Lähettäjä:
LihavamanaattiKoulutuksen kehitys
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
1
Riemurasia on ollut tavoittamattomissa 1.2.2022 - 2.2.2022 välisen ajan päivitystöiden johdosta. Ilmoitelkaa rohkeasti sivuston ongelmista mikäli niitä tulee vastaan palautesivun kautta.
Lähettäjä:
LihavamanaattiSyy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2018-11-27 00:38:44
+32979
<ern0ld> +5 RR
Tästäkin oli "älymystö" pahottanu twitterissä mielensä. Jaetaan kuulemma harhaanjohtavaa tietoa ja jotain omaa asiaa ajetaan. Kuvaa ei voi vissiin vaan ottaa vitsinä
Aika: 2018-11-27 09:27:11
+52476
<Why> +5 RR
Nii, sitä olen ihmetellyt kun matikan kirjat pitää uusia joka helevatan vuosi. Ero entiseen saattaa olla muutama lasku. Ihan hyvin kelpaisi yli 30v. vanhat oppikirjat. Ei se matikka niin paljoa ole muuttunut.
Aika: 2018-11-27 05:25:18
+429
<CliffBarnestaroil> +5 RR
Ei ees harjoitella enää pulpetin alle menoa ydinsodan sattuessa.
Aika: 2018-11-27 10:03:35
+3953
<Bluester> +5 RR
ern0ld Itse 70-luvulla kouluni alottaneena ja oman lapsen koulunkäyntiä seuranneena väitän että vaatimustasot on jopa kasvaneet siihen mitä itse koulunpenkkiä kulutin. Hyvässä vitsissä pitää olla mukana hitunen totta. Tämä meneekin itsellä mukahauskatjosetymmärräetomistahuumorintajua-kategoriaan.
Aika: 2018-11-27 01:28:35
+2034
<picno> +5 RR
Mitä mulla on mennyt ohi?
Kommentit (40)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<psyko soma> kiinnostaa niin helvetiste
<Setech> Tässä pitää tietää, että nämä on ne tehtävät joilla saa tarpeeksi pisteitä ettei jää luokalleen. 5 on uusi hylätty, mutta saa jatkaa opiskelua ettei "jää ikäluokasta jälkeen."
<L_A_G> Tässä tulee mieleen siskon taideopettaja-miehen, joka ei osaa piirtää tai tehdä muuta taidettakaan, jakama toisen taide-opettajan vuodatus siitä kuinka on perseestä että haukutaan ilmiö-oppimista ja kuinka opinto-tulosten laskun syynä on oikeasti se että oppilaat on nyt niin perseestä. Varmaan vaan vituttaa kun on saanut opetussuunitelman vitulleen juuri omalle aineelle sopivalla tavalla ja nyt sitä mennään korjaamaan virheet pois.
<Bluester> Awnker Ei kannata lotota tällä viikolla, korkeakoulututkinto löytyy plakkarista. Muksu ei ole vielä kerinnyt niin pitkälle että jatko-opinnoista pitäisi päättää.
<Awnker> bluester et varmaankaan opiskellut tai lapsesi ei opiskele korkeakouluissa tai lukiossa. ;)
<Awnker> Tätähän se on. Korkeakouluissa vaikeammista kursseista pääsee 1-5 henkeä läpi yms.
<torakka88> ZalehanderZ Tuosta profiilikuvasta päätellen fysiikkalaskut meni koulussa mainiosti xD Keometria katos ^^
<ZalehanderZ> nennu Paitsi että koodauspuolella lähestulkoon jokainen asia toimii laskutoimitusten perusteella. Kännyköiden fyysisellä suunnittelu- ja rakentamispuolella taasen tarvitaan insinööritaitoja, mm. komponenttien toimivuuden osalta, mitkä pohjautuvat pitkälti matematiikan osaamiseen eli "varsinkin näihin" laskuihin sekä "näitä" vaikeampiin laskuihin. Kyllä minäkin opiskelin ns. turhaa matematiikkaa/fysiikkaa (esim. ydinfysiikka) insinööriopintojeni aikana, mutta se ei haitannut minua yhtään, koska aiheen osaaminen kehittää ymmärrystä laajemmista kokonaisuuksista ja loogista päättelykykyä.
<Näätä TÄ!> nennu Jaa a. Mitäs siin sun kännykässäs sitten on, jos ei ne numeroita ole? Entä prosessori? Mitäs se tekee? Laskutoimituksia? :D
<thirvi> nennu Jos mikroprosessorin spekseissä kerrotaan paljonko se tuottaa lämpöä, niin suunnittele sille piirilevy jonka kupari toimii sopivasti jäähdyttimenä. Samat laskelmat saat tehdä jänniteregulaattorile myös. Voihan sitä lyödä kuparia hihatuntumaltakin "tarpeeksi", mutta jos haluaa laitteesta pienikokoisen ja tehokkaa, niin kyllä siinä hieman matematiikkaa tarvitaan.
<nennu> thirvi Kyllä siihen pitää opiskella ihan eri juttuja että kännykän pystyy rakentamaan. hyvin pieni merkitys matematiikalla siinä. ja varsinkaan näillä laskuilla.
<Akee_> Kanakotka Jaa jaa meillä tuli puolelle luokalle uudet "1-2" matikan kirjat ja puolet sai vanhat "1-2" matematiikan kirjat ja ne oli niin lähelle samoja että pystyi opettaja muutamaa tehtävää lukuunottamatta koko luokalle opettamaan samaan aikaan eikä siellä ollut mitään juuria siihen aikaan. Mutta tiedän myös sen että nykyään 1-2 luokkalaiset olisi viisaampia johtamaan Suomen valtiota kun nykyiset välimallin iäkkääät hörhöt
<Kanakotka> Why Esimerkiksi matikanopetukseen verrattain mitä itse olen vähän yli 16v sitten koulussa oppinut on ilmestynyt lisäksi delta, kuutiojuuri ja modulo. Seiskan matikanopinnot on nykyään vaikeampia kun itellä oli ysin alkupuolella.
<Enmittee> Why: Opetustavat on voinu muuttua, mutta periaatteessahan se on niin kuin sanot.
<tsiku> Why Nyt puhut vähän mutta asiaa. Aina kun ruskea kirjekuori sujahtaa jonkun povitaskuun niin on oikein valtakunnan tasolla uudet kirjat koulussa perkele.
<Normaalijorma> ...no jos 95 prosenttia lapsista tänä päivänä kantaa vähintään kolmikirjaismista diagnoosia, on erityisherkkä, ylivilkas, alikehittynyt, tai muuten vaan sapattivapaalla, ja loput 5 prossaa on vegaaneja, niin ei voi vaan enää vittu kauhalla vaatia.
<Näätä TÄ!> CliffBarnestaroil Tuo on muuten jännä fakta. Samaan aikaan kun elettiin murrosaikaa ja nuoriso kapinoi vanhoja menetelmiä vastaan ns. "rauhan ja rakkauden" meiningeissä, oli silti kokoajan varauduttava siihen pahimpaan. Ei oole poistunut mihinkään varusmiespalveluksesta nuo opit, mutta tietääkseni silloin otettiin hieman vakavammin se asia, että joku sitä punaista namiskuukkelia painaa.
<Tonny> Väliin vois laittaa sen "kaksi banaania plus yks omena jne...."- paskan
<Johnny Bravo> ern0ldkaikki mikä on lähempänä totuutta kun saisi ei voi saa olla vitsi
<vääräklemmari> Niin helvetin tyypillistä, että oikein pistää vituttamaan. Noh, nykyajan koululaiset ampuvat itseään polveen tällä osamattomuudellaan (monessakin asiassa) tulevaisuudessa, kun pitäis itse ruveta ratkomaan ongelmia ja niissä ongelmissa on justiin tämä matematiikka olennaisin osa ratkaisuihin. Itse pidän ainakin matikkaa helvetin tärkeänä.
<karvatura> Kun katsoo minkämoisia paskavammaisia reikäpäitä jo alakoululaisissa voi tulla vastaan niin ei tämä ihan kaukana maalista ole.
<thirvi> nennu Rakentaa ja koodaa sen älykännykän jota tuijottamalla sä tuhlaat suuren osan ajastasi ja maksat siitä tuhat euroa.
<MösjööTipsu> nennu Kyllä se on kiva, kun kaikenlaista osaa laskea. Ja onhan noilla laskutoimituksilla joku peruste, miks ne on keksitty, vaik neliöjuuria nyt ei oikeen taida normaali duuneissa tarvita. Opetetaan kouluissa paljon turhaa paskaa, kuten vaikka länsimaalaisen elämän kulutusoppeja ja kummalisia mieleipiteitä faktojen sijaan.
<nennu> mijuraut Mitä noillakin tiedoilla tekee nykymaailmassa?
<Kuukkeli> Täällä oli jossain kuva voimistelusta 50-luvulla (tai joskus) ja nykypäivänä. Siinäkin oli pieni ero.
<LordDiablo> picno Koulutus
<Kartzaz> ern0ld Ei sitä nykyään noin vaan lähetä vitsailee! Eka pitää määritellä erittäin tarkkaan, että nyt olen kertomassa vitsin ja sitten sen voi kertoa ja saada silti paskaa niskaan, kuinka paska huumori sulla on.
<The Shamrock> Tällä viitataan varmaan osittain tähän ilmiöoppimiseen viimeisessä kuvassa. Onhan toi totta, että matematiikan tehtäviä on helpotettu paljon yläaste ja lukiovaiheessa kun on menty kohti tätä "voi rassukka" mentaliteettiä että pakko päästää läpi. Olen silti iloinen, että nykyään on heti ekoilla luokilla tehty aika haastavia tehtäviä. Katsonut oman lapsen ykkös ja kakkos luokan matikan kirjaa jossa opetellaan laskemaan plus ja vähennyslaskuja ja viimeinen tehtävä onkin yhtälöryhmätyyppinen tehtävä, jossa pitää ratkaista puuttuvat numerot.
<MikkoP> ern0ld Ja sitten opettajat jakaa tätä samaa kuvaa facessa. Älymystöllä meni ohitse että tämä ei oikeasti ole vitsi nykyajan teht'vistä, vaan asenteesta niihin tehtäviin.
<Bluester> ern0ld Itse 70-luvulla kouluni alottaneena ja oman lapsen koulunkäyntiä seuranneena väitän että vaatimustasot on jopa kasvaneet siihen mitä itse koulunpenkkiä kulutin. Hyvässä vitsissä pitää olla mukana hitunen totta. Tämä meneekin itsellä mukahauskatjosetymmärräetomistahuumorintajua-kategoriaan.
<Why> Nii, sitä olen ihmetellyt kun matikan kirjat pitää uusia joka helevatan vuosi. Ero entiseen saattaa olla muutama lasku. Ihan hyvin kelpaisi yli 30v. vanhat oppikirjat. Ei se matikka niin paljoa ole muuttunut.
<Why> Yksi hienoimpia tenttejä mitä olen tehnyt oli "Tietokone laitteet". Nettiä sai käyttää ja vastaukset pystyi antamaan suomeksi, ruotsiksi, saksaksi ja japaniksi. Suorat copy/paste vastaukset kelpasi...mutta pientäkään virhettä ei saanut olla muuten meni pisteitä myös oikein vastatuista kysymyksistä. Oli muutenkin paras ATK-opettaja johon olen törmännyt. Oli koko ajan selvillä uusista asioista. Muistan kun saimme luennon uudesta dvd-levytekniikasta. Levy oli läpinäkyvä ja siinä oli jtn. 7-8 kerrosta. Tämä tapahtui jtn. 15 vuotta sitten
<maggarasoosi> Toi värittäminen vasta vaikeeta on. kuka vaan pinta-aloja laskee, mut yritäpä nykyaikana löytää koulun matikanluokasta värikyniä. Siihen hommaan pitää jo olla korkeakoulututkinto.
<Peekele> ern0ld voisin melkein veikata, ettei ole ollut älymystö kyseessä :D
<pepeplus> Onhan se vielä nytkin vaativa tehtävä kun pitää päättää minkä väriseksi sen yritttää värittää.
<lurso> Kyllä nykyään on jo vaihtoehtoinen korvaava tehtävä, jossa kysytään "miltä sinusta tuntuu tänään?"
<CliffBarnestaroil> Ei ees harjoitella enää pulpetin alle menoa ydinsodan sattuessa.
<picno> Mitä mulla on mennyt ohi?
<ern0ld> Tästäkin oli "älymystö" pahottanu twitterissä mielensä. Jaetaan kuulemma harhaanjohtavaa tietoa ja jotain omaa asiaa ajetaan. Kuvaa ei voi vissiin vaan ottaa vitsinä
<lask90> 2022 koululaisilla on sovellukset, joissa tetriksen kaltaisia pelejä ja kokeessa lähinnä kysytään että onko ollut hauskaa ja onko opettaja ollut mukava. Historian tunneilla pelataan Fortniteä ja urheilun tilalla E-urheilua.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu