemani Ryanairin laskuun töitä tekevä henkilö kyllä väittää, että reittikoineet johon hänet on koulutettu ovat ainakin kaikki yhteydessä sääsateellitteihin. Tämä kuulemma mm. auttaa vähentämään lennonjohdolta puhetrafiikkia.
<Marckontscz> Kanakotka Kyllä se vaan voi lentäjätkin yllättää. Eikä liikennelentokoneet ole kytkettyjä sääsatelliitteihin vaan niissä on oma säätutka joka saa heijasteen vesipisaroista cat elikkä clear air turbulenssia nämä tutkat eivät havaitse ollenkaan...
<Kanakotka> Tähkä Riippuu iästä. Jos on sen verran pienikokoinen, että rajun liikkeen mukana voi yhden pisteen vyöstä sujahtaa ali tai yli, silloin sylissä on turvallisempi.
<Kanakotka> Marckontscz Ei sitä isoa turbulenssia tule ilman varoitusta, ja reittikoneetkin ovat kytkettyjä sääsatelliitteihin ym.s. Tietty jos torkut ottaa, niin silloin kannattanee kiinnittää itsensä, ettei tule rajumpaa herätystä. Pienkoneessa nuo ilmakuopat on ihan eri asia kun reittikoneessa, koska ellei ihan suoraan rajuun myrskyrintamaan lennä, sellaista ilmakuoppaa ei tulekkaan, että reittikone dippaisi pari metriä.
<Tähkä> Ko nähtii tää pakkolasku porukoitte kaa uutisis nii ihmettelin äänee et onkse haastateltava naine ottanu lapsesa irti vöistä pitääksee sitä sylissää. Meijä äiti sano et ei kai niitä pieniä lapsia ees pidetä vöissä. Ei siit sit puhuttu enempää, mut kyl mä luulisin et pietään aina ja kaikille turvallisinta on pysyä vöissä
<Marckontscz> tsaina turbulenssi on ilman liikettä pystysuunnassa. Lentokone taas liikkuu aerodynamiikan ansiosta ilmamassan mukana ei tietenkään täysin koska koneen inertia pyrkii pitämään koneen liikkeen muuttumattomana. Ihminen taas ei liiku lainkaan tämän ilmamassan mukaisesti koska ei tuota nostetta vaan ihmisen inertia pyrkii pitämään liikeen muuttumattomana ja painovoima vetää toki alaspäin. Jos ja kun turbulenssi vie konetta nopeammin alaspäin kuin painovoima sen sisällä istuvaa ihmistä irtoaa kyllä perse penkistä. Olen pienkoneessa lyönyt pään kattoon useasti turvavyöstä huolimatta.
<tsaina> Marckontscz Niin meinaatko, että se painovoima vaikuttaa lentokoneeseen, mutta ei matkustajiin?
<ottoke> Tulee väistämättä mieleen parinkymmenen vuoden takaa Weird Al Yankovic ja semmonen biisi kuin Albuquerque. "Had my tray table up and my seat back in the full upright position". /watch?v=JE37e1eK2mY?t=122 Edelleen menevä biisi muuten.
<2koni> Korppipoika Viimeks ku tän piirtäjä oli lennolla nii se tais olla nevör
<Kalma Säde> Pitää hypätä just kun kone osuu maahan.
<Balkken> On se vyö ihan näppärä noissakin tilanteissa. Helpompi yhdistää nimi ruumiiseen kun se on vielä köytetty paikalleen.
<Marckontscz> Kyllä se vyö on ihan hyvä pitää siellä koneessa kiinni ihan koko ajan jo pelkän turbulenssin takia. Kun tulee semmonen pikku ilmakuoppa että kone menee alle sekunnissa pari metriä alaspäin ja itse jatkat samalla korkeudella kunnes pääsi kohtaa katossa olevan lentoemännän kutsunapin on ihan hyvä jos se nappi toimii niin lentoemo osaa tulla putsaamaan suurimmat veriläiskät ja ehkä paikkaamaan entistäkin toimimattomamman pääsi...
<mitävaan> Haluatko elää loppuelämäsi viisaana ja maailmantuska rinnallasi vai tietämättömänä ja tyytyväisenä?
<lapiolortto> Kypärä olisi kyllä jo hyvä tuossa tilanteessa
<Kantasolu> Ja varmaan suojalasit olis kannattanu laittaa ennen koneeseen nousemista.
<Kelhanion> Blondi: Olen aina halunnut koskettaa toisen naisen nänniä. Tämä voi olla elämäni viimeinen mahdollisuus.
< pireol> Korppipoika jospa tää alimman kuvan kaveri katteliki tapahtumia autossa istuen
<Korppipoika> Viimeksi ku ite olin lennolla nii vyö kulki lantion kohdalla.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu