Lähettäjä:
Sähköauto tekopyhyys
Sähköautot saastuttaa enemmän kuin normaalit autot, pelkästää sähköauton valmistus saastuttaa enemmän koska akkuhapot. Silti ihmiset sulkee silmät näiltä faktoilta.
Lähettäjä: Tuntematon
Otsikko: Sähköauto tekopyhyys
Kuvaus: Sähköautot saastuttaa enemmän kuin normaalit autot, pelkästää sähköauton valmistus saastuttaa enemmän koska akkuhapot. Silti ihmiset sulkee silmät näiltä faktoilta.
Hakusanat: Sähköauto, saaste, tekopyhyys, ,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2019-03-05 14:47:20
+30987
<puruskai> +5 RR
Tuolla taustalla on ydinreaktoreiden lauhdevesitorneja. Jos niistä nousee musta savu, kannattaa ajaa ja saatanan lujaa.
Aika: 2019-03-05 15:25:04
+8768
<april7> +5 RR
Kohta 10 vuotta ajanut Hybridillä, auto 14 vuoden ikäinen samat akut uudesta asti, kulkee sähköllä aivan saman matkan mitä 10v sitten. Voihan jossain olla sähköauto jota ladataan vain omista aurinkokennoista, mikäs se päästö silloin on? Oma autoni kun joskus paalataan, niin pitää varmaan käydä se akusto upottamassa järven pohjaan jotta tuo hiilijalanjälki varmasti täyttyisi! Kyllä ne minusta kierrätetään, eikä niistä akuista mitään ongelmajätettä tule, sama aine voidaan uudelleen käyttää! Ihmisten ennakkoluulot ja tietämättömyys on hirvittävä este kehitykselle ja lisäksi tämä muutosvastarinta!
Aika: 2019-03-05 15:06:46
+80
<SALVAAJA> +5 RR
Nyt on niin juntti asennetta että pakko kommentoida. Tyypillistä sähköautojen dissausta kun ei jakseta eikä kiinnosta tarkistaa faktoja. Johan siitä on vaikka ja kuinka laskelmia että sähköauto ohittaa päästöissä polttomoottoriauton 3 v/80 000 km. Totta että valmistuksesta muodostuvat päästöt tuplat mutta ohi mennään käytön myötä. Lisäksi suomessa sähkö 50% uusiutuvista muodoista ja koko ajan lisääntyy. Totta että uudet dieselit ei ole ongelma, varsinkin koska Neste uusituva diesel, jota juntit ei raaski tankata koska suomen tekemiset ei vaikuta ilmastoon...
Aika: 2019-03-05 15:57:27
+5119
<Balkken> +5 RR
Trumpin-puolustaja laajentanu toimenkuvaansa myös öljy-yhtiöiden lobbariksi näemmä. Sähköautot on päästöiltään pienempiä kuin löpöllä kulkevat jopa sillonkin kun sähkö tehdään fossiilisilla (Bensalla 125g CO2/ 100km vs sähköä öljyllä 91g CO2/ 100km). Toki sähköauton tuotannossa päästöt on korkeammat kun vastaavan perinteisen auton, mutta elinkaaren aikana sähköauton totaalipäästöt on n.80% bensalla kulkevan auton päästöistä ja tippu sitä pienemmiksi, mitä enemmän sähköverkkoon tuotetaan sähköä uusiutuvilla.
Aika: 2019-03-05 14:41:44
+2127
<ville__1> +5 RR
Elinkaarisaastuttavuus nyt jo about sama kuin diesel. Ja kehittyy koko ajan.. + ilmanlaatu kaupungiessa paranee kun päästöt saadaan keskitettyä voimalaitoksiin ja tehtaisiin. Kuvan nyt on täyttä propagandapaskaa niinkuin lähettäjänsäkin mutta siitäkin huolimatta on totta että sähköauton on kehittyvä paljon ennen kuin se on niin vähäpäästöinen että vihervassari voisi sillä ajaa olematta ns tekopyhä.
Kommentit (77)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<Crosby> Kommenteista päätellen bensa-auton valmistamiseen ja huoltoasemien valmistamiseen ei synny päästöjä.
<teppo42> Vittu mitä paskanjauhantaa akuista. Nehän on siis samoja akkuja kuin kännyköissä, ja kaikki tietää että kännyköiden akut on paskana alle kahdessa vuodessa. Amerikkalaiset akut (Apple ja Tesla) tietenkin nopeamminkin. Eikä se uusi akkupaketti irtoa satasilla vaan kymmeniä tuhansia euroja se maksaa. Jokainen käytetyn sähköauton ostaja on idiootti, ja omistaa käyttökelvottoman auton tai joutuu maksamaan siitä akkupaketista saman kuin uudesta sähköautosta.
<ijetys> Kuvaus ei perustu faktaan vaan fiktioon. https://www.theguardian.com/football/ng-interactive/2017/dec/25/how-green-are-electric-cars tuosta linkistä voi vertailla hyvin eri autojen aiheuttamie päästöjä. Mm. kivihiilellä tuetetulla sähköllä lataaminen on jo ympäristöteko bensiini/dieseliautoihin verrattuna.
<jubs> teppo42 Mutta on se silti kallista, ja kun tietää miten suuri osa suomalaisista ei elämässään maksa yli 5000€ käytetystä autosta, ja miten monet ajelevat vuosikymmenet 500-2000€ autoilla, niin vaikea sen aukon täyttäminen käytetyllä sähköautolla kuulostaa, vaikka hinnat romahtaisivat kuinka. Tästä syystä tykkäisin vedystä, normaali polttomoottori voitaisiin muuttaa polttamaan vetyä, joka pienentäisi päästöjä massiivisesti ja olisi paljon halvempaa kuin sähköauton osto. Ei optimaalinen ratkaisu, mutta jokseenkin järjellinen tässä maailmassa kuitenkin.
<jubs> teppo42 Ei nyt ihan niin nopsaan, Leafeista joissa on ehkä suurin riski yleisistä sähköautoista (akuston lämpöä ei hallita aktiivisesti, kuumuus on ongelma joillakin alueilla) on havaittu luokkaa 7-8% per vuosi kuumissa oloissa, alle 5% viileämmillä seuduilla, ja korvaus maksaa ~6-8k€ Suomessa (akun koosta riippuen). Teslan S- ja X-malleissa on statistiikkojen perusteella 250 000 km aikana menetetty keskimäärin alle 10% akun kestävyydestä (pahimmat tapaukset voineet menettää ~15% kohtuullisen nopeastikin, alle 50k km, mutta nämä tapaukset ovat poikkeuksellisia ja tulevat takuun alle).
<thirvi> puruskai Lauhdetornaista pitäisi tosiaan tulla vaaleaa vesihöyryä, mutta savupiipuista päätellen kyseessä on hiilivoimala eikä ydinvoimala. Molemmat käyttää samanlaisia lauhdetorneja jos lähistöllä ei ole vesistöä jota voisi käyttää lauhduttamiseen.
<arsetu> Luuleeko idiootit että sähköautojen yleistyessä ei sähkön hinta kallistu?:D
<TinQQ> https://theecologist.org/2019/jan/25/electric-cars-wont-stop-rising-oil-demand “This year we expect global oil demand to increase by 1.3 million barrels per day. The effect of 5 million cars is [to diminish that demand by] 50,000 barrels per day. 50,000 versus 1.3m barrels.”“Drivers are trucks, the petrochemical industry, planes. Asia is just starting to fly,” he said, referring to the agency’s 2018 energy outlook report that also cites shipping as a major source of oil demand.
<Hurttila> Jostain luin, että esim teslan akun kapasiteetti laskisi noin 7% 10:ssä vuodessa. Hybridien akkujen kapasiteetti laskee nopeammin, koska oletettavasti ne akut on rankemmalla käytöllä. Turha selittää, ettei sähköautoa voisi ostaa käytettynä.
<teppo42> Sähköautojen suurin ongelma on, että niitä ei koskaan voi ostaa käytettynä. Se akkupaketti on paskana muutamassa vuodessa, ja jos on varaa pistää autoon vaikka tuhat euroa niin siihen hintaan ei tule koskaan saamaan sähköautoa jossa olisi toimiva akusto. Ja kun se akusto maksaa sen kakskytä donaa niin...
<jubs> SALVAAJA "Johan siitä on vaikka ja kuinka laskelmia että sähköauto ohittaa päästöissä polttomoottoriauton 3 v/80 000 km." Suomessa, suomalaisilla ajomäärillä ja sähköntuotannolla. Esim. Saksassa jossa hiilivoimaa käytetään enemmän ollaan lähempänä viittä vuotta. Kuinka nopeasti otetaan päästöissä kiinni riippuu ihan missä maassa tutkitaan.
<Glockster> Mun 2004 passat on kans hybridi. Siinä on 12V akku jota ladataan polttomoottorilla. Sitten se auto käyttää siitä 12V akusta kaikkia sähkölaitteita. Kyllä tekniikka on ihmeellistä.
<madaxel> Misinformaatiovaikutusyritys
<riemuapina> Tää nyt on täyttä vääristelyä, vaikkei se sähköauto tosiaan täysin ekologinen ole. Kumpi olisi ekologisempaa, biopolttoaine vai sähköauto?
<MSM> tsiku, Suomen tuontisähkö ei tule pääasiallisesti Venäjältä. Vuonna 2016 Venäjä oli alle kolmasosa tuonnista. Lisäksi Venäjä ei suinkaan tuota sähköään kivihiilellä, vaan noin 15 % Venäjän sähköstä on kivihiilellä tuotettua. Uusiutuvuusprosenttia on turha myöskään tuijottaa; tuotannostamme 80 % on hiilidioksidineutraalia. Luontoa ei kiinnosta uusiutuvuus, vaan päästöt, ja ydinvoimaa ei toistaiseksi lasketa uusiutuviin (vaikka se periaatteessa sellaista onkin, koska miljardien vuosien varannot, jotka riittävät vielä Auringon sammumisen jälkeenkin).
<MSM> TrueTroll, lähiaikoina käynnistyvä Olkiluoto 3 tuotanto on +15 % sähkönkulutukseemme (tai +20 % omasta tuotannosta). Pelkästään tämä voimala tuottaa 3,8 miljoonan sähköisen henkilöauton sähköt (Suomessa 2,7 miljoonaa henkilöautoa, mutta toki on myös raskasliikenne). Tuulivoimaa rakennetaan vuosittain 300 000 sähköauton verran. Että se siitä sähköpulasta.
<Kanakotka> april7 Akkujen tuotto ja ongelmajätetyypin "kierrätys" rasittaa luontoa helvetisti, mutta vaikeaa sanoa kumpi rasittaa enemmän, se 300,000km ajettu bensavehje vai 300,000km sähkoauto.
<Kanakotka> Savuttavat lauhdevesitornit, ei saatana :DDDD
<sirsinn3r> ja viellä kun katsotaan laskelmia, sähköajoneuvolle lasketaan päästöt energian kokonaisvalmistuksesta, hankinta, tuotanto ja siirto. polttomoottoriautoille lasketaan päästöt pakoputken päästä, niissä ei huomioida ollenkaan öljyn porausta, kuljetusta, valmistusta eikä jakelua
<tsiku> SALVAAJA Ja ei minulla ei ole mitään sähköautoja vastaan tekniikka nykyisellään on vain vielä kehnoa ja pitäisi vauhdikkaasti kehittää paremmaksi niin sähköntuotantoa kuin autojakin. Ja tää vety on kyllä toinen.. "USA:N ENERGIAMINISTERIÖ kertoo vuonna 2014 julkaistussa esitteessään, että USA:ssa 95 prosenttia vedystä valmistetaan maakaasusta höyryreformoinnin avulla. Euroopassa tilanne lienee jokseenkin sama." https://tekniikanmaailma.fi/kommentti-autoalan-johtajat-eivat-taida-tietaa-mista-vety-tulee/
<tsiku> SALVAAJA Niin niitä faktoja "Uusiutuvan energian osuus maailman sähköntuotannosta oli vuoden 2017 lopussa 26,5 prosenttia, mutta maailman koko energiankulutuksesta uusiutuvien osuus on vain kymmenisen prosenttia". https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/fossiiliset-jyraavat-vain-10-maailman-energiankulutuksesta-uusiutuvaa-6729461 Ja totta että Suomessa 47% tuotetusta sähköstä on uusiutuvaa, mutta Suomen käyttämästä sähköstä 23% on tuonti sähköä Venäjältä jossa se luonnollisesti... tuotetaan kivihiilellä. https://energia.fi/ajankohtaista_ja_materiaalipankki/tilastot/sahkotilastot
<torakka88> soumen pulustaja. :D Kisa kumpi on enemmän kenollaan faktat vai usko kommunismin maailmanvaltaukseen? Voittaja saa irronneen napin ja taskunöyhtää.
<TrueTroll> SALVAAJA Asiahan on kuvassa ihan totta. Jos kaikki vaihtaisi autonsa sähköiseen esim. Suomessa se johtaisi niin valtavaan sähkönkulutuksen nousuun,(n.20% energiankulutuksesta) että täällä ei siihen riittäisi resulssit. Suomessa on jo padottu lähes kaikki mahdolliset joet, tuulivoima ei ole kannattavaa ja ydinvoimaa ei ole riittävästi. Tämä taas johtaisi siihen että nykyisen 5% tuontisähkön määrä pitäisi nostaa/ tai tuplata ydinvoiman määrä, joka on nyt n.18% energiantuotannosta.
<juonu> Vielä kun saatais sormiparistoilla kulkevat kärryt niin ne ei saastuttais lainkaan. Kaupasta vaan ostaa uusia ja palauttaa käytetyt kierrätykseen.
<Repostmies> Repost
<TinQQ> Sähköauto ei kuluta polttoainetta, mutta oleellisin pointti on se käyttääkö joku muu sen sähköautolta jäävän polttoaineen. Jos käyttää, sähköauto on ympäristön kannalta hyödytön. Ihan turha laskea mitään eroja vuotuisissa kilometreissä tai valmistuskustannuksissa. Kaikki maasta pumpattu öljy poltetaan, ja öljyä pumpataan vuosi vuodelta enemmän. Pitäisi kieltää lentoliikenne ja vaikka mitä kaikkea muutakin, ennen kuin kokonaiskulutus lähtisi laskuun. Pelkkä sähköauto ei muuta kokonaiskuvaa ilmaston kannalta yhtään.
<juonu> "Ongelmana on se, että sähköä tuotetaan monissa Euroopankin maissa yhä hiilellä, ja siitä ei tulla pääsemään eroon samassa tahdissa sähköautojen yleistymisen kanssa. Tämä johtaa Diessin mukaan siihen, että hiilellä tuotetun sähkön aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen nousu kumoaa ne vähennykset, joita sähköistymisellä saavutetaan, ja johtaa jopa nykyistä suurempiin päästöihin.-Jos sähköauton akku valmistetaan hiilellä tuotetulla sähköllä, syntyy yhden akun valmistamisesta viisi tonnia hiilidioksidipäästöjä. Mikäli sen lisäksi vielä ajetaan hiilisähköllä, ei sähköisessä liikenteessä ole järkeä
<MSM> eeeti, raaka-aineet eivät tule sähköautojen tekemiseen loppumaan, voit tarkistaa USGS:n sivuilta litiumin, nikkelin ja muidenkin aineiden varannot (vaikka myös koboltin, jota ei edes akustoissa välttämättä tarvita, koska LiFePO4). Näiden kaivuunopeus voi muodostua ongelmaksi, mutta sekään ei ole sanottua.
<MSM> umrej, rahtilaivojen hiilidioksidipäästöt ovat 2,2 % päästöistä, siinä missä kaiken liikenteen jossain 20 % tietämillä. Eli ei, rahtilaivat eivät ole merkityllisempiä kuin autot. Kaiketi olet vain nähnyt sen uutisen, jossa puhutaan rahtilaivojen rikin ja typen oksideista, mutta niillä nyt ei ole lämpenemisen kanssa ihan hirveästi tekemistä.
<MSM> 12staApina, bensiiniä käytetään paljon enemmän kuin raakaöljystä sellaisenaan saadaan. Ongelmaa ei tässä ole, koska eripituisia hiilivetyjä voidaan pilkkoa pienemmiksi sekä muokata pidemmiksi, on voitu jo yli sata vuotta. Suollat niin paljon paskaa pihalle, että sun kannattaisi tehdä kattava lista kuvitelmistasi ja käydä tarkistamassa faktasi ennen kuin levittelet niitä eteenpäin.
<MSM> 12staApina, et ilmeisesti tiedä, että sähköauto palaa huomattavasti epätodennäköisemmin kuin polttomoottoriauto? Esimerkiksi Yhdysvalloissa paloi 168 000 autoa vuonna 2017. Niistä ei vaan saada revittyä yhtä raflaavia uutisotsikoita.
<Rieti-kissa> Oudon järkevä media venäjän trollilta.
<12staApina> ...sekin on mielenkiintoista nähdä, että muodostuuko tästä ongelmaa ympäristölle tai saadaanko aikaiseksi massiivisia tulipaloja, jos parkkihallissa syttyy yksi sähköauto, joka sitten sytyttää ketjureaktiona muut sautot palamaan.
<12staApina> ...vaan ne palaa sitten niin kauan kun niissä jotain palavaa on. Mukava asia niiden palamisessa on se että siinä samalla kun ne akut palaa, niin siinä muodostuu happoa, jota nyt en enää muista nimeltä mutta huomattavaa myrkkyä se oli ja jos sitä saa päällensä, niin ennuste on aika huono. Lisänä vielä oli se, että kolaroitu sähköauto ei välttämättä syty heti palaamaan vaan voi syttä vielä kolmenkin viikon päästä. Niinhän se yksi tesla joku aika sitten paloi ja oliko se niin että palokunta oli jo häipynyt kun se syttyi uudestaan palamaan...
<12staApina> Ja jos vielä voisin tässä akuista sanoa muutaman sanan. Sähköautojen akut on siitä jänniä, että niiden lämpötila on aika tarkka tai oikeastaan maksimi lämpötila. En nyt ihan tarkkaan muista mutta jos sanon, että 60-80 astetta on niiden maksimi lämpötila niin siihen haarukkaan se osuu. Eli aika matala on niiden maksimi lämpötila ja akkujen jäähdytys pitää olla aika hiton hyvä, koska jos ne ylittää sen kriittisen lämpötilan, niin sen jälkeen niitä ei saa enää jäähdytettyä ja ne jatkaa sitä lämpenemistä, kunnes syttyvät palamaan ja kun ne taas syttyy palamaan, niin niitä ei saa sammutettua...
<naskeee> april7 Ajatko kenties Priuksella. Itse suosin enemmän saksalaista, mutta on kyllä kova veto Toyotalta valmistaa auto, jolla voi ajaa NYCissä taksia miljoona kilometriä ilman, että vaihtaa akkua https://www.cheatsheet.com/automobiles/invincible-toyota-prius-makes-case-for-nyc-taxi-of-tomorrow.html/
<12staApina> ...mikä se päästöjen parannus sitten ihan todellisuudessa olisi ja vaikka toki se todennäköisesti on niin, että se sähköautoilla olisi pienempi, niin voidaan myös miettiä, että onko se niin paljon pienempi, että siitä olisi mitenkään merkittävää hyötyä tai että saataisiinko sama vähennys, vaikka joillakin muilla toimenpiteillä.
<12staApina> ...jokusen vuoden ja eräänä päivänä vetääkin sen lunariin ja saa vakuutuksesta uuden sähköauton, niin siinä vaiheesssahan pertti on saanut aikaan co2 päästöjä jo 30000kg pelkästään sähköauton valmistamisesta tulevien päästöjen takia.Tai entäs sitten kun syystä tai toisesta akusto pitää vaihtaa? Tai jos otetaan huomioon kaikki liisarit, jotka yleensä vaihdetaan kolmen vuoden jälkeen eli juuri siinä vaiheessa,kun se vasta päästöissä saa kiinni sen bensa-auton. Pointti kai tässä asiassa on se, että päästöjen laskemisessa on aika paljon muuttujia ja niiden takia voi olla aika vaikea sanoa, että...
<12staApina> ...no siinähän on heti virhe, jos laskuihin ei ole otettu huomioon sähköauton käyttämän sähkön tuotannon päästöjä, joka siis on ainakin minun mielestäni sähköauton päästöt ajossa. Bensiiniähän ei tietääkseni tarvitse erikseen valmistaa, vaan niin kauan kuin öljyä jalostetaan muihin tuotteisiin, nin syntyy myös bensiiniä, halusi tai ei, käytettin sitä tai ei. Toinen mikä siinä jutussa oli sanottu, niin laskelmat perustui siihen, että auton käyttöikä suomessa on 20 vuotta. Mutta ei kai sekään ihan noin mene ja jos ajatellaan vaikka perttiä, joka ostaa itselleen uuden sähköauton, ajaa sillä...
<12staApina> Mielestäni tällä kuvalla on kyllä idea siinä mielessä, että aina kun julkisuudessa puhutaan sähköautoista, niin puhutaan nollapäästö autoista, vaikka sitähän ne ei tietenkään ole. Se on se sama syy miksi itseäni ottaa päähän tämä kamala sähköauto hömpötys. Niistä saatetaan antaa parempi kuva kuin mitä ne on. Jonkun il:n jutun mukaan sähköauton valmistus tuottaa CO2:ta noin 15000 kg ja bensa-auton oli noin 5500 kg ja olikos se niin, että 30000 km vuodessa jos ajoi, niin kesti 3 vuotta, että eri autojen päästöt oli tasoissa, jonka jälkeen sähköautolla ajo on pelkkää plussaa, koska on ajossa...
<ryijykurppa> puruskai samanlaisia jäähdytystorneja käytetään kyllä muuallakin kuin ydinvoimaloissa, mutta joo ei sieltä pitäisi silti mustaa savua tulla.
<Bamse> Linkkaamani video kuvaa aika hyvin nykyhetkeä ja sitä kuinka ihmiset pelkää muutosta.https://youtu.be/XPZDEWBzneY
<DAI> april7: Hybridi onkin hyvä, koska autot ovat yleensä täysin omavaraisia sähkön suhteen lataamalla akkuja jarrutuksissa ja polttoainella ajossa. Puhdas sähköauto pystyy lataamaan omavaraisesti akkujaan vain jarrutettaessa, mikä ei todellakaan riitä pitämään kapasiteettia yllä.
<Theggis> Paska kuva, mutta ajatus sen takana pitää aika hyvin paikkansa. Sähköautot ovat viherpesua. Vain hyvin harva sähköauto pääsee vähäpäästöisen bensiiniauton alle hiilijalanjäljessä edes koko elinikänsä aikana.
<madeleine> Hauskaa miten sähköautojen päästöistä puhuttaessa aina aletaan puhumaan akkumetallien louhimisesta aiheutuvia päästöjä, mutta samalla oletetaan, että polttomoottoriauton ainoat päästöt ovat pakoputkesta tulevat. Öljynjalostus aiheuttaa myös paljon päästöjä. Pahinta on kuitenkin öljynporauksessa käytetty soihdutus, jossa huonolaatuinen öljy/kaasu poltetaan. Palaminen tapahtuu vielä epäpuhtaasti, jolloin se aiheuttaa arkitsilla alueilla haitallista mustanhiilen laskeutumista. Lisäksi jonkin verran päästöjä aiheutuu jo ihan siitä, että raakaöljy kuljetetaan jalostamoihin ja bensa huoltoasemille.
<tuuhee> Voi sitä viinallakin ajaa ja diesel kotteroon käy myös luonnon litkua. Ydinvoima on ekoteko päästöjen kannalta.
<eduzh> Aurinkoenergiassa on se ongelma, että sitä saa vain päivällä, jolloin on muutakin kulutusta ja se auto on ajossa. Sitä pitäisi ladata siis yöllä, jolloin aurinko ei paista ja mahdollinen akkujärjestelmä on tyhjä päiväkulutuksen vuoksi.
<Ssavior> SALVAAJA Faktoja analysoidessa tulee ottaa huomioon kuvan lähettäjä.
<slerbahuuli> "Koska akkuhapot" - aika paska argumentti. Kyllä joo, jalometallien louhinta, jalostus, logistiikka yms. mitä akkujen tuotantoon liittyy, on isosti myrkyllistä. Ero ei silti ole ihan niin massiivinen, kuin mitä monesti "kieltäjät" antavat ymmärtää. Mutta, monesti jätetään kyllä tuo sähkön tuotannon päästöt huomiotta. Itse ajan hiilidioksidineutraalisti polttomoottorilla sen aikaa kunnes akkuteknologia on riittävän kehittynyttä ja jakeluinfra kunnossa.
<Yykeli> Kehittelisivät ennemmin noi vedellä liikkuvat autot massatuotantoon asti, kun kerran tekniikkaa ja osaamista jo on.
<umrej> april7 Tutkippa hieman vaikkapa sähköauton valmistuksen hiilijalanjälkeä ;) Ihan mielenkiinnosta kysyn, että paljonko tulee vuodessa kilometrejä ja paljonko niistä on ajettu sähköllä?Ja niin kauan ku esim. rahtilaivat jyskyttää menemään nykysillä moottoreilla niin sillä ei ole paskaankaan merkitystä onko meillä sähkö- vai bensakoneet alla.
<SALVAAJA> Vielä jos vähän laskeskelee käyttökustannuksia 15 000 km/v Keskusta ajossa:Bensa 9 l/100, keskihinta 1,41 €/l --> 1904 €/vSähkö 16 kW/100 km, keskihinta 0,14 €/kWh --> 336 €/vTyypillisen sähköauton huollot (ei Tesla) 100 € luokkaa.Näillä hintaeroilla sähköauto alkaa näyttämään melko kiinnostavalta vaihtoehdolta.
<MösjööTipsu> Asia tuntuu herättävän varsin paljon keskustelua. Jos asiasta pystytään keskustelemaan, niin ehkä niissä voidaan päästä järkeviin ratkaisuihin. Jatkakaa.
<SirJakkuson> On laskettu, että sähköauto ihan sen mineraalien kaivamisesta lähtien aina sen paalaamiseen asti eli ihan sen koko elinkaari tarkasteltuna, on todettu saastuttavan vähemmän kuin polttomoottori auto 5-18 vuoden rajapyykin kohdalla. 5 vuotta, jos kaikki siihen ladattu sähkö tuotetaan esim. ydinvoimalla tai aurinko, tuuli ja vesivoimalla eli päästöttömästi (ilman co2 päästöjä). 18 vuotta sitten, jos sen lataukseen käytetty sähkö tuotetaan vain ja ainoastaan pelkästään esim. kivihiilivoimaloissa, jotka saastuttavat reilusti. Eli kyllä. On tieteellisesti todistettu, että sähköauto kannattaa.
<k3mpp1> Miksi ihmiset käyttää tota koska... ja sana PASKAA! pitää tehdä miten muutkin tekee
<Hurttila> Sähkö- ja polttomoottoreilla on muuten melkoinen ero hyötysuhteessa, mikä pitää ottaa huomioon. Sen lisäksi sähköautokannan akkuja tullaan jatkossa käyttämään myös uusiutuvien säätövoimana, mikä taas vähentää varavoiman tarvetta ja sähkön hintapiikkejä.Mikään ei silti muuta sitä, että ydinvoimaa tarvitaan reilusti lisää.
<MunkkiPchia> se määrä minkä toi sähköauto kuluttaa voimalaitoksen kapasiteetista on mitätön, toisin se sama pätee tuohon fossiilista mömmöä käyttävään.ongelmanahan onkin että niitä autoja on niin helvetisti
<Balkken> Trumpin-puolustaja laajentanu toimenkuvaansa myös öljy-yhtiöiden lobbariksi näemmä. Sähköautot on päästöiltään pienempiä kuin löpöllä kulkevat jopa sillonkin kun sähkö tehdään fossiilisilla (Bensalla 125g CO2/ 100km vs sähköä öljyllä 91g CO2/ 100km). Toki sähköauton tuotannossa päästöt on korkeammat kun vastaavan perinteisen auton, mutta elinkaaren aikana sähköauton totaalipäästöt on n.80% bensalla kulkevan auton päästöistä ja tippu sitä pienemmiksi, mitä enemmän sähköverkkoon tuotetaan sähköä uusiutuvilla.
<punos> Aina kun joku suomenlippupelle rupeaa puhumaan faktoista...
<TinQQ> Öljyä jalostetaan vuosi vuodelta enemmän. Jokainen tippa siitä käytännössä poltetaan ja siten "vakiomäärä" hiilidioksidia vapautuu ilmakehään. Se mistä härvelistä se vapautuu on lopputuloksessa merkityksetöntä. Jos tieliikenne ei tulevaisuudessa käytä polttoaineita, energiasektori mielellään käyttää. Jossain se maansisältä pumpattu bensa ja diesel tullaan polttamaan. Sähköauto ei vähennä päästöjä yhtään. Valitettava fakta. Pitäisi öljyntuottajamaiden sopia joku alati supistuva katto sille paljonko öljyä maasta pumpataan. Kun se barreli on öljyä täynnä, se on jo matkalla ilmakehään. Good luck.
<puruskai> Fake joo en tiennyt... tosin ei ole prosessi kunnossa niissäkään jos vesihöyryn sijaan tornista nousee savu :)
<april7> Kohta 10 vuotta ajanut Hybridillä, auto 14 vuoden ikäinen samat akut uudesta asti, kulkee sähköllä aivan saman matkan mitä 10v sitten. Voihan jossain olla sähköauto jota ladataan vain omista aurinkokennoista, mikäs se päästö silloin on? Oma autoni kun joskus paalataan, niin pitää varmaan käydä se akusto upottamassa järven pohjaan jotta tuo hiilijalanjälki varmasti täyttyisi! Kyllä ne minusta kierrätetään, eikä niistä akuista mitään ongelmajätettä tule, sama aine voidaan uudelleen käyttää! Ihmisten ennakkoluulot ja tietämättömyys on hirvittävä este kehitykselle ja lisäksi tämä muutosvastarinta!
<SALVAAJA> Ja lisäyksenä toinen fakta kun faktojen sisäistäminen on tämän palstan kautta helpompaa kuin kvg. Esim Hyndai Kona 8 v takuu akustolla ja prius ollut toista kymmentä vuotta markkinoilla eikä niissä ole ollut mitään "akut uusiksi kahden vuoden välein" meininkiä.
<Fake> puruskai Et tainnut tietää, mutta yhtälailla lauhdetorneja voidaan käyttää ihan tavallisissa polttolaitoksissahttps://en.wikipedia.org/wiki/Cooling_tower#Use_as_a_flue-gas_stack
<SALVAAJA> Nyt on niin juntti asennetta että pakko kommentoida. Tyypillistä sähköautojen dissausta kun ei jakseta eikä kiinnosta tarkistaa faktoja. Johan siitä on vaikka ja kuinka laskelmia että sähköauto ohittaa päästöissä polttomoottoriauton 3 v/80 000 km. Totta että valmistuksesta muodostuvat päästöt tuplat mutta ohi mennään käytön myötä. Lisäksi suomessa sähkö 50% uusiutuvista muodoista ja koko ajan lisääntyy. Totta että uudet dieselit ei ole ongelma, varsinkin koska Neste uusituva diesel, jota juntit ei raaski tankata koska suomen tekemiset ei vaikuta ilmastoon...
<Luciferret> Autonvalmistajat puhuvat nimenomaan KOKO elinkaaresta, täällä sekoitetaan nyt kaksi asiaa. Eihän siinä ole mitään järkeä että puhutaan vain sen jälkeisestä ajasta kun tuote on jo valmistettu ja toimitettu autokauppaan, tai mitä sitten ollaan myymässäkään. Sinänsä itse en iki maailmassa tule vaihtamaan polttomoottoriautoani pois. Hybridin voisin ehkä hankkia jos hinnat tulevat alas.
<Hernepuikko> Ja muistetaan viellä että mitä tavaraa tarvitaan sen sähköauton tekemiseen, ja mistä ne saadaan, ne ei todellakaan oo ilmaista, saati oteta vaan autotehtaan pihasta
<puruskai> Tuolla taustalla on ydinreaktoreiden lauhdevesitorneja. Jos niistä nousee musta savu, kannattaa ajaa ja saatanan lujaa.
<ville__1> Elinkaarisaastuttavuus nyt jo about sama kuin diesel. Ja kehittyy koko ajan.. + ilmanlaatu kaupungiessa paranee kun päästöt saadaan keskitettyä voimalaitoksiin ja tehtaisiin. Kuvan nyt on täyttä propagandapaskaa niinkuin lähettäjänsäkin mutta siitäkin huolimatta on totta että sähköauton on kehittyvä paljon ennen kuin se on niin vähäpäästöinen että vihervassari voisi sillä ajaa olematta ns tekopyhä.
<TinQQ> ... sama koskee dieseliä/ kevyttä polttoöljyä. Mitä vähemmän autot sitä kuluttavat, sitä halvemmaksi litra muuttuu ja sitä edullisempaa se on vaikkapa laivaliikenteelle. Laivaliikenne lähtee kukoistamaan edullisten polttoainehintojen vuoksi heti senjälkeen, kun diesel on tieliikenteestä kielletty. Uusia laivayhteyksiä avataan ja tuotantoa siirretään halpojen siirtokustannusten perässä kaukaisempiinkin maihin. Eli lopputuloksena tämä ympäristön pelastaminen sähköautoilla on kyllä huomattavasti moniulotteisempi juttu kuin että "sähköautossa ei ole hiilidioksidipäästöjä".
<eeeti> Joku heitti ajatuksen ettei välttämättä maailmassa riitä materiaali tehdä niin paljon akkuja kuin sähköautot vaatisi. Ainakaan kaivoksia ei sais mihinkään perustaa jos kaikilta kysytään.
<TinQQ> Öljynjalostuksessa syntyy aina mm. kerosiiniä, bensiiniä, kevyttö- sekä raskasta polttoöljyä. Lentoliikenne tarvitsee jatkuvasti enemmän kerosiiniä, jota ei voi yksinään maasta pumpata. Jos bensiiniä ei saa käyttää enää liikenteessä, jää sitä ylimääräiseksi valtavat määrät. Käytännössä sen hinta romahtaa ja sitä aletaan varmaan käyttämään jossain kehitysmaissa agrekaattien sähköntuottoon. Jos ei mitään keksitä, se poltetaan pois jalostamolla. Summa summarum: Mikä yhtälö meillä ikinä tulee olemaan, jos se sisältää bensan polttamisen jossain härvelissä, ei sähköautoista ole yhtään mitään hyötyä.
<eyeofodin> kyllähän nuo sähköautot on vielä aika höpöhöpö hommia. ois kiva tietä kuinka paljon akkumateriaalien louhinta tuottaa päästöjä. äkkiseltää tuntuu että vanha diesel auto jonka elinkaari on noin 800tkm saattuttaa silti vähemmän ku sähköautot. löytykö kellään dataa sähköautojen elinkaaresta? kuinka paljon autot noin kestävät
<raazeri> Sieltä saapuikin heti eka selkääntaputtelija ja "valaistunut" einari.
<Toffotin> Eli koska sähköä *voi* myös tuottaa saastuttavasti, niin ihan sama?
<raazeri> Hienosti ymmärretty sähköautojen pointti. Kunnon juntti-einari-meininkiä. Tottakai sähköautot saastuttavat vielä, kun energianlähde on fossiiliset. Mutta oho! Kun fossiiliset vaihtuvat uusiutuviin , niin myös sähköautot ovat huomattavan puhtaita vrt siihen sun v.1990 corollaan.
<Von Hiren> 11 vuoden elinkaaren aikana (Euroopassa, meillähän se on 32 vuotta) sähköauton+akkujen valmistus, sähkötuontanto, ja verkon/lautauksen hävikki tuottaa saman verran hiilidioksidia kuin dieselautolla ajelu. Joten kansalaisten selkänahasta raavitaan hirveät rahat taas, jotta saadaan palttiarallaa plus miinus nolla. Mitä vihreämpi poliitikko, sitä varmemmin huomio kiinnittyy "nollapäästöihin" ei siihen mikä on kokonaisuus. Se on niin helppoa kun sähkö ja raha tulee seinästä.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu