Miten peligrafiikka tehtiin ennenvanhaan?
Aikamoista kikkailua
1
Riemurasia on ollut tavoittamattomissa 1.2.2022 - 2.2.2022 välisen ajan päivitystöiden johdosta. Ilmoitelkaa rohkeasti sivuston ongelmista mikäli niitä tulee vastaan palautesivun kautta.
Aikamoista kikkailua
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2016-01-26 20:48:10
+39030
<Chandler>
Munapersepaviaani Kysymyksesi saattoi olla sarkastinen ja viisaammat korjatkoon, mutta Nintendossa kyse on suorittimen arkkitehtuurista. Sillä on käytössään pieni muistialue (=rekisteri), jossä se pitää dataa johon pitä päästä nopeiten käsiksi. Bittisyydellä kuvataan tämän muistialueen kokoa, eli 8-bittinen cpu pystyi käsittelemään 8 bittiä kerrallaan, 16-bittinen 16 bittiä jne. Käytännössä mitä isompi rekisteri, sitä enemmän voidaan prosessoida kerralla ja sitä parempi suorituskyky. Windowsin 32-bit tarkoittaa käyttöjärjestelmän arkkitehtuuria, jonka myötä tulee samankaltaisia teknisiä
Aika: 2016-01-26 20:50:30
+39030
<Chandler>
rajoituksia kun suorittimienkin puolella. Konkreettisempana rajana tietenkin se, että vaikka läppärissä olis 64-bit suoritin ja 8GB muistia niin käyttöjärjestelmä osaa 32-bittisyydensä vuoksi käyttää muistimäärästä hyväkseen vain puolet (2^32 = 4 GB)
Kommentit (9)
<Hassumies> Aika paljon helpompaa tehä samanlaisia pelejä nykyään.
<Lonkerojäbä> Ärsyttää kyllä, kun nykyään olisi mahdollista tehdä todella hienoja pelejä, mutta useimmat yhtiöt vaan rahastaa ja yrittää tehdä pelit mahdollisimman nopeasti. :/
<tuuhee> Nyt vasta tajuaa minkälaisia taideteoksia ne vanhat pelit oli, mietitään vielä jos peli ei mennyt oikein kaupaksi, niin kaikki se vaiva...
<Puhallusvillapaita> Tossa kun toi piirteli pacmania ni tuli mieleen että jossain oli juttua miksi Super Mario on hieman lyhty ja pyylevä johtu juurikin siitä että kun se luotiin niin pikselit olivat niin suuria joten sitä ei ollu mahdollista tehdä toisella tapaa koska siitä olisi liian suuri pelikenttään.
<Chandler> rajoituksia kun suorittimienkin puolella. Konkreettisempana rajana tietenkin se, että vaikka läppärissä olis 64-bit suoritin ja 8GB muistia niin käyttöjärjestelmä osaa 32-bittisyydensä vuoksi käyttää muistimäärästä hyväkseen vain puolet (2^32 = 4 GB)
<Chandler> Munapersepaviaani Kysymyksesi saattoi olla sarkastinen ja viisaammat korjatkoon, mutta Nintendossa kyse on suorittimen arkkitehtuurista. Sillä on käytössään pieni muistialue (=rekisteri), jossä se pitää dataa johon pitä päästä nopeiten käsiksi. Bittisyydellä kuvataan tämän muistialueen kokoa, eli 8-bittinen cpu pystyi käsittelemään 8 bittiä kerrallaan, 16-bittinen 16 bittiä jne. Käytännössä mitä isompi rekisteri, sitä enemmän voidaan prosessoida kerralla ja sitä parempi suorituskyky. Windowsin 32-bit tarkoittaa käyttöjärjestelmän arkkitehtuuria, jonka myötä tulee samankaltaisia teknisiä
<Munapersepaviaani> Mitä ne on ne bitit mitä on 8-bittisessä ja 64-bittisessä nintendossa? Ei varmaan oo ihan samoja bittejä kuin minun 32-bittisessä windowsissa.
<hpkl> Mua alkaa jo pelottaa, just eilen kattelin noita Futuraman t-paitoja Ebaysta ja nyt se sama tuote puskee Rasiaan
<mosacci> Ärsyttävä ääni jäbällä
Uusimmat Foorumin viestit