Lähettäjä:
ArabJono matelee
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
1
Riemurasia on ollut tavoittamattomissa 1.2.2022 - 2.2.2022 välisen ajan päivitystöiden johdosta. Ilmoitelkaa rohkeasti sivuston ongelmista mikäli niitä tulee vastaan palautesivun kautta.
Lähettäjä:
ArabSyy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2017-09-15 11:26:55
+4598
<PandemicZ> +5 RR
Arab Tuo se on helvettiä Suomen autoilukulttuurissa, suorilla nelikaistaisilla moottoriteillä on 100km/h rajoitus (kuopio-varkaus esimerkiksi). Sen sijaan, että kritisoitaisiin nopeusrajoituksia keskitytään syyllistämään ja rahastamaan sen (kohtuullisia) rikkojia. Sitten taas jossain mutkaisella hiekkatiellä voi olla 80km/rajoitus, vaikka fysiikan lait estävät sen noudattamisen. Nähtävästi nopeusrajoituksia arvotaan jotenkin liikenteen määrän mukaan, mikä on aika hämmentävä peruste tehdä päätöksiä. Eikö nopeusrajoituksia kannattaisi säätää sen mukaan, missä vauhdissa tiellä on turvallista?
Aika: 2017-09-15 19:07:42
+43
<Jahu123> +5 RR
Omasta mielestä sekään, että katson kokoajan mittaria jotten ajaisi pienintäkään ylinopeutta ei paranna liikenneturvallisuutta. Varsinkin kameroiden läheisdessä ja paikoissa missä polisit kamerapakuinen yleensä päivystää tulee yleeensä vilkuiltua turhankin usein mittaristoon. Kaikki on pois liikenteen seuraamisesta.
Aika: 2017-09-15 17:29:58
+4598
<PandemicZ> +5 RR
jubs Hmh, olet varmasti oikeassa, epäilen kuitenkin ettei moottoritiellä 100 -> 120 nopeusnostolla ihan älyttömästi ole tien kuntoon vaikutusta (kun harvemmin niissä on jyrkkiä mutkia tai kuoppia). Ja vaikka olisikin, niin jos me ei yhteiskuntana kyetä ylläpitämään tieverkkoa, jossa on 10-20 km/h kovemmat nopeudet, niin onhan se nyt vittuperkele melko säälittävää :D
Kommentit (26)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<Makkarakuningas> Jahu123 Kommentoin vanhaan mediaan kun olen perässä.. Mutta totta puhut tuossa mittariin katsomisessa. Ajelen töiden puolesta välillä yhden tehtaan pihassa, jossa on rajoituksena 30km/h. Tiedän että nopeutta alueella valvotaan kameroilla. Jakavat huomautuksia ja pahimmissa tapauksissa kieltävät kuskeja ajamasta alueella. Pointti on, itse tarkkailen enemmän omaa nopeuttani kuin mitä edessä päin tapahtuu..
<torakka88> PandemicZ Varmana arvaatkin että tässä aiheessa tieteellinen tutkimusmateriaali ei lopu 100,000 sivun kohdalla. Ehkäpä siellä taustalla on deduktiivinen tutkimukseen pohjautuva logiikka eikä lonkalta ammuttu yleistys? https://fi.wikipedia.org/wiki/Abduktiivinen_pÄÄttely --- https://fi.wikipedia.org/wiki/Charles_S._Peirce
<maksamakkara> Jemen se on lähes joka vuotinen ongelma se rahan loppuminen kesken vuoden ja hallitus joutuukin sitten tekemään lisäbutjetin teiden hoitoon. Ne tiet on kuitenkin pakko huoltaa viimeistään sitten, kun alkavat olla vaarallisia. Tämän hetkinen talouskasvu on kyllä erittäin tervetullut tältäkin osalta.
<Jahu123> Omasta mielestä sekään, että katson kokoajan mittaria jotten ajaisi pienintäkään ylinopeutta ei paranna liikenneturvallisuutta. Varsinkin kameroiden läheisdessä ja paikoissa missä polisit kamerapakuinen yleensä päivystää tulee yleeensä vilkuiltua turhankin usein mittaristoon. Kaikki on pois liikenteen seuraamisesta.
<Halohjata> Seinäjoki mainittu torilla tavataan wuhuu
<PandemicZ> jubs Hmh, olet varmasti oikeassa, epäilen kuitenkin ettei moottoritiellä 100 -> 120 nopeusnostolla ihan älyttömästi ole tien kuntoon vaikutusta (kun harvemmin niissä on jyrkkiä mutkia tai kuoppia). Ja vaikka olisikin, niin jos me ei yhteiskuntana kyetä ylläpitämään tieverkkoa, jossa on 10-20 km/h kovemmat nopeudet, niin onhan se nyt vittuperkele melko säälittävää :D
<PandemicZ> Mauser91 Itsekin olen semmoiseen törmännyt, kuka hemmetti lie senkin keksinyt "Oho, liikenne on ruuhkaantunut, parhaiten siitä selviää tiputtamalla nopeuksia". Tällä logiikalla tietyöpaikkojen 30km/h rajoitukset ovat oikeita ruuhkanpoistajia.
<Kapteeni Käsi> PandemicZ Tämä nopeusrajoitusten suoranainen palvominen on jotenkinlainen perversio suomalaisessa kulttuurissa. Olen vuosikausia ihmetellyt, miten päättäjiä ja viranomaisia aina kritisoidaan, mutta nopeusrajoitus on monelle asia, jossa luotetaan sokeasti heidän harkintakykyynsä.
<Mauser91> PandemicZ Tiedän tien pätkän jossa on digitaalinen nopeusrajoituskyltti ja kun on ruuhkaisinta rajoitus on 60km/h ja muuten 80km/h
<jubs> PandemicZ Ollaanpas hetken paholaisen asianajajana, jos mutka ajetaan samalla linjalla (ei sillä kaistalla hirveästi vaihtoehtoja ole) mutta kovemmalla nopeudella, tarvitaan siihen enemmän sivuttaisvoimia, jotka tulevat tien ja renkaan kontaktista. Eli kovempi vauhti = suuremmat voimat siirtyvät tiehen. Lisäksi kaikki töyssyt (isot ja pienet) siirtävät suurempia voimia sekä autoon että tiehen kovemmassa vauhdissa. =)
<PandemicZ> JemenEipä kaikkea saa ajatella turvallisuuden kautta, 5km/h rajoitukset olisi tosi turvallisia, voitaisiin myös lenkkeilijöitä sakottaa kun juokseminen lisää todennäköisyyttä kaatumiseen ;) Nopeusrajoitusten nostaminen todennäköisesti toisi lisää onnettomuuksia. Mutta elämämme on balanssia turvallisuuden ja vapauden suhteen, kun toista lisää, toinen vähenee. Olen sitä mieltä, että ajonopeuksissa se balanssi on liikaa kallellaan turvallisuuteen tällä hetkellä.
<noonseny> tosin siitä ei pääse mihinkään etteikö tuo väli olisi yhtä helvettiä...
<noonseny> arabin turha böndestä puhua mitään... oot niin vitun mettästä lähtööösin :D :D
<Jemen> PandemicZ Joihinkin paikkoihin voisi varmasti lyödä 120km/h lätkän satasen sijaan, mutta varmaan päättäjät ajattelee turvallisuutta enemmän. Ei se 20km/h lisäys ainakaan lisää liikenteen turvallisuutta.
<Jemen> maksamakkara Tuohon teiden huoltoon pakko kommentoida se, että tänä kesänä on ainakin Keski-Suomessa laitettu uutta asfalttia aivan törkeät määrät. Vituttaa tietenkin nyt kun niitä tehdään, mutta valmiina niitä osaa arvostaa huomattavasti enemmän. Eli en ole huomannut tietöiden vähenemistä itse. Muualla en ole tänä kesänä liikkunut, niin ei voi siihen ottaa kantaa.
<Deok> PandemicZ tuo on aikalailla totta :D täälläpäin yhellä kuppasella hiekkatiellä on 80km/h rajotus, mutta pitää olla melkonen Vatanen et sitä vauhtia kykenee ajamaa
<PandemicZ> windosrmagistus Varmaan samoihin aikoihin kun enemmistö Suomen kansalaisita on tehneet viimeksi järkiperäisiä päätöksiä.
<windosrmagistus> PandemicZ millon suomen päättäjät on viimeksi tehneet järkiperäisiä päätöksiä?
<Ladusare> Jaa oliko räkä räikkönen menny keskeyttämään Seinäjoen vauhtiajoissakin?
<PandemicZ> maksamakkaraEpäilen tuota. Miten nopeammin ajaminen voi kuluttaa enemmän tietä? Saman verran kumi ja nastat sitä tietä koskettaa vaikka ajaisi 10km/h tai 100km/h, ellei nyt auto ala leijumaan ilmassa jossain vauhdissa. Kovemmassa vauhdissa rengas vaan pyörii nopeammin, mutta ei se paikoillaan pyöri. Ainoa mikä voisi tietä enemmän kuluttaa olisi lisääntyneet äkkijarrutukset tai kiihdytykset, mutta epäilen ettei niitä nyt kauheasti voi tulla enempää (voihan niitä tulla hitaassakin vauhdissa yhtä lailla).
<maksamakkara> Olen ymmärtänyt että vauhdin lisääntyminen kuluttaa teitä enemmän. Tähän kun lisätään se, että suomen teiden kunto on huonontunut rajusti vaikka nyt 90-luvusta ja syy tähän on se, että ei ole yksinkertaisesti rahaa huoltaa niitä. Asfaltoituja teitä ollaan jopa jouduttu muuttamaan takaisin sorateiksi. Tässä valossa ja jos tämä on osasyy asiaan, niin yksittäisen autoilijan ärsyyntyminen painaa hyvin vähän, kun vaakakupissa on koko suomen tie infrastruktuurin olemassaolo.
<Lobo_Tomi_A> PandemicZ Tuolla on aika kattava selvitys nopeusrajoituksiin liittyen: http://www.kysy.fi/kysymys/mika-taho-paattaa-teiden-nopeusrajoituksista . Yllättävältä saattaa kuulostaa, että tavallisella tallaajallakin voi olla ainakin pientä sanavaltaa asiaan: "Nopeusrajoitusaloitteen voivat tehdä tienkäyttäjät, tienvarsiasukkaat, kunnat, yhdistykset kylätoimikunnat jne.". Sen sijaan nuo nopeusrajoitukseen vaikuttavat tekijät eivät tunnu käytännössä maanteillä toteutuvan kun melkein joka paikassa on sama 80 km/h riippumatta yhtään mistään tekijästä.
<PandemicZ> Arab Tuo se on helvettiä Suomen autoilukulttuurissa, suorilla nelikaistaisilla moottoriteillä on 100km/h rajoitus (kuopio-varkaus esimerkiksi). Sen sijaan, että kritisoitaisiin nopeusrajoituksia keskitytään syyllistämään ja rahastamaan sen (kohtuullisia) rikkojia. Sitten taas jossain mutkaisella hiekkatiellä voi olla 80km/rajoitus, vaikka fysiikan lait estävät sen noudattamisen. Nähtävästi nopeusrajoituksia arvotaan jotenkin liikenteen määrän mukaan, mikä on aika hämmentävä peruste tehdä päätöksiä. Eikö nopeusrajoituksia kannattaisi säätää sen mukaan, missä vauhdissa tiellä on turvallista?
<Arab> Ajoin joskus päivittäin tuota väliä, ja se on kyllä sellanen pullonkaula että huhhuh. Böndet ei osaa ilmeisesti ajaa peltoaukealla, joten rajoitus on vuoden ympäri vaan 80kmh. Heti lapuan jälkeen liikenne sujuu taas normaalisti, kun nopeus nousee sataan, samoin ennen seinäjokea.
<porsimo69> Toinen auto jonon tekee.
<gasolain> Samperi, sinäkö se olit kokoajan
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu