Quantcast

Lähettäjä:

Aski42 Aski42

Mitä vaaraa muka voi olla pienestä ylinopeudesta? (Suomen poliisin jakama facessa)

Joka vuosi sattuu moottoripyöräonnettomuuksia, jossa törmätään risteyksessä auton kylkeen kohtalokkain seurauksin. Vanha suomalainen sananlasku "Ei vauhti tapa, vaan se äkkipysähdys" pitää täsmälleen paikkansa. Jos verrataan keskenään eri nopeuksia, joilla ajetaan samaan tilanteeseen, saadaan lopputuloksessa todella järkyttäviä eroja. Jo 10-20 kilometrin ero tilannenopeudessa aiheuttaa hämmästyttävät seuraukset. - Itä-Uudenmaan poliisilaitos

4.4 / 5 (123 ääntä)

Mitä vaaraa muka voi olla pienestä ylinopeudesta? (Suomen poliisin jakama facessa) - Joka vuosi sattuu moottoripyöräonnettomuuksia, jossa törmätään risteyksessä auton kylkeen kohtalokkain seurauksin. Vanha suomalainen sananlasku "Ei vauhti tapa, vaan se äkkipysähdys" pitää täsmälleen paikkansa. Jos verrataan keskenään eri nopeuksia, joilla ajetaan samaan tilanteeseen, saadaan lopputuloksessa todella järkyttäviä eroja. Jo 10-20 kilometrin ero tilannenopeudessa aiheuttaa hämmästyttävät seuraukset. - Itä-Uudenmaan poliisilaitos

Julkaistu: 9.5.2015 13:45

2.5K

Lähettäjä: Aski42 Aski42

Otsikko: Mitä vaaraa muka voi olla pienestä ylinopeudesta? (Suomen poliisin jakama facessa)

Kuvaus: Joka vuosi sattuu moottoripyöräonnettomuuksia, jossa törmätään risteyksessä auton kylkeen kohtalokkain seurauksin. Vanha suomalainen sananlasku "Ei vauhti tapa, vaan se äkkipysähdys" pitää täsmälleen paikkansa. Jos verrataan keskenään eri nopeuksia, joilla ajetaan samaan tilanteeseen, saadaan lopputuloksessa todella järkyttäviä eroja. Jo 10-20 kilometrin ero tilannenopeudessa aiheuttaa hämmästyttävät seuraukset. - Itä-Uudenmaan poliisilaitos

Hakusanat: Tilannenopeus, nopeus, ylinopeus, liikenneturvallisuus, liikenne, moottoripyörä, ,

4.4 / 5 (123 ääntä)

ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ

Mikäli tämä mediatiedosto on mielestäsi sopimaton tai omistat tekijänoikeudet mediatiedostoon ja haluat sen poistettavaksi, voit lähettää siitä meille ilmoituksen.

Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.

Syy

repostMediaId

Lyhyt selvitys

Merkkejä jäljellä

600

Kommentointiin liittyvät säännöt voit lukea tästä.

Kommentti ei liity mediaan

Eniten ääniä saaneet kommentit

Aika: 2015-05-09 14:07:17

+11598

<mr mika 4 u>

muistakaa että nopeuden kaksinkertaistuessa pääset perille kaksinkertaisella nopeudella.

640

Aika: 2015-05-09 13:53:39

+7903

<Piripallo>

Muistan autokoulussa, opettaja kysyi yheltä lihaniskalta "Paljos arvioisit vauhdin olevan täällä 30metrin päässä kun kaveri aloittaa jarruttamisen 120km/h vauhdista?" "Öö sanotaanko vaikka 150km/h" "niin siis se jarruttaa" "jaa emmää tiiä" :D Oli siinä pitelemistä.

243

Aika: 2015-05-09 20:47:58

+19059

<Moe Szyslak>

Kanakotka, vasemmalla jalalla? Onko sulla korttia ollenkaan? Jarrua käytettään oikealla jalalla, joka normaalisti on kaasulla, ja sitä täytyy ensin siirtää polkimelta toiselle ennen kuin jarrua voi painaa (ennestään kasvattaen reaktioaikaa).

12

Aika: 2015-05-09 14:02:40

+24275

<Jjöpö>

testit Ei se ole ihan sama, jos itsesi lisäksi tapat liikenteessä jonkun muunkin.

12

Aika: 2015-05-09 14:04:37

+13659

<GentleDraw>

Itselle tuli mieleen, kun autokoulussa pysäköitiin auto ja annettiin sen käydä tyhjäkäynnillä. Autokoulun opettaja sanoi että: Huomaatko kuinka paljon auto kuluttaa enemmän ollessaan paikallaan kuin ajaessa. Mittari näytti 7,5 l/100km. Sanoin siihen ettei tuo mittarin lukema kerro kulutusta oikein. Opettaja sanoi että kyllä mittari näyttää aina totuuden. Miten kulutus voi olla 7,5 l/100km jos auto ei liiku? Silloinhan kun polttoainetta on kulunut 7,5 litraa, auton pitaisi olla kulkenut 100 km:ä. Eikä ajo-opettaja siltikään vielä uskonut.

12

Kommentit (71)

Piilota OFF-Topic keskustelu

15.05.2015 18:50

<cnfg82> Jokaseen risteykseen pitäis suhtautua niin kuin sieltä olis tulossa idiootti..

12.05.2015 12:04

<Jaakkima!> Olen keksinyt turvallisimman tyylin omistaa moottoripyörän.. se on vieläkin talvivarastossa. T: kun ei ole aikaa ajaa, säästää rahaa.. ja henkensä.. ehkä

11.05.2015 23:43

<mikis-> Nii, meinaspa olla taas yks rasialainen vähemmän taas tänään ku meinasin saaha risteyksessä aika saatananmoisella vauhdilla auton päälleni vaikka minulle palo vihreet ku ylitin tietä. Sama toistu seuraavassa risteyksessä. siinä vauhtia oli onneks paljon vähemmän. On varmaan alettava pukeutumaan niinku Tami ni ihmiset huomaa ku liikkuu tuolla kadulla..

10.05.2015 23:54

<psvp> Testis iski miinus suoneen.

10.05.2015 22:56

<hifi> Kai tuo pitäs paikkaansa jos moottoripyörää ei vois ohjata

10.05.2015 13:03

<Zack> Don't fear the reaper

10.05.2015 12:18

<MrFiufaufou> miksi lähteä ajoissa kun voi mennä ylinopeutta ja vaarantaa muiden elämän

10.05.2015 01:02

<Teukkis> Kanakotka isääsi parempi kuski oot jos oikeasti liikenteessä noilla reaktioilla ajat.. Kiihdytyskisoissa alle puolen sekunnin reaktiot lasketaan vilppilähdöiksi. Isossa maailmassa on kuskeja jotka oikeesti tienaa elantonsa (ja kohtuu isoja rahoja) ajamalla kelloa vastaan ja sinä väität olevas niitä nopeampi? Niillä tehtävänä on ainoastaan keskittyä valoihin jotka kertoo millon lähetään mutta tottakai sinä pystyt parempaan vaikka ajelet sitä tuttua kotitietä jutellen kännykkään, sytytellen tupakkia ja selaten seuraavaa biisiä rokkikoneesta.. :D

10.05.2015 00:22

<thirvi> Kanakotka Ei hemmetti.. kyllä sen (oikean) jalan pitää kaasulta jarrulle tulla aika refleksinomaisesti vaaratilanteessa. Jos alat miettiin siinä vaiheessa kumpaa jalkaa käytät niin siinä vasta aikaa tuhraantuu. Pahimmassa tapauksessa painat vahingossa sen kaasun pohjaan kuten joidenkin toheloiden olen kuullut tekevän.

10.05.2015 00:15

<Tokamak> Lisäksi on tämä fakta että raja kuolonkolarin ja henkiin jäämisen välillä menee siinä vajaa 50 km/h kohdalla. Eli se taajaman 40 km/h rajoitus ei ole ihan hatusta temmattu.

09.05.2015 23:21

<Kanakotka> Moe Szyslak Vaaratilanteessa käytetään kumpaa vaan jalkaa joka sattuu lähimpänä olemaan. Yleensä oikeaa, mutta sama työ painaa oikealla kuin vasemmalla.

09.05.2015 22:43

<Humble> 90km/h 50km/h -nopeusrajoitusalueella on aika paljon enemmän kuin "pientä ylinopeutta" mun kirjoissa. Varmaan hyödyllinen niille jotka tätä tarvii, toivon että valtaosa täällä ei tarttis.

09.05.2015 21:38

<Moe Szyslak> lask90, 10 km/h (= 2,778 m/s) nopeuserolla 25,25 m pitkän täysperäyhdistelmän ohitukseen kuluu aikaa 9 sekuntia + mitä riittävän turvavälin pitämiseen menee, eli ehkä reilu 15 sekuntia yhteensä. Mutta paljon se on sekin, siihen vaaditaan yli 400 metrin matka. Kuvassa kuitenkin lienee otettaneen kantaa siihen, ettei lievää ylinopeutta kannata ajaa koko ajan.

09.05.2015 21:22

<lask90> Tosiaan joskus ylinopeus kannattaa. Jos ohitat rajoitinta vasten ajavan (n.90km/h) ajavan rekan ajaen tasan 100km/h, muistaakseni turvalliseen ohittamiseen meni jotain 48 sekuntia. Mieti mikä matka tämä on tien päällä! Jos ajat 110 saat puolitettua ajan. Kuitenkaan tätä ei ole kirjoissa eikä poliisi tietenkään kehota ajamaan ylinopeutta, mutta näissä tilanteissa on hyvä käyttää omaa päätään. Kokeilivat myös, että ajoivat niin lujaa kuin BMW kulki (lopulta vauhtia oli n. 136km/h) mutta tämä ei säästänyt niin paljon aikaa että kaahaaminen sentään kannattaisi.

09.05.2015 20:47

<Moe Szyslak> Kanakotka, vasemmalla jalalla? Onko sulla korttia ollenkaan? Jarrua käytettään oikealla jalalla, joka normaalisti on kaasulla, ja sitä täytyy ensin siirtää polkimelta toiselle ennen kuin jarrua voi painaa (ennestään kasvattaen reaktioaikaa).

09.05.2015 20:46

<thirvi> Kanakotka Haha.. voi vittu. Mee nukkuun ja palauta maanantaina se ajokortti.

09.05.2015 20:42

<Kanakotka> thirvi Pointtina enemmänkin se, että autossa saan jarrua painettua suoristamalla vasemman jalan. Tuossa tarvitsee keskittyä sen verran siihen painamiseen, ettei sohaise hiirtä napin päältä pois. Hiiren herkkyys on ittellä suht raju, niin pienikin töytäisy tökkää laidasta toiseen kursorin. Veikkaan muutenkin, että keskivertotyypillä kestää pidemmän aikaa painaa sitä hiiren nappia kuin auton jarrua normitilanteessa.

-12
09.05.2015 20:40

<Moe Szyslak> Kanakotka, sinä nyt et taida (tahallaan?) käsittää, miten iso vaikutus reaktioaikoihin on sillä, jos tilanne on odotettavissa ja toimenpide reakoitaessa on jo ennakkoon mietitty (kuten tuossa juuri suorittamassasi hiirenklikkailussa). Ei kukaan aja niin, että kaikella huomiokyvyllä koko ajan tarkkailet vain hetkeä milloin tehdä lukkojarrutus toisen jalan ollessa valmiina jarrupolkimella, etkä myöskään voi jokaiseen vastaan tulevaan tilanteeseen reagoida lukkojarrutuksell, ennen kuin olet prosessoinut mielessäsi, että tilanne sitä vaatii.

09.05.2015 20:33

<thirvi> Kanakotka En mä tiedä miten sä hiirtäs sohit jos siihen osuminen on vaikeampaa kuin auton/moottoripyörän jarruun, mutta ainakin se jarrun painaminen on huomattavasti hitaampaa. Tuo nettisivun testi testää sitä "aivojen" reagointiaikaa parhaassa tapauksessa.

09.05.2015 20:25

<raksapena> Raukat väistää oli joskus nyrkkeilyn teesejä eli sitä voi soveltaa jarrutukseenkin.

09.05.2015 20:23

<Kanakotka> Moe Szyslak Luulen että kyse on jostain muusta kun reaktioajasta tässä tapauksessa. Kumminkin melko suuri ero ennakoituun tapahtumaan ja odottamattomaan reagoidessa. Tuo lähellä 0.1 sekunnin reaktioaika tuli siitä kun joskus koulun keskiluokilla, en muista millä välillä 4-6 luokkaa, koko koulu otti osaa johonkin tutkimukseen jossa testattiin oppilaiden terveyttä ja muuta sekalaista. Reaktioaika oli tutkimuksessa mukana, ja luokan keskiarvo oli siellä 0.13 paikkeilla pojilla, 0.17 paikkeilla tytöillä.

-12
09.05.2015 20:18

<Kanakotka> thirvi 0.11 ensimmäisellä yrittämällä, 10 yrityksen jälkeen tämä on tulos: 0.11, 0.251, 0.172, 0.183, 0.31, 0.19, 0.174, 0.217, 0.092, 0.12. Tuossa 0.3 ja 0.25 löin hiirellä kerran pari ohi ennen kuin osui. Hiirellä noin pieneen nappiin osuminen on kuitenkin huomattavasti vaikeampaa kuin autossa tai motarissa jarrun painaminen. En tosin ole ihan keskivertojantteri ylätason LoL pelaajana.

-16
09.05.2015 19:59

<thirvi> Kanakotka Kyllä tuossa reaktioajalla tarkoitetan sitä aikaa joka kuluu esteen havaitsemisesta siihen kun jarrut on "pohjassa". Ei kukaan pysty liikuttamaan lihastakaan 0,1 sekunnissa, saati koskemaankaan jarruun.. sitten siihen päälle itse se "mekaaninen suoritus", joka on hidas verrattuna aivotoimintaan. Tuolla voi testata reaktioaikaansa: http://www.autokaupat.net/reaktio.htm

09.05.2015 19:41

<Moe Szyslak> Kanakotka, kyllä se vaan on reaktio, vaikka tiedät ennakkoon jotakin tapahtuvan, jos et kuitenkaan tiedä tarkalleen milloin jotakin tapahtuu. Esimerkkinä vaikka juoksukilpaulun liikkeellelähtö. Ja tuo 0.1 s reaktio perus teini-ikäiseltä olet kyllä repinyt hatusta, huippu-urheilijat mainitussa urheilulajissa pystyvät parhaimmillaan juuri ja juuri 0.1 sekuntiin, tilanteessa joka ei taatusti tule yllätyksenä. Liikenteessä kukaan ei pysty noin nopeaan reagointiin, ainakaan ilman ennustajan taitoja.

09.05.2015 19:16

<Kanakotka> Moe Szyslak Reaktioaika on se aikaväli joka kestää reagoida odottamattomaan tapahtumaan. 0.25 sekuntia keski-ikäisellä keskiverto jantterilla. Teini-ikäisellä tuo lukema hipoo 0.1 sekuntia. Jos tiedät jotakin tapahtuvan, sillon et reagoi siihen enään, vaan olet jo valmistautunut siihen ja ennakoit. Tällöin ei termejä "reaktioaika" tai "reagointi" käytetä.

-15
09.05.2015 19:08

<Moe Szyslak> Kanakotka, neljännessekunti kyllä jos tiedät odottaa, että kohta pitää jarruttaa. Tien päällä tilanteet voi tulla niin yllättäen, että sekunti voi olla jopa alakanttii.

09.05.2015 18:43

<titmouse> Tietysti mukavaa olisi sekin jos kaikki kiinnittäisivät huomiota liikenteeseen.

09.05.2015 18:41

<Kanakotka> ottoke Jos olet valpas, sinun ei tarvitse reagoida, vaan näet tilanteen ajoissa vauhdissa riippumatta. Reaktioaika on keskiverto 40 vuotiaalla siltikin neljännesosa sekunnin, eikä sekunnin. Tuli tuossa aiemmin luettua väärin tuota "reaktiomatkaa", mutta normaalilla ihmisellä joka ei kärsi anemiasta tai ei ole muuta liikkumisen estettä selviäsi kolaritta, tai alle 5km/h(kävelyvauhti) tunnissa kolarilla 50-78km/h vauhdissa. 79-90km/h vauhdissa ehtisi jarruttamaan sen verran, että saisi ohjattua vaaratilanteen ohi.

-11
09.05.2015 18:41

<juippi10> Tässäkin tilanteessa kolarilta olisi vältytty nopeuden ollessa 200 km/h Moottoripyörä olisi ehtinyt helposti ohi ennen auton paikalle saapumista.

09.05.2015 18:40

<The_Dew> Hyvin sopii mun päivään tämä media ku just täräytin polkupyöräl auton kylkeen...käänty eteen ja en ehtiny väistää ku alkuoletus oli et ois pysähtyny. Mitään ei sattunu ja myöhemmin kaveri tuli takas paikalla nii np

09.05.2015 18:17

<ottoke> 50 = 13.9m/s 60 = 16.7m/s 70 = 19.4m/s 80 = 22.2m/s 90 = 25.0m/s Tossa kuvassa 90km/h on siis typo. Kokonaismatka pitäis olla siinäkin sen 26m. 1 sek reaktioaika on turvallinen olettamus. Siihen pystyy keskiverto kuljettaja vaikka ajatukset olis naaputin Liisan tisseissä. Jos olet valpas niin paljon vähempikin riittää mutta sen varaan ei kannata laskea. Jos kaikki olis aina valppaana liikenteessä niin niitä onnettomuuksia sattuis muutenkaan kuin murto-osa. Mutta kun näin ei ole.

09.05.2015 18:00

<joopa joo111> Nyt ei ole kyllä poliisilla fysiikka hallussa.. Kengällä jarruttaessakin auto pysähtyy nopeammin kun nuissa esimerkeissä...

09.05.2015 17:52

<Statler> jawhead Poliisin käyttämän logiikan mukaan pitäisi sakottaa siis niitä, jotka eivät aja ylinopeutta, sillä 58 %:ssa kuolonkolareista ei ollut mukana "ajonopeuteen liittyviä riskitekijöitä". On siis vähemmän todennäköistä joutua kuolonkolariin ajamalla ylinopeutta.

09.05.2015 17:46

<Kanakotka> Suomen poliisi ei näköjään tiedä paljoakaan jarrutusmatkoista ja "reaktioajoista". 90km/h on 25m/s, eli reaktioaika, joka on normaalilla keski-ikäisellä ihmisellä 0.25 sekuntia, on miltei puolitoista sekuntia motoristilla. Samoin 50km/h on 13.9m/s, mutta nyt reaktionopeus on ilman mitään selitystä yhtäkkiä "vain" yhden sekunnin, joka on siis vieläkin nelinkertainen normaaliin reaktioaikaan... Jarrutusmatka taas otettu keskiverto 60 luvun ladasta, ja minkäännäköistä suunnanvaihtoa ei missään nimessä otettu huomioon.

-11
09.05.2015 16:52

<Teppo Tulppu> Itse pärjään ihan hyvin tuolla liikenteessä kun automaattisesti oletan että ainakin 2/3 tuolla liikenteessä painelee puhelinkorvalla, käsihousuissa tai vauvaansa imettäen. Vittu kun ihmiset ei osaa keskittyä pelkkään ajamiseen.

09.05.2015 16:13

<Sahalainen> Tämäkin olisi monelle idiootille hyvin selvää, jos koulussa keskityttäsiin oikeisiin oppiaineisiin, kuten kemia, matikka ja fysiikka, uskonnon sijaan. Opetus vain pitäisi saada enemmän kokelliselle tasolle, eikä tylsää kaavaa kaavan perään. Havainnollistamalla jäisi hieman paremmi perus luonnonlait päähän.

09.05.2015 16:10

<Junttilandia> Muissa nopeuksissa jarrutusmatka on 26m, paitsi 90km/h jarrutusmatka ennen kolaria on 24m.. Ei rasistit ole ihan sokeita.. GRR..

09.05.2015 16:06

<hatwok> Kävin just heittää prätkällä pienen lenkin ja noudatin tota mr mika 4 u vinkkiä. 52 minuuttia google mapsissa olikin 24 minuuttia todellisuudessa. Eka ja viimenen kerta. Pakko oli kokea

09.05.2015 16:04

<sattanen> Autollaki pääsee lujjaakovaa. Frankfurt-Berlin 3h 13min yhden pysähdyksen taktiikalla. Pakko pysähtyä ku muuten oppuu dieseli kesken.

09.05.2015 16:02

<thirvi> Elias Hulk Väittäisin kyllä ettei hirvikolarin todennäköisyys pienene nopeuden kasvaessa. Ei siihen kolarin todennäköisyyteen vaikuta tiellä vietetty aika, vaan ajetun matkan pituus ja kuinka usein siellä hirvet juoksee tiellä.

09.05.2015 15:58

<jawhead> Huomatkaa tuossa iltalehden jutussakin kuinka poliisi yrittää hämärtää todellisuutta: "ajonopeuteen liittyviä riskitekijöitä oli mukana 42 prosentissa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista". Mukana, eivät aiheuttamassa. Tuo 40% on muutenkin suhteessa siihen, kuinka moni kuljettaja ylipäätään ajaa ylinopeutta.

09.05.2015 15:54

<Jokipeikko> Moottoripyöräonnettomuuksissa harmillista on se, että syy ei useinkaan ole itse moottoripyöräilijässä vaan autoilijassa. Autoilijat arvioivat moottoripyörän nopeuden yleensä reilusti alakanttiin ja ajattelevat kerkeävänsä risteyksestä ensin. Tietty moottoripyöräilijät ajavat usein liian lujaa, joka edesauttaa näiden kolareiden syntyä.

09.05.2015 15:52

<321400> Yykeli Tässä on käytetty reagointiaikana yhtä sekunttia, mikä on aika hyvä reaktioaika kun olet normaalissa tilassa liikenteessä. Tossa viidenkympin vauhissa vähän pienemmällä reaktioajalla pyörä pysähtyy vaan metrin pari ennen autoa mutta jo kuudenkympin vauhdissa kolistaan vieläkin. Aika harva ihminen ajaa liikenteessä niin, että osaa odottaa odottamatonta.

09.05.2015 15:48

<jasak> Kyllähän siihen nopeuteen pitäisi vähän olosuhteet vaikuttaa. Tyhjällä tiellä, hyvällä näkyvyydellä nopeusrajoitukset on ihan naurettavan alhaisia. Risteysalueilla ja kaupungeissa taas ne ovat hyvinkin aiheellisia. Ylinopeussakotkin pitäisi mielestäni suhteuttaa siihen vaaran aiheuttamiseen. Keskellä mehtää on ihan yksi lysti kuinka kovaa siellä ajaa, itsellehän siitä vaan vaaraa tulee, jos hirvi päättää tulla eteen. Jos taas muille ihmisille aiheutuu vaaraa niin sitten saisi olla kovatkin sanktiot.

09.05.2015 15:35

<glaebaedaeh> "Poliisi liioittelee ylinopeusriskejä" http://www.iltalehti.fi/autot/2015031519339832_au.shtml

09.05.2015 15:27

<jawhead> Miettikääpä nyt oikeasti tätäkin asettelua. Että ensimmäisessä esimerkissä kuljettaja havaitsisi vaaran 26 metrissä. Saa olla aika melkoisen puolisokea lepakko, jos ei havaitse estettä ennen kuin se on 26 metrin päässä itsestäsi. Kuvan asettelu pitää paikkaansa vain ja ainoastaan jos tapahtuu jotain yllättävää, esimerkiksi auto tuleekin eteesi kolmion takaa tai pyöräilijä pyöräilee suoraan ajotielle talon kulman takaa punaisia päin.

09.05.2015 15:04

<Mortianna> Usein se yhteentörmäys johtuu siitä ettei autoilijat tajua pitää silmiä auki motoristejä varten. :L

09.05.2015 15:04

<olliko> Mitä nopempaa ajat sitä nopeampaa olet perillä,mit siinä on yksi haitta puoli rahaa kuluu samalla enemmän. Eli mieti ennekuin ajat liiankovaa,jos ajat hieman hiljempaan,siten rahaa jää enempi olueen.

09.05.2015 15:03

<Yykeli> Reaktio ei oo vakio, se on yksilöllistä. Joten tähän ei voi täysin luottaa, suuntaa antava tietysti.

09.05.2015 14:56

<TrD_> Se on ihan oma valinta jos tykkää risteyksiin ajaa ylinopeutta.

09.05.2015 14:38

<Fox-Mulder> Muistakaa, että törmätessä prätkällä autoon vauhdilla 41km/h ei voi vielä kuolla! Mikäli tulkitsin Reaperin oikein!

09.05.2015 14:35

<mötleys crew> Vituttaako kuskina oleminen? Etkö jaksa ajaa? Ota Koskenkorva! Ja matka loppuu nopeammin.

09.05.2015 14:29

<^PKN^> Radalla olisi kiva ajaa, mutta... Yritin päästä radalle ajamaan pyörälläni, mutta en päässyt melurajoitusten takia. Pyöräni on täysin vakiokuntoinen. Jos radalla ei olisi moisia rajoituksia, niin kadulla kovaa ajaminen vähentyisi paljon. Ei mitään järkeä tässä.. Saan ajaa pyörällä vaikka päiväkodin pihassa, mutta en radalla, koska melu ja vihreiden hippien innokkuus.

09.05.2015 14:20

<tensu> 90 km/h jarrutusmatka vain 1m eli kannattaa ajaa kovaa nii auto pysähtyykin nopeemmin :3

09.05.2015 14:14

<Samulai> GentleDraw Samaa minäkin selitin sille pysäyttäneelle poliisille että mitenkä niin ajoin 140 km/h kun en ollut ajanut kuin 20 minuuttia.

09.05.2015 14:11

<stickmonkey> Kuvassa oivasti havaittavaissa erityisen suhteellisuusteorian mukainen pituuskontraktio liikuttaessa lähellä valonnopeutta. Muut reaktio + jarrutusmatkat ynnäytyvät nätisti 26 metriin, kun taas 90 km/h -tapauksessa matkaa onkin käytettävissä enää vain 24 m.

09.05.2015 14:11

<4leksi> thirvi Oikeassa olet!

09.05.2015 14:10

<Mettäsika> Onneks Jonnejen mopoautot ei kulje yli 50 km/h, ES pärinöissä reaktio aikaki saattaa olla jopa nopeampi.

09.05.2015 14:07

<mr mika 4 u> muistakaa että nopeuden kaksinkertaistuessa pääset perille kaksinkertaisella nopeudella.

640
09.05.2015 14:05

<kirppusäkki> Muistakaa että nopeuden kaksinkertaistuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu.

09.05.2015 14:04

<GentleDraw> Itselle tuli mieleen, kun autokoulussa pysäköitiin auto ja annettiin sen käydä tyhjäkäynnillä. Autokoulun opettaja sanoi että: Huomaatko kuinka paljon auto kuluttaa enemmän ollessaan paikallaan kuin ajaessa. Mittari näytti 7,5 l/100km. Sanoin siihen ettei tuo mittarin lukema kerro kulutusta oikein. Opettaja sanoi että kyllä mittari näyttää aina totuuden. Miten kulutus voi olla 7,5 l/100km jos auto ei liiku? Silloinhan kun polttoainetta on kulunut 7,5 litraa, auton pitaisi olla kulkenut 100 km:ä. Eikä ajo-opettaja siltikään vielä uskonut.

09.05.2015 14:02

<Jjöpö> testit Ei se ole ihan sama, jos itsesi lisäksi tapat liikenteessä jonkun muunkin.

09.05.2015 14:02

<thirvi> 4leksi Eikä turvavöitä tarvita jos pitää tiukasti ratista kiinni.

09.05.2015 14:02

<Corot> Oikea tilannenopeus on avainsana turvallisuudessa. @Vukce'a kompatakseni jos on järki mukana niin pysyy hengissä.

09.05.2015 13:57

<4leksi> Muuttaisin sanan reaktiomatka lähinnä tunnistusmatkaksi. Yleensä ite käyn läpi sellaisen nopean analysointi-prosessin, että onko se kaveri tulossa eteen vai ei. Siinä kahdessa sekunnissa tekee sen päätöksen jarrutuksesta, ei siihen reagointiin niin kauan mene. Ehkä olenkin yli-ihminen. Ei muuta. Kiitos

-23
09.05.2015 13:54

<tilastokeskus> siis teknisesti jos nopeus on törmäyshetkellä 0 km/h, ei törmäystä tapahdu (pikkurilli nousee pystyyn)

09.05.2015 13:53

<Piripallo> Muistan autokoulussa, opettaja kysyi yheltä lihaniskalta "Paljos arvioisit vauhdin olevan täällä 30metrin päässä kun kaveri aloittaa jarruttamisen 120km/h vauhdista?" "Öö sanotaanko vaikka 150km/h" "niin siis se jarruttaa" "jaa emmää tiiä" :D Oli siinä pitelemistä.

243
09.05.2015 13:52

<s4mp000> Todellisuudessa reaktioajat ovat pitempiä mitä kuva väittää.

09.05.2015 13:50

<Vim> Kyllä timmi nainen moottoripyörän selässä on kaunis näky. Vanha suomalaisen runkkarin sananlasku: "Ei se vauhti kiihota, vaan se runko"

09.05.2015 13:49

<KingAstronaut> Tiedän t.jokainen autokoulussa käynyt

09.05.2015 13:48

<turpasauna> Menisin minäkin nopeasti jos vanha kunnon viikatejäbä roikkuisi perässä.

Foorumilla tapahtuu

Jonossa on 29 mediaa! Lähetä uusi kuva/video tästä.
Lähetä uusi media

Ei kyselyä tälle päivälle. Lisää uusi kysely tästä.

SAMANKALTAISIA

Mitä lehmä sanoo?

16 410 katselukertaa

Mitäs kyselit?

14 372 katselukertaa

Ei mitään uutta auringon alla

18 041 katselukertaa

Mitä tänään tekis?

14 987 katselukertaa

Kommentointiin liittyvät säännöt

  • Pyri kunnioittamaan muita kirjoittajia ja heidän mielipiteitään.
  • Merkitse kommenttisi lähetysvaiheessa off-topiciksi mikäli se ei liity mitenkään itse mediaan.
  • Ylläpidolla on oikeus poistaa kommentti ilman mitään erillistä ilmoitusta.
  • Jylppy-Galleriaan ei hyväksytä poliittisten äärilaitojen riitelyä tai maahanmuuttopolitiikkaan liittyviä medioita tai kommentteja, niillä ei ole mitään viihdearvoa eivätkä ne tästä syystä sovellu Riemurasiaan.
  • Kiihottaminen kansanryhmää vastaan on kiellettyä.
  • Väkivallalla tai millään muullakaan uhkailua ei sallita, kohdistuipa se toiseen kirjoittajaan, julkisuuden henkilöön tai tuntemattomaan ihmiseen. Myöskään muita ei saa kannustaa väkivaltaan tai vainoon.
  • Linkit jotka sisältävät erotiikkaa, väkivaltaa, häiritseviä kuvia tai mainontaa ovat kiellettyjä.
  • Poistamme mainostarkoituksessa laaditut kirjoitukset, olipa mainostettava asia sitten tavara, palvelu, aate tai maailmankatsomus. Puolueen tai uskonnon kiihkeä tuputtaminen voi olla myös mainostamista.
  • Yksityiselämään kuuluvia asioita ei saa julkaista. Tämä tarkoittaa mm. puhelinnumeroita, osoitetietoja ja sähköpostiosoitteita.
  • Toistuva saman asian kommentointi on kiellettyä.
  • Mediaan liittymättömät kommentit, kuten maahanmuuttopoliikka tapahtuu foormilla. Pääset siihen tästä. Sallimme kuitenkin mediaan liittymättömät kirjoitukset tietyissä rajoissa. On myös välillä piristävää kuulla käyttäjien omia hauskoja kokemuksia elämästä.
  • Jatkuvista sääntöjen rikkomisesta ylläpidolla on oikeus antaa käyttäjälle varoitus (7 päivän kirjoitus -ja äänestyskielto) sekä räikeimmissä tapauksissa porttikielto sivustolle tai tunnuksen poisto.
  • Kaikkien näiden sääntöjen jälkeen pyritään pitämään keskustelu kuitenkin rentona.