Lähettäjä:
pekonimaggrTyperä tulevaisuus
Lähettäjä: pekonimaggr
Otsikko: Typerä tulevaisuus
Hakusanat: typerä, tulevaisuus, kaasu, auto, diesel, generaattori, sähköauto,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2019-07-21 12:51:06
+5994
<testis> +5 RR
Tiesittekö... On olemassa junia, jotka kulkevat sähköllä, mutta niissä on iso dieselgeneraattori joka tekee siihen junaan sen sähkön. Sitten sellainen konepaja Mantsinen rakentaa raskasta kalustoa, jotka operoivat kaikki sähköllä, mutta niissäkin on dieselgeneraattori joka tekee sen sähkön. Tämä todellakin vain sen takia, koska hyötysuhteet on näin ollen parempi. Eli mekaniikkaa pyörittää sähkö ja sähkö saadaan dieselistä.
Aika: 2019-07-21 11:06:56
+55300
<DAI> +5 RR
Audible: Laitappa nyt vähän faktaa kehiin. Se on ympäristöystävällisempää vain siinä tapauksessa, että generaattoriin työnnetty polttoaine antaa sähköautolle enemmän ajaoaikaa, kuin vastaava määrä polttoainetta polttomoottoriautoon laitettuna.
Aika: 2019-07-21 12:45:36
+85
<albinomeuff> +5 RR
Nopeella Googletuksella: Diesel-moottorin tehokkuus parhaimmillaan 35%, Diesel-generaattorin tehokkuus keskimäÄrin 40%, sähkömoottorin tehokkuus 90%. 40%x90%=36%>35%, Eli Audiblella ihan legit pointti näitten laskujen perusteella. Tää nyt oli se mitä sai selville vajaan 5 minuutin googletuksella, mutta periaatteessa vois pitää paikkaansa.
Aika: 2019-07-21 10:40:56
+38226
<Kalupalli> +5 RR
pireol älä ole enennakkoluuloinen. Oma peppuneitsyys meni kotieläinpihalla vieraillessa ja se oli menoa se. Nyt meillä on kolme yhteistä karitsaa.
Aika: 2019-07-21 11:12:51
+1332
<Df!> +5 RR
Kai tässä kuvassa jotain väärää näkevät tajuavat, että sähköautoa ei ladata joka kerta tällä tavalla? :D hätätapauksia varten täytyy olla jokin keino, ja tämä nyt sattuu olemaan tällä hetkellä ainoa vaihtoehto. Sama jos siitä dieselautosta loppuu löpö, soitetaan paikalle kuorma-auto joka toimii dieselillä ja kuluttaa varmasti enemmän kuin itse pelastuksen kohteena oleva dieselauto. Miksi se on ok? tai lähdetään hakemaan toisella autolla huoltoasemalta polttoainetta ja ajetaan takaisin. sama matka 2x
Kommentit (33)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<Kötrsy> Näissä diesel-generaattori-sähkömoottoriyhdistelmissä on se ajatus, että sähkömoottorin tehoa voidaan säädellä helposti ja niiden hyötysuhde on melko lailla riippumaton kierroksista tai kuormasta.Diesel toimii taas parhaiten juuri sillä yhdellä optimaallisimmalla kierrosluvulla. Tämän vuoksi esimerkiksi laivoissa, ja juurikin monessa suuritehoisissa laiteissa käytetään tuota yhdilstelmää. Se on häviöistään huolimatta tehokkaampaa ja polttoainetaloudellisempaa kuin suoraan vaihteisto ja iso diesel.
<D-Style> jaaniin et jos sähköauton perään laittais genun ni ois sit vähän niinku hybridi? :D halpaa
<TapolanMUSTAjööti> Lähdetään nyt siitä että tuossa muutaman tonnin generaattorissa tuskin on muutaman tonnin päästösuodatusjärjestelmiä jotka nykyään löytyy jo vanhemmankin luokan diesel-autoista. Siinä ei hyötysuhteilla ole mitään tekemistä päästöjen kanssa jotka pakoputkesta tulee
<SirJakkuson> Wickerman Se akun lataus kestää vain silloin kauan, jos ei ole tehokasta laturia käytettävissä. Eli just tyyliin joku 8A tai 16A sulakkeella oleva lämmitystolpan pistoke. Sitten, kun ottaa sellaisen 64A tai edes 32A:n voimavirta pistokkeen kätöseensä ja siitä alkaa lataamaan autoa, niin hommaan menee reilusti vähemmän aikaa.
<Laksatiivitaavi> Huomasiko kukaan, että tää kuva ei ole ihan todellinen, vaan kuvankäsittelyohjelmalla kaunisteltu?
<DAI> Audible: En ole muuta väittänytkään. Se on silti sinun velvollisuus perustella asiasi, eikä muiden etsiä perusteluita sinulle.
<Audible> DAI Faktaa löytyy ihan Googlesta kun hakee vaikkapa "diesel generator charging electric car". Parin ekan linkin testeissä saatiin sähköautoihin enemmän ajoaikaa (energiaa) vähemmällä dieselin kulutuksella generaattorin kautta.
<liskoja> Haaveilen, että päästäis öljystä ihan täysin eroon, koska sitten jihadistit köyhtyis. Ympäristö ja terveys saa tulla sivutuotteena perässä.
<crayz357> Kuvassa ei ole dieselgeneraattoria vaan eräänlainen "powerbank" sähköautoille, firman nimi lukee auton ja vaunun kyljessä eli ÖAMTC.
<N-Iron> albinomeuff, unohdit laskea akun lataus- ja purkaushyötysuhdetta mukaan.
<dd1> Ei noita hyötysuhteita laskemalla mitään saa siitä, kumpi on energia tehokkaampaa. Unohditte tärkeimmät parametrit eli käynti/latausajan ja kuljettavan matkan. Aggregaatilla ladatessa akkua menee todennäköisesti aika paljon kauemmin kuin dieselillä esim. 100km ajamiseen.
<Mursunet> Tuosta saisi hyvän busineksen, kiertää paikkoja latailemassa ihmisten sähköautoja paikoissa missä on loppunut ja ei voi ladata. Veikkaan että joku tekee tästäkin miljoonaliiketoiminnan jossain kohtaa.
<Kanakotka> albinomeuff Mistäköhän revit nuo prosenttisi? Tehokkuuslukemat ei ole kyllä millään polttomoottorilla missään käyttöolosuhteessa edes prosenttia. Ainoa väitös joka tulee lähellekkään noita sanomiasi lukemia löytyy wikipediasta, ja sille ei ole yhtäkään lähdettä. Hyötysuhde onkin sitten asia erikseen...
<Kantasolu> Dieselgeneraattorin hyötysuhde on 40% ja loput tehosta katoaa lämpönä harakoille. Mitä suurempi generaattori sitä pienemmät tehohäviöt. Siksi sähkö tuotetaan keskitetysti helvetinmoisissa voimalaitoksissa jolloin tehohäviöt on huomattavasti pienempiä kuin jos jokaisella perheellä puksuttaisi oma generaattori talonsa pihalla tai asuntonsa ulkoseinällä. Ja ei, ei todellakaan ole ympäristöystävällisempää ladata sähköauton akkua dieselgeneraattorilla kuin ajaa diesel-moottorilla varustettua autoa.
<atviblala> @thirvi ei siitä vakio kierroksesta saa aivan niin paljoa hyötyä, mutta voi olla sellainenkin ajoprofiili jolloin saa. Pointti oli enemmänkin siinä, että dieselgenun hyötysuhde ei voi olla parempi kuin diesel moottorin. Nämä hyötysuhteen on kuitenkin annettu suunnittelu kuormalla ja kierroksilla.Trikkeröidyin tuosta laiva kommentista. Laivoissa ei enegrgian säästön takia käytetä dieselsähköistä propulsiota, vaan ohjailtavuuden ja/tai suuren hotellipuolen sähkön tarpeen takia. Toki on offshore laivoja joissa dp moodissa on fiksua käyttää hybridi-ratkaisua.
<MösjööTipsu> Mä luulen tiedätteks, et Audible koitti olla sarkastinen, mut se ei nyt ihan osunu ja uponnu.
<thirvi> atviblala Dieselmoottori on tehokas silloin kun sitä pystytään tasaisesti ajamaan parhaan hyötysuhteen alueella. Sen takia isoissa laivoissakin potkurit pyörii sähkömoottoreilla ja se sähkö tehdään dieselmoottoreilla. Polttomoottorin dynaaminen käyttö on todella tuhlaavaa. Jos polttomoottoria käyttää, niin sitä kannattaa käyttää tasaisilla kierroksilla siinä parhaan hyötysuhteen alueella. Sähkömoottori sopii paljon paremmin dynaamiseen työhön. Sähkömoottori pystyy jopa moottorijarrutuksella ottamaan liige-energiaa takaisin akkuihin.
<atviblala> albinomeuff kannattaa pitää mielessä lähdekritiikki. Dieselgeneraattoria pyörittää dieselmoottori joten generaattorin hyötysuhde ei voi olla parempi koska myöskin generaattorissa on häviötä. Auton moottori on myös suurempi kuin pieni genu ja moottoreissa isompi johtaa parempaan hyötysuhteeseen. Autossa ajatapa voi kyllä heikentää hyötysuhdetta paljon. Tässä kyllä lienee kyseessä hätätapaus, joten ei siinä liene mitään vikaa.
<Heikos Hapes> Yhtä tyhmää kun tosikot jakavat huumorisivustolle paskaa
<Wickerman> amokki Lisäks käytännössä aina unohtuu, tai "unohtuu", että akun lataus kestää kauan. Se on ongelma.
<amokki> sähköauto keskustelussa unohtuu tyysi juuri tämä lataus mahdollisuus kun ottaa huomioon että suurimalla osalla on vain vaihtoehto ladata autoaan lämmitystolpasta jossa on suko pistoke8A sulakkeella varustettuna ja lataus vaihtoehtoa ei suosittele autonvalmistaja kuin väliaikaisen vaihtoehtona (nissan leaf)
<testis> Tiesittekö... On olemassa junia, jotka kulkevat sähköllä, mutta niissä on iso dieselgeneraattori joka tekee siihen junaan sen sähkön. Sitten sellainen konepaja Mantsinen rakentaa raskasta kalustoa, jotka operoivat kaikki sähköllä, mutta niissäkin on dieselgeneraattori joka tekee sen sähkön. Tämä todellakin vain sen takia, koska hyötysuhteet on näin ollen parempi. Eli mekaniikkaa pyörittää sähkö ja sähkö saadaan dieselistä.
<albinomeuff> Nopeella Googletuksella: Diesel-moottorin tehokkuus parhaimmillaan 35%, Diesel-generaattorin tehokkuus keskimäÄrin 40%, sähkömoottorin tehokkuus 90%. 40%x90%=36%>35%, Eli Audiblella ihan legit pointti näitten laskujen perusteella. Tää nyt oli se mitä sai selville vajaan 5 minuutin googletuksella, mutta periaatteessa vois pitää paikkaansa.
<Akatora_> Vaihdetaan dieselautojen moottorit generaattoreiks ja lisätään niihin 500kiloa ongelmajätettä(akkuja) niin päästöt vähenee. Vai kuinka Audible
<pepeplus> Audible En kyllä heti usko tuota jos ei ole jotain näyttöä. Diesel auton moottori on optimoitu kyseiseen autoon ja se on päästömitattu sekä yritetty saada mahdollisimman päästöttömaksi, onkohan siirettävällä genulla edes vastaavia päästö rajoituksia. Toisaalta jos genu on juuri sopivan kokoinen ja latauksessa se voi pyöriä samalla kuormalla tasaisesti jolloin optimointi on helpompaa, muttta silti tuossa vaihdetaan energiamuotoja joissa uskoisin energiahäviöitä tulevan rutkasti.
<Df!> Kai tässä kuvassa jotain väärää näkevät tajuavat, että sähköautoa ei ladata joka kerta tällä tavalla? :D hätätapauksia varten täytyy olla jokin keino, ja tämä nyt sattuu olemaan tällä hetkellä ainoa vaihtoehto. Sama jos siitä dieselautosta loppuu löpö, soitetaan paikalle kuorma-auto joka toimii dieselillä ja kuluttaa varmasti enemmän kuin itse pelastuksen kohteena oleva dieselauto. Miksi se on ok? tai lähdetään hakemaan toisella autolla huoltoasemalta polttoainetta ja ajetaan takaisin. sama matka 2x
<DAI> Audible: Laitappa nyt vähän faktaa kehiin. Se on ympäristöystävällisempää vain siinä tapauksessa, että generaattoriin työnnetty polttoaine antaa sähköautolle enemmän ajaoaikaa, kuin vastaava määrä polttoainetta polttomoottoriautoon laitettuna.
<Audible> Tää on hyvä esimerkki siitä miten mutuiluun ei aina kannattais luottaa sokeesti. Sähköauton lataaminen dieselgeneraattorilla on ympäristöystävällisempää ku vastaavan kokoisen dieselauton käyttäminen. Lisäks jos tuo kaasuauto käyttää biokaasua, nii se ei oo tulevaisuus joka on tyhmä vaa ton tekstin kirjottaja.
<Kalupalli> pireol älä ole enennakkoluuloinen. Oma peppuneitsyys meni kotieläinpihalla vieraillessa ja se oli menoa se. Nyt meillä on kolme yhteistä karitsaa.
< pireol> jani1609 en kyllä haluais naiselta, mieheltä, ENKÄ lampaalta perseeseen.
<jani1609> Pireol, sun logiikalla on ihan sama harrastaako perseseksiä naisen, miehen vai lampaan kanssa
< pireol> Tekopyhää, niinku lesbo joka käyttää dildoa
<Puuha-Juha> maailma pelastuu sähköautoilla
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu