alm racing audi quattro
nelivedossa voimaa :/
1
Riemurasia on ollut tavoittamattomissa 1.2.2022 - 2.2.2022 välisen ajan päivitystöiden johdosta. Ilmoitelkaa rohkeasti sivuston ongelmista mikäli niitä tulee vastaan palautesivun kautta.
nelivedossa voimaa :/
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2014-03-14 14:52:55
+2645
<Juntas>
Kerran kun nelivedon ostaa niin ei muita kattokkaa seuraavaksi autoksi. Talviajo on pirusti helpompaa ja turvallisempaa ja joskus tosi hauskaa kun pääsee leikkipaikoille.
Kommentit (21)
<2zz-ge> pikku-RiQ Kiitos! kyllä löytyy ja voin luvata että enemmän ajokorttiluokkakiakin kun sulla, et vaan näköjään tajua sarkasmia, tv: 4-veto passatin omistaja....
<Legolas420> peräedellä on jees tulla mutkaan mutta takaveto mukavempi imo
<[Keijo]> Etelä-Suomen talvi :DDDD Mikä ihmeen talvi :DDD
<kuuutio> kannattaako ajaa autolla jos huolettaa bensankulutus taikka co2 päästöt. neliveto einyt hirveän paljoa enempää syö ku vastaava etuveto
<pikku-RiQ> 2zz-ge: Sul ei taida olla ajokorttia?
<2zz-ge> Oletko katkera etuvetoisen Audin omistaja, joka kateellisena ihastelee ystäviensä Haldex- ja Torsen- nelivetoja? Neliveto lisää polttoaineen kulutusta ja on täysin tarpeeton etelä-Suomen talvessa. Quattron omistajilla on tapana liioitella autonsa vetotavan etuja, väittäen niitä usein kiistattomiksi faktoiksi. - Paskapuhetta. Disabled geggo tarralla välität quattro- miehille tiedon etuvetosi painonsäästön ja pienemmän CO2- päästön eduista. Sinulla ei muutenkaan ole kiire liikennevaloista ja katselet ilolla ESP/ASR- valon vilkkumista puolisen vuotta joka ikinen talvi.
<polarice> Moe: Luiston kulma on suoristettavissa vain niin kauan kuin eturenkaissa riittää kulmaa. Sama pätee kaikkiin vetotapoihin. Jos kunnolla perä heittää niin ei sitä korjaa enää mikään, vaikka tilaa olisi kuinka paljon. Jos taas auto aliohjaa, eli menee siis vain suoraan, niin autosta ja vetotavasta riippumatta sen korjaa aina vauhdin tiputtaminen kuten jo totesin. Normaali liikenteessä tilaa ei yliohjaukselle yleensä ole. Ja kertomallasi kovalla aliohjauksella ollaan todennäköisesti ojassa myös. Aliohjausta ei ole tarvetta korjata espillä niin paljoa, koska se on monessa tilanteessa turavallista.
<ARTTUPERKELE> Neliveto on melko turha kapistus, sitä tartee pari kertaa vuodessa ja loput vuodesta sitten nauttii pari litraa kovemmasta kulutuksesta..
<Jaakko25> Itse puhun vain nelivedon puolesta. On se vaan niin mukava ja turvallinen talvella. Toki se pysähtyy yhtä huonosti kun etu- tai takaveto. Ja minusta nelivetoisuus vaatii myös ratusen enemmän voimoo, jotta siitä voi täysin nauttia.
<Moe Szyslak> polarice, niin korjausliike itsessään on aliohjauksessa helpompi, mutta myös tehottomampi. Jos kunnolla aliohjaa, ei juuri mikään auta ja auto menee suoraan, mutta sivuluisu on mahdollista ottaa haltuun vielä suurillakin luistokulmilla. Toki epsit auttavat yliohjaukseen kaikilla vetotavoilla, mutta aliohjaukseen paljon huonommin. Summa summarum, yliohjaus on aliohjausta harvinaisempi ja tehokkaammin hallittavissa oleva ilmiö, joten ainakin itse koen vähemmän aliohjaukseen taipuvaisen vetotavan mielekkäämmäksi.
<polarice> Moe: Kyllä se aliohjaus on helpompi hallita kuin yliohjaus. Yliohjaus vaatii aina korjausliikkeen, jonka tekeminen voi olla vaikeaa. Aliohjaus vaatii vain kytkimen käyttöä tai kaasun hölläämistä. Nykyiset espit, pepsit ja gepsit auttaa ihan samalla tavalla kaikilla vetotavoilla. Joillakin etuvedoilla on tapana tarjota perää jopa paremmin kuin takavedot esim. väistötilanteissa. Ilman apulaitteita takaveto on vaikeampi ajettava. Etuvedon peräheiton saa korjattua kaasulla, takavedolla se ei onnistu.
<Moe Szyslak> polarice ja Juntas. Minä en aliohjauksen paremmuudesta yliohjaukseen puhunut mitään. Toki yliohjaus on vaarallisempi, mutta myös helpompi hallita tai estää kokonaan. Nykytakavedot onkin hyvillä renkailla ja luistonestot päällä vaikea edes saada yliohjaamaan vaikka tarkoituksella yrittäisi, ja sitten kun sen onnistuu tekemään, on auton hallinta yleensä vielä täysin mahdollista ainakin kokeneelle kuskille. Auton alohjatessa taas temput on aika vähissä, yrität kääntää ja hidastaa toivoen, että pito palaa eturenkaille. Jos ei palaa ajoissa, ollaan taatusti siellä ojan puolella.
<_Lore_> Taidanpa muuttaa ruotsiin, koska räsänen kieltää kaiken täällä.
<polarice> Ja mitä videoon tulee niin kuljettajalle hauska lelu ja katsojille viihdettä. Muille radan käyttäjille perseestä. Takanatulijat ei nää mitään kun savua alkaa nousta ja joka kerta kun käy vähän penkan puolella, niin radalle tulee roskaa.
<polarice> Moe: Normaalissa liikenteessä aliohjaus on paljon parempi kuin yliohjaus. Yliohjatessa auto monesti lähtee hallinnasta ja törmäys tapahtuu kylki edellä, eli auton heikoimmalla kohdalla. Aliohjatessa törmäys tapahtuu keula edellä, mikä on paljon turvallisempaa kuin kylki edellä. Takavedot on kivoja talvella kun pääsee helposti etenemään omia housuja kostuttavalla tavalla, nelivedot on mahtavia talvella kun pääsee kiusaamaan takavetoja, etuvedot on turvallisia kaikille niille jotka ei välitä leikkimisestä. Kaikilla vetotavoilla kuitenki pääsee hengestään, jos ajaa päin helvettiä.
<_Cj_> Biltema
<Juntas> Moe Szyslak Ja kikkelit. Nelikko on maantieajossakin paljon vakaampi talvisilla teillä kuin vajaavetoiset. Enpä takavetoisella mersulla viittiny jänistä väistää kun perstuntuma sanoo että hätäisellä ohjausliikkeellä ollaan ojassa. Quattrollani olisin väistäny ihan kepeästi.
<aikong> Kirjoitin Moelle jo piiiitkän vastauksen, mutta sitten totesin, että aivan turhaa.
<Moe Szyslak> Juntas Nelikko lähtee paikaltaan paremmin kuin kaksivetoiset, mutta siihen sen hyödyt sitten normaaliliikenteessä melkeinpä jää. Itse ainakin suosin takavetoa liukkailla, eipähän aliohjaa niin herkästi kuin etu- ja nelivedot.
<Juntas> Kerran kun nelivedon ostaa niin ei muita kattokkaa seuraavaksi autoksi. Talviajo on pirusti helpompaa ja turvallisempaa ja joskus tosi hauskaa kun pääsee leikkipaikoille.
Uusimmat Foorumin viestit