Lähettäjä:
kidoPelit ennen ja nykyään
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
1
Riemurasia on ollut tavoittamattomissa 1.2.2022 - 2.2.2022 välisen ajan päivitystöiden johdosta. Ilmoitelkaa rohkeasti sivuston ongelmista mikäli niitä tulee vastaan palautesivun kautta.
Lähettäjä:
kidoSyy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2015-04-23 18:01:42
+2517
<Fleimm>
Early access, niin pääsee nuolemaan taikinan kulhosta.
Aika: 2015-04-23 17:55:44
+21008
<Lump>
Tämänkin on kuluttajat mahdollistaneet.
Kommentit (49)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<equu513> Fleimm Kulhon nuoleminenhan on paras asia koko maailmassa, kun taas early access on yleensä sama kun laittas vaan jauhoja suuhun ennenkö taikina on valmis
<kissanräkä> Täytyy sanoa että omasta mielestä riippuu aika paljon pelistä. Kyllä oikeasti hyvät pelit menee nykyisinki tuon Then-kuvan kaavan mukaan.
<DoneWhitThis> Paitsi jos ostat Eliten :-P
<Lecimx> Ootteko vähä vitun tyhmiä ku maksatte tollasista? Ei myyjä myy jos ostaja ei maksa.
<Rights> Ja justiin eilisen Steamin päivityksen mukaan nyt moditkin on maksullista DLC:tä!
<Redmeat> Taitaa riippua ihan pelistä ja peliyhtiöstä. Pahempi syöpä nuo pay to win huoraukset.
<Cyperwaste> Kanakotka Se, että murto-osa hiteistä ei kuluta mainontaan juurikaan rahaa, ei tarkoita etteikö mainontakulut kasvaisi koko ajan. GTA V, ESO, SW: TOR jne. Kuluttavat satoja miljoonia per peli pelkkään mainontaan. Kaikki isot pelijulkaisijat käyttävät mainontaan monikertaisen määrän kuin esimerkiksi viisitoista vuotta sitten.
<Kanakotka> Cyperwaste Pointti hyvä, mutta on sitä 2000 luvun paikkeillakin kulutettu jäätäviä määriä pelin mainontaan. Tosin kyseessä ennemminkin yksittäistapaus Pokémonin 50 miljoonan markkinointibudjetin kanssa. Keskivertokulutus markkinointiin on kyllä korkeampi, mutta niin on myös pelin näkyvyys minimibudjetilla (huom. esim Dwarf Fortress, Factorio, ja muut tutummat indiepelit jotka eivät ole kuluttaneet senttiäkään mainontaan)
<hallu91> Oikean konsolin omistaja saa tupla pihvin.
<Jacops> nyt kun on kerta early accessistä puhe nii kertokaahan yks hyvä early acces peli joka ei oo jumittunu early accessiin ja käyttää sitä tekosyynä kaikkeen paskaan
<Ha-ou-ma-e-ör> Early access on pelastanut monta pelitaloa konkurssilta ja sen ansiosta pelialalla menee paremmin kuin koskaan joten turha urputus vittuun.
<Puskapummi> GTA 5: Alennuskuponki jolla saa kaikki hampurilaisen hintaan.
<Harhaluulo> Fleimm Pikemmin sähkövatkaimen vispilät siinä vaiheessa kun kone pyörii täysillä. Kieli sinne väliin flu flur kyieegkhk
<Cyperwaste> Kanakotka Samalla myös kilpailu on kasvanut ja markkinointikustannukset ovat räjähtäneet käsiin, koska kovassa kilpailussa on todella vaikea saada näkyvyyttä. Kyse ei ole mobiilissa pelien laadusta, vaan siitä kuinka hauska ja helppo 13-vuotiaiden on niitä pelata. Vähän samalla tavalla ruisleivän ei tarvitse olla superhyvää että se myy paljon koska se on osa ihmisten arkea, niinkuin ovat mobiilipelitkin.
<Pyyrä> tukechu No mutta se onkin sitten asia erikseen.
<Kop1> Pelien hinta sentäään pysynyt samana, Huh.
<tukechu> Pyyrä Ei siinä ettei ole valmis tai pelattavassa kunnossa mutta peliyhtiö saaki tarpeeksi rahaa pelkästä early accessista eikä tee peliä kunnolla loppuun
<Kanakotka> Cyperwaste Järkevä kommentti riemurasian pelimediassa? What is this? Tottahan tuo on, mutta ota myös huomioon, että ostajamäärät ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Ei 90 luvun lopussa hyvinmyyvä PC peli myynyt edes sataatuhatta. Nyt vihaiset linnut ja muut sieluttomat mobiilipaskat jotka ovat vain flash pelien kopioita myyvät kymmeniä miljoonia á 20?
<Pyyrä> Fleimm Kai tajuat että early accesin tarkoitus onkin se että peli on myynnissä ennen sen valmistumista? Itsepähän saatte syyttää kun ostatte jokaisen early access pelin ettekä tajua lukea sitä sinistä laatikkoa siitä missä SELVÄSTI lukee että peli ei ole vielä valmis eikä välttämättä pelattavassa kunnossa.
<Likainenskeba> Ea hyvä esimerkki
<Kanakotka> Juugsbo kannattaisi tutustua mitä siinä oikeasti on sisällä, eikä mennä kuulopuheen mukaan...
<Kanakotka> Ihan sama meno kun aina ennenkin. Internetin yleistyminen ja nopeentuminen vaan mahdollistanut pienempien lisäosien tekemisen ilman riippuvuutta järkyttävän kalliiden fyysisten medioiden tekoon. Pienet taaperot esim. redditissä vikisee, kun ei ymmärrä mitä ja miksi, ja katsoo menneisyyttä ruusulinssien läpi vaikkei ole sen aikaisessa töhnässä koskaan elänyt. Paljon mielummin otan nykypäivän pelit DLCineen muineen kun menen anttilasta ostamaan 5 vuotta vanhaa peliä täysissä hinnoissa ja voivottelemaan kun koneella ei toimi kun standardit on mitä on.
<juugsbo> Sims 4 lisäosa mikä lisää 3 uutta työpaikkaa: 40?. Mitä vittua?
<Applejack> ykis asia miksi pelien tekeminen on niin kallista nykyään on että isot pelifirmat käyttävät miljoonia täysin turhaan paskaan vaikka vähemmälläkin pärjäisi.
<sherclock> perato, se voi kyllä olla totta. Ite sitä vaan mielellään maksais jos ja kun hinta on kohdillaan, mutta eihän sitä kaikki tietenkään niin ajattele.
<FernandoSolo> Hinta on tietysti sama, mutta jokainen DLC maksaa sen neljänneksen alkuperäisen jo ostetun tuotteen hinnasta.
<perato> sherlock, kyllähän se hinnanlasku kasvattaa myyntiä, mutta tuloja se ei välttämättä kasvata. En oikeasti usko, että yleinen pieni hintojenlasku oikeasti vähentäisi paljoakaan piratismia. Toki yksittäistapauksissa se vaikuttaa, kun yleinen hintataso on muuten korkeampi, niin porukka ryntää ostamaan ns. "tukimielessä". Eiköhän se sama porukka jatka sitä warettamista oli se hinta 50e tai 40e. Kannattavampaa on vaan ottaa se 50e niiltä jotka sen on valmiita maksamaan, sit 40e seuraavalta porukalta ja 30e seuraavalta jne. kunnes saavutetaan hintataso josta ei kannata alentaa.
<MrFiufaufou> Juu turha se on yhtiöitä syytellä, mitäs olette ihmiset niin heikkoja
<rautahuilu> Monet ihmiset eivät enää tiedä eroa dlceen ja expansionin välillä. On se peliteollisuus paskaa kusettamista, aluksi steamia vihattiin jos olen ymmärtänyt oikein ja nyt sitä jumalidaan. Sama pätee dlc lisäreihin.
<sherclock> perato, ei tietenkään piratismia saisi harrastaa, enkä itsekään ole sitä vuosiin tehnyt, vaan noudattanut nimenomaista kaavaa ostaa pelit myöhemmin alennuksesta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö pelinkehittäjät voisi omalla toiminnallaan vähentää piratismia ja kasvattaa myyntiä.
<Aabeecee> Kyse ei ole varsinaisesti rahasta, vaan siitä miten peliyhtiöt ja etenkin julkaisijat tekevät tätä hommaa nykyään vain rahankiilto silmissä. Ennen vanhaan pelit tehtiin kunnolla kerralla, pelaajalle haluttiin tarjota kaikki hupi, mitä pelistä irti saa. Jokin tuntematon pikkuyritys tekee rakkaudella pelin, mitä on ilo pelata. Nykyään isot firmat suoltavat joka vuosi yhden väkisellä väännetyn keskeneräisen tekeleen, johon julkaistaan maksullista sisältöä jo ennen kuin peli tulee markkinoille. TL;DR: Nyt vittu.
<DiggerNick> Tästä syystä Heroes of Might and Magic 3 on edelleen maailman paras peli.
<d_arnold> Tämä on oikeastaan pelifirman kikka kerätä ihan törkeästi rahaa maksavilta asiakkailta, mutta kyllä tuossa alkaa tulla jo pitemmän päälle paskanmaku suuhun. Itse kun alan duunata peliä, niin julkaistu versio on ehta kokonaisuus eikä moneksi DLC:ksi jaettu kuiva käntty, koska minulle itse pelin tekeminen on intohimo ja raha on toissijainen. >:(
<Alois_Hitler_sr> Payday 2 steamissa aina välillä melkeen ilmaseksi myynnissä mutta sitte ne kaikki pienet DLC:t vitosen kappale- kiva jos kaikki ostaa nii hinta lähentelee helposti satasen luokkaa
<perato> Post scriptumina sanottakoon vielä, etten yhtäkään noista peleistä ole ostanut käyttämällä jotain Venäjän tai Brasilian hintoja. Kaikki laillisia ostoksia ilman ip/hola-kikkailuja.
<perato> Cyperwaste on oikeilla jäljillä. Pelien tekemiskustannukset nousevat jatkuvasti, hinnat on itseasiassa laskeneet koska inflaatio on laukannut jatkuvasti, palkat nousseet, mutta pelit edelleen maksaa pääasiassa sen 50 euroa ~ 300 vanhaa markkaa. Henkilökohtaisesti, noin 30 peliä vuodessa läpipelaavana en äkkiseltään keksi montaakaan peliä, joissa DLC olisi ollut oleellinen osa ite pääpeliä. Pääasiassa roolipeleissä joskus tuntuu siltä, esim. Deus Ex HR:n lisäri, ja Mass Effectin DLC:t
<perato> sherlock Jos pelit maksavat liikaa "normaalille kuluttajalle", niin ehkä niiden alustava kohderyhmä ei sitten ole tämä "normaali kuluttaja". Jos johonki luksustuotteeseen ei ole varaa, niin ei se tarkoita, että siitä huolimatta on siihen oikeutettu tavalla tai toisella. Sen voi hyvinki ostaa sieltä alennuksesta sitten jälkikäteen sillä summalla mikä itelle on sopiva. Ite ostanut kaikki pelini alennuksesta vuoden 2008 jälkeen. Yhteis hintaa 280 pelille on tullut vain 550 euroa.
<Cyperwaste> Pelien tekeminen on kokoajan kalliimpaa, mutta pelien hinnat eivät ole nousseet juuri lainkaan vuosikymmeniin. DLC:t ovat pakollinen paha, jotta julkaisiat rahoittaisivat pelistudioita.
<asanddu> Eli nykyään ei tarvii ees käyä Redditissä ku täält löytyy kaikki repostattuna.
<Yarr1> Ea:lle terkkuja
<Castiel> Fleimm ja pääsee nauttimaan ripulista
<sherclock> Ongelmat on hiukan molemmin puoleisia. Pelit maksavat liikaa normaalille kuluttajalle, mikä helposti innostaa piratismiin, vaikka itse mielelläni maksaisin hyvästä pelistä 20-30e. 60e ei yksinkertaisesti esim GTA V opiskelijalta löydy. Monesti tullut ostettua jälkikäteen pelit Steamin Summer salesta, kun silloin niissä on joku realistinen hinta, jolloin pystyy edes hiukan tukemaan kehittäjiä. Kehittäjilläkään ei liene mitään käsitystä siitä kuinka paljon pelaajat olisivat valmiita maksamaan pelistä, että ei menisi piratismin puolelle. Eikä hinta suinkaan ole ainoa ongelma, mutta merkit loppuu.
<Fleimm> Early access, niin pääsee nuolemaan taikinan kulhosta.
<Oldgorilla> Wowi on kyllä paras koskaan tehty peli. Ei juuri liity kuvaan mutta kunhan sanoin.
<svk> "yks burgeri kaikilla DLC:llä."
<Hanexx> Ei se vika myyjissä ole, vaan ostajissa. Jos pelaajat vain lyöttäytyisivät yhteen ja kapinoisivat tämmöisiä vastaan, niin ongelmaa ei olisi.
<Lump> Tämänkin on kuluttajat mahdollistaneet.
<vattumies> Tuohon kuvaan pätee lähinnä EA ja muut ahneet firmat. Onneksi on vielä niitä firmoja jotka myyvät suht halvalla lisäsisältöä eivätkä leikattuja ominaisuuksia.
<WarMouse> Vittukun CTR ei toimi uuel 55'' smart ledil..
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu