Jake Brake
Jake Brake on vanhemmanmallinen moottorijarru isoille rekoille, jotta alamäkiin ajettaessa voidaan säästää jarruja. Dieselmoottoreissa luonnostaan moottorijarru on hyvin olematon johtuen kaasuläpän puutteesta. Systeemi on todella kovaääninen etenkin vanhemmissa rekoissa, ja sen käyttö onkin kielletty monen asutusalueen lähistöllä Amerikassa.
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2014-08-12 22:35:15
+300
<Vatane>
Tekstissä esiintyy asiavirhe. Diesel moottorissa on huomattavasti parempi moottorijarru nimen omaan kaasuläpän puuttumisen johdosta ! tämän voi jokainen todeta vaikkapa lääkeruiskulla. Kun ruiskun mäntä on painettu kiinni ja tukkii pillin pään, voi männän helposti vetää taka-asentoo. tämä kuvastaa normaalia bensiinimoottoria jossa kaasuläppä on suljettu moottorijarrutuksen aikana. Dieselissä tilannetta vastaa taas se, kun ruisku vedetään täyteen ilmaa ja tukitaan ruiskun pää ja yritetään painaa kasaan, huomataan että se vaatii huomattavasti enemmän voimaa.
Kommentit (15)
<VeikkoVälikäsi> Melko harva normi autokuski tajuaa edes moottorijarrutuksen hyötyjä, kyllä nykyiset tietokoneen ohjaamat ruiskukoneet lopettaa polttoaineen syötön kun moottorijarrutetaan mutta jos laitaa vaihteen vapaalle niin moottori KÄY vapaakäynnillä (= kuluttaa polttoainetta).
<iCePerry> tontolos kiva mennä satasta rekalla rattilukossa
<tontolos> ei olis kyl mikkää amerikan temppu vääntää virrat pois ni ei tulis metelii :D
<naukuarvo> On aanekas vain jos autosta on poistettu/muunneltu aanenvaimenninta. Ei ole pakokaasujarru. Sijaitsee sylinterinkannessa, venttiilikopan alla. Alkuperaiselta nimeltaan Jacob Compression Brake. Ja esim. Volvo kayttaa sita tana pana nimella VEB (volvo engine brake)
<Vatane> Tekstissä esiintyy asiavirhe. Diesel moottorissa on huomattavasti parempi moottorijarru nimen omaan kaasuläpän puuttumisen johdosta ! tämän voi jokainen todeta vaikkapa lääkeruiskulla. Kun ruiskun mäntä on painettu kiinni ja tukkii pillin pään, voi männän helposti vetää taka-asentoo. tämä kuvastaa normaalia bensiinimoottoria jossa kaasuläppä on suljettu moottorijarrutuksen aikana. Dieselissä tilannetta vastaa taas se, kun ruisku vedetään täyteen ilmaa ja tukitaan ruiskun pää ja yritetään painaa kasaan, huomataan että se vaatii huomattavasti enemmän voimaa.
<TeppoWinnipek> Oppia ikä kaikki. Ja heppi nousi ku näin tän rekan sisustan
<Twistiii> Ois nyt puolikkaan vielä puottanu, parempi vielä kun korkeet kierrokset
<Lecimx> En oo tommostakaan ennen tiennyt.
<juic3> wili1 Pakokaasujarru ei ole sama asia. Jake brake on paljon tehokkaampi ja toimintaperiaate on eri.
<ProSkill> Ainaki kuuluu että on rekka tulossa! :)
<wili1> Pakokaasujarru.
<samiparttimaa> Ristus ko on mittareita!
<Niska00> Pelttorit päässä ajella rekkaa. eikai siinä :)
Uusimmat Foorumin viestit