Wärtsilä Sulzer 96C - maailman tehokkain moottori
Suomalaista rautasta kädentaitoo
1
Riemurasia on ollut tavoittamattomissa 1.2.2022 - 2.2.2022 välisen ajan päivitystöiden johdosta. Ilmoitelkaa rohkeasti sivuston ongelmista mikäli niitä tulee vastaan palautesivun kautta.
Suomalaista rautasta kädentaitoo
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2019-01-20 13:21:50
+16034
<kemppaus>
Erikoisen näköisiä suomalaisia laittamassa kasaan tota, vai onkohan ne niitä mongolian sukulaisia?
Aika: 2019-01-19 17:28:43
+8924
<Zyrppa>
meinasin ens kesänä vaihtaa sen 5 heppasen Terhin tommoseen. sit kelpaa uistella
Kommentit (21)
<Jellona22> Isolohko?
<toukkis> se joku öljytankkerit ja konttialukset taitaa olla tärkein kohde
<Moe Szyslak> hosukka, teho vaatii tosiaan tuon mainitsemasi liikkeen. Rakettimoottorin tapauksessa sen teho on siis sidoksissa sen nopeuteen, paikallaan olleessaan (liikkeelle lähtiessä, paikallaan leijuessa tai vaikka testipenkissä) rakettimoottori ei siis tuota olleenkaan tehoa, kun taas riittävän nopeasti liikkuva moottori tuottaa valtavasti tehoa sen työntövoimasta riippumatta. Rakettimoottorille teho onkin siis merkityksetön suure, sillä kissanpierukin saadaan tuottamaan miljoonia hevosvoimia, kunhan sille annetaan ensin riittävästi alkuvauhtia.
<hosukka> Moe Szyslak jos rakettimoottorit eivät tuota tehoa, ei rakettit nouse ilmaan.1 kilon nostamiseen metrin korkeudelle yhdessä sekuntissa kuluu yksi watti. Eli joule sekuntissa.Miten asia muuttuu, jos kone ei pyöri, vaan pelkästään työntää?
<Moe Szyslak> hosukka, rakettimoottorit eivät tuota tehoa vaan työntövoimaa, eikä niitä voi oikein verrata keskenään. Toki rakettimoottoreille voidaan ilmoittaa ekvivalenttiteho (F-1:n tapauksessa 32 miljoonaa hevosvoimaa), mutta se perustuu laskennallisesti polttoaineen virtausnopeuteen ja lämpöarvoon, eikä sillä hirveästi ole tekemistä moottorin todellisen suorituskyvyn kanssa. Mutta siinä olet oikeassa, että videon moottori on tehokkain mäntämoottori, esim. kaasuturbiinikoneista saadaan enemmän tehoa irti.
<hosukka> Luulen että Rocketdyne F-1 on kyllä tehokkaampi moottori.Tämä voi olla ehkä tehokkain mäntämoottori.https://en.wikipedia.org/wiki/Rocketdyne_F-1
<srisna> Ei kyl näytä yhtää Järvenpääläisiltä noi työntekijät..
<kraftman> Joku noheva kaveri olis voinu alussakin olla hiukan tarkempana. Alussa koneistetaan pitkän aikaa W46 moottorin 18 pyttystä V-lohkoa Italian Triesten tehtaalla. Noi kakstahtiset on niin isoja, että lohkoa ei pysty enää tekemään valusta, vaan hitsutellaan kasaan. Koeajossa näytti olevan vallan 12 pyttystä, eli teksteissä mainittua 14 sylinteristä ei ollu videossa mukana ollenkaan.
<shahira> ääni ku pesukoneessa,ei hyvä
<Devourment> Vepsi --> sillä linkkasin et ei oo paljoo suomi-poika mukana...
<kemppaus> Erikoisen näköisiä suomalaisia laittamassa kasaan tota, vai onkohan ne niitä mongolian sukulaisia?
<se joku> ois iha kiva nähä myös minkälaiseen alukseen tai käytöön tuo menee.
<Klementtiini> no ois vähän kaasuttanut
<_th_84_> Vai että Wätrsilä...oisko Wärtsilä kuitennii parempi.
<Lettukesti> Paskaa musaa ainakin.
<Yykeli> Tänä vuonna suunnittelin sijoittaa Wärtsilään tonnin tai pari.
<Zyrppa> meinasin ens kesänä vaihtaa sen 5 heppasen Terhin tommoseen. sit kelpaa uistella
<torakka88> vepsi Korea
<Iseheppu> 80K KW? jeesus mikä fyysikko
<Vepsi> No tiijä siitä suomalaisesta. Minusta nämä koneet tehään jaappaniassa.
Uusimmat Foorumin viestit