Lähettäjä:
ArabVääntövoimaa
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
1
Riemurasia on ollut tavoittamattomissa 1.2.2022 - 2.2.2022 välisen ajan päivitystöiden johdosta. Ilmoitelkaa rohkeasti sivuston ongelmista mikäli niitä tulee vastaan palautesivun kautta.
Lähettäjä:
ArabSyy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2016-11-22 09:13:23
+4029
<JerQ!>
Nalletmetsään On ne melko tiukassa jos laittaa momentiks 220nm.
Aika: 2016-11-22 14:17:43
+66724
<toukkis>
Aika paljon nanometrejä kommenteissa
Aika: 2016-11-22 10:09:20
+9398
<Per-Einar>
Kaikilla pikku tärinä päällä, kun menee numerot ketuiks? Noo, aamukrapulan piikkiin.
Aika: 2016-11-22 09:52:51
+4250
<Nalletmetsään>
njaas näppäin virhe 120nm* noh antaa mennä mut keaikaloine että 8-10nm? Ootko nyt ihan varma..
Aika: 2016-11-22 09:40:34
+186806
<Nekatiivi-Hompsu>
220nm.... tollasella väännöllä saattaa jo mentulankin niska venähtää.
Kommentit (41)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<topeka> Älkää laittako mielellään sitä tervaakaan, kerää kaiken paskan kierteeseen
<Awnker> Jo on ammattimiehiä paikalla, kun näinkin tekninen asia kyseessä :D
<OriginalContent> FiRKiN112 Samalla jalkamomentilla ne on aina auennukki!
<FiRKiN112> Jalkamomentti kiristys ja ei tartte senjälkeen ilman jatkovartta irrotella pultteja
<MösjööTipsu> Mehtäkonekuski Aijaa, no sit varmaan olen väärässä, kun en oon koskaan kuullut moisesta. Siitä kyllä et pultteja katkotaan ja tapellaan varsien kanssa. Ja tosiaan vuosia on tullu laitettua, ja sit viel hakattua 110nm momenttisauvan kanssa mutterit kiinni. Juu pelti ja aluvanteita, no problems. Yleensäkin mulla remppahommissa ne vaikeimmat tapaukset ollu niitä, ku jotkut molopäät ei osaa mitään korrosiosuojaa laittaa kiinityskohtiin. Aina saa kaikki helvetin ketkutukset käyttää, et lähtee tapit ja pultit irti.
<wheel_spin> Normi jantteri saa ähkäisykiristyksellä aikaan helpohkosti 170Nm ja se on liikaa, ainaki henkilöautoissa. Käyttäkee vuan sitä avvainta kiintiällä momentilla eli momenttivartta. Ei ikinä liukastetta kierteisiin, mut tervaa kantsii laittaa. Helpottaa varsinki aukaistessa kun kuitenki hyppäsit sen ristiavaimen päälle varmuuden vuoksi ja sorvasit samalla uuden kartiopinnan aluvalsseille. Kyllä pysyy ***kele!
<TheMe][> Me laitetaan kaikkiin 200Nm. Autot siis Ford Transit (kuorma-automalli), Hiluxi, Rangeri, Fiat Adria, V70, Golf.
<ryijykurppa> Lämmittäkää mutteria vaikka kaasulla mikäli mahdollista. Säästytte monelta vaivalta jos ei meinaa irrota.
<Echo> Ähkymomentti on just passeli!
<huga> Jätkä kääntää väärään suuntaan....
<Mehtäkonekuski> MösjööTipsu Ei helevetti koskaan vaseliinia niihin pultteihin. Tervaa voi laittaa. Niin monta tapausta kuullut kun laitetaan vaseliinia pultteihin ja ne on ajon aikana auennut vaikka olleet oikeessa kireydessä ja 1000km jälkeen tarkistettu.Mainittakoon että yleinen sääntö olis olla laittamatta yhtikäs mitään niihin pultteihin, vaan laitetaan ne aina oikeeseen kireyteen.
<Nuffsaid> Itse jouduin joskus käyttämään pitkää putkea jatkopalana ja hypin sen päällä tovin kunnes pultti irtosi. En sitten katsastukseen mennessä laittanu rengasta kunnolla kiinni kun irtosi katsastuksen jälkeen 80 vauhdissa.
<Jeppe-epeli> JerQ! Nalletmetsään Hetki piti miettiä että mitä ootte ollu tekemässä kun nanometreistä ja autoista puhutaan samassa yhteydessä.
<keaikaloine> Joo, täytynee miettiä kahdesti ja tarkistaa kolmesti ennen kun mitään tänne kommentoi.
<toukkis> Aika paljon nanometrejä kommenteissa
<rakez> Nalletmetsään älä ny ittees liikaa ruoski, ei se momentti kauas mennyt kun on kyseessä vähän isommat kotterot. Omassa VW T4:ssä kiristetään 180Nm sekä pelti ja aluvanne. Kaverin matkailuautossa (Ford onko se auto) kiristys momentti kaiken tyyppisille vanteille on 200Nm.
<TapolanMUSTAjööti> pikkumusta Oon miettiny kans sähkökäyttösen pulttipyssyn hankkimista kun tulee autonrenkaat aina vaihdettua ite, ja muuta pientä autoremonttia siihen kylkeen. Jos kerran alle 50 eurolla saa pätevän laitteen niin juon tässä kahvit ja lähen biltemaan
<pikkumusta> kirjoitin joskus verkkovirta käyttöisestä pulttipyssystä, ollu muutaman vuoden ja ammuttu auki paljon pultteja. mm tosta traktorista pyöränpultteja. ruottalaisomisteisesta kaupamajasta 42€. 450 newtonia vääntöä. siihen kaveriks momenttivarret. niillä ei saa muuta kuin kiristää. siinä tietopaketti teille olkaa hyvät.
<Hugaali> Tommosia jatkovarsia tarvitaan, jos auto ollut huollossa ja vetäneet huollossa apinakoneella kiinni ilman momentinrajoitintankoa..
<tuuhee> JerQ! Porsche:n center lock vaatii 600Nm!
<MösjööTipsu> Laittakaa mutteritervaa tai vaseliinia pyöränpultteihin. Pysyvät hyvin kiinni, ja ei tarvii mattotelineitä avaamiseen.
<Riggee> JerQ! omassa käyttöautossa väännetään renkaiden pultit 220nm kiinni, jos peltivanteet.. alumiinisilla tais olla vaan 190 nm... ei toi ole edes harvinaista
<VeikkoVälikäsi> Ei ole pultit ikinä katkennut (onneksi!) mutta avain katkesi kun oli rengasliikkeessä laittaneet ilmanpaineellamutterinvääntimellä muka "oikeaan momemntiin". onneksi naapuri on alan harrastaja jolta sain avaimen ja putkenpätkän lainaan. Itse kiristän 120nm yhden momentin avaimella (löytyy Puuilo ja IKH).
<Nalletmetsään> Hernepuikko no takertukaa nyt kaikki tuohon typoon prkl :D
<Bluester> Joskus oli ostamassani autossa peltivanteet joku pistäny niin tiukkaan ettäjatkovartena piti käyttää 2 metristä kakkos-kakkosta ja siltikään ei meinannu aueta. Nitis, natis ja kokoajan oli jännäkakka millon pultit katkee, mutta ihmeittäin kaikki lähti ehyenä irti.
<Mandula> Kerran jenkkiautosta (just olin ostanu) irrottelin renkaita jarruremppaa varten, ihmettelin ku ei 2 metrin jatkollakaan meinaa pultit aueta takarenkaasta.. Oliki sit väärän kätinen kierre pinnapultissa.. Ei katkennu ihme kyllä, mut saatto hieman venyä :)
<Hernepuikko> nalletmetsään, taitaa se 110-130nm olla vähän lähempänä oikeeta momenttia :D
<Per-Einar> Kaikilla pikku tärinä päällä, kun menee numerot ketuiks? Noo, aamukrapulan piikkiin.
<keaikaloine> aamun piikkiin, 80-100 piti kirjottaa...
<Nalletmetsään> njaas näppäin virhe 120nm* noh antaa mennä mut keaikaloine että 8-10nm? Ootko nyt ihan varma..
<Jaakkima!> keaikaloine ribli nauroin samaa.. tollanen 90-120Nm on sopiva.
<HraSamo> Normaalit momentit pyöränmuttereille/-pulteille pyörii auton mallista riippuen yleensä siellä 90-150 Nm välimaastossa. Isommissa pakuissa ja kuormureissa voi olla enemmänkin.
<ribli> keaikaloine onko pysyny renkaat hyvin kiinni?
<Nekatiivi-Hompsu> 220nm.... tollasella väännöllä saattaa jo mentulankin niska venähtää.
<lucaz> Onko tässä se kaveri kun kysy talvirenkaiden vaihdosta että kuka perkeleen imbesilli menee liikkeeseen vaihdattamaan renkaita kun voi itsekkin vaihtaa kerrostalohelvetin pihalla pyykkitelinettä käyttäen.
<lask90> Muistan kun vanhassa autossa oli jarruvikaa ja kaikki aina juuttui kiinni jarrupölystä. Ensin sain metrin varrella avata pultteja, kunhan olin ensiksi suihkuttanut puoli purkkia WD40:tä. Senjälkeen renkaan sai irti laittamalla lankun sitä vasten ja paukauttamalla lekalla toiselta puolelta. Ihmettelin kovasti, kuinka nykyisen auton renkaanvaihtoon ei kulunutkaan kolmatta tuntia :)
<keaikaloine> tota, aluvanteilla momentti on yleensä jotain 8-10nm. toi 220 kuulostaa aika hurjalta.
<JerQ!> Nalletmetsään On ne melko tiukassa jos laittaa momentiks 220nm.
<K-pää> On voimaa nostaa teline työkaluksi, mutta ei ole voimaa vääntää pulttia auki? Hahaha
<Nalletmetsään> Kerran näin kun nuoret naiset vaihto renkaita.. vuorotellen hyppyvät vääntimen päällä pultit auki, itse jännitin millon se katkee :D ei niitten kyllä oikeesti pitäs kauheen tiukassa olla jos kiritään se 220nm..
<MikkoP> Koska ei ole mattotelinettä, vaihdatan renkaat ihan rengasliikkeessä.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu