Lähettäjä:
mustalaisnaamioTarpeellinen varuste autoon
Lähettäjä: mustalaisnaamio
Otsikko: Tarpeellinen varuste autoon
Hakusanat: Auto, varuste, tarpeellinen, valot, häikäsy, takapaksi, tavaratila,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2018-12-08 13:38:43
+34569
<WoofBear78> +5 RR
Mä olen rauhallien, lepposa ja huumorintajuinen nallekarhu. Mutta Kun mut laittaa auton rattiin niin musta tulee ihan täysi idiootti joka ajaa kuin pullopersesika ja provosoituu pienimmästäkin törttöilystä. Pyydän anteeksi.
Aika: 2018-12-08 14:26:50
+61386
<OoC> +5 RR
Mua hämmentää enemmän se, että eikö ne perässä kiinni ajajat ymmärrä, että 1. niiden näkyvyys on huonompi. 2. Auton keulaan/tuulilasiin ropisee kiviä/nastoja/paskaa/kuolleita eläimiä. 3. Ohittaminen on vaikeampaa, kun ei voi ennakoida kiihdytystä optimaalisesti 4. Jos ei uskalla ohittaa edellä olevaa, niin muutkaan ei oikein pääse ohi. 5. Riski rysäyttää edellä ajavan ahteriin poikkeustilanteessa on potenssiin 10.
Aika: 2018-12-08 12:48:51
+52480
<Why> +5 RR
Jonossa toisena oleva muodostaa ruuhkan. Aloin ajelemaaan ihan sääntöjen mukaan enkä enää hermostu jos joku on ääliö liikenteessä (edes itse). Elämä helpottui huomattavasti. Teiden varsille voisi laittaa jotain kylttejä joissa olisi esim. 80 km/h 23 min 100 km/h 20 min (luvut vetäisin lonkalta) Se pitäisi jokaisen tietää paljonko aikaa säästää pitämällä turhaa kiirettä. Uskomaton tarina vielä: Kerran oli autoja jonossa, ekana mopoauto. Mopoauto pysähtyi pysäkille ja jatkoi matkaa kunnes muut oli päässyt ohi. Tosi tarina :D
Aika: 2018-12-09 12:16:27
+12852
<Treuho> +5 RR
Mä tarviin tämän. Tai hattuhyllylle taaksepäin osoittavat valot. Taas helsinkiin ajaessa 3 eri autoa roikkui pitkään perässä. Saivat kiinni koska ajoivat kovempaa mutta eivät ohittaneet. En ymmärrä tuollaista. Eroon pääsi kun sai itse hitaamman kiinni ja ohitti niin ne jäivät sit sen perään jumittamaan. Ja ajoin siis isoa tietä helsinkiin = 2 kaistaa molempiin suuntiin koko matka, ei ruuhkaa.
Aika: 2018-12-08 20:04:09
+2602
<wili1> +5 RR
Börvel Jos kiihdyttäisit, niin kun kuuluu, niin kukaan ei lähde siinä kohtaa ohi. Itseä vituttaa nysvärit, jotka ei osaa kiihdyttää sitä koslaansa. Paina sitä oikeaa poljinta syvempään. Kun sulla on kiihdytyskaistalta siirtyessä varsinaiselle ajokaistalle sama nopeus, siirtyminenkin käy ongelmitta.
Kommentit (48)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<Victo> Joskus ajelin traktorilla ilalla ja joku urpo tuli perään lisävalot päällä. Ihmeesti sammu lisävalot kun räpsäytin takatyövalot valaisemaan bemarin ohjaamoa.
<Pattaya1> Perseessä roikkujan saa veks yksinkertaisella konstilla, ala tekemään äkkijarrutuksia. Kuitenkin niin etä sinulla itsellä on valmius karata alta pois ennen kuin roikkuja lataa sua perseeseen niin et tuntuu.
<näköradiomies> jambe83 Se 5 minuuttia säästöä tulee nimenomaan tuolla 30km matkalla, ei 3km matkalla. Toki jos pitää ajaa 500km suuntaansa niin kaasu pohjaan vain jos siltä tuntuu, mutta miksi minun pitäsi rikkoa lakia sen takia että ajan vain 30km suuntaansaJa minä en jonoja tee, pidän sen verran reilut turvavälit edelläajavaan että minusta kyllä pääsee eelle jos haluaa.Pari kertaa on tullut kyllä vedettyä levikkeelle ihan sen takia koska takana on joku idiootti puskurissa kiinni, mutta ei mene eelle.Ja vielä selvennyksenä: yhdeksääkymppiä mittarin mukaan omassa rottelossa = 80km/h oikeaa nopeutta.
<Vepsi> Nutcaze Tieliikennelaki 36 § Valojen käyttö ajettaessa. Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)
<Nutcaze> Vepsi antaisitko sen lakikohdan jossa se kielletään vartavasten.
<Vepsi> Nutcaze Öö on laitonta. Laissa sanotaan että sumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- ja lumisateen aikana. Ja missään autossa sumuvalot eivät mene automaattisesti päälle. Ettet ny sekota päiväajovaloihin?
<Nutcaze> Namulag niitä kutsutaan ajovalojen automaattiasetukseksi. Suomessa jossa on yli puolet vuodesta pimeää ei ole pidetty mielessä suunnitellessa jolloin hämäräkytkin autossa kytkee sumarit päälle. Ei ole laitonta suomessa ajaa sumarit päällä pimeässä eli turhaa mielensäpahoitusta taas liikkeessä. Sitten kun sinäkin omistat auton automaattivaloilla niin ehkä pääset jyvälle siitä miksi sellaisen omaavia ei jaksa kiinnostaa.
<BluePanther> Kalupalli No joo, olet oikeassa.
<windosrmagistus> vittu välillä tulee mieleen että pitäisi ostaa pari kappaletta sellaista 100W single emmiter lediä mistä lähteejoku 10K lumenia per yksi ledi ja virittää pari sellaista auton nokalle, että kun joku saatanan vatipää tulee pitkät päällä vastaan niin voisi sulattaa maalit sen autosta sillä valoteholla saatana
<mar-kku> Tänäkin aamuna oli järkyttävä ruuhka töihin mennessä. Letkassa oli varmaan 30 autoa, onneksi olin ekana, enkä pitänyt kiirettä.
<Treuho> Mä tarviin tämän. Tai hattuhyllylle taaksepäin osoittavat valot. Taas helsinkiin ajaessa 3 eri autoa roikkui pitkään perässä. Saivat kiinni koska ajoivat kovempaa mutta eivät ohittaneet. En ymmärrä tuollaista. Eroon pääsi kun sai itse hitaamman kiinni ja ohitti niin ne jäivät sit sen perään jumittamaan. Ja ajoin siis isoa tietä helsinkiin = 2 kaistaa molempiin suuntiin koko matka, ei ruuhkaa.
<sykoloogi> WoofBear78 käyköhän joulupukki rasiassa tarkastelemassa kuka on ollut tuhma?
<Namulag> todella moni ajaa sumuvalot päällä pimeällä ja sekös ottaa välillä päähän
<Gangstaängstä> OoC Ei ne ymmärrä. Siksi ne sitä tekee.
<Veko89> Tänäänpä sain Lahdesta Imatralle matkalla idean, että laitanpa farmarivolvoon työvalot taakse. Niitä on sitten ilo räpsytellä persuuksissaroikkujille.
<thezan> Taustapeilin valojen himmennys ominaisuus auttaa myös tuohon melkoisesti.
<Börvel> wili1 Talla on pohjassa! Niinkuin joka kerta kun kiihdytyskaistaa käyttäessä! Mutta kaikki autot ei kiihy niinku haluis... Ja äläkä VITTU sano et osta uus auto!! Mut siin on kyl yks rasittava versio ihmistä ku eivät pole sitä kaasua sillo ku pitäis.
<jambe83> näköradiomiesNiitä kuskeja en arvosta yhtään jotka ajaa sumussa ylinopeutta ja katkeroituvat siittä kun joku uskaltaa ajaa vielä lujempaa...
<jambe83> näköradiomiesToiset eivät aja sitä 3km töihin jossa se -25km/h alinopeus täydellisellä kelillä ei juuri vaikuta kellokortin leimaamisaikaan... Sitten kun se työmatka/päivä onkin reilu 500km suuntaansa niin alkaa jo vaikuttaan kotiin paluun aikaan. Sitten kun siellä takana huomaa sitä jonoa niin laittaa vilkun oikealle, pysähtyy hetkeksi siihen levennykselle jossa on linja-auton kuva ja miettii hetken kuinka paljon on omassa kellokortissa aikaa odotella sopivan rauhallista rakoa omalle ajotaidolle haittaamatta muuta liikennettä. Näitä kuskeja minä arvostan liikenteessä...
<Azoth> Ja jatkona edelliseen. Ei ollut vahingossa sillä päällä ne pitkät, sillä aina vastaantulijoiden kohdalla otti pitkät pois ja sitten takas päälle. Ja ohituspaikkojakin olis piisannut ihan riittävästi, eli ei ollut siitäkään kiinni.
<Azoth> Tästä tulee mieleen eräs Seat runkkari n. kk sitten 54 tiellä, joka ajoi puskurissa kiinni pitkät päällä lähemmäs 20km, vaikka ihan reipasta vauhtia ajelin itse, eli en ollut "tulppana". Ei ollut itsellä varsinaisesti kiire minnekään, niin aattelin päästää ääliön ohi ja hidastin vauhtia selvästi alle sallitun, mutta ei runkkari lähteny siltikään ohitse (muutama muu jonon hännälle siinä vaiheessa tullut ohitti kerralla meidät molemmat), niin tiputin vittuillakseni vauhtia sitten vielä vähän lisää, niin siinä sitten madeltiin lähemmäs 100km puskuri puskurissa kiinni...
<ryijykurppa> Eniten ihmetyttää 100kmh aluleella 90kmh ajavat, mutta sitten kun sattuu tulemaan ohituskaista niin kiihdyttävät siihen 110kmh. Ohituskaistan jälkeen he palaavat takaisin tähän 90kmh, miksi niin moni tekee näin?
<Kalupalli> Lähtökohdat on samat ja asetelma melko yksinkertainen ja silti MSM ja Kanakotka sai erilaisten oletusten takia melko ison prosentuaalisen eron. Tätä kun vertaa laskelmiin ilmastonmuutokseen tai älyllisen elämän esiintyvyyteen niin ymmärtää kuinka paljon ääripäät voi heitellä. Ja molemmat siis vääristelemättä laskelmaa, vain pienellä oikaisulla ja oletuksella.
<wili1> Mun kaveri on tällänen nysväri. Kuikuilee, että mihin rakoon sitä kerkeäisi. Eikä vauhti silti nouse.
<wili1> Börvel Jos kiihdyttäisit, niin kun kuuluu, niin kukaan ei lähde siinä kohtaa ohi. Itseä vituttaa nysvärit, jotka ei osaa kiihdyttää sitä koslaansa. Paina sitä oikeaa poljinta syvempään. Kun sulla on kiihdytyskaistalta siirtyessä varsinaiselle ajokaistalle sama nopeus, siirtyminenkin käy ongelmitta.
<näköradiomies> On muuten tullut todistelua kaikennäköistä kivaa esim. tämän syksyn aikana. Näkyvyys nolla helvetinmoisessa sumussa aamulla puoli seiskalta, ajan noin yhdeksääkymppiä(mittarin mukaan) kasikympin alueella, joku hullu vetää eelle ainoalla suoralla vaikka ei minkäänlaista näkyvyyttä eteenpäin.Mutta kannataahan se, kun siinä säästyy se 5 minuuttia.Ei siinä mitään jos nuo idiootit teloo itsensä, ensimmäisenä onnettomuuspaikalla kusisin tuon naamalle, mutta noissa saattaa tulla niitä sivullisia uhreja.
<näköradiomies> Muuten ihan hyvin, mutta se 5 minuuttiä säästyy päivittäin, harmi että sitä ei saa mitenkään kasaan yhdeksi löntiksi.Tuossa viidessä minuutissa ei saa käytännössä vittujakaan aikaiseksi. Kertokaa toki jos teillä on kotona kellokorttijärjestelmä miten tuon voi hyödyntää. Mieluummin ajan rajoitusten mukaan, ne kenellä on kiire saa ja pääsee eelle.Liukuva työaika on ihan kiva. Jos pitää olla tasan seitsemältä töissä, varatkaa tarpeeksi aikaa työmatkaan huomioiden sääolosuhteet, kiitos.
<Kanakotka> Why Ihan harjoitusmielessä laskettu: 23min 80km/h (keskinopeus) taittuu tietä 30.67km. Jos ajaa satasta, niin samaan matkaan menee 18 min 24 sek. Miettii jos tekee tuon työmatkan joka päivä, ja vuodessa laskun helppouden vuoksi olisi 300 työpäivää, aikaa säästyisi 22 tuntia vuodessa yhteensä kuluttaen ihan mihin tahansa muuhun kun autossa istumiseen.
<MösjööTipsu> Erikoista on se, että kun toisella käy autonratissa tahaton virhe, niin muut autoilojat olettavat sen tahalliseks tai jopa vittuiluksi heitä kohtaan. Kerran huoltoasemalla tein inhmisillisen virheen ja yksi eläkepappa tuli vastapäisestä autosta rähjämään ihan silmittömästi. Vastasin anteeksipyynnöllä ja kerroin sen olevan vain vahinko, ei mikään hyökkäys häntä kohtaan, eikä tuolla tavalla sovi vieraalle ihmiselle mölytä olemattomasta. Pappa tuhahti ja meni autoonsa mököttämään. Nuorisoko on epäkohteliasta?
<WremahThD> WoofBear78 Mr. Wheeler, otaksun
<MSM> Why, 80 km/h nopeudella pääsee 23 minuutissa 30,66 km. 100 km/h nopeudella tuo matka hoituu 18 minuutissa ja 24 sekunnissa. Mikäli säästät kyseisen 4 minuuttia ja 36 sekuntia päivittäin, vuositasolla istut auton ratissa 28 tuntia vähemmän, tarkoittaen esim. 3,5 työpäivää. 50 vuoden autoreissujen aikana aikasäästöä syntyisi reilut 58 vuorokautta.
<vääräklemmari> Jarruvalot on helvetin hieno keksintö, varsinkin nolla-kelissä näin talvea ootellessa.
<[miko> Mun harrasteauto on pikkasen korkeampi lava-auto jolla ajan offroadia ja siten siitä löytyy suht tehokkaita ledivaloja vähän joka suuntaan. Niitä kun vilauttaa nopeesti ni menee perille että häikäsee takanatulijan valot. Seuraavaks yleesä häikäsee ne siniset ja punaset valot takana..
<VeikkoVälikäsi> karju: "ammattikuski tietää vastuunsa" NO EI! Oulun seudulla on rekkakuskeja jotka ajaa perseessä kiinni.
<Teppo Tulppu> Kantasolu hyvä trolli tai vaihtoehtosesti olet ihan vitun tyhmä :D
<Kantasolu> Perässäroikkujista pääsee helpoiten eroon kun vaihtelee satasen alueella nopeuttaan välillä 80-120. Käyttämällä jarru- ja kaasupoljinta. Kyllä ne jättää väliä tai ohittaa.
<Kalupalli> BluePanther mielestäni tiivistetty oli tällä kertaa parempi.
<BluePanther> Miksi tässä on pätkäisty versio? Tässä vähän pidempi: https://www.instagram.com/p/BrDGktAAf4c/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=11z5no4dleeuo
<OoC> Mua hämmentää enemmän se, että eikö ne perässä kiinni ajajat ymmärrä, että 1. niiden näkyvyys on huonompi. 2. Auton keulaan/tuulilasiin ropisee kiviä/nastoja/paskaa/kuolleita eläimiä. 3. Ohittaminen on vaikeampaa, kun ei voi ennakoida kiihdytystä optimaalisesti 4. Jos ei uskalla ohittaa edellä olevaa, niin muutkaan ei oikein pääse ohi. 5. Riski rysäyttää edellä ajavan ahteriin poikkeustilanteessa on potenssiin 10.
<lask90> Ainoa tilanne, jossa ajan perseessä kiinni on se, kun joku junnaa ohituskaistalla alinopeutta. Tuolloinkin vain hetken aikaa kun ajattelen, että mies on vain epähuomiossa jäänyt tuohon kurvailemaan. Mikäli kaveri ei sitten osaa väistää, jätän tavallisen turvavälin koska eipä siinä perässä roikkuminen mitään auta kuitenkaan. En tiedä onko kaikkein fiksuin tapa tämä mutta usein ihmiset väistää jos hetken käy siinä lähellä.
<WoofBear78> Mä olen rauhallien, lepposa ja huumorintajuinen nallekarhu. Mutta Kun mut laittaa auton rattiin niin musta tulee ihan täysi idiootti joka ajaa kuin pullopersesika ja provosoituu pienimmästäkin törttöilystä. Pyydän anteeksi.
<Alupark> karju Allekirjoittanut on vetäissyt talviliukkailla Corvetesta yli.Noin 40t painoilla oleva Scania ja 60km/h vauhtia vielä jarrutuksen jälkeen vs muovikaukalo = Corvetesta lähti yhdellä rusahduksella mukaan kaikki mitä on takalasin takana. Henkilövahinkoja ei tullut kun ehdin väistää.
<Börvel> Ja mikä vittu niitä vaivaa jotka kiihdytyskaistalla lähtee ohittamaa heti ku alkaa katkoviiva päätien ja kiihdytyskaistan välissä?! Ja sit jää siihe etee junnaamaa et "ai siekii haluut pois sieltä kiihdytyskaistalta 0.0" Niin monesti jo käyny ni nykyään ku nään et joku lähtee ohittamaa ni kiilaan heti sinne tielle ja sit sitä ollaakii torvi pohjassa ja keskari pystyssä :D Ja nimenomaan sillo kun päätie on tyhjillää ja nelikaistanen viellä..
<Why> Jonossa toisena oleva muodostaa ruuhkan. Aloin ajelemaaan ihan sääntöjen mukaan enkä enää hermostu jos joku on ääliö liikenteessä (edes itse). Elämä helpottui huomattavasti. Teiden varsille voisi laittaa jotain kylttejä joissa olisi esim. 80 km/h 23 min 100 km/h 20 min (luvut vetäisin lonkalta) Se pitäisi jokaisen tietää paljonko aikaa säästää pitämällä turhaa kiirettä. Uskomaton tarina vielä: Kerran oli autoja jonossa, ekana mopoauto. Mopoauto pysähtyi pysäkille ja jatkoi matkaa kunnes muut oli päässyt ohi. Tosi tarina :D
<karju> PzNis Kysymys ei niinkään ole siitä häikäsystä vaan siitä että jos joutuu lyömään jarrut pohjaan vaikka hirven tai lapsen tai edellä menevän auton takia niin se perseessä roikkujan valot on kiinni mun lapsen naamassa joka istuu takapenkillä. Parasta on se että ajat jonossa etkä pääse kovempaa niin silti pitää roikkua. Sentään jos se on rekka niin tietää että lähtee koko perhe samalla eikä jää kukaan kitumaan, ammattikuskit tuntee vastuunsa.
<babekki> Oisko täällä rasiassa joku, joka tätä harrastaa? Mikä vittu siinä on että siinä perseessä täytyy maanteillä ajaa? Säästyykö siinä bensaa, kun ajaa edellä olevan imussa vai mikä? Ei auta vaikka ajais 10km/h ylinopeutta, tai suoralla vähän hiljentää vauhtia, että menis ohi. Ootteko te niitä samoja tyyppejä jotka ajaa 90km/h, oli rajoitus sitten 100 tai 80?
<PzNis> Kallekinkku itel myös hondas itestää tummuva tausta peili mut 99% ajasta se ei toimi ku muka takana ajavan valot ei osu siihen sensoriin
<kallekinkku> Minun ihan perus hondassa tummuu taustapeili itsestään jollain taikuudella. Tommonen lisävaruste olis toki kiva mutta aerodynaamisuus kärsii ja ei pääse enää täysillä töihin.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu