Autoja käynnistellään kylmässä
Todellisia cold startteja siperian raikkaissa pakkasissa
1
Riemurasia on ollut tavoittamattomissa 1.2.2022 - 2.2.2022 välisen ajan päivitystöiden johdosta. Ilmoitelkaa rohkeasti sivuston ongelmista mikäli niitä tulee vastaan palautesivun kautta.
Todellisia cold startteja siperian raikkaissa pakkasissa
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2018-03-02 19:29:47
+591
<Kettulesti>
Mossehan hyrähti kuin palmun alta käyntiin
Aika: 2018-03-03 00:47:36
+6425
<Skeletorrr>
Tässä pitää myös tietää se että venäläisille lohkolämmittimet ja sisätilalämmittimet on täysin vierasta teknologiaa. Eräs kaveri kerto juttua kun sillä oli venäläinen insinööri ollut autonsa kyydissä, ja oli tullut semmonen "mind blown" hetki kun se tajus että pakkasella suomalaiset lämmittää autonsa moottorin JA sisätilat SÄHKÖLLÄ ennenkun starttaavat. Eipä tuolla Venäjällä ole koskaan näkynyt missään mitään autolämmitystolppia joten sikäli nuo lohkolämmittimet on siellä täysin turhia.
Aika: 2018-03-02 14:07:56
+7576
<Calcifer->
Nissan, Mazda, Toyota, Honda, Nissan, Lada, VW, Toyota, Daihatsu, Moskvich, Opel, Ford, Renault, Honda, Toyota, Moskvich :D Ei taida audin tai bemarinpaskat käynnistyä pakkasilla kun ei ole videollakaan :)
Kommentit (22)
<slerbahuuli> JiiJiiJii Kone jäykkä/ei jaksa pyöriä, käynnistysrikastus ei riittävä noin kovaan pakkaseen, akkujännite kyykkää startatessa liikaa... Monia syitä, mitkä kaikki mahdollisia. Kaasutinkoneet yleensä lähtevät hyvin, koska ruisku ei vie virtaa, rikastus on pöljä ja polttoaineseoksen homogenoitumiseen on aikaa (pitkä matka kaasuttimesta sylinteriin). Ruiskupeli lähtee, jos kartat ja akku on kunnossa.
<Paheksu> Vääbel Osta uusi. Problem solved.
<Vääbel> On niillä perkele hyvät akut ku oma simahtaa jo -15 asteessa.
<FinPablo> Calcifer-tai ryssillä ei ole varaa ostaa niitä
<bluecut> Kettulesti -25 astetta on siperiassa "palmun alla" :D
<bluecut> Missäköhän lämpötilassa nuo meinaa laittaa auton roikkaan? :D
<turhuudenjumala> Itellä on työmatka-autona -87 Escort käsiryypyllä. Laakin peli lähtemään käyntiin. Kolme kertaa jäi työkaverin auto työpaikan pihaan, kun ei lähteny pakkasella käyntiin. Nykyautoissa ei laturit lataa matka-ajossa enää ollenkaan polttoaineen säästämiseksi, kerran vuoteen saa olla kuulemma ostamassa akkua... Escortti lataa 14.5 koko ajan ja porskuttaa menemään ku ite perkele
<dd1> Lada lähti käyntiin kun palmun alta olis startannut.
<JiiJiiJii> Toi pitkä pyörittäminen tuntuu oudolle. Itsellä Firebird seisoo joskus viikkoja tai kuukauden koskematta ja kuitenki lähtee käyntiin puolikkaan kierroksen jälkeen. Sama homma käyttöautolla, parikybää pakkasta yli viikonlopun eikä se sekuntia pitempään pyöritytä. Ajattelin, et videon laitteet olis jotain vanhoja kaasarikoneita, mut olihan siel mm. Mazda mps joukossa.
<frst453> Aikoinaan entinen Corollani käynnistyi kylmänä -30 asteessa kuin palmun alta. Pitihän se vähän "hassua" ääntä vähän aikaa mutta matkaan päästiin.
<iJöpötin> Mosse on heti välittömästi valmis kiihdytyskaistalle :D
<Gh0st1337> Nyt tiedän mistä Star Wars otti ne laser aseiden äänet..Honda.
<Skeletorrr> Tässä pitää myös tietää se että venäläisille lohkolämmittimet ja sisätilalämmittimet on täysin vierasta teknologiaa. Eräs kaveri kerto juttua kun sillä oli venäläinen insinööri ollut autonsa kyydissä, ja oli tullut semmonen "mind blown" hetki kun se tajus että pakkasella suomalaiset lämmittää autonsa moottorin JA sisätilat SÄHKÖLLÄ ennenkun starttaavat. Eipä tuolla Venäjällä ole koskaan näkynyt missään mitään autolämmitystolppia joten sikäli nuo lohkolämmittimet on siellä täysin turhia.
<Skeletorrr> qggq jackson Öljyn jäykkyys ja siitä johtuva voiteluominaisuuksien huonontuminen kylmässä on se joka tekee moottorille gutaa kylmäkäynnistyksessä. Polttoaineen huono syttyminen/höyrystyminen taas aiheuttaa sen että moottori ei tahdo lähteä käyntiin.
<qggq> jacksonKyllä. Auton moottoreissa käytettävillä metalleilla nuo arvot on kuitenkin melko lähellä toisiaan. 60 asteen lämpötilaero aiheuttais 70 millisessä (teräksisessä) männässä noin 0.05mm halkaisijan kasvun. Luulis männänrenkaiden sen verran antavan periksi. Oon ymmärtänyt et moottoreiden ongelmat kylmyyden kanssa liittyy ennemmin polttoaineen palamistehokkuuteen noin kylmässä moottorissa. Siksi esimerkiksi kulutus on kylmänä suurempaa.
<Kettulesti> Mossehan hyrähti kuin palmun alta käyntiin
<jackson> qggq eri metallit elää eri lämpötiloissa eritavalla. Mäntä ei kutistu niin paljonkuin sylinteri käsittääkseni. Joku tietäjä vois selventää
<amissimo> Lada ei paljoo köhiny 40 asteen pakkasessa
<jubox> Sen verta oon aamuisin tapellu oman transitin kanssa että ei pysty kattomaan videota :D
<qggq> jacksonEikö männät kutistu myös?
<jackson> Vaikka en autoista juurikaan mitään tiedä ni kuvittelisin et tollasilla pakkasilla sylinteri kutistuu ja mäntä ei niinkään siks auto käy noin hitaasti startatessa ku mäntä raapii kutistuneen sylinterin reunoja ja hitaasti kitkalla lämmittää ne normaali mittaan. Tekee autolle varmaan hunajaa
<Calcifer-> Nissan, Mazda, Toyota, Honda, Nissan, Lada, VW, Toyota, Daihatsu, Moskvich, Opel, Ford, Renault, Honda, Toyota, Moskvich :D Ei taida audin tai bemarinpaskat käynnistyä pakkasilla kun ei ole videollakaan :)
Uusimmat Foorumin viestit