Lähettäjä:
Aski42Mitä vaaraa muka voi olla pienestä ylinopeudesta? (Suomen poliisin jakama facessa)
Joka vuosi sattuu moottoripyöräonnettomuuksia, jossa törmätään risteyksessä auton kylkeen kohtalokkain seurauksin. Vanha suomalainen sananlasku "Ei vauhti tapa, vaan se äkkipysähdys" pitää täsmälleen paikkansa. Jos verrataan keskenään eri nopeuksia, joilla ajetaan samaan tilanteeseen, saadaan lopputuloksessa todella järkyttäviä eroja. Jo 10-20 kilometrin ero tilannenopeudessa aiheuttaa hämmästyttävät seuraukset. - Itä-Uudenmaan poliisilaitos
Lähettäjä: Aski42
Otsikko: Mitä vaaraa muka voi olla pienestä ylinopeudesta? (Suomen poliisin jakama facessa)
Kuvaus: Joka vuosi sattuu moottoripyöräonnettomuuksia, jossa törmätään risteyksessä auton kylkeen kohtalokkain seurauksin. Vanha suomalainen sananlasku "Ei vauhti tapa, vaan se äkkipysähdys" pitää täsmälleen paikkansa. Jos verrataan keskenään eri nopeuksia, joilla ajetaan samaan tilanteeseen, saadaan lopputuloksessa todella järkyttäviä eroja. Jo 10-20 kilometrin ero tilannenopeudessa aiheuttaa hämmästyttävät seuraukset. - Itä-Uudenmaan poliisilaitos
Hakusanat: Tilannenopeus, nopeus, ylinopeus, liikenneturvallisuus, liikenne, moottoripyörä, ,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2015-05-09 14:07:17
+11598
<mr mika 4 u>
muistakaa että nopeuden kaksinkertaistuessa pääset perille kaksinkertaisella nopeudella.
Aika: 2015-05-09 13:53:39
+7903
<Piripallo>
Muistan autokoulussa, opettaja kysyi yheltä lihaniskalta "Paljos arvioisit vauhdin olevan täällä 30metrin päässä kun kaveri aloittaa jarruttamisen 120km/h vauhdista?" "Öö sanotaanko vaikka 150km/h" "niin siis se jarruttaa" "jaa emmää tiiä" :D Oli siinä pitelemistä.
Aika: 2015-05-09 20:47:58
+19059
<Moe Szyslak>
Kanakotka, vasemmalla jalalla? Onko sulla korttia ollenkaan? Jarrua käytettään oikealla jalalla, joka normaalisti on kaasulla, ja sitä täytyy ensin siirtää polkimelta toiselle ennen kuin jarrua voi painaa (ennestään kasvattaen reaktioaikaa).
Aika: 2015-05-09 14:02:40
+24275
<Jjöpö>
testit Ei se ole ihan sama, jos itsesi lisäksi tapat liikenteessä jonkun muunkin.
Aika: 2015-05-09 14:04:37
+13659
<GentleDraw>
Itselle tuli mieleen, kun autokoulussa pysäköitiin auto ja annettiin sen käydä tyhjäkäynnillä. Autokoulun opettaja sanoi että: Huomaatko kuinka paljon auto kuluttaa enemmän ollessaan paikallaan kuin ajaessa. Mittari näytti 7,5 l/100km. Sanoin siihen ettei tuo mittarin lukema kerro kulutusta oikein. Opettaja sanoi että kyllä mittari näyttää aina totuuden. Miten kulutus voi olla 7,5 l/100km jos auto ei liiku? Silloinhan kun polttoainetta on kulunut 7,5 litraa, auton pitaisi olla kulkenut 100 km:ä. Eikä ajo-opettaja siltikään vielä uskonut.
Kommentit (71)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<cnfg82> Jokaseen risteykseen pitäis suhtautua niin kuin sieltä olis tulossa idiootti..
<Jaakkima!> Olen keksinyt turvallisimman tyylin omistaa moottoripyörän.. se on vieläkin talvivarastossa. T: kun ei ole aikaa ajaa, säästää rahaa.. ja henkensä.. ehkä
<mikis-> Nii, meinaspa olla taas yks rasialainen vähemmän taas tänään ku meinasin saaha risteyksessä aika saatananmoisella vauhdilla auton päälleni vaikka minulle palo vihreet ku ylitin tietä. Sama toistu seuraavassa risteyksessä. siinä vauhtia oli onneks paljon vähemmän. On varmaan alettava pukeutumaan niinku Tami ni ihmiset huomaa ku liikkuu tuolla kadulla..
<psvp> Testis iski miinus suoneen.
<hifi> Kai tuo pitäs paikkaansa jos moottoripyörää ei vois ohjata
<Zack> Don't fear the reaper
<MrFiufaufou> miksi lähteä ajoissa kun voi mennä ylinopeutta ja vaarantaa muiden elämän
<Teukkis> Kanakotka isääsi parempi kuski oot jos oikeasti liikenteessä noilla reaktioilla ajat.. Kiihdytyskisoissa alle puolen sekunnin reaktiot lasketaan vilppilähdöiksi. Isossa maailmassa on kuskeja jotka oikeesti tienaa elantonsa (ja kohtuu isoja rahoja) ajamalla kelloa vastaan ja sinä väität olevas niitä nopeampi? Niillä tehtävänä on ainoastaan keskittyä valoihin jotka kertoo millon lähetään mutta tottakai sinä pystyt parempaan vaikka ajelet sitä tuttua kotitietä jutellen kännykkään, sytytellen tupakkia ja selaten seuraavaa biisiä rokkikoneesta.. :D
<thirvi> Kanakotka Ei hemmetti.. kyllä sen (oikean) jalan pitää kaasulta jarrulle tulla aika refleksinomaisesti vaaratilanteessa. Jos alat miettiin siinä vaiheessa kumpaa jalkaa käytät niin siinä vasta aikaa tuhraantuu. Pahimmassa tapauksessa painat vahingossa sen kaasun pohjaan kuten joidenkin toheloiden olen kuullut tekevän.
<Tokamak> Lisäksi on tämä fakta että raja kuolonkolarin ja henkiin jäämisen välillä menee siinä vajaa 50 km/h kohdalla. Eli se taajaman 40 km/h rajoitus ei ole ihan hatusta temmattu.
<Kanakotka> Moe Szyslak Vaaratilanteessa käytetään kumpaa vaan jalkaa joka sattuu lähimpänä olemaan. Yleensä oikeaa, mutta sama työ painaa oikealla kuin vasemmalla.
<Humble> 90km/h 50km/h -nopeusrajoitusalueella on aika paljon enemmän kuin "pientä ylinopeutta" mun kirjoissa. Varmaan hyödyllinen niille jotka tätä tarvii, toivon että valtaosa täällä ei tarttis.
<Moe Szyslak> lask90, 10 km/h (= 2,778 m/s) nopeuserolla 25,25 m pitkän täysperäyhdistelmän ohitukseen kuluu aikaa 9 sekuntia + mitä riittävän turvavälin pitämiseen menee, eli ehkä reilu 15 sekuntia yhteensä. Mutta paljon se on sekin, siihen vaaditaan yli 400 metrin matka. Kuvassa kuitenkin lienee otettaneen kantaa siihen, ettei lievää ylinopeutta kannata ajaa koko ajan.
<lask90> Tosiaan joskus ylinopeus kannattaa. Jos ohitat rajoitinta vasten ajavan (n.90km/h) ajavan rekan ajaen tasan 100km/h, muistaakseni turvalliseen ohittamiseen meni jotain 48 sekuntia. Mieti mikä matka tämä on tien päällä! Jos ajat 110 saat puolitettua ajan. Kuitenkaan tätä ei ole kirjoissa eikä poliisi tietenkään kehota ajamaan ylinopeutta, mutta näissä tilanteissa on hyvä käyttää omaa päätään. Kokeilivat myös, että ajoivat niin lujaa kuin BMW kulki (lopulta vauhtia oli n. 136km/h) mutta tämä ei säästänyt niin paljon aikaa että kaahaaminen sentään kannattaisi.
<Moe Szyslak> Kanakotka, vasemmalla jalalla? Onko sulla korttia ollenkaan? Jarrua käytettään oikealla jalalla, joka normaalisti on kaasulla, ja sitä täytyy ensin siirtää polkimelta toiselle ennen kuin jarrua voi painaa (ennestään kasvattaen reaktioaikaa).
<thirvi> Kanakotka Haha.. voi vittu. Mee nukkuun ja palauta maanantaina se ajokortti.
<Kanakotka> thirvi Pointtina enemmänkin se, että autossa saan jarrua painettua suoristamalla vasemman jalan. Tuossa tarvitsee keskittyä sen verran siihen painamiseen, ettei sohaise hiirtä napin päältä pois. Hiiren herkkyys on ittellä suht raju, niin pienikin töytäisy tökkää laidasta toiseen kursorin. Veikkaan muutenkin, että keskivertotyypillä kestää pidemmän aikaa painaa sitä hiiren nappia kuin auton jarrua normitilanteessa.
<Moe Szyslak> Kanakotka, sinä nyt et taida (tahallaan?) käsittää, miten iso vaikutus reaktioaikoihin on sillä, jos tilanne on odotettavissa ja toimenpide reakoitaessa on jo ennakkoon mietitty (kuten tuossa juuri suorittamassasi hiirenklikkailussa). Ei kukaan aja niin, että kaikella huomiokyvyllä koko ajan tarkkailet vain hetkeä milloin tehdä lukkojarrutus toisen jalan ollessa valmiina jarrupolkimella, etkä myöskään voi jokaiseen vastaan tulevaan tilanteeseen reagoida lukkojarrutuksell, ennen kuin olet prosessoinut mielessäsi, että tilanne sitä vaatii.
<thirvi> Kanakotka En mä tiedä miten sä hiirtäs sohit jos siihen osuminen on vaikeampaa kuin auton/moottoripyörän jarruun, mutta ainakin se jarrun painaminen on huomattavasti hitaampaa. Tuo nettisivun testi testää sitä "aivojen" reagointiaikaa parhaassa tapauksessa.
<raksapena> Raukat väistää oli joskus nyrkkeilyn teesejä eli sitä voi soveltaa jarrutukseenkin.
<Kanakotka> Moe Szyslak Luulen että kyse on jostain muusta kun reaktioajasta tässä tapauksessa. Kumminkin melko suuri ero ennakoituun tapahtumaan ja odottamattomaan reagoidessa. Tuo lähellä 0.1 sekunnin reaktioaika tuli siitä kun joskus koulun keskiluokilla, en muista millä välillä 4-6 luokkaa, koko koulu otti osaa johonkin tutkimukseen jossa testattiin oppilaiden terveyttä ja muuta sekalaista. Reaktioaika oli tutkimuksessa mukana, ja luokan keskiarvo oli siellä 0.13 paikkeilla pojilla, 0.17 paikkeilla tytöillä.
<Kanakotka> thirvi 0.11 ensimmäisellä yrittämällä, 10 yrityksen jälkeen tämä on tulos: 0.11, 0.251, 0.172, 0.183, 0.31, 0.19, 0.174, 0.217, 0.092, 0.12. Tuossa 0.3 ja 0.25 löin hiirellä kerran pari ohi ennen kuin osui. Hiirellä noin pieneen nappiin osuminen on kuitenkin huomattavasti vaikeampaa kuin autossa tai motarissa jarrun painaminen. En tosin ole ihan keskivertojantteri ylätason LoL pelaajana.
<thirvi> Kanakotka Kyllä tuossa reaktioajalla tarkoitetan sitä aikaa joka kuluu esteen havaitsemisesta siihen kun jarrut on "pohjassa". Ei kukaan pysty liikuttamaan lihastakaan 0,1 sekunnissa, saati koskemaankaan jarruun.. sitten siihen päälle itse se "mekaaninen suoritus", joka on hidas verrattuna aivotoimintaan. Tuolla voi testata reaktioaikaansa: http://www.autokaupat.net/reaktio.htm
<Moe Szyslak> Kanakotka, kyllä se vaan on reaktio, vaikka tiedät ennakkoon jotakin tapahtuvan, jos et kuitenkaan tiedä tarkalleen milloin jotakin tapahtuu. Esimerkkinä vaikka juoksukilpaulun liikkeellelähtö. Ja tuo 0.1 s reaktio perus teini-ikäiseltä olet kyllä repinyt hatusta, huippu-urheilijat mainitussa urheilulajissa pystyvät parhaimmillaan juuri ja juuri 0.1 sekuntiin, tilanteessa joka ei taatusti tule yllätyksenä. Liikenteessä kukaan ei pysty noin nopeaan reagointiin, ainakaan ilman ennustajan taitoja.
<Kanakotka> Moe Szyslak Reaktioaika on se aikaväli joka kestää reagoida odottamattomaan tapahtumaan. 0.25 sekuntia keski-ikäisellä keskiverto jantterilla. Teini-ikäisellä tuo lukema hipoo 0.1 sekuntia. Jos tiedät jotakin tapahtuvan, sillon et reagoi siihen enään, vaan olet jo valmistautunut siihen ja ennakoit. Tällöin ei termejä "reaktioaika" tai "reagointi" käytetä.
<Moe Szyslak> Kanakotka, neljännessekunti kyllä jos tiedät odottaa, että kohta pitää jarruttaa. Tien päällä tilanteet voi tulla niin yllättäen, että sekunti voi olla jopa alakanttii.
<titmouse> Tietysti mukavaa olisi sekin jos kaikki kiinnittäisivät huomiota liikenteeseen.
<Kanakotka> ottoke Jos olet valpas, sinun ei tarvitse reagoida, vaan näet tilanteen ajoissa vauhdissa riippumatta. Reaktioaika on keskiverto 40 vuotiaalla siltikin neljännesosa sekunnin, eikä sekunnin. Tuli tuossa aiemmin luettua väärin tuota "reaktiomatkaa", mutta normaalilla ihmisellä joka ei kärsi anemiasta tai ei ole muuta liikkumisen estettä selviäsi kolaritta, tai alle 5km/h(kävelyvauhti) tunnissa kolarilla 50-78km/h vauhdissa. 79-90km/h vauhdissa ehtisi jarruttamaan sen verran, että saisi ohjattua vaaratilanteen ohi.
<juippi10> Tässäkin tilanteessa kolarilta olisi vältytty nopeuden ollessa 200 km/h Moottoripyörä olisi ehtinyt helposti ohi ennen auton paikalle saapumista.
<The_Dew> Hyvin sopii mun päivään tämä media ku just täräytin polkupyöräl auton kylkeen...käänty eteen ja en ehtiny väistää ku alkuoletus oli et ois pysähtyny. Mitään ei sattunu ja myöhemmin kaveri tuli takas paikalla nii np
<ottoke> 50 = 13.9m/s 60 = 16.7m/s 70 = 19.4m/s 80 = 22.2m/s 90 = 25.0m/s Tossa kuvassa 90km/h on siis typo. Kokonaismatka pitäis olla siinäkin sen 26m. 1 sek reaktioaika on turvallinen olettamus. Siihen pystyy keskiverto kuljettaja vaikka ajatukset olis naaputin Liisan tisseissä. Jos olet valpas niin paljon vähempikin riittää mutta sen varaan ei kannata laskea. Jos kaikki olis aina valppaana liikenteessä niin niitä onnettomuuksia sattuis muutenkaan kuin murto-osa. Mutta kun näin ei ole.
<joopa joo111> Nyt ei ole kyllä poliisilla fysiikka hallussa.. Kengällä jarruttaessakin auto pysähtyy nopeammin kun nuissa esimerkeissä...
<Statler> jawhead Poliisin käyttämän logiikan mukaan pitäisi sakottaa siis niitä, jotka eivät aja ylinopeutta, sillä 58 %:ssa kuolonkolareista ei ollut mukana "ajonopeuteen liittyviä riskitekijöitä". On siis vähemmän todennäköistä joutua kuolonkolariin ajamalla ylinopeutta.
<Kanakotka> Suomen poliisi ei näköjään tiedä paljoakaan jarrutusmatkoista ja "reaktioajoista". 90km/h on 25m/s, eli reaktioaika, joka on normaalilla keski-ikäisellä ihmisellä 0.25 sekuntia, on miltei puolitoista sekuntia motoristilla. Samoin 50km/h on 13.9m/s, mutta nyt reaktionopeus on ilman mitään selitystä yhtäkkiä "vain" yhden sekunnin, joka on siis vieläkin nelinkertainen normaaliin reaktioaikaan... Jarrutusmatka taas otettu keskiverto 60 luvun ladasta, ja minkäännäköistä suunnanvaihtoa ei missään nimessä otettu huomioon.
<Teppo Tulppu> Itse pärjään ihan hyvin tuolla liikenteessä kun automaattisesti oletan että ainakin 2/3 tuolla liikenteessä painelee puhelinkorvalla, käsihousuissa tai vauvaansa imettäen. Vittu kun ihmiset ei osaa keskittyä pelkkään ajamiseen.
<Sahalainen> Tämäkin olisi monelle idiootille hyvin selvää, jos koulussa keskityttäsiin oikeisiin oppiaineisiin, kuten kemia, matikka ja fysiikka, uskonnon sijaan. Opetus vain pitäisi saada enemmän kokelliselle tasolle, eikä tylsää kaavaa kaavan perään. Havainnollistamalla jäisi hieman paremmi perus luonnonlait päähän.
<Junttilandia> Muissa nopeuksissa jarrutusmatka on 26m, paitsi 90km/h jarrutusmatka ennen kolaria on 24m.. Ei rasistit ole ihan sokeita.. GRR..
<hatwok> Kävin just heittää prätkällä pienen lenkin ja noudatin tota mr mika 4 u vinkkiä. 52 minuuttia google mapsissa olikin 24 minuuttia todellisuudessa. Eka ja viimenen kerta. Pakko oli kokea
<sattanen> Autollaki pääsee lujjaakovaa. Frankfurt-Berlin 3h 13min yhden pysähdyksen taktiikalla. Pakko pysähtyä ku muuten oppuu dieseli kesken.
<thirvi> Elias Hulk Väittäisin kyllä ettei hirvikolarin todennäköisyys pienene nopeuden kasvaessa. Ei siihen kolarin todennäköisyyteen vaikuta tiellä vietetty aika, vaan ajetun matkan pituus ja kuinka usein siellä hirvet juoksee tiellä.
<jawhead> Huomatkaa tuossa iltalehden jutussakin kuinka poliisi yrittää hämärtää todellisuutta: "ajonopeuteen liittyviä riskitekijöitä oli mukana 42 prosentissa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista". Mukana, eivät aiheuttamassa. Tuo 40% on muutenkin suhteessa siihen, kuinka moni kuljettaja ylipäätään ajaa ylinopeutta.
<Jokipeikko> Moottoripyöräonnettomuuksissa harmillista on se, että syy ei useinkaan ole itse moottoripyöräilijässä vaan autoilijassa. Autoilijat arvioivat moottoripyörän nopeuden yleensä reilusti alakanttiin ja ajattelevat kerkeävänsä risteyksestä ensin. Tietty moottoripyöräilijät ajavat usein liian lujaa, joka edesauttaa näiden kolareiden syntyä.
<321400> Yykeli Tässä on käytetty reagointiaikana yhtä sekunttia, mikä on aika hyvä reaktioaika kun olet normaalissa tilassa liikenteessä. Tossa viidenkympin vauhissa vähän pienemmällä reaktioajalla pyörä pysähtyy vaan metrin pari ennen autoa mutta jo kuudenkympin vauhdissa kolistaan vieläkin. Aika harva ihminen ajaa liikenteessä niin, että osaa odottaa odottamatonta.
<jasak> Kyllähän siihen nopeuteen pitäisi vähän olosuhteet vaikuttaa. Tyhjällä tiellä, hyvällä näkyvyydellä nopeusrajoitukset on ihan naurettavan alhaisia. Risteysalueilla ja kaupungeissa taas ne ovat hyvinkin aiheellisia. Ylinopeussakotkin pitäisi mielestäni suhteuttaa siihen vaaran aiheuttamiseen. Keskellä mehtää on ihan yksi lysti kuinka kovaa siellä ajaa, itsellehän siitä vaan vaaraa tulee, jos hirvi päättää tulla eteen. Jos taas muille ihmisille aiheutuu vaaraa niin sitten saisi olla kovatkin sanktiot.
<glaebaedaeh> "Poliisi liioittelee ylinopeusriskejä" http://www.iltalehti.fi/autot/2015031519339832_au.shtml
<jawhead> Miettikääpä nyt oikeasti tätäkin asettelua. Että ensimmäisessä esimerkissä kuljettaja havaitsisi vaaran 26 metrissä. Saa olla aika melkoisen puolisokea lepakko, jos ei havaitse estettä ennen kuin se on 26 metrin päässä itsestäsi. Kuvan asettelu pitää paikkaansa vain ja ainoastaan jos tapahtuu jotain yllättävää, esimerkiksi auto tuleekin eteesi kolmion takaa tai pyöräilijä pyöräilee suoraan ajotielle talon kulman takaa punaisia päin.
<Mortianna> Usein se yhteentörmäys johtuu siitä ettei autoilijat tajua pitää silmiä auki motoristejä varten. :L
<olliko> Mitä nopempaa ajat sitä nopeampaa olet perillä,mit siinä on yksi haitta puoli rahaa kuluu samalla enemmän. Eli mieti ennekuin ajat liiankovaa,jos ajat hieman hiljempaan,siten rahaa jää enempi olueen.
<Yykeli> Reaktio ei oo vakio, se on yksilöllistä. Joten tähän ei voi täysin luottaa, suuntaa antava tietysti.
<TrD_> Se on ihan oma valinta jos tykkää risteyksiin ajaa ylinopeutta.
<Fox-Mulder> Muistakaa, että törmätessä prätkällä autoon vauhdilla 41km/h ei voi vielä kuolla! Mikäli tulkitsin Reaperin oikein!
<mötleys crew> Vituttaako kuskina oleminen? Etkö jaksa ajaa? Ota Koskenkorva! Ja matka loppuu nopeammin.
<^PKN^> Radalla olisi kiva ajaa, mutta... Yritin päästä radalle ajamaan pyörälläni, mutta en päässyt melurajoitusten takia. Pyöräni on täysin vakiokuntoinen. Jos radalla ei olisi moisia rajoituksia, niin kadulla kovaa ajaminen vähentyisi paljon. Ei mitään järkeä tässä.. Saan ajaa pyörällä vaikka päiväkodin pihassa, mutta en radalla, koska melu ja vihreiden hippien innokkuus.
<tensu> 90 km/h jarrutusmatka vain 1m eli kannattaa ajaa kovaa nii auto pysähtyykin nopeemmin :3
<Samulai> GentleDraw Samaa minäkin selitin sille pysäyttäneelle poliisille että mitenkä niin ajoin 140 km/h kun en ollut ajanut kuin 20 minuuttia.
<stickmonkey> Kuvassa oivasti havaittavaissa erityisen suhteellisuusteorian mukainen pituuskontraktio liikuttaessa lähellä valonnopeutta. Muut reaktio + jarrutusmatkat ynnäytyvät nätisti 26 metriin, kun taas 90 km/h -tapauksessa matkaa onkin käytettävissä enää vain 24 m.
<4leksi> thirvi Oikeassa olet!
<Mettäsika> Onneks Jonnejen mopoautot ei kulje yli 50 km/h, ES pärinöissä reaktio aikaki saattaa olla jopa nopeampi.
<mr mika 4 u> muistakaa että nopeuden kaksinkertaistuessa pääset perille kaksinkertaisella nopeudella.
<kirppusäkki> Muistakaa että nopeuden kaksinkertaistuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu.
<GentleDraw> Itselle tuli mieleen, kun autokoulussa pysäköitiin auto ja annettiin sen käydä tyhjäkäynnillä. Autokoulun opettaja sanoi että: Huomaatko kuinka paljon auto kuluttaa enemmän ollessaan paikallaan kuin ajaessa. Mittari näytti 7,5 l/100km. Sanoin siihen ettei tuo mittarin lukema kerro kulutusta oikein. Opettaja sanoi että kyllä mittari näyttää aina totuuden. Miten kulutus voi olla 7,5 l/100km jos auto ei liiku? Silloinhan kun polttoainetta on kulunut 7,5 litraa, auton pitaisi olla kulkenut 100 km:ä. Eikä ajo-opettaja siltikään vielä uskonut.
<Jjöpö> testit Ei se ole ihan sama, jos itsesi lisäksi tapat liikenteessä jonkun muunkin.
<thirvi> 4leksi Eikä turvavöitä tarvita jos pitää tiukasti ratista kiinni.
<Corot> Oikea tilannenopeus on avainsana turvallisuudessa. @Vukce'a kompatakseni jos on järki mukana niin pysyy hengissä.
<4leksi> Muuttaisin sanan reaktiomatka lähinnä tunnistusmatkaksi. Yleensä ite käyn läpi sellaisen nopean analysointi-prosessin, että onko se kaveri tulossa eteen vai ei. Siinä kahdessa sekunnissa tekee sen päätöksen jarrutuksesta, ei siihen reagointiin niin kauan mene. Ehkä olenkin yli-ihminen. Ei muuta. Kiitos
<tilastokeskus> siis teknisesti jos nopeus on törmäyshetkellä 0 km/h, ei törmäystä tapahdu (pikkurilli nousee pystyyn)
<Piripallo> Muistan autokoulussa, opettaja kysyi yheltä lihaniskalta "Paljos arvioisit vauhdin olevan täällä 30metrin päässä kun kaveri aloittaa jarruttamisen 120km/h vauhdista?" "Öö sanotaanko vaikka 150km/h" "niin siis se jarruttaa" "jaa emmää tiiä" :D Oli siinä pitelemistä.
<s4mp000> Todellisuudessa reaktioajat ovat pitempiä mitä kuva väittää.
<Vim> Kyllä timmi nainen moottoripyörän selässä on kaunis näky. Vanha suomalaisen runkkarin sananlasku: "Ei se vauhti kiihota, vaan se runko"
<KingAstronaut> Tiedän t.jokainen autokoulussa käynyt
<turpasauna> Menisin minäkin nopeasti jos vanha kunnon viikatejäbä roikkuisi perässä.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu