Lähettäjä:
kidoPelinkehitys lopetettiin ennakkotilausten puutteen takia
Selittää aika hyvin mikä alalla on pahasti vialla, ei uskalleta ottaa riskejä joita pelin kehittämiseen liittyy vaan oletetaan että ennakkotilauksista saadaan hyvät massit ja tehdään peli sitten joskus ehkä valmiiksi kun jaksetaan.
Lähettäjä: kido
Otsikko: Pelinkehitys lopetettiin ennakkotilausten puutteen takia
Kuvaus: Selittää aika hyvin mikä alalla on pahasti vialla, ei uskalleta ottaa riskejä joita pelin kehittämiseen liittyy vaan oletetaan että ennakkotilauksista saadaan hyvät massit ja tehdään peli sitten joskus ehkä valmiiksi kun jaksetaan.
Hakusanat: peli, kehitys, lopetettu, game, development, cancelled, lack, of, pre, orders,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2016-02-26 14:15:24
+148537
<LOMM>
Muistan aikanaan, kun ensimmäisen kerran (ja viimeisen) ennakkotilasin pelin: C&C - Red Alert. Olin niin innoissani! Sitten tuli julkaisupäivä, mutta peli ei tullutkaan postilaatikkon (miten oli luvattu),eikä se tullut myöskään seuraavana päivä, eikä seuraavana päivä... Kaverit kävi hakemassa pelin kaupasta. Itse odotin kotona ja pyöritin peukaloita. Lopulta peli tuli postiin 2-viikkoa julkaisupäivän jälkeen. Vitutti niin paljon, että vituttaa edelleen... edelleen. Ei jumalauta oon edelleen ihan paskana tästä tapauksesta.
Aika: 2016-02-26 14:01:28
+16032
<Matsugravas>
Toinen on sitten nämä Early Access -pelit, jotka on kehityshelvetissä vuositolkulla ja lopputuloksena on hirveä kalkkuna tai tekijätiimi ryyppää tuoton ja hautaa koko projektin.
Aika: 2016-02-26 13:55:55
+42530
<Shinobi>
Jaha. Pikaisen googletuksen perusteella( http://kotaku.com/game-delayed-due-to-a-lack-of-pre-orders-1760975949 ) tuo "Here's what happens when you stop pre-ordering games" lauseessa oli hyper-linkki joka johti juuri siihen artikkeliin jossa Kotaku kirjoitti että ei perkele ennakko-tilata pelejä. Eli taas tapahtui se kuuluisa "Luetaan vain click-bait otsikko eikä itse artikkeila." Arvoisat rasistit, ottakaa asioista selvää ennenkuin heitätte polttopulloja. Tähänkin tutkimukseen meni 5 sekuntia aikaa.
Aika: 2016-02-26 13:54:32
+14329
<seveq>
Onneksi tähänkin voi tulla muutos hyvien pelifirmojen kautta, jotka vielä välittää asiakkaistansa ja peliensä jäljestä. Hyvänä esimerkkinä CD Project Red ja sen yhtiön pelisarja "Witcher".
Aika: 2016-02-26 13:48:14
+6079
<LadyInPink>
Jos pelien kehittäjiä palkitaan etukäteen tietämättä lopputuloksesta, se demotivoi ja passivoi heitä minkä seurauksena he vain menevät sieltä missä aita on matalin.
Kommentit (43)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<hiltsa> Se joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
<irou> WremahThD pelit tosiaan on yleensä kympin halvempia jos ennakkotilaa itse sain gran turismo5 aikanaan 45 eurolla kun ennakkotilasin. tiesin että polyphony digital ei tee huonoa peliä niinkuin ei tehnykkään gt6 en ostanut koska näytti samalta kuin gt5 ja melkein onkin mutta se ei tee siitä huonoa jos ei omista gt5 jo ennen
<irou> itse tilasin ennakkotilasin xcom2 koska steamista sain halvemmalla ja olisin kuitenkin ostanut sen julkaisupäivänä. oli samat ongelmat ja bugit kuin ykkösosassakin mutta ne menee melkeen pelimoottorin ominaisuuksien piikkiin.
<Dobweiler> Matsugravas Tollasen projektin takia mä nousisin heti sängystä.
<s8an> Sillon ku Skyrim tuli niin olin ennakkotilannut sen. Katoin aamulla postilaatikkoon, eikä siellä ollu mitään. Kävin kaupan kautta hakemassa toisen ja ennakkotilatun lähetin takaisin bumerangina heti parin päivän jälkeen kun se viimein tuli.
<LionKing138> castle story, godus.. Ai vitsi oon oottanu noita peljä kauan, mutta jutskut ei oo kiinostunu pelien tekemisestä vaan ennakkomassien nyhdöstä..
<titmouse> Onhan tuo idioottimainen ajattelutapa. Minkä takia kuluttajien pitäisi maksaa tuotteesta jota ei vielä ole? Ostatko auton joka on vasta suunnitteluvaiheessa, eikä ole varmuutta tuleeko koko autoa olemaankaan koskaan? Et varmaankaan ellei satu olemaan niin paljon pätäkkää ettei sillä ole väliä. Miks hitossa oletetaan että ihmisten pitäisi ennakkotilata pelejä joissa on sama tilanne? Raha ei kasva puissa ja vaikka kasvaisikin niin en näe logiikkaa tässä ajattelutavassa.
<Velcraft> Yks iso syy tälle "sen pitää tuottaa rahaa ennen ku se on ees hyllyssä" - mentaliteetille on pelien budjettien tajuton kasvu. Monet firmat käyttää 90% budjetistaan siihen seuraavaan peliin, ja jos se ei tuota voittoa voi firma mennä nurin. Kilpailu on raadollista ja tämmönen yritysmalli ei sopisi millekkään muulle alalle, saatikka pelialalle. Ainoat firmat jotka voi suht huoletta tuottaa jotain "uutta" on ne, joilla on useampi takuuvarma jonnejen rahastuspelisarja, jonka voi suoltaa kerran vuodessa ulos pienillä muutoksilla "Hei nyt tässä pelissä voi hyppiä JA uida!" ja tehdä silti voittoa.
<Schilvagg> LadyInPink Vähän niinkuin isojen firmojen pomot nostaa bonuksia ja sitouttamispalkkioita riippumatta siitä, miten paskasti firmalla menee :)
<LOMM> Kimmoke Todellakin! JA eeppinen soundtrack!
<Kimmoke> LOMM mutta hyvä peli oli kuitenkin, eikö?
<aleksi_i> Dayz. :D
<maroksos> niin kyllähän asuntojakin myydään niin ettei mahdollisesti edes tonttia ole hankittu ja mitään tietoa siitä mitkä hommat mahdollisesti kusee ja mitä kompromisseja joutuu missäkin vaiheessa tekemään.
<Kanakotka> PS. Delay on viivästyminen, ei lopettaminen.
<Kanakotka> Matsugravas Enemmänkin buumivillitys on vika tässä. Suurin osa niistä potkukäynnistetyistä/early access peleistä joihin itte rahoja sörkkinyt on ollut todella hyviä, ja ainakin lupaavia. Otetaan nyt huomioon kumminkin että pelinteossa, ellet tee jotain mobiilipaskaa, niin keskiverto kehitysaika pyörii siinä lähempänä neljää vuotta, ja tripla-a peleissä vielä enemmänkin. Näinkin pienen 3-4 vuoden kehitysaikataulun aikaansaamiseksi hyvin moni pelinkehittäjä vääntää yli 8 tuntista päivää. Pikkasen pistää nyppimään kun mitääntietämättömät itkee jo vuoden kuluttua, että: "miksei oo valmista jo?"
<FernandoSolo> Ihmisten siis pitäisi olla valmiit sijoittamaan tuotteeseen josta ei pahimmillaan ole kuin lämpimästä ilmasta koostuvaa hypepaskaa markinoilla? Oikeasti? Preorderraus on kusetusta parhaimmillaan, annetaan rahat jostain jota ei ole vielä olemassa, saati tiedetä mitä sieltä tulee. Sama kuin ruokakaupassa olisi luukku sinne ojennetaan rahat ja toivotaan, että saadaan laatikollinen ruokaa, tai edes jotain päiväykseltään vanhaa, mutta ei paskaa mikä kuitenkin on realistinen vaihtoehto.
<Teippie> Earlyaccess peleistä puheen ollen DayZ standalone julkaistiin 2013 ja nyt oli viimeisin päivitys versioon 0.55 :D I want to believe!
<sam_> Vähän sama kun joku indiedevaaja valitti TotalBiscuitille kun sen peli ei myy... Kantsiiko sitten tehdä kymmenen tusinassa tasohyppely jonka potentiaalinen asiakaskunta on muutenkin erittäin pieni.
<fliNe> En muista mikä peli se oli, mutta EAna se oli vähän vaille kakskymppiä ja täysin valmiina ilmanen.. Ihmettelin että kuka vittu maksaa palistä jonka saa ilmaseks ku se on valmis. Kai sitä kaikkia hulluja löytyy. :D
<MrFiufaufou> Jos kyseinen kuvan peli oli se josta puhutaan, niin ehkä parempi oli vain lopettaakkin kehitystyö.
<LOMM> Matsugravas Siitä on nyt 20-vuotta. Oon edelleen ihan rikki tästä tapauksesta. Tais mulla olla aika hyvä lapsuus? Tää on yks mun paskimpia muistoja.
<Matsugravas> LOMM, itse olisin samassa tapauksessa varmaan kävellyt haulikon kanssa lähimpään postikonttoriin Hell Marchin tahdissa.
<Thaliquid> Maailma on romahtamassa joka alueella joten ostakaa pillua ja huumeita niillä rahoillanne! Ette kuitenkaan kovin vanhaksi ehdi elämään jos olette nuoria!
<Tonny> delay- viivästyä ei lopettaa.
<LOMM> Muistan aikanaan, kun ensimmäisen kerran (ja viimeisen) ennakkotilasin pelin: C&C - Red Alert. Olin niin innoissani! Sitten tuli julkaisupäivä, mutta peli ei tullutkaan postilaatikkon (miten oli luvattu),eikä se tullut myöskään seuraavana päivä, eikä seuraavana päivä... Kaverit kävi hakemassa pelin kaupasta. Itse odotin kotona ja pyöritin peukaloita. Lopulta peli tuli postiin 2-viikkoa julkaisupäivän jälkeen. Vitutti niin paljon, että vituttaa edelleen... edelleen. Ei jumalauta oon edelleen ihan paskana tästä tapauksesta.
<WremahThD> jaska92 Millasella netillä sie oikein surffailet? Jos ennakkotilaat pelin sen takia ettei sinun tarvitse odottaa pelin lataamista niin on kyllä laiskuuden huippu :D Sinä et ajallisesti tuolla montaa kymmentä minuuttia voita, siis mitä järkeä?
<jaska92> WremahThD Jos tietää ja luottaa siihen julkaisijaan ja kehittäjään Esim cdp project red, niin ilolla ennakkotilaan ja lataan pelin muutamaa päivä ennen julkaisua niin pääse pelaamaan heti kun vain kerkeää eikä tartte asennella, mutta toki kehen tahansa ei kannata luottaa.
<WremahThD> Itse en ole koskaan käsittänyt miksi ihmiset ennakkotilaavat jotain peliä ellei kyseessä ole rajatun määrän collectors edition. Vielä vähemmän ne tyypit jotka ennakkotilaa pelin digitaalisen kopion. Mitä ne pelkää? Että digitaalihyllystä loppuu tavara?
<MaltedBarney> Olisi kliffaa jos toimisi työpaikalla kanssa tollei. Pomo maksaa sulle palkkaa ensin ja sit päätät että onko se riittävästi niin voit harkita töihin tulemista.
<Matsugravas> Toinen on sitten nämä Early Access -pelit, jotka on kehityshelvetissä vuositolkulla ja lopputuloksena on hirveä kalkkuna tai tekijätiimi ryyppää tuoton ja hautaa koko projektin.
<trevize> Nykypelit ei paljoa riskejä ota ainakaan sisällön kanssa. Isotkin pelitalot tuntuvat ottavan melko varman päälle julkaisuissaan. Niille ei yksi tai kaksi huonomyyntistä peliä ei olisi katastrofi, kun rahaa varmana tahkotaan vaikio jatko-osilla ja vuosittaisilla urheilupeleillä. Kuluttajana en kyllä herkästi lähtisi rahoittajaksi mihinkään projektiin jollei tietysti uusin half-life sitä vaadi. Omasta mielestäni pertti-pelaajaa ei kuitenkaan voi syytellä kaikesta töhkästä millä markkinat kyllästetään. Sitä ostetaan mitä on.
<Larree> Pelien monimuotoisuus suppenee, mitä vähemmän toimioita on alalla. Myydään vain sitä mitä isoin massa ostaa ja keskitetään kaikki kehitys sellaiseen. Tässäkään ei ole mitään "väärää", mutta minusta tuo on perseestä :D
<Larree> Muutos voisi tapahtua nopeallakin aikataululla, jos vain ihmiset eivät olisi niin laumaeläimiä. Seurataan ulkoisesta lähteestä trendejä ja sulaudutaan niiden mukana. Ei siinä mitään väärää ole, mutta mielestäni ko. käytös on erikoista.
<Shinobi> Jaha. Pikaisen googletuksen perusteella( http://kotaku.com/game-delayed-due-to-a-lack-of-pre-orders-1760975949 ) tuo "Here's what happens when you stop pre-ordering games" lauseessa oli hyper-linkki joka johti juuri siihen artikkeliin jossa Kotaku kirjoitti että ei perkele ennakko-tilata pelejä. Eli taas tapahtui se kuuluisa "Luetaan vain click-bait otsikko eikä itse artikkeila." Arvoisat rasistit, ottakaa asioista selvää ennenkuin heitätte polttopulloja. Tähänkin tutkimukseen meni 5 sekuntia aikaa.
<seveq> Onneksi tähänkin voi tulla muutos hyvien pelifirmojen kautta, jotka vielä välittää asiakkaistansa ja peliensä jäljestä. Hyvänä esimerkkinä CD Project Red ja sen yhtiön pelisarja "Witcher".
<Larree> Jos ihmiset ajattelevat aina "parasta, halvimmalla, heti" rahavirrat jatkavat kulkua sinne minne ne ovat aina kulkeneet-->kohti isompaa rahaa. Mutta ihmiset ovat vain niin välinpitämättömiä, laiskoja ja ahneita (minä mukaanlukien) niin tällainen kehitys tule vain jatkumaan.
<ZMIGGO> En ennakkovaraisi isojen pelistudioden pelejä joilla on miljoonien rahoitus jo taustalla mutta ei pienien indie kehittäjien tukemisessa ole mitään vikaa.
<Larree> pebblo näinhän se menee. Riski siirtyy kuluttajalle, jolloin pelin kehittäjän täytyy "myydä" pelin ajatus samalle riskiä ottavalle taholle.
<Flinck> Itse voin mielihyvin ostaa jonkin pienen firman lupaavalta vaikuttavan pelin vaikka pre-launchina. Esim. Infinifactory
<pebblo> Larree Ei itseä ainakaan motivoisi käyttää 10 000 miestyötuntia johonkin peliin, jota kukaan ei jaksa edes kokeilla. - > Niin no.. En ole ihan varma, miten se että joku olisi ostanut surkean pelin ennakkoon jotenkin auttaisi asiaa? Paitsi tietysti sinä olisit mielissäsi, että sait kasan rahaa tuotteesta, jolla ei olisi kuulunut ansaita. Ennakkotilauksissa on se ongelma, että riski siirtyy paljolti kuluttajalle kun ostaa sian säkissä.
<Larree> A) Tulevaisuudessa suuret yritykset dominoivat kaikkia pelialustoja, moliilipelejä tehden kaikesta PAY TO WIN tyyppistä paskaa vai B) Toimialalla olisi lukematon määrä pienempiä puljuja, jotka tekevät pelit terveen kilpailun merkeissä taistellen markkina-asemasta. Tällä hetkellä vain tuntuu siltä, että markkinat ovat jo jaettu isojen pelureiden kesken ja muut jää nuolemaan näppejä työttömyyskortistoon. Tämän vertailun voi vetää myös muuhunkin yritystoimintaan (amazon vs paikallisyrittäjät, K & S-mafiat vs kyläkaupat jne)
<LadyInPink> Jos pelien kehittäjiä palkitaan etukäteen tietämättä lopputuloksesta, se demotivoi ja passivoi heitä minkä seurauksena he vain menevät sieltä missä aita on matalin.
<Larree> Kyllähän se ärsyttäs itteeki, jos isot organisaatiot pystyy ottamaan riskejä pelien tekemissessä kun heillä on jo valmiit markkinointikanavat, kuluttajat, yhteistyökumppanit jne. Pienyritys kun lähtee kilpailemaan näkyvyydessä, tuotantokustannuksissa, ihanmuissävaan se on auttamatta mahdottoman paljon jäljessä. Ei itseä ainakaan motivoisi käyttää 10 000 miestyötuntia johonkin peliin, jota kukaan ei jaksa edes kokeilla. Mietin tätäkin asiaa isommassa perspektiivissä: Kumpi olisi teistä mukavempaa: jatkuu->
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu