Quantcast

Lähettäjä:

madeleine madeleine

Suomen joutsen

Itsenäisyyden alkuvuosina Suomen laivasto koostui vain niistä muutamista laivoista, jotka Venäjän laivasto oli jättänyt jälkeensä vetäytyessään. Laivastoa alittiin kunnolla kehittää vasta 1927 laivastolain myötä. Laivaston modernisointiin kuului koululaivan hankkiminen. Purjalaivan ajateltiin olevan paras koulutusympäristä merenkulun taitojen oppimiseen. Tuohon aikaan monessa muussakin laivastossa oli koulutuskäytössä purjelaivoja.¨ Vuoden 1929 pörssiromahduksen myötä käytettyjen purjelaivojen hinnat olivat romahtaneet. Valituksi tuli Saksan lipun alla purjehtiva kolmimastoinen fregatti Oldenburg, joka oli alunperin rakennettu Ranskassa 1902 Laënnec -nimiseksi. Fregatti oli toiminut rahtilaivana kuljettaen vilja-, nitraatti- ja hiililasteja Euroopan, Pohjois- ja Etelä-Amerikan sekä Australian välillä. Suomen Joutsen nimellä oli pitkät perinteet. Ruostin laivastossa oli ollut 1500-luvulla saman niminen alus, joka osallistui Bornholmin meritaisteluun. Merivoimien koululaivana ollessaan Suomen Joutsen teki kahdeksan valtameripurjehdusta vuosina 1931-1939. Se kävi kaiken kaikkiaan 57 eri ulkomaan satamassa. Alus osallistui jopa talvi- ja jatkosotaan sukellusveneiden ja torpedoveneiden emälaivana. Sinä aikana mastot oli poistettu ja Suomen Joutsen liikkui vain hinaajan voimin. Vuosina 1945-1955 aluksella tehtiin vain lyhyitä koulutus- ja edustusmatkoja. Alusta oltiin jo romuttamassa, mutta onneksi sen arvo lopulta ymmärrettiin ja se kunnostettiin merimiesammattikouluksi. Tässä tehtävässä se toimi vuoteen 1991 asti. Nykyään Suomen Joutsen on museoituna Turussa ja se on oleellinen osa Aurajoen kulttuurimaisemaa. Video merille lähdöstä. Melko reipashenkistä toimintaa: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/10/13/suomen-joutsen-merella Merimieskaste Suomen Joutsenella: http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/Suomen+merimuseo/97034%3A31?itemIndex=52720

4 / 5 (68 ääntä)

Suomen joutsen - Itsenäisyyden alkuvuosina Suomen laivasto koostui vain niistä muutamista laivoista, jotka Venäjän laivasto oli jättänyt jälkeensä vetäytyessään. Laivastoa alittiin kunnolla kehittää vasta 1927 laivastolain myötä. Laivaston modernisointiin kuului koululaivan hankkiminen. Purjalaivan ajateltiin olevan paras koulutusympäristä merenkulun taitojen oppimiseen. Tuohon aikaan monessa muussakin laivastossa oli koulutuskäytössä purjelaivoja.¨

Vuoden 1929 pörssiromahduksen myötä käytettyjen purjelaivojen hinnat olivat romahtaneet. Valituksi tuli Saksan lipun alla purjehtiva kolmimastoinen fregatti Oldenburg, joka oli alunperin rakennettu Ranskassa 1902 Laënnec -nimiseksi. Fregatti oli toiminut rahtilaivana kuljettaen vilja-, nitraatti- ja hiililasteja Euroopan, Pohjois- ja Etelä-Amerikan sekä Australian välillä. Suomen Joutsen nimellä oli pitkät perinteet. Ruostin laivastossa oli ollut 1500-luvulla saman niminen alus, joka osallistui Bornholmin meritaisteluun.

Merivoimien koululaivana ollessaan Suomen Joutsen teki kahdeksan valtameripurjehdusta vuosina 1931-1939. Se kävi kaiken kaikkiaan 57 eri ulkomaan satamassa. Alus osallistui jopa talvi- ja jatkosotaan sukellusveneiden ja torpedoveneiden emälaivana. Sinä aikana mastot oli poistettu ja Suomen Joutsen liikkui vain hinaajan voimin. Vuosina 1945-1955 aluksella tehtiin vain lyhyitä koulutus- ja edustusmatkoja. Alusta oltiin jo romuttamassa, mutta onneksi sen arvo lopulta ymmärrettiin ja se kunnostettiin merimiesammattikouluksi. Tässä tehtävässä se toimi vuoteen 1991 asti. Nykyään Suomen Joutsen on museoituna Turussa ja se on oleellinen osa Aurajoen kulttuurimaisemaa.

Video merille lähdöstä. Melko reipashenkistä toimintaa:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/10/13/suomen-joutsen-merella

Merimieskaste Suomen Joutsenella:

http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/Suomen+merimuseo/97034%3A31?itemIndex=52720

Julkaistu: 17.1.2018 16:15

2.5K
Palkkio lähettäjälle: +100 RR

Lähettäjä: madeleine madeleine

Otsikko: Suomen joutsen

Kuvaus: Itsenäisyyden alkuvuosina Suomen laivasto koostui vain niistä muutamista laivoista, jotka Venäjän laivasto oli jättänyt jälkeensä vetäytyessään. Laivastoa alittiin kunnolla kehittää vasta 1927 laivastolain myötä. Laivaston modernisointiin kuului koululaivan hankkiminen. Purjalaivan ajateltiin olevan paras koulutusympäristä merenkulun taitojen oppimiseen. Tuohon aikaan monessa muussakin laivastossa oli koulutuskäytössä purjelaivoja.¨ Vuoden 1929 pörssiromahduksen myötä käytettyjen purjelaivojen hinnat olivat romahtaneet. Valituksi tuli Saksan lipun alla purjehtiva kolmimastoinen fregatti Oldenburg, joka oli alunperin rakennettu Ranskassa 1902 Laënnec -nimiseksi. Fregatti oli toiminut rahtilaivana kuljettaen vilja-, nitraatti- ja hiililasteja Euroopan, Pohjois- ja Etelä-Amerikan sekä Australian välillä. Suomen Joutsen nimellä oli pitkät perinteet. Ruostin laivastossa oli ollut 1500-luvulla saman niminen alus, joka osallistui Bornholmin meritaisteluun. Merivoimien koululaivana ollessaan Suomen Joutsen teki kahdeksan valtameripurjehdusta vuosina 1931-1939. Se kävi kaiken kaikkiaan 57 eri ulkomaan satamassa. Alus osallistui jopa talvi- ja jatkosotaan sukellusveneiden ja torpedoveneiden emälaivana. Sinä aikana mastot oli poistettu ja Suomen Joutsen liikkui vain hinaajan voimin. Vuosina 1945-1955 aluksella tehtiin vain lyhyitä koulutus- ja edustusmatkoja. Alusta oltiin jo romuttamassa, mutta onneksi sen arvo lopulta ymmärrettiin ja se kunnostettiin merimiesammattikouluksi. Tässä tehtävässä se toimi vuoteen 1991 asti. Nykyään Suomen Joutsen on museoituna Turussa ja se on oleellinen osa Aurajoen kulttuurimaisemaa. Video merille lähdöstä. Melko reipashenkistä toimintaa: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/10/13/suomen-joutsen-merella Merimieskaste Suomen Joutsenella: http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/Suomen+merimuseo/97034%3A31?itemIndex=52720

Hakusanat: Suomen, Joutsen, fregatti, laivasto, historia, Turku, Aurajoki,

4 / 5 (68 ääntä)

ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ

Mikäli tämä mediatiedosto on mielestäsi sopimaton tai omistat tekijänoikeudet mediatiedostoon ja haluat sen poistettavaksi, voit lähettää siitä meille ilmoituksen.

Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.

Syy

repostMediaId

Lyhyt selvitys

Merkkejä jäljellä

600

Kommentointiin liittyvät säännöt voit lukea tästä.

Kommentti ei liity mediaan

Eniten ääniä saaneet kommentit

Aika: 2018-01-17 18:26:11

+2501

<Suussa> +5 RR

Mä olin tolla yhden kesän kesätöissä. :) Oli kivaa kun kuumana päivänä meidän piti vaan kastella letkulla kantta, ettei se kuivu liikaa. Muina päivinä maalailtiin laitoja.

47

Aika: 2018-01-18 09:36:47

+5266

<EskoVee> +5 RR

Jos pääsisi edes kerran elämässä tuollaisen purjelaivan kyytiin, vaikkapa vain itämeren purjehdukselle, niin olisihan se jotain. Purjelaivat ovat ihmiskunnan tuottamista ja tekemistä luomuksista upeimpia. Viime kesänä Kotkassa oli kymmeniä maailman suurimpia purjelaivoja. Vaimoni piti raahata minut pois sieltä, kun ei enää jaksanut rampata perässsäni laivalta toiselle. Kuvia otin satoja. Seuraavalla kerralla menen tällaiseen Tall Ships Races -tapahtumaan yksin. https://tallshipskotka.fi/fi/

22

Aika: 2018-01-18 11:43:05

+11234

<Theggis> +5 RR

Joutsenesta tuli mieleen, että Suomen kansalliseläin pitäisi vaihtaa. Joutsen on ihan liian hieno symboli nyky-Suomelle. Tilalle voisi ottaa vaikka lapamadon, joka sopii hyvin esikuvaksi nykyiselle hallitukselle ja rikkaiden hyysäämiselle.

20

Aika: 2018-01-17 16:23:42

+120072

<LionKing138> +5 RR

"...Osa turun kulttuurimaisemaa" Suomessa kulttuuria? Etenkin turussa? Vasemmisto repii perseensä

9

Kommentit (22)

Piilota OFF-Topic keskustelu

24.11.2018 10:55

<shesa> Äitee-vainaan isoisä oli parkkilaiva "Toivon" kapteeni jonkun aikaa ja ennen ensimmäistä maailmansotaa aina merillä. Meni kauan aikaa tajuta, että ukko kuskasi linnunpaskaa Galapgosaarilta tänne pohjolaan. Vilkkaamman mielikuvituksen omaavat henkilöt osaavat visualisoida mielessään, miten toillainen laiva, jonka ruuma on täynnä tonneittain albarossinpaskaa, tuoksuu parin viikon purjehduksen jälkeen....

19.01.2018 22:08

<tuputuu> Yksi kunnon possaus auringosta suoraan maapallolle, ja sähköverkko kärähtää. Minusta olisi kovin mukavaa, jos vielä nykypäivänä koulutettaisiin ihmisiä seilaamaan oikeilla purjelaivoilla. Tai edes rakennettaisiin purjelaivoja. Tai edes opetettaisiin joitakin ihmisiä rakentamaan purjelaivoja. Tai ihan muuten vaan ihmiset oppisivat pärjäämään edes hetken ilman sähköä.

18.01.2018 12:59

<Ressumies> Hyvin on taas kommentit poistunut tästäkin mediasta

18.01.2018 11:43

<Theggis> Joutsenesta tuli mieleen, että Suomen kansalliseläin pitäisi vaihtaa. Joutsen on ihan liian hieno symboli nyky-Suomelle. Tilalle voisi ottaa vaikka lapamadon, joka sopii hyvin esikuvaksi nykyiselle hallitukselle ja rikkaiden hyysäämiselle.

18.01.2018 09:49

<Durvaponi> Merimieskasteeseen oltiin oikeen panostettu :D

18.01.2018 09:36

<EskoVee> Jos pääsisi edes kerran elämässä tuollaisen purjelaivan kyytiin, vaikkapa vain itämeren purjehdukselle, niin olisihan se jotain. Purjelaivat ovat ihmiskunnan tuottamista ja tekemistä luomuksista upeimpia. Viime kesänä Kotkassa oli kymmeniä maailman suurimpia purjelaivoja. Vaimoni piti raahata minut pois sieltä, kun ei enää jaksanut rampata perässsäni laivalta toiselle. Kuvia otin satoja. Seuraavalla kerralla menen tällaiseen Tall Ships Races -tapahtumaan yksin. https://tallshipskotka.fi/fi/

18.01.2018 09:31

<testo_jolle> Kirjoitusvirheistä huolimatta hieno kuvaus.

18.01.2018 01:12

<Raik> 5/5 tälläset historia mediat missä hyvä teksti ja bonuksena pari linkkiä.

18.01.2018 01:12

<uvracha> Outstanding...

17.01.2018 22:40

<junala> Katoin sekunnin verran että onko tämä negatiivikuva

17.01.2018 21:12

<Saunakalja> Sikäli tuttu laiva että isoisäpuoli voitti intin shakkimestaruuden aikoinaan, jossa palkintona oli Santeri Salokiven lyijykynäpiirros Suomen Joutsenesta.

17.01.2018 19:40

<{tom}> Nykyään joku tuosta kasteestakin varmaan suuttuisi, ah aikoja.

17.01.2018 18:26

<Suussa> Mä olin tolla yhden kesän kesätöissä. :) Oli kivaa kun kuumana päivänä meidän piti vaan kastella letkulla kantta, ettei se kuivu liikaa. Muina päivinä maalailtiin laitoja.

17.01.2018 17:53

<heittokäsipaino> Miehekäs paatti ja hieno tarina!

17.01.2018 17:23

<dimitri_u> Näyttää ihan laivalta.

17.01.2018 17:00
17.01.2018 16:48

<Pops_> Katoha uutta mediaa on tullu ja päässy vielä läpiki. Miten pitkään tää laitos mahtaa vielä tällä menolla pyöriä?

17.01.2018 16:38

<rusteri> yli satavuotias laiva

17.01.2018 16:26

<mezzonal> Kohta sata vuotta vanha laiva, ilmeisesti on suht hyvin alunperin rakennettu ja pidetty huolta.

17.01.2018 16:25

<windosrmagistus> cutty sarkinkin joku saakelin vatipää meni polttamaan...

17.01.2018 16:23

<LionKing138> "...Osa turun kulttuurimaisemaa" Suomessa kulttuuria? Etenkin turussa? Vasemmisto repii perseensä

17.01.2018 16:22

<RaimoVormisto> Jaa.

-10

Foorumilla tapahtuu

Jonossa on 29 mediaa! Lähetä uusi kuva/video tästä.
Lähetä uusi media

Ei kyselyä tälle päivälle. Lisää uusi kysely tästä.

SAMANKALTAISIA

Suomen valtion budjetti

24 521 katselukertaa

Joutsenlaulu

21 295 katselukertaa

Suomen hävittäjäkaupat.

20 792 katselukertaa

Kommentointiin liittyvät säännöt

  • Pyri kunnioittamaan muita kirjoittajia ja heidän mielipiteitään.
  • Merkitse kommenttisi lähetysvaiheessa off-topiciksi mikäli se ei liity mitenkään itse mediaan.
  • Ylläpidolla on oikeus poistaa kommentti ilman mitään erillistä ilmoitusta.
  • Jylppy-Galleriaan ei hyväksytä poliittisten äärilaitojen riitelyä tai maahanmuuttopolitiikkaan liittyviä medioita tai kommentteja, niillä ei ole mitään viihdearvoa eivätkä ne tästä syystä sovellu Riemurasiaan.
  • Kiihottaminen kansanryhmää vastaan on kiellettyä.
  • Väkivallalla tai millään muullakaan uhkailua ei sallita, kohdistuipa se toiseen kirjoittajaan, julkisuuden henkilöön tai tuntemattomaan ihmiseen. Myöskään muita ei saa kannustaa väkivaltaan tai vainoon.
  • Linkit jotka sisältävät erotiikkaa, väkivaltaa, häiritseviä kuvia tai mainontaa ovat kiellettyjä.
  • Poistamme mainostarkoituksessa laaditut kirjoitukset, olipa mainostettava asia sitten tavara, palvelu, aate tai maailmankatsomus. Puolueen tai uskonnon kiihkeä tuputtaminen voi olla myös mainostamista.
  • Yksityiselämään kuuluvia asioita ei saa julkaista. Tämä tarkoittaa mm. puhelinnumeroita, osoitetietoja ja sähköpostiosoitteita.
  • Toistuva saman asian kommentointi on kiellettyä.
  • Mediaan liittymättömät kommentit, kuten maahanmuuttopoliikka tapahtuu foormilla. Pääset siihen tästä. Sallimme kuitenkin mediaan liittymättömät kirjoitukset tietyissä rajoissa. On myös välillä piristävää kuulla käyttäjien omia hauskoja kokemuksia elämästä.
  • Jatkuvista sääntöjen rikkomisesta ylläpidolla on oikeus antaa käyttäjälle varoitus (7 päivän kirjoitus -ja äänestyskielto) sekä räikeimmissä tapauksissa porttikielto sivustolle tai tunnuksen poisto.
  • Kaikkien näiden sääntöjen jälkeen pyritään pitämään keskustelu kuitenkin rentona.