Lähettäjä:
sofiableTieteenaloja
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
1
Riemurasia on ollut tavoittamattomissa 1.2.2022 - 2.2.2022 välisen ajan päivitystöiden johdosta. Ilmoitelkaa rohkeasti sivuston ongelmista mikäli niitä tulee vastaan palautesivun kautta.
Lähettäjä:
sofiableSyy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2014-11-05 13:02:56
+30242
<passelhof>
Ja se joka saa pesää ei mahtunut kuvaan
Aika: 2014-11-05 13:08:04
+256618
<SaKoz>
Matematiikan jälkeen tulee vielä Natsien rotuoppi, höhöö.
Aika: 2014-11-05 13:11:26
+16361
<Jonskiii>
Naurattaa vieläkin ne maket yläasteella jotka matikan tunneilla huuteli "Mihin me näitä jakamisia sun muita muka koskaan tarvitaan." No ette välttämättä mihinkään mutta jos se jo tuntui ylivoimaiselta niin ei ihme että näistä luokan tyypeistä 80% on työttömiä oman elämänsä badasseja.
Aika: 2014-11-05 14:45:48
+5312
<nolla12>
Kyllä nää oman elämän sankarit, kuten Lapio_ oli se ongelma koulussa. Suomalainen yhteiskunta antaa hyvin tasavertaset lähtökohdat opiskelulle kaikille. Häiriköt sitten pilaa sen.
Aika: 2014-11-05 17:11:35
+20316
<Fettukani>
Se tunne, kun huomaa entisen yläasteluokkakaverinsa, joka jäi luokalleen kun ei läpäissyt mm matematiikan kokeita, valmistuneen teknillisestä korkeakoulusta. Nyt mietin erittäin rankasti, missä mättää: oliko opetus yläasteella niin epäreilua tai onnetonta, että osa tippui kelkasta vaikka olisivat voineet tajuta asiat hyvällä opetuksella vai voiko täällä valmistua korkeakoulusta ja vieläpä tekniseltä alalta, vaikka ei ole aikoinaan ymmärtänyt edes yläasteen matematiikkaa? Niin hämmentävää. No mutta onnea hälle, kun ei huonosta alusta huolimatta luovuttanut.
Kommentit (38)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<NakuTurbo> Vasemman tilalla pitäis olla sosiaalipsykologia ja oikealle vielä filosofia.
<Lapio_> Kiitos wrethman, DAI ja muut. Joo tuohduin hieman liikaa ja selitin itseni suohon. Tottahan systeemi on rakennettu mielessä pitäen, että kaikilla olisi samat mahdollisuudet, mutta ei niin vain ole. Tukiopetukseen änkesivät aina lissut, jotka halusivat ihan hyvää numeroaan korottaa ja ryhmään mahtui aina hurjat 2 henkilöä. Sain uniongelmiin lääkkeitä ja diagnoosin vasta 4 vuotta peruskoulun jälkeen ja siihen asti apu oli tämä: ''hölmö, mee aikasemmin nukkumaan!'' Harvemmin remusin tunneilla. Enemminkin nukuin, kun ei mistään mitään tajunnut, mutta ei saatana, kun kielsivät senkin...
<jukupuku> RR-trooper Nyt tais joku löytää vitsistä herneen.
<DAI> ...ovat monesti niitä jotka lopulta määrittelevät, miten valitset isommissa asioissa. Tämä ajatus on vähän pakotettu mustavalkoiseksi, mutta on silti pätevä.
<DAI> WremahThD: Ymmärsit vähän väärin sen, mitä ajoin takaa. Vastasin kommenttiisi, kun sanoit, että nuori ei itse ole koskaan ongelma vaan ympäristö. Se ei pidä paikkaansa. Ympäristö antaa mahdollisuuksia, toisinaan kallistaen valittavissa olevia reittejä sinne paskaan suuntaan. Kuitenkin SINÄ ITSE teet ne valinnat, mitä reittiä lähdet seuraamaan. Todella harvassa ovat ne vahvat yksilöt, jotka jo alussa pystyvät valitsemaan reitin ylöspäin. Yseimmat menevät aidan matalimmasta kohtaa. Joskus se matala kohta on yksinkertaisesti asiattomuuksien heittely luokassa. Tämmöiset pienet valinnat...
<Halvattu> Minusta pitäisi osata alkeet kaikista näistä tieteistä, mitä koulussa ja lukiossa opiskellaan, vaikkei niitä tarvitsisi tulevaisuuden ammatissa. Perustietämys matematiikasta, fysiikasta, biologiasta ja kemiasta auttaa luomaan vähän perspektiiviä ja sen perustietämyksen pohjalta voi jollakin tavalla katsella maailmaa vähän eri tavoin. Ilman mitään tietämystä monet tapahtumat tulkitaan ikään kuin maagisina, mikä ei ole kauhean rakentava perusta ajattelulle. Palikkapsykologiaa pitäisi sen sijaan opettaa ala-asteelta lähtien, missä kerrottaisiin hieman siitä minkälaisten vaistojen varassa toimimme
<Humble> Lingvistit on niin pitkällä oikealla, että ei riitä maailmassa pikselit sellasen kuvan tekemiseen.
<WremahThD> DAI ... että hauki on kala, siinä jää iso osa oppijoista täysin heitteille. Entä oppijat jotka oppivat kuuntelemalla ja näkemällä? Entä he jotka oppivat jotain tekemällä ja kokeilemalla? Heillä ei ole tasa-arvoista lähtökohtaa oppimiseen kuin muilla, he jäävät sivuun. Jos pitkälle ja lyhyelle antaa kummallekin yhden laatikon, mutta vain pitkä näkee tämän avulla korkean aidan yli, niin onko se sitten tämän lyhyen oma vika että tämä ei koskaan nähnyt toiselle puolelle?
<WremahThD> DAI Mutta ajattelepa tilanne, jossa sinua olisi auttanut joku asiansa osaava henkilö. Olisit kenties saanut oppimisen iloa kouluun, etkä vain mennyt niiden muiden mukana huonoilla arvosanoilla. On totta kai hyvä leikkiä jälkiviisasta, se on totta, mutta mahdollisuuksia olisi ollut monia. Minä en taas löisi opiskelijoita oman onnensa sepiksi. He tulevat valtion ylläpitämään kouluun oppimaan ja siihen loppuu tasan heidän kykynsä vaikuttaa siihen miten heitä opetetaan. Kun koko koulujärjestelmä kumartaa vain sille, että oppilas istuu hiljaa pulpettinsa takana ja oppii lukemalla -->
<Fettukani> Jamzor81 Sekin toki on mahdollista.
<PoppisKone> Taisin asetella aiemmat sanani hieman huonosti. Tarkoitus ei ollut loukata ketään, kun kerran itsekin olen insinööriopiskelija ja vielä luokalla, joka tuntuu olevan huono aivan jokaisessa aineessa/tehtävässä.
<Jamzor81> Fettukani Tai sitten oppimismotivaatio tapetaan heti alkuunsa huonolla opettamisella :)
<Fettukani> Jamzor81 Hyvin paljon mahdollista. Perusopetus ei varmaankaan kauheasti kannusta, jos sattuu joko olemaan keskiarvo-oppilasta hitaampi omaksuja, oma oppimistyyli poikkeaa standardista tai jos kärsii jostain tunnistamattomasta ongelmasta. Paljonhan noita tapauksia on, että vaikkapa lukihäiriö, adhd, asperger tms todetaan vasta hyvän aikaa peruskoulun päättymisen jälkeen.
<djkettu> Samaistuin.
<Jamzor81> Fettukani Meillä yläasteella opetus oli ainakin ihan luokatonta paskaa, joten vaikkaan huonoa opetusta vaihtoehdoista!
<Pekonihampurilainen> Rajauksen vuoksi filosofia jäi pois kuvasta.
<Fettukani> Se tunne, kun huomaa entisen yläasteluokkakaverinsa, joka jäi luokalleen kun ei läpäissyt mm matematiikan kokeita, valmistuneen teknillisestä korkeakoulusta. Nyt mietin erittäin rankasti, missä mättää: oliko opetus yläasteella niin epäreilua tai onnetonta, että osa tippui kelkasta vaikka olisivat voineet tajuta asiat hyvällä opetuksella vai voiko täällä valmistua korkeakoulusta ja vieläpä tekniseltä alalta, vaikka ei ole aikoinaan ymmärtänyt edes yläasteen matematiikkaa? Niin hämmentävää. No mutta onnea hälle, kun ei huonosta alusta huolimatta luovuttanut.
<Error2> Sehän se matikassa riepoi, kun ei aina tiennyt/tajunnut mihin sitä kyseistä kaavaa tarvi. Ois prkl annettu aina kunnollinen esimerkki mihin sitä kaavaa tarvii, niin ois tullu opiskeltua sitä matikkaa hieman eri mielenkiinnolla.
<sofiable> Tämän huomaa helposti yliopistossa, kun biologit "pakotetaan" opiskelemaan sivuaineena kemiaa, kemistit fysiikkaa ja fyysikot matematiikkaa.
<tussutirehtööri> tätä kuvaa katsellessa rupes taas miettii paljonko noiden kaikkien kehittämiseen on pitänyt nähdä vaivaa, uhuuh
<DAI> WremahThD: Itse pitkään Lapio_:n kaltaisessa tilassa olleena en silti ihan allekirjoita tuota. Ainoa ero oli, että minä en häiriköinyt, vaan istuin hiljaa sanomatta sanaakaan. Koskaan. Muuten mentiin pohjasakan mukana tyhmänä, huonoilla numeroilla. Totta helvetissä ympäristöllä on todella iso osa siihen mitä ihmisestä kasvaa, mutta jokainen on silti täysin vastuussa siitä, mitä ja milloin suustansa päästää(häiriköi). Tyhmä ja idioottikin ihminen on silti "älykäs" olento, joka tietää mitä se tekee.
<WremahThD> nolla12 Nuoret eivät KOSKAAN ole ongelma, se ympäristö johon heidät tungetaan. Olen opiskellut tätä "ongelmaa" sen verran paljon, että voin jo sanoa tämän ihan sumeilematta. Jos sinä väkisin pidät jonkun henkilön ympäristössä johon tämä ei selvästikään sovellu, niin mitä oikein oletat tapahtuvan? Taikaiskusta tästä käsillätekijästä tulee hiljainen kuuntelija? Enpä usko. Koko ajan luokkakoot kasvavat, opettajia vähennetään ja resursseja leikataan, yksilöt katoavat harmaaseen massaan ja systeemillä ei ole mitään tekemistä nuorten lisääntyväll häiriökäyttäytymiselle? Bitch please.
<nolla12> Kyllä nää oman elämän sankarit, kuten Lapio_ oli se ongelma koulussa. Suomalainen yhteiskunta antaa hyvin tasavertaset lähtökohdat opiskelulle kaikille. Häiriköt sitten pilaa sen.
<WremahThD> Lapio_ Älä välitä, miinutkset ovat täällä enemmäkin vain harrastus, ei mielipidemittari. Rasiassa on kuitenkin 499914 rekisteröitynyttä käyttäjää, että kannattaa miettiä pitääkö jostain parista kymmenestä miinuksesta välittääkään.
<WremahThD> Jonskiii Nooh, todennetun faktan mukaan todella iso osa yläkoulujen matematiikasta, biologiasta ja fysiikasta on sellaista, jota valtaosta oppilaista ei tule koskaan enää kohtaamaan elämänsä aikana. Emme voi toki olettaa heti, että suurin osa koululaitoksiemme oppilaista tulee kouluttautumaan niin pitkälle, että heidän tulevaisuutensa ammatissa tulisi käyttää matematiikka mitä esim. 9-luokalla opetetaan. Enkä myöskään allekirjoita että tämän johdosta suurimmasta osasta tulisi jotain "oman elämänsä badasseja", vaan ihan tavallisia kansalaisia jotka käyttivät vain turhaa aikaa löytääkseen x:n
<Jonzi13> Mutta filosofia on kaikkien tieteiden äiti.
<Lapio_> Antakaa tulla vaan sitä miinusta, kun kerran alotitte! Jos puheeni järjenkäytöstä ja suvaitsevaisuudesta saa tuommosen vastaanoton, niin valitsen ennemmin ''pohjasakan ja roskasakin'' kun rasian, jota pidin suht fiksuna paikkana. Muistan ikusesti, miten kerran valitsin heikomman ja halveksitun osapuolen ala-asteen jalkapallossa sen sijaan, että oisin nuoleskellu nöyryyttäjiäni ja tein saatana neljä maalia ja voitin kolmasluokkalaiset vs kuutosluokkalaiset pelissä, vaikka en ees ikinä osannu jalkapalloa. Puolustan tyhmien elämänkoululaisten ihmisyyttä kaikkien miinusten voimin.
<queener> "Physics is to math what sex is to masturbation" Richard Feynman
<Tajam> Kaavio on kääntäen verrannollinen ulkonäön "puhtauteen".
<Lapio_> Oman yläaseman voisi käyttää muiden auttamiseen, eikä pelkkään ylimielistelyyn. Tai sitten voi vaikka korkeintaan pitää turvan ummessa, jos ei oikeasti mitään järkevää keksi sanottavaa. Oon ite tutustunu lähemmin muutamaan lupaavaan skinin alkuun ja ei perkele, mistä oloista ne tulee! Esimerkillä 15 vuotias kaveri on kerinny jo osottelemaan itteensä käsiaseella päähän ja sensemmosta. Kyllä niillä kavereilla muuten silmät loistaa, jos jaksaa vähän aikaa tutustua ja heittää sitten jonkun kehun mitä oikeasti tarkoittaa. Joo näin punaista ja suutuin. Anteeksi vain.
<Lapio_> Jonskii, loppuu se vittuilu. Itteeni väsytti AINA koulussa ja ei aina malttanu kärsiä hiljaa tunteja putkeen tajuamatta mistään mitään, kun apua ei ollut tiedossa. Toisinaan siis saattoi päästä joku tämmöinen sammakko suusta. Kyllä, minusta tuli työtön oman elämäni sankari, mutta en näe mitään syytä latistaa täällä kohtalotovereitani. Kuka ties jotkut meistä vielä yrittää nousta täältä ja ilahtuu kummasti miten luokan rikas paska kokoomuslainen siellä ilmaisee kannustusta... Not. Itse en vielä tuommosista järky, mutta vituttaa katsoa tuommosta vierestä.
<PoppisKone> Ja tuolla jossain kuvan ulkopuolella on insinöörit ja insinööriopiskelijat. Vielä enemmän kujalla kun noi matemaatikot.
<Jonskiii> Naurattaa vieläkin ne maket yläasteella jotka matikan tunneilla huuteli "Mihin me näitä jakamisia sun muita muka koskaan tarvitaan." No ette välttämättä mihinkään mutta jos se jo tuntui ylivoimaiselta niin ei ihme että näistä luokan tyypeistä 80% on työttömiä oman elämänsä badasseja.
<SaKoz> Matematiikan jälkeen tulee vielä Natsien rotuoppi, höhöö.
<rusakk0> korkeakoulumatikalla tehnyt vielä yhtää mitää käytännössä. ei ole edes auttanu siinä naisten saannissa
<passelhof> Ja se joka saa pesää ei mahtunut kuvaan
<FinlandGH> Tänään on eka aurinkoinen päivä taas ties moneenko päivään, pitäs osata nauttia siitä mut mielummin hengaan riemurasias ja teen makaronia ja jauhelihaa
<Laitala24> Matematiikka, tuo lingua divina.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu