Lähettäjä:
makkekkHuoltoasema tulevaisuudessa
Huoltoasema tulevaisuudessa vuonna 2030. Silloin valtaosa on jo hoksannut, kuinka helppoa elämä on, kun ei tarvitse tankkailla. Auton energiavarasto täyttyy kotona. Kätevää. Tulevaisuutta.
Lähettäjä: makkekk
Otsikko: Huoltoasema tulevaisuudessa
Kuvaus: Huoltoasema tulevaisuudessa vuonna 2030. Silloin valtaosa on jo hoksannut, kuinka helppoa elämä on, kun ei tarvitse tankkailla. Auton energiavarasto täyttyy kotona. Kätevää. Tulevaisuutta.
Hakusanat: huoltoasema, bensa-asema, bensa, diesel, polttoaine,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2022-06-23 17:38:07
+1415
<jorma101> +5 RR
Olettaen että nuo poistuis käytöstä än, yy, tee, NYT; pitää olla jonkin sortin muistivammanen ettei muistais kahdeksaa vuotta taaksepäin.
Aika: 2022-06-23 23:38:13
+5170
<hekokaivuri> +5 RR
Yykeli itsellä oli aivan päinvastaiset kokemukset kun ajokortin sain. Ei ollut enää toisten armoilla jos tarvitsee johonkin lähteä. Suomessakin kaksi eri ihmistä voi elää aivan toisistaan poikkeavaa todellisuutta. Jossain ympäristössä auto on varmasti vain rasite mutta toisaalla se on välttämättömyys jota ilman elämä tai ainakin työssäkäynti on hankalaa.
Kommentit (49)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<makkekk> subaruduke Jos ala kiinnostaa, niin kannattaa tutustua vaikka LUT:n kemiantekniikan DI-koulutusohjelmaan, jos rahkeet riittävät sellaiseen. Myös muita kemian tekniikan koulutuksia on ja myös AMK:n puolelta löytyy. Insinöörikoulutuksia kuitenkin. Lyhyen yhteenvedon alasta löydät Wikipediasta haulla "Kemiantekniikka", josta näet esimerkkinä mainittuna Nesteen öljynjalostuksen. Oletko vielä väitteesi takana, että öljynjalostus ei ole tekniikan ala?
<makkekk> subaruduke Kaipaat uutta voimanlähdettä lentämiseen. Voimanlähteenä puhutaan yleensä moottorista. Tarkoitatko nyt siis konetta, joka muuttaa käytettävän energian lentokoneen liike-energiaksi? Eikö se ole kuitenkin toissijainen kysymys ja olellisempaa on pohtia energianlähdettä tai -varastointimuotoa itsessään? Energian alkuperä pitää tietysti olla mahdollisimman vähän fossiilinen. Varmasti asiantuntevana tiedät, mitkä 3 eri lähdettä energialle käytännössä on olemassa, jos fosiilinen lasketaan niistä yhdeksi, koska sen muodostuminen on niin hidas prosessi. Muut ovat vain niiden johdannaisia.
<makkekk> subaruduke Ja tarkennuksena vielä tuo jatkuvasti toistamasi ongelma, josta tämä koko väittely aiheutuu: odotat fossiliseen öljyyn ja öljynjalostukseen perustuvia parempia ratkaisuita tai kumoavia väitteitä. Minä taas en usko, että öljy on enää se ratkaisu ollenkaan polttiaineissa, en näe siinä potentiaalia. Eli haluat koko ajan argumentteja asiasta, joka ei tämän ratkaisun kannalta ole ollenkan oleellista, etkä suostu hyväksymään ajatusta, että sitä tynnyrillistä öljyä ei käytettäisikään ollenkaan esimerkiksi lentämisen energianlähteenä.
<makkekk> subaruduke Niin siis väität, että kemia ja öljynjalostus ei ole tekniikan alaa? Ok, olen hieman eri mieltä. Eivät kyllä ole minun alaani, enkä niihin ottanut kantaakaan, mutta energian ja fysiikan lainalaisuuksiin liittyvät teoriat ovat kuitenkin jokapäiväisiä työkaluja insinööreille ja di:lle. Kerrotko nyt oman taustasi, jotta saadaan käsitys millaiselta pohjalta haukut täällä muita idiooteiksi? Sanoin, että olet juuttunut ajatukseen, että se tynnyri öljyä on pakko käyttää. Korvaavia parempia energianlähteitä voisivat olla vaikka sähköpohjaiset ratkaisut, ei sen kummempaa.
<subaruduke> @makkekk Vai että ihan tekniikan alan asiantuntija, sori nyt vaan mutta öljynjalostus ei kuulu tekniikan alalle vaan kemian. Jos nyt pitäisit tietämyksesi siinä tekniikassa ja keksisit meille korvaavat voimalähteen esim. sinne lentoliikenteeseen. Itse et ole vielä antanut yhtäkään kumoavaa väitettä tai faktatietoa öljyn jalostuksesta ja sen käyttötarpeesta muuta kuin "öljyalan propagandaa" letkautuksia.
<makkekk> subaruduke Ajatuksena jännä, että jotain sellaista olisi ihan pakko jatkaa, joka ajaa ihmiskunnan lopulta suurin piirtein sukupuuttoon. Se on kyllä oikein fiksua ajattelua, tyhmää olisi pyrkiä muutokseen. Me muutoksen haikailijat olemme kyllä tyhmiä, koska ihmiskunta taitaa olla tuhoon tuomittu joka tapauksessa omassa erinomaisuudessaan ja fiksuudessaan, eli todellisessa ymmärtämättömyydessään. Muutos on paha ja pelottava asia. Tsemppiä sinne!
<makkekk> subaruduke Kiitos luottamuksesta, on aina hyvää ja osaamista osoittavaa argumentointia haukkua vastapuoli. Luo kuvan, että olet varmasti jäätävä ammattilainen näillä aloilla, kun hyviä argumentteja riittää. Me tekniikan korkeakoulutetut ja alalla pitkään työskennelleet tuskin ymmärrämme näitä realiteetteja yhtä hyvin kuin sinun kaltaisesi. Seuraa vaan rauhassa lisää öljyalan propagandaa ja palataan 10v päästä asiaan, katsotaan missä maailma silloin makaa. Et ole tainnut paljon seurata tekniikan kehitystä viime aikoina, sellaisen käsityksen väkisinkin saa.
<Yykeli> hekokaivuri Hyvä kirjoitus, kiitos siitä. En itse pidä siitä, että liikkuminen paikasta A paikkaan B maksaa ylipäätään, varsinkaan nykyisillä hinnoilla. Auto ja autoilu on vain liian kallista suhteessa siihen nähden, mitä sillä saa, yksi hyöty ja lukematon määrä haittoja. Esimerkiksi '20 ja '21 maksoin liikkumisesta yhteensä alle 40 euroa, nekin bensarahoja, julkista en käytä koskaan. Koen tärkeänä ylläpitää autotonta elämää, jotta saan siihen menevän rahan käyttöön muualle, työn perässä voin muuttaa ja perhekään ei nykyaikana suoraan tarkoita auton hankkimista.
<subaruduke> @makkekk Voi helvetti kun joku voi olla tyhmä. Tällä hetkellä EI ole olemassa teknologiaa jolla saataisiin matkustaja- ja rahtikoneet pysymään ilmassa pelkällä sähköllä, sitä kerosiniä nyt on vain pakko käyttää ja sitä saadaan öljystä, tämä prosessi on vähiten saastuttava. Totta helvetissä meidän pitää päästä eroon öljystä ja muista fossiilisista polttoainesta, mutta niin pitkään kun vaihtoehtoja näille ei ole niitä on pakko käyttää. Eikä se sähkö siihen teslaan tule pistorasiasta vaan kivihiiltä polttavasta sähkövoimalasta joita esimerkiksi kiina rakentaa vuosittain satoja.
<makkekk> hekokaivuri Täyssähköisiä voimalinjoja löytyy isoista koneista esim. kaivospuolelta. Vaihdettavalla akulla tai sellaista, jota ei tarvitse vaihtaa tai ladata. Sitä en osaa sanoa kuinka hankalaa olisi kuskata vaihtoakkua verrattuna siihen, että kuskataan öljy Lähi-Idästä tai Venäjältä, jalostetaan ja kuljetetaan jakelupisteille, josta se kuljetetaan kohteeseen. Sanoisin, että akun kuskaaminen on paljon yksinkertaisempi juttu. Kun jakelupisteiden määrä ja polttoaineen saatavuus alkaa nopeasti vähentyä tulevaisuudessa, voi akut olla kiinnostavia monessa hommassa.
<makkekk> hekokaivuri En oikein ymmärrä mikä hybridin määrittelyongelma tästä yhtäkkiä tuli? Eikö asia ole aika selvästi kuten kirjoitit? Hybridit luonnollisesti tulevat ensin ja siitä soveltuvuusjärjestyksessä kohti täysin sähköistä voimalinjaa. Enkö tuolla jo aikaa sitten kirjoittanut, että kukaan tuskin väittää, että kaikkiin käyttöihin olisi ratkaisut valmiina. Ei siitä ole kyse. Energian talteenottoon on muitakin keinoja, ja kaupallisesti käytössäkin, kuin sähköisesti regenerointi. Muutaman sellaisen ei-sähköisenkin olen historiassa suunnitellut, ja ne on ihan kaupallisesti saatavilla nykyään.
<hekokaivuri> makkekk Ehkä joku päivä akku teknologia on siinä vaiheessa että esimerkiksi tuollainen iso moto, ajokone, kaivinkone, pyöräkone yms energianntarve voidaan toteuttaa työpäiväksi 8-12h ns "tonniluokan" pakulla kuljettavalla akulla, muuten menee turhan hankalaksi. Tai sitten siirrytään käyttämään synteettisiä polttoaineita ja hyvässä tapauksessa polttokenno saadaan kehitettyä siihen pisteeseen että sitä voidaa käyttää voimanlähteenä. Mutta siihen voi vielä mennä kauan. Polttokenno on kuin fuusiovoima, aina sen parinkymmenen vuoden päässä läpimurrosta. Toki kehitystä tapahtuu mutta hitaasti.
<hekokaivuri> makkekk lisäksi on muitakin ratkaisuja olla kuin tuo mainitsemasi "sähköinenvauhtipyörä" esimerkiksi kaivinkoneissa on käytetty järjestelmää jossa ylävaunun kääntö on teoteutettu sähköllä, siinä voidaan samalla jarrutusenergia ottaa talteen. Lisäksi Volvo kokeili hybridiä ajokoneessa, voimansiirto täysin sähköinen, polttomoottori pyöritti muistaakseni vain generaattoria. Ja kehitteillä voi olla monen moisia muita järjestelmiä.Mutta kuten olen todennut se kaikkien työkoneiden täysin sähköistöminen on todella hankalaa koska sitä sähköä ei ole kaikkialla saatavilla.
<hekokaivuri> makkekk kyllä mulla on käsitys että hybridijärjestelmässä käytetään useampaa kuin yhtä energianlähdettä, tyypillisesti polttomoottorin apuna käytetään sähkömoottoria. Tästä varmaan ollaan samaa mieltä, ja luulen että valtaosalla ihomistä jotka koneista jotain ymmärtävöt jakavat saman ajatuksen vai olenko väärässä? Vai mistä oli kyse?Alku peräisesti tarkoitin että juuri näitä hybridi ratkaisuja voitaisiin enemmän ja laajemmin käyttää. Nyt ei esimerkiksi niitä kaupallisia ratkaisuja kovin laajasti ole markkinoilla. Mahtaako olla esimerkiksi muilla kuin Logsetilla motoissa hybridiä?
<makkekk> subaruduke Taidat olla vähän jumiutunut ajatteleman, että asioita ei voi tehdä muuten kuin samalla tavalla miten ne on tehty viimeiset sata vuotta ja että mikään asia ei voi, saa tai pysty kehittymään? Taisit samalla mainita ajattelusi yhden ongelman: pakonomaisen tarpeen käyttää se tynnyri öljyä kaikkeen mihin se on ennenkin käytetty. Fakata nyt vaan on se, että öljyn käyttöä pitää vähentää radikaalisti ja vieläpä aika nopeassa tahdissa. Ympäristösyistä, taloudellisista ja poliittisista syistä. Siitäkin huolimatta, että se voi näennäisesti tehdä kipeää ja jopa muutoksena tuntua pelottavalta
<subaruduke> @makkekk Öljyä jalostetaan muihin tuotteisiin pääsääntöisesti tislaamalla, on toki mahdollista tehdä bensiinistä ja/tai dieselistä esim. kerosiniä, mutta se vaatii muita kemikaaleja ja paljon energiaa joka silloin saastuttaa huomattavasti enemmän kuin pelkän öljyn prosessointi ja käyttö. Jos joku on niin tyhmä, että kuvittelee saavansa yhdestä tynnyrillisestä öljyä pelkkää kerosiniä, niin silloin en lähtisi keulimaan tällä tiedolla.
<makkekk> subaruduke Kiitos "tiedosta", joka on täyttä huuhaata, vääristelyä ja öljyalan propagandaa. Jos haluat kutsua pyrkimystä elinolosuhteiden säilyttämiseksi maapallolla idiotismiksi, niin ole hyvä vain, tuskin kovin montaa hetkauttaa? Onneksi suunta on jo muuttunut ja kehitys menee vääjäämättä järkevämpään suuntaan vauhdilla, kun riittävä osa ihmisistä on jo alkanut ymmärtää.
<subaruduke> Kuva postaajalle ja muille idiooteille tiedoksi: 1 Tynnyrillisestä öljyä saadaan, bensaa 43%, dieseliä 22%, kerosiniä vajaa 9% ja lopuista saadaan eri öljyjä ja bitumi joka on asfaltin pää raaka-aine. Tuo loput pitää sisällään myös koko muoviteollisuuden ja myös lääketeollisuutta. Eli rautalangasta vääntämällä: kun tarvitaan edelleen sama määrä kerosiniä jotta lentokoneet voi lentää, niin se loppu ei jää maan alle vaan sille pitää tehdä jotain.
<Enmittee> Tuskin bensan myynti loppuu vielä pitkään aikaan vaikka polttomoottoriautojen valmistus ja myynti kielletään tuolloin.
<makkekk> hekokaivuri Niin mitkä mainitut esimerkit on hybrideitä? Tietenkin sähköinen vauhtipyörä on hybridi, jos kysyin että tarkoitatko "on mahdollista tuoda jonkin verran sähköä" tuon tyyppisiä hybridiratkaisuita, joita on jo ihan kaupallisina versioina. Olisi kai tyhmää väittää mahdottomaksi jotain, jota jo myydään. Sen sijaan täyssähköinen voimalinja ei ole hybridi. Jos nyt ymmärsin, niin perustat tietosi mainoksiin ja lehtiin. Olet ihan oikeassa, niistä ei kerrota mitään salaista tai oleellista, eikä sellaisia julkaista tai kirjoitella muuallakaan julkisesti. Ymmrrän nyt kapean näkemyksesi.
<Lajineutraali> Ehkäpä maailman fiksuimpien ihmisten kehittämä idea poistaa polttomoottori autot maasta jossa on maailman pohjoisin pääkaupunki jossa ei ole merta golfvirtoineen tms. lämmittämässä. Ruotsissa jossa saadaan perunaakin enemmän kuin suomessa >2/3 väestöstä elää helsinkiä _etelämpänä_ tuskin nämä neropatit jotka sieltä aina ottaa mallia tuotakaan tajuaa luulevat maailman olevan mercatonin projektio joka on ihan oikeasti niiden maailman kuva. Jos jotain tapahtuu niin ei muuten liiku yksikään auto ilman benssaa mutta tämähän on pöljien tapa parantaa huoltovarmuutta.
<hekokaivuri> makkekk niin? Nuo mainitsemasi esimerkit ovat juuri niitä hybridiratkaisuja jossa sinne voimalinjaan on tuotu sähköä avustamaan dieselmoottoria ja keräämään energiaa talteen. Toteutustapoja monenlaisia. Ja ihan on näistä ratkaisuista saanut lukea konevalmistajan esitteistä ja mainoksista, ei ne mitään salaisuuuksia ole.Sekään ei ole mikään ongelma että se dieselmoottori korvataan sähkömoottorilla, ongelma vaan on se että mistä se sähkö siihen saadaan, kaikkialla ei onnistu sähköverkkoon kytkeminen ja isot akut aika hankalia kuljettaa jonnekkin lataukseen. Polttoaine helpompaa kuljettaa.
<Veko89> Jossain päiväntasaajan ja kääntöpiirien välissä yms. lämpimissä maissa sähköajoneuvot varmaan oisivatkin semmonen hyvä liikkumismuoto mut tänne pohjolaan kun iskee se rapiat kakskytä miinusastetta, polttomoottorin hukkalämpö menee todella tarpeeseen. Sähkövermeiden toimintavarmuus ja -matka talvella on nykymittapuulla täysin onneton näissä olosuhteissa. Eräskin tesla oli viime talvena viikon paikallisen puuilon parkkiksella talviunilla. Onhan se sähkökulkuneuvo ajatuksena ihan kiva, mutta mahdoton toteuttaa maailmanlaajuisesti.
<juntturi> En jaksa ymmärtää miksi on niin paljon ihmisiä jotka jaksaa haukkua kaikkia muita energiamuotoja, paitsi Bensaa!!! ja Diisseliä!1! Onko tosiaan huono asia että edes yritetään päästä teknologiassa eteenpäin. Se ei tule tapahtumaan päivässä. Voisin väittää että polttomoottorikaan ei ollut hyötysuhteeltaan aivan tätä päivää silloin 120 vuotta sitten.
<makkekk> slerbahuuli Ei kukaan odota kehityksen etenevän samassa tahdissa ympäri maailmaa, eihän se ole miltään kantilta realistista. Käytetäänhän Eurooppaa ja Pohjois-Amerikkaa lukuunottamatta vielä Tier 3 -tason dieseleitäkin, vaikka täällä mennään jo vitosessa. Polttomoottoria on kehitetty pitkään ja se on edelleen niinkin heikko ominaisuuksiltaan. Sähkökäytöissä on hyvä potentiaali ihan fysiikan lakien puitteissakin. Yksinkertaisempi ja parempi tekniikka, joka on edullisempi jos skaala ja muut vertailukohdat täsmätään. Vety on todella hankala aine enkä usko polttokennoon fysiikan vuoksi.
<makkekk> hekokaivuri No monta vuotta olen jo ollut tutkimassa koko voimalinjan sähköistämistä ajovoimansiirron osalta ja hydraulipumpun pyöritykseen asti suureen työkoneeseen ja muiltakin Suomalaisilta suurten koneiden valmistajilta on nähty jo protojakin vastaavista. En tiedä mitä tarkoitat "tuoda voimalinjaan sähköä jonkin verran" ja metsäkoneistakin löytyy jo "sähköisiä vauhtipyöriä", niin se on jo osin sähköinen linja. En tiedä mistä olet tietosi saanut, jos olet kehityksen tasosta paremmin perillä? Kukaan tuskin väittää, että kaikkiin käyttöihin olisi ratkaisut valmiina jo nyt?
<hekokaivuri> makkekk työkonepuolella korkeintaan voimalinjaan voidaan sähköä tuoda jonkin verran lisää ja pienet työkoneet sähköistyy joissa akku ei ole suhteettoman suuri tai on helposti vaihdettavissa ja kuljettavissa. Mutta isommissa työkoneissa se ei ole niin helppoa. Päivän aikana tarvittava energiamäärä on niin valtava että sen kokoista akkua hankalla kuljettaa lataukseen tai lataus aika kohtuuttoman pitkä jos lataus onnistuisi paikanpäällä. Esimerkiksi metsä- ja maanrakennuskoneet. Toimivat tyypillisesti ympäristössä jossa ei ole verkkosähköä saatavilla.
<slerbahuuli> ....euroopassa puhutaan.
<slerbahuuli> makkekk Kyllä ja tuostakin syystä nämä asemat eivät mihinkään häviä 20 vuoden aikana. Sähköauton voimansiirron (ja infran) hyötysuhde on jäätävän hyvä verrattuna vetyyn/vetyjohdannaisiin polttoaineisiin, mutta se ei lämmitä persettä ollenkaan jossakin Bangladeshin viidakossa tai Brasilian vuoristossa. Ja edelleen se vety/sähköauto on perkeleen kalliimpi, kuin polttomoottori. Polttomoottoria on rakennettu nyt jo 140 vuotta, sinä aikana on tuotanto optimoitu ja tekniikka tuttua ja halpaa. Follow where the money goes... Toki, ajallaan muutos tapahtuu, muttei todellakaan niin nopeasti kuin
<makkekk> slerbahuuli Näillä sähköpolttolttoaineilla (mukaan lukien vety) on hankaluutena todella suuri energiantarve niiden valmistuksessa. Lisäksi polttaminen moottorissa hukkaa valtaosan siitäkin energiasta. Kokonaisuutena tosi huono yhtälö energiatehokkuudessa. Tarvitaan siis paljon lisää sähköntuotantoa, jotta niiden valmistus onnistuu missään määrin. Moninkertaisesti enemmän kuin suoraan sähköiseksi siirryttäessä. Aika vähän muita kuin täysin sähköisiä autoja tällä hetkellä kehitetään ja ihan syystä.
<slerbahuuli> ...sekä tekniikka halpaa (sähkö/vetykennoauto ei ole halpa).
<slerbahuuli> Ei tule poistumaan. Joo, ilmansaasteiden pumppaamiselle pitää tehdä jotain, mutta tämä "kielletään polttomoottori" -hype on ainoastaan euroopassa voimissaan. Aasialaiset autovalmistajat testaavat perinteistä polttomoottoria vetykäyttöisenä ja monella autovalmistajalla on synteettinen biobensiini kehityksessä (pisimmällä eurooppalainen Porsche). Miksi ne ei panosta 100% sähköautoihin? Eurooppa ei ole 100% maailman markkinoista. Kehittyvissä maissa ja syrjäisillä seuduilla (etelä-amerikka, afrikka, aasia) tarvitaan vielä kauan edullista transportaatiota, jonka jakeluinfra on halpa ja helppo.
<makkekk> hekokaivuri Joo totta, että valikoima on vielä hyvin rajallinen erityisesti jos puhutaan muista kuin henkilöautoista. Sikäli ihan ymmärretäävää, että ensin koitetaan saada volyymimallit markkinoille, ja niidenkin saatavuudessa on nyt suuria haasteita maailmantilanteen ja räjähdysmäisen kysynnän vuoksi. Työkonepuolella on pyrkimys vahvasti sähköistymiseen, koska sähköinen voimalinja on niin paljon parempi kuin nykydieselit todella hankaline ominaisuuksineen. Vielä nykyhetkessä siihen liittyy merkittäviä ongelmia, mutta niiden ratkaisemiseksi tehdään paljon töitä parhaillaan.
<april7> Valitettavasti voi olla totta, itse tankannut 80% kotona viimeiset pari vuotta, ajoja on vähän ja työmatka lyhyt niin onnistuu, eipä se bensaa tankkaamallakaan pienet ajot kalliiksi tosin tulisi mutta maailma muuttuu...
<Kanakotka> Vuonna 2130 on luultavasti vielä bensa-asemia. Vaikkei olisi, niin silloin tarvitsee olla myöskin jonkin sortin muistivammainen ettei muista sen vertaa taakseppäin.
<hekokaivuri> Yykeli itsellä oli aivan päinvastaiset kokemukset kun ajokortin sain. Ei ollut enää toisten armoilla jos tarvitsee johonkin lähteä. Suomessakin kaksi eri ihmistä voi elää aivan toisistaan poikkeavaa todellisuutta. Jossain ympäristössä auto on varmasti vain rasite mutta toisaalla se on välttämättömyys jota ilman elämä tai ainakin työssäkäynti on hankalaa.
<hekokaivuri> makkekk Joo sähköä voi saada kotiseinästä jotku, itse saan mutta muualta se onkin sitte hankalampaa esimerkiksi työpaikalla tai työpaikoilla. Työssä joudun pakettiautolla kulkemaan ja pakujen ns range on aika vaatimaton toistaiseksi. Ehkä kesällä onnistus mutta talvella ei. Lisäksi talvella osa tiestöstä aurataan vähän kehnonlaisesti niin tartteis nelivedon. Sellasta ei ole vielä edes markkinoilla. Dieseliä tullaan tarvitsemaan vielä kauan esim työkoneissa. Se on eri asia sitten mistä ja miten se valmistetaan.
<Fingerpori> Oispa ees vanhanliiton huoltoasemia. Kaikki tuntuu olevan vaan noita isoja ABC:n paskakomplekseja nykyään joissa on kaikki mahdolliset kodinterrat ja prismat samassa kiinteistössä.
<Yykeli> Hoksasin 18 vuotta sitten, kun ajokortin sain, kuinka helppoa elämä lopulta ilman autoa onkaan, jäi ajokortti sitten elämäni turhimmaksi hankinnaksi. Mukavuudenhaluisuutta on monenlaista, joten kukin tyylillään.
<Askila> Kun näätte teslan niin sanokaa ääneen et vau kuinka hienoja toyotat on nykyään ja kattokaa kun se sekoo
<makkekk> The Deceiver Miksi kukaan haluaisi siirtyä niin hankaliin ja vanhanaikaisiin energiamuotoihin, että pitää tankata jossain asemalla, kun voi ajaa energialla, jota saa mistä vai, vaikka kotiseinästä? Puhumattakaan siitä, että suuressa mittakaavassa biodieseliin tai polttokennoon olisi millään tavalla järkeviä perusteita. Ja ne biodieselin hiukkaspäästöt ja vedyn säilönnän hankaluudet ja mitättömät hyötysuhteet. Huhhuh mitä utopioita.
<antennihousu> Jonnet ei muista
<kimpsa1991> Biodieseliä voi valmistaa kotona. Verot pitää maksaa joka oli noin 55cent/litra. Pikku laskuilla laskin tossa yks pv et jos paistorasvaa saa ilmatteeeks ni kulut max 1€/litra
<Hugaali> Hevosella kun kuljetaan taas ja katsotaan, että mikä se tommonen bensa-asema on joskus ollut. Hevosen kulkumatkan sisällä niitä on ehkä yksi tai ei yhtään. Isovanhemmat kertovat taruja menneisyydestä, miten käytiin vaikka 400km päässä yhden päivän sisällä, ja nuoriso ei usko, kun siihenhän menee monta päivää hevosella. Mahdotonta. Vihreä Suomi 2050.
<[miko> Joku ABC ei varmaa ees huomais jos niiltä polttoaineen myynti lakkais
<NPN> Onnea vaan tämän utopian toteutumiseen
<hekokaivuri> The DeceiverPolttokennoja voitas jo nyt käyttää nykyisillä polttoaineilla. Olis paljon parempi hyötysuhde kuin polttomoottorissa ja päästöt pienemmät. Mutta taitaa se hinta vaan olla melko "suolanen" vai mikä on esteenä? Lisäksi polttokenno vaatii myös jonkinmoisen akun. Vetypolttokennossa taas lisää harmeja, joiden takia pelkkä akku fiksumpi ratkaisu. Vaatii melkoisen läpimurron kehityksessä että muuttuisi kannattavaksi. Akut kehittyy huimaa vauhtia, kymmenenvuoden päästä naureskellaan nykyisille akuille, niiden materiaaleille ja painolle.
<The Deceiver> nopeasti googlen mukaan maailmassa on 1.4 miljardia autoa. sähköautoja 16 miljoonaa. Haluan nähdä sen montun mistä on kaivettu akut 87 kertaiselle määrälle nykyisestä autokannasta. Sähköautot on ihan jees, kestävä tai pysyvä ne ei kyllä ole. Olisiko se biodiesel tai polttokenno lähempänä lopullista ratkaisua.
<jorma101> Olettaen että nuo poistuis käytöstä än, yy, tee, NYT; pitää olla jonkin sortin muistivammanen ettei muistais kahdeksaa vuotta taaksepäin.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu