Tesla P100D vs. Modifioitu Hellcat challenger
Teslan sähköauto varttimailin kiihdytyskisassa modattua Hellcat challengeria vastaan, kumpi voittaakaan? Hätäisimmät voi kelata kohtaan 00:01:30 mistä varsinainen suoritus alkaa.
1
Riemurasia on ollut tavoittamattomissa 1.2.2022 - 2.2.2022 välisen ajan päivitystöiden johdosta. Ilmoitelkaa rohkeasti sivuston ongelmista mikäli niitä tulee vastaan palautesivun kautta.
Teslan sähköauto varttimailin kiihdytyskisassa modattua Hellcat challengeria vastaan, kumpi voittaakaan? Hätäisimmät voi kelata kohtaan 00:01:30 mistä varsinainen suoritus alkaa.
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2016-12-19 15:07:00
+15542
<jepjep666>
Metalgod81 Väittäisin, että 10-15 vuoden päästä voidaan olla hyvinkin tilanteessa, et myydyistä uusista henkilöautoista yli 50% kulkee sähköllä. Sähköauton toimintasäde riittää nykyisinkin varmaan 95% autoilijoista yhdelle päivälle ja yöllä voi kotipihassa ladata täyteen. Loppujen lopuksi aika vähissä on ne päivät vuodessa etteikö tuollainen 400-500km riittäisi. Sähköauton suorituskyky ei ainakaan ole ongelma. Tehoa ja vääntöä saa fyysisesti paljon pienemmästä ja yksinkertaisemmasta moottorista, niin se ei ainakaan ole este.
Aika: 2016-12-19 14:56:59
+35176
<Hajuste>
aleksi_i Ei kukaan naura höyryvetureille, vaan niitä katsotaan ihaillen, vaikka samalla myönnetäänkin, että onhan se nyt järkevämpää kulkea sähköveturin vetämänä.
Aika: 2016-12-19 21:54:35
+1143
<voipojux>
Latauskin on pullonkaula. Vaikka 1MWh akun (96v 10.4kA?) lataamiseen 12 tunnissa tarvittaisiin 480V 174A jatkuva jännite, kun suurimmat okt-linjat taitavat olla viidesosan tästä, ja jos akun haluaa pikapikaa däshillä puolessa tunnissa täyteen, tarvitaankin samalla jännitteellä virtaa jo melkein 4.2kA eli kuparijohdin jonka halkaisija olisi 18mm tai alumiinista 0.6 jaolla. Tähän oli ideoitu ratkaisuksi nestemäistä varausgeeliä joka latautuisi tankissa ja vaihdettaisiin ajossa polttoaineen tapaan tarpeen vaatiessa. Tai sitten suprajohteet. :D
Kommentit (15)
<Redeemer81> Olipas teslalle suosiollisesti leikattu pätkä. Tasoituslähtö, hellcat voitti ajalla 10,651 ja teslan aika oli 10,871. Loppunopuedessakin reilu 10mph eroa. Ei sillä kova aika kummallakin
<Jonimac> Mitä täällä itketään ? Hellcat voitti. Meni niin kuin piti.
<jepjep666> voipojux Ainoastaan pikalataus on pullonkaula sähköverkolle omakotitaloalueella. Sellaiset virrat ei ole saatavilla ennen kun paikallinen sähköyhtiö tuo isommat kaapelit ja tarvittaessa vaihtaa muuntajan. Niin kauan kun akun pystyy yön aikana lataamaan täyteen, niin en näe tuossa latauksessa mitään ongelmaa. Eikä esimerkkisi 1MWh akku ole kovin hyvä esimerkki kun esim. Teslan isoimmat akut on alle kymmenesosa tuosta.
<jepjep666> _mza_ Akut on kehittyneet todella paljon viimeisen 15 vuoden aikanakin. Typerää edes väittää ettei kehityksessä ole onnistuttu. Esim. Kännyköiden akut ovat pienentyneet valtavasti vaikka toki samalla virrankulutusta on saatu optimoitua mutta akun pienemmällä fyysisellä koolla ja keveydellä saadaan paljon enemmän kapasiteettia varastoitua kun vanhoihin akkuihin. Jos ajatellaan 15 vuotta taaksepäin, niin ei sähköauto tuntunut mitenkään järkevältä vaihtoehdolta silloisten akkujen kanssa. Nyt tilanne on paljon parempi.
<jepjep666> Munapersepaviaani Ja hinta tulee laskemaan koko ajan mitä enemmän niitä sähköautoja on liikenteessä. Teslan uusi "pikkuauto" maksaa Suomen hinnastossa n. 40ke. Ei toi ole enää aivan mahdottoman kallis jos vertailee muuten uusia autoja. Mitä useampi valmistaja tekee täys-sähköautoja, niin sitä suurempi kilpailu ja sillon hinta putoaa. Muutamien vuosien päästä myös käytettyjä täys-sähköautoja tulee markkinoille varmasti kohtuullisen edullisesti.
<voipojux> Tai sitten tuotetaan hemmetisti sähköä ja muunnetaan sillä vettä ja hiilidioksidia fischer-tropschilla vaikka metanoliksi/etanoliksi ja körötellään sillä. Infra olisi valmiina, mutta sähköautoja puoltaa ehdottomasti niiden yksinkertaisuus monimutkaisiin polttomoottoreihin verrattuna.
<voipojux> Latauskin on pullonkaula. Vaikka 1MWh akun (96v 10.4kA?) lataamiseen 12 tunnissa tarvittaisiin 480V 174A jatkuva jännite, kun suurimmat okt-linjat taitavat olla viidesosan tästä, ja jos akun haluaa pikapikaa däshillä puolessa tunnissa täyteen, tarvitaankin samalla jännitteellä virtaa jo melkein 4.2kA eli kuparijohdin jonka halkaisija olisi 18mm tai alumiinista 0.6 jaolla. Tähän oli ideoitu ratkaisuksi nestemäistä varausgeeliä joka latautuisi tankissa ja vaihdettaisiin ajossa polttoaineen tapaan tarpeen vaatiessa. Tai sitten suprajohteet. :D
<_mza_> Ainoa asia, mikä on hidastanut sähköautojen kehitystä viimeisen sadan vuoden aikana on akku. Sen hinta ja varauskyky. Parempia akkuja on yritetty kehittää jatkuvasti siinä kuitenkaan onnistumatta. Sähköautojen markkinaosuus tulevaisuudessa riippuu edelleen akkujen kehityksestä. Nykyteknologialla sähköauto ei vieläkään ole kilpailukykyinen bensa-auton kanssa, mutta aletaan olla jo aika lähellä.
<Zam1z> Muistaakseni koulussa oli joskus juttua, että bosch(tmv.) oli omistanut patenttioikeudet johonkin akkutyyppiin, mikä hidasti sähöautojen kehitystä. Faktaksi en kylläkään väitä.
<Munapersepaviaani> jepjep666 Sähköautojen suosioon tulee vaikuttamaan aika paljon myös hinta.
<vsm> On ollut selvää jo vuosikymmeniä että öljy tulee joku päivä loppumaan mutta siitä huolimatta on vain jatkettu polttomoottoreiden/polttomoottoriautojen kehittämistä ja uusien mallien luomista. Entä jos sama raha ja aika olisikin laitettu sähköautojen ja akkujen kehitykseen.
<jepjep666> Metalgod81 Väittäisin, että 10-15 vuoden päästä voidaan olla hyvinkin tilanteessa, et myydyistä uusista henkilöautoista yli 50% kulkee sähköllä. Sähköauton toimintasäde riittää nykyisinkin varmaan 95% autoilijoista yhdelle päivälle ja yöllä voi kotipihassa ladata täyteen. Loppujen lopuksi aika vähissä on ne päivät vuodessa etteikö tuollainen 400-500km riittäisi. Sähköauton suorituskyky ei ainakaan ole ongelma. Tehoa ja vääntöä saa fyysisesti paljon pienemmästä ja yksinkertaisemmasta moottorista, niin se ei ainakaan ole este.
<Hajuste> aleksi_i Ei kukaan naura höyryvetureille, vaan niitä katsotaan ihaillen, vaikka samalla myönnetäänkin, että onhan se nyt järkevämpää kulkea sähköveturin vetämänä.
<Metalgod81> aleksi_i totta mutta saattaa olla että tämän päivän hypetyksestä huolimatta siihen saattaa mennä tosiaan tuo sata vuotta.
<aleksi_i> Sadan vuoden päästä nauretaan polttomoottoreille, ihan kuin nyt nauretaan höyryvetureille.
Uusimmat Foorumin viestit