Lähettäjä:
alaselkäreppuSano ei bensiiniautoille
Lähettäjä: alaselkäreppu
Otsikko: Sano ei bensiiniautoille
Hakusanat: auto, käyttövoima, sähkö, 100, %, loppu, lataus, aggregaatti,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2017-08-06 21:24:19
+6001
<Kapina-apina> +5 RR
Agrekaatista on teoriassa mahdollista saada parempi hyötysuhde kuin autokäytössä. Moottori voidaan optimoida tietylle kierrosalueelle ja pitää kuormitus lähes vakiona. Esmes nykyään Dieselveturit toimivat näin. Diesel generaattorit tuottavat sähköä ja sähkömoottorit liikuttavat junaa eteenpäin. Kutsuvat tuota Diesel-sähköiseksi voimansiirroksi.
Aika: 2017-08-06 21:56:04
+30370
<TapolanMUSTAjööti> +5 RR
Kertokaas kun en ole vielä ehtinyt tarkemmin perehtymään biokaasuautoihin (maakaasuautoihin), että minkä helvetin takia täällä haaveillaan vaan sähköautoista? Biokaasuun saatavaa raaka-ainetta voitaisiin viljellä meidän käyttämättömillä pelloilla = maajusseille töitä. Biokaasun käyttöönottoon ei tarvitse uutta autoa, vaan muutaman tonnin remontilla käytännössä mikä tahansa bensiini- tai dieselauto voidaan muuttaa käyttämään sitä. Biokaasun saasteet on noin 10% bensiinin saasteista, ja saattaa jopa mennä miinukselle. Moottoreista saadaan jopa enemmän tehoa kaasulla, sillä oktaaniluku on 140.
Aika: 2017-08-06 21:11:45
+2665
<__-AxU-__> +5 RR
Ei siltikään uuden auton hankinta varsinkin uuden sähköauton hankinta ole mikään ekoteko. että haistakaapa paska
Aika: 2017-08-06 21:09:10
+11490
<Zerppis> +5 RR
BobbyJoe Bensa-autossa on kuitenkin se kiva juttu et tankkaus kestää 5 min ja taas jatkuu matka. toi saa ootella latautumista muutama tunti tuossa.
Kommentit (55)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<MösjööTipsu> N-Iron Tuorlan pikkuValmetti on pyöriny koulun vetonaulana ties missä. Mut erikseen ovat tehneet 502 Valmetin biokaasukäyttöiseksi. Ja lisää muunnoksia on huhujen mukaan tulossa. Livenä olen sen isommanki nähny, kun tulee välillä piipahdettua vanhassa opinahjossa. Pelkällä biokaasulla pisti 502 käyden, eikä siinä muunneltu kuin lähinnä syöttöpumppua. Tosiaan tuli siel koulussa tutusttuu biokaasun tuotantoon oikeen ajatuksella.
<tuppo> TapolanMUSTAjööti Ei mitään vikaa. Kaasulaitteet ei tuo normaaleihin huoltoihin nähden mitään uutta huoltoihin paitsi että ainakin tuossa mun volkkarissa sytytystulpat pitää uusia useammin, olisikohan 30000km/2v välein.
<Bleet> MösjööTipsu Miehän oon ollut kokoajan jätteestä tehtävän kaasun kannalla? (ja voimalasähkön)
<N-Iron> MösjööTipsu, on mahdollista muuttaa diesel-moottori diesel+biokaasu moottoriksi, mitä tarkoittaa että se käyttää noin 50/50 kumpaakin polttoaineetta. Puhtaasti biokaasu+ilma seos ei kunnolla syty puhtaasti paineesta, mikä tarkoittaa että on asennettava kokonaisen sytytysjärjestelmän, mitä löytyy bensiinimoottorissa valmiina. Myös puristussuhdeetta on pienennettävää. t.s. hankalaa bensamoottorin nähden. Tuorlan traktorin olen nähnyt livenä ja se ei ollut diesel-mallia, Valmet-20:stä ei edes ikinä valmistettu diesel-käyttöisenä :)
<MösjööTipsu> Bleet Mut jos biokaasutus taktiikal saatais metaania hyötykäyttöön, pois ilmakehään leijailemasta, niin eikö olis sekin aika askel eteenpäin. Päästäis taas askel lähemmäs kiertotaloutta. Voihan se biokaasulaitoskin räjähtää, mut varmasti on riskittömämpää kuin ydinvoima. Ydinvoima on tän hetken tehokkain juttu, mut ei se oo tulevaisuutta.
<TapolanMUSTAjööti> Bleet Se voi olla varteenotettava huomio, mutta yksikään meidän päättäjistä ei tuommosta ole ajatellut. Joten kyllä näissä "sähköauto-orgioissa" on kyse autoteollisuuden lobbauksesta. Veikkaan että ihan mikä tahansa keksintö joka muuntaa halvalla vanhan auton päästöttömäksi torpataan heti, sillä mihin jää helvetin kalliit uudet autot veroineen? (joiden valmistus kuitenkin saastuttaa enemmän kun koko mersun vanha 200 Diesel kahden miljoonan ajokilometrinsä aikana)
<Bleet> MösjööTipsu Meinasinkin tulevaisuudennäkymiä. Tällä hetkellä maatalouden päästöt on meillä ihan ok hallussa. Mutta miten jatkossa. Siksi rummuttaisin enemmän tuon matalan riskin ydinvoiman perään. Se on vihreääkin ja jos laitoksia olisi useita tälläsessä pikkumaassa, saatettas olla nopeasti omavarasia sähkön suhteen. Se vaikuttaisi taloudessa hintoihin yms. kivasti.
<MösjööTipsu> Bleet Biokaasulaitoksiin käy myös yhdyskuntajäte, kaikki muu shaisse sekä biojätteet. Käytännössä siis kaikki mikä mädättäessä tuottaa metaania. Ja paskaahan maailmassa tulee riittämään, mikäli ihmisetkin lisääntyy. Reaktion jäljiltä jää joko separoitua kuiva-ainetta tai lietteen muodossa olevaa rejektivettä, joka on aika typpi ja fosforipitoista. Sopii siis vitun hyvin lannokkeeks. Suomessa on kuitenkin turha, vaikkakin muodikasta, puhua maatalouden ympäristöhaitoista. Se on silkkaa paskapuhetta mutuilijoiden suusta.
<MösjööTipsu> N-Iron Voi muuttaa dieselmoottorin kaasukäyttöiseksi. Muunnoksia on tehty, ja esimerkkinä monessa biokaasulaitoksessa hyrrää dieselmoottori joka pyörittää generaattoria laitoksesta saatavan kaasun voimalla tai vaihtoehtoisesti biodieselillä. Luonnollisesti sama vehje toimii myös dieselillä tai moottoripolttoöljyllä, mut sit siit menee vähän se idea. Lisäks Tuorlan maaseutuoppilaitoksessa oppilaat ovat muuttaneet ainakin yhden diesel traktorin biokaasu käyttöiseks. Ja oli niil Okra messuillaki näytil vanha bensatraktori putkuttamas biokaasul.
<Vezuki> Bensa loppuu joskus mailmasta, siksipä sanonkin, että ne ketkä tuhlaa eniten bensaa, voittavat eniten. T:Amerikkalaisella autolla ajava
<sika> __-AxU-__ Jonkun se auto täytyy uutena ostaa, että seuraava voi ostaa käytettynä :)
<Bleet> TapolanMUSTAjööti Se viljelyn ongelmallisuus on myös ympäristöhaitassa. Luonnontila olisi kuiten parenpi että vedetään sileäksi ja ajetaan lannotetta joka vielä paikoin päätyy vesistöönkin. Tällä hetkellä myös mennään populaatiokoossa +7miljardissa ja on arvioitu että siinä vaiheessa kun n. 11miljardia paukkuu rikki myös vauraimmissa maissa alkaa nälkävuodet. Ja kun ei kukaan tunnu haluavan laittaa jarrua tuohon lisääntymiseen kuka milläkin verukkeella, syötävä "bensa" ei välttis olisi pitkäikäinen ratkaisu. Itse kannattaisin boorisuolavoimaloita. Ovat sangen turvallisia hajotessaankin.
<Villee3> TapolanMUSTAjööti Sinänsä kaasuautossa ei ole mitään vikaa, mutta jos nyt yhtäkkiä kaikki alkaisivat ostamaan kaasuautoja, niin kaasun kysyntä saattaisi ylittää tarjonnan.
<TapolanMUSTAjööti> tuppo Oon myös katsellut että ostaisin jälkiasenteisen omaan autoon. Ja se siinä juuri parasta onkin kun pystyy itse valitsemaan millä aineella ajaa, tietysti saatavuuden mukaan sillä mikä on halvinta. Ja sähköautot kun on melko suurta kusetusta "ekologisuudellaan", niin kallistun kyllä suuresti kaasun puolelle. Eikä tarvitse miettiä niitä järkyttäviä latausaikoja, eikä akkujen lyhyttä käyttöikää, jonka jälkeen auto on arvoton. Ja sitä olen juuri miettinyt että onko kaasuautoissa jotain huonoja puolia joista en tiedä, vai mikä siinä on että kokoajan höpötetään vaan sähköautoista?
<hipinretku> Eikös Fisker karma toimi vähän samalla tavalla kuin ois aggregaatti kontissa mukana. ettei oo suoraan kytketty moottoria mitenkään voimansiirtoon vaan sähkömoottorit kuljettaa ja bensamoottorilla sit ladataan akkuja tarvittaessa. ja topgearissa se mikä hiton eagle-i-thrust-hammer olikaan minkä väsäsivät :D
<jani592> eric ei sama, ainakin kymmenen vuotta vanhempi juttu. Auto oli muistaakseni Citroen AX, jonka moottoria kaveri muokkasi.
<tuppo> TapolanMUSTAjööti Mulla ollut 8 vuotta kaasuauto. Ei jäliasenteinen vaan tehtaalla asennettu. On ollut hyvä. Kaasuautoissahan on bensatankki lisänä joten ei ole huolta siitä että ei pääse liikkumaan vaikka kaasua ei olisikaan saatavilla. Tankkaus nopeampaa kuin bensan tankkaus eikä tarvitse impata tankatessa. Polttoainekulut n. puolet bensasta. Lompakko ja luonto kiittää.
<Kapa53> Mikäs tossa, pitää se bensakonekkin tankata.
<erhu> Fixut autot ei korjaa tyhmää kuskia... sadly.
<MSM> Zerppis, bensa-autoissa tosiaan joudut tankkaamaan sen 5 minuuttia, siinä missä sähköauto useimmiten ladataan kotona, ilman että joudut odottelemaan siinä vieressä. Aikaa kuluu muutama sekunti sähköjohdon kiinnittämiseen esim. kerran tai pari viikossa. Eipä sillä, että tällä nyt olisi mitään merkitystä suuntaan taikka toiseen.
<testo_jolle> On varmaan siis kantaa aggrekaattia kokoajan mukana jos virta loppuu. Joo-o voi loppua bensakin, mutta toimintasäde on aika paljon pidempi ja tankkaus nopeampaa.
<Esox lucius> Kiva lueskella lehdistä jatkuvasti miten dieselautot lähestulkoon tappavat kaiken elämän maapallolta pienhiukkaspäästöineen. Seuraavalta palstalta luet miten lihantuotanto aiheuttaa kasvihuonepäästöjä. Lehden luettuasi onkin kiva pakata tekemäsi eväät (jauhelihakastike ja perunat) rasiaan ja reppuun, höräyttää dieselauto käyntiin ja lähteä maalta kaupunkiin töihin. t. valkoihoinen, lihaa syövä suomalainen mies, jolla on dieselauto = maailman vihatuin olento heti Trumpin jälkeen.
<KenraaliSirkku> Kiitos TapolanMUSTAjööti mielenkiintoisesta viestistä. Ja täytyy kyllä sanoa, että itsekin olen miettinyt, että miksi biokaasun tuontantoon ei kannusteta tässä maassa. Biokaasua kun voidaan tuottaa käytännössä kaikesta orgaanisesta materiaalista ja juurikin peltobiomassan tai metsäteollisuuden sivuainevirroista biokaasua olisi varsin yksinkertaista tehdä. Hyötyinä tosiaan olisi se, ettei pakoputkesta tule käytännössä muuta kuin vesihöyryä ja hiilidioksidia. Korkeamman oktaaniluvun myötä moottorin hyötysuhdetta saadaan parannettua ja tehoja voidaan repiä irti enemmän kuin bensalla ajaessa
<N-Iron> Kapina-apina, tätä tekniikkaa kutsutaan hybriidiksi ja näillä päästään hyvin pieneen polttoainekulutukseen 3-4 l/100km ;) (esim. Toyota tekee paljon malleja)Toinen merkittava plussa on se, että energia saa varastoitua akkuihin, joista saa hurjat tehot hetkeellisesti kasvattamatta itse polttomoottorin kokoa.
<eric> jani592 https://www.youtube.com/watch?v=uRpxhlX4Ga0 Onkohan sama?
<N-Iron> TapolanMUSTAjööti, ei dieselautoa voi muuttaa kaasuautoksi, kun ei oo sytytystulppia.
<TapolanMUSTAjööti> Bleet Jostain muistan lukeneeni että meillä on niin paljon käyttämätöntä peltoa, että saataisiin kaikille suomalaisille autoilijoille jokaiselle vuodelle polttoaineet tehtyä niillä hehtaareilla, ja parhaina satovuosina jäisi jopa vientiinkin. Tämä johtuu maatalouden nykyisestä kannattamattomuudesta, ja mielestäni kannattamatonta peltoja on pitää tyhjillään. Lisäksi nykyäänkin biokaasun käyttö on noin parikymmentä prosenttia halvempaa kuin bensiinin. Ja jos satovuosi olisi huono, on aina mahdollisuus ajaa dieselillä, bensiinillä, tai venäläisellä maakaasulla.
<pikkumusta> vety, se olis tulevaisuuden polttoaine ja saasteeton.
<Bleet> TapolanMUSTAjööti Viljelymaan käyttö ko. hommaan on aika tuhlausta, vielä enemmän jos viljeltävä tuote kelpaisi ruuaksi tai rehuksi. Mutta ruokaeläinten paskasta tehtävät biokaasut taas olisi sivutuote ja niitähän kehitelläänkin jonkin verran.
<Gerbilizer-> Kapina-apina Tuosta hyötysuhteesta en niin tiedä, mutta sähkömoottoreiden avulla saadaan suurempi voima kuin pelkällä dieselkoneella ja vaihteistolla ja tähän samaann perustuu diesel-hydraulisetveturitkin.
<PEEGA0> PahisKettu Lukaiseppa uudestaan Kapina-apinan tekemä hyvä selostus sähköautojen usein unohdetusta positiivisesta puolesta. Voimalaitoksien hyötysuhteet pyörivät ihan eri sfääreissä kuin auton moottoritilaan suunnitellun pienikokoisen polttomoottorin, joten vaikka sähkö tuotettaisiin hiilivoimalassa, on sähköautolla ajaminen silti ympäristöystävällisempää.
<tuuhee> Onhan noita sähköautoja joissa ajaminen tapahtuu sähköllä, mutta akut latautuu polttomoottorilla, jos ei ole piuhalla ladannut. Nykyisistä en tiedä, mutta näin vuosia sitten liikenteessä yhden.
<jessus83> Kapina-apina mikä helvata on esmes diesel
<jani592> Joskus 90-luvun Ranskalainen pelle-peloton muutti tavan bensamoottorin paineilmalla toimivaksi (starttaukseen tais tarvita vähän bensaa, jos muistan oikein). Yllättäen Shell osti mieheltä patentin ja hautasi holveihinsa, jostain kumman syystä. Juttua autosta oli mm. Tekniikan Maailma -lehdessä.
<NePa-> Tämä "joudutaan sähköäkin tuottamaan polttamalla juttuja" argumentti on niin raivostuttava, että halkeaa pää. Jos auton moottori olisi parempi konsti tuottaa energiaa, kuin suuret voimalaitokset, niin me tuotettais tän maailman sähkö jumalauta niillä auton moottoreilla voimalaitosten sijaan!
<PahisKettu> Se, että sähköautolla ajaminen ei muka saastuta, on potaskaa. X painoinen auto tarvitsee liikkuakseen Y määrän energiaa ja sen energian on tultava jostakin sen auton akkuihin. Niin pitkään kuin se energia tuotetaan epä-ympäristöysttävällisesti, on ihan sama millä autolla ajat, koska jonkun turbiinin on pyörittävä sen Y energian verran tuottaen samat saasteet jokatapauksessa.
<Moe Szyslak> Kapina-apina, onhan tuo sama mahdollista toteuttaa autoissakin ja ilmeisesti jotkin hybridid toimivatkin tuohon tapaan. Ja myös variaattorilla on mahdollista toteuttaa se, että moottori toimisi koko ajan parhaan hyötysuhteen kierrosalueella. Ei vaan kovin hyvin ole lyönyt läpi, tuo kun käytännössä tarkoittaa sitä, että moottori huutaa koko ajan 4000-5000rpm aina kun tarvitaan enemmän tehoa.
<delfreb> https://www.youtube.com/channel/UCzz4CoEgSgWNs9ZAvRMhW2A
<delfreb> Ei vitsi että ois kiva olla kaupungissa jossa ei ois ensimmäistäkään bensa/dsl autoa, vaan pelkkiä sähköatutoja... ois ilmanlaatu aivan eritasolla. http://www.ilmanlaatu.fi/
<Featherthumbs> Kapina-apina Laivoissa tuo on myös yleistä.
<Skeletorrr> TapolanMUSTAjööti No koska silloin jäis sekä autonvalmistajat että öljy-yhtiöt nuolemaan näppejään.
<TapolanMUSTAjööti> Kertokaas kun en ole vielä ehtinyt tarkemmin perehtymään biokaasuautoihin (maakaasuautoihin), että minkä helvetin takia täällä haaveillaan vaan sähköautoista? Biokaasuun saatavaa raaka-ainetta voitaisiin viljellä meidän käyttämättömillä pelloilla = maajusseille töitä. Biokaasun käyttöönottoon ei tarvitse uutta autoa, vaan muutaman tonnin remontilla käytännössä mikä tahansa bensiini- tai dieselauto voidaan muuttaa käyttämään sitä. Biokaasun saasteet on noin 10% bensiinin saasteista, ja saattaa jopa mennä miinukselle. Moottoreista saadaan jopa enemmän tehoa kaasulla, sillä oktaaniluku on 140.
<herald> Sano ei bensiinille. Aggregaatti on tulevaisuus.
<qggq> Kapina-apina Kiitos että joku selvensi!
<metaldetector> Kapina-apinaOho, 500-metriä on enemmän, kuin olisin uskonut. Eli avainsana tässä olisi varastointi ja kaasuahan tuottavat meistä kaikki, eli miksi sitä ei autottomatkin voisi kerätä ja myydä tarvitseville? Kaikki voittavat, eikö?
<Kapina-apina> metaldetector Ihminen tuottaa metaania noin 0,5-2 litraa vuorokaudessa. Tuolla metaanimäärällä pystyisi ajamaan autoa noin 500 metriä
<Kapina-apina> Agrekaatista on teoriassa mahdollista saada parempi hyötysuhde kuin autokäytössä. Moottori voidaan optimoida tietylle kierrosalueelle ja pitää kuormitus lähes vakiona. Esmes nykyään Dieselveturit toimivat näin. Diesel generaattorit tuottavat sähköä ja sähkömoottorit liikuttavat junaa eteenpäin. Kutsuvat tuota Diesel-sähköiseksi voimansiirroksi.
<metaldetector> Olisikohan moottoritekniikka jo niin kehittynyt, että etenemiseen riittäisi ihmisen itsensä tuottama suolikaasu? Kaasua voisi kerätä läpi vuorokauden ja jos varastoitu kaasu loppuu kesken matkanteon, niin voisi kytkeä itsensä kaasutinjärjestelmään ja pöristellä livenä määränpäähänsä kaasua keräilemään. On kai niitä nyt tyhmempiäkin ideoita heitelty, hä?
<Voldebean> Tänään ajoin ekaa kertaa hybridillä. Sanotaampa mitä tahansa näistä autoista niin ladattavia hybridejä odotan kuin kuuta nousevaa. 100km akuilla ja siitä eteenpäin polttomoottorilla - joka lataa taas akkuja -> taas akuilla 100km. Teoreettisesti tälleen voidaan mennä useita satoja kilometrejä. Ehkä olen mainosten uhri tai ehkä uskon sähköautovallankumoukseen. Tai joku nosti minut säteellä avaruusteslaansa ja teki minulle sanoin kuvaamattomia kokeita tekoälyn päättäessä lopputuloksesta.
<kuakelj> Ja sit aggregaatti käyttää bensaa...
<Akatora_> Sähkööki ylipäätään tuotetaan mm hiili- ja ydinvoimalla...
<__-AxU-__> Ei siltikään uuden auton hankinta varsinkin uuden sähköauton hankinta ole mikään ekoteko. että haistakaapa paska
<seniori-juniori> Mitään ei ole sähköautoja vastaan, mutten semmoseen koske niin kauan kuin se aiheuttaa enemmän ongelmia ko ratkaisuja.
<Zerppis> BobbyJoe Bensa-autossa on kuitenkin se kiva juttu et tankkaus kestää 5 min ja taas jatkuu matka. toi saa ootella latautumista muutama tunti tuossa.
<BobbyJoe> Voi sitä bensa-autostakin aine loppua jos on nii tyhmä ettei tajua ajoissa tankata.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu