Lähettäjä:
ArabMaalit sulaa pois
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
1
Riemurasia on ollut tavoittamattomissa 1.2.2022 - 2.2.2022 välisen ajan päivitystöiden johdosta. Ilmoitelkaa rohkeasti sivuston ongelmista mikäli niitä tulee vastaan palautesivun kautta.
Lähettäjä:
ArabSyy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2017-04-03 13:02:22
+5779
<BokeLai>
LOMM Maali vähentää polttoaineen kulutusta pienemmän ilmanvastuksen takia
Aika: 2017-04-03 12:13:44
+8312
<Catrik>
inva hieno rick roll, homo
Aika: 2017-04-03 12:15:53
+148537
<LOMM>
Miksi lentsikoita ei enää jätetä metallisiksi, vaan ne maalataan valkoisiksi? Toi metallinen runko on ihan ylivoimaisesti siisteimmän näköinen vaihtoehto, mutta ehkä mä olen taas yksin tämänkin mielipiteen kanssa.
Aika: 2017-04-03 12:16:00
+3752
<Mattimoi>
inva Yritin antaa miinusta, mutta sain tuntemattoman virheen. Haista siis vittu.
Aika: 2017-04-03 12:17:37
+14194
<freereg>
https://www.riemurasia.net/rtube/Boeing-737-koneen-uudelleenmaalaus/100311
Kommentit (26)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<pikkumusta> LOMMnoi on alumiinia ja hapettuu rosoiseksi pikku hiljaa, maali suojelee hapettumiselta.
<Black Eagle> BokeLai Kiintoisa artikkeli! En ollut tullut ajatelleeksi puhtaanapitoa. Nopealla googlauksella sain selville, että koneiden runkojen vahvuus mitataan lentosykleissä. Rungoilla voi olla esim. 20 000 - 100 000 sykliä, joista eniten syklejä on lyhyen matkan koneilla, koska niillä aikayksikköä kohden kertyy enemmän nousuja ja laskuja kuin pitkän matkan koneilla. Yleensä mitoitetaan kestämään 20v-30v, joten epäilemättä hiomalla alumiini lopulta kuluisi liian ohueksi. Alumiini tosin suojaa aika hyvin itse itseään, en ole varma kuinka paljon sitä pitäisi ylipäätään hioa jotta se pysyy tasaisena.
<BokeLai> LOMMBlack Eagle http://flightshield.com/docs/Boeing%20Report.pdf Tehtaalta tullessaan koneiden pinnat on jo niin sileitä, että maalilla ei saada ilmanvastusta enää pienemmäksi. Maalilla saadaan paanelien saumat yms. tasaiseksi joka vähentää ilmanvastusta. Maalit hylkivät paremmin likaa ja liiskaantuneita hyönteisiä -> puhtaampi kone -> pienempi ilmanvastus. Jos alumiiniset koneet pidettäisiin sileänä hiomalla ne aina uudestaan, kuluisiko koneen pinta lopulta niin ohueksi ettei niitä voisi enää käyttää?
<baatobatu> LOMM, ja siksi ne maalataan jotta ufo havainnot jäisivät mahdollisimman minimiin.
<Black Eagle> BokeLai Ei. Hiottu alumiini on huomattavasti liukkaampi pinta ilman mielestä kuin mikään maalipinta. Valkoinen maali heijastaa paremmin lämpösäteilyä. Mm. näistä syistä Concordea ei saanut maalata muun kuin valkoisen väriseksi. Vain pienet väripilkut siellä täällä oli sallittu.
<LOMM> LipnKing123 itse asiassa suurin yksittäinen tekijä valkoisissa lentokoneissa on lämmön heijastus (oli pakko vähän itsekin googlata tätä aihetta). Lisäksi näyttää olevan hirvittävä määrä muita syitä miksi valkoinen lentokone on paras. Mutta metallinen on silti mielestäni siisteimmän näköinen :) mm. Täällä aiheesta: https://www.google.fi/amp/s/www.scienceabc.com/eyeopeners/why-airplanes-are-usually-white-in-color.html%3Fisamp%3D1
<LionKing138> Bokelai & < Lomm Entäs jos ne vaan lakkais ilman maaleja?
<KipeätNivuset> Yhtä nopea kemiallinen reaktio tapahtuu Suomessa autolle, kun joudut ajamaan kilometrin tiesuola-auton perässä..
<potkupallopro> ei oo kerenny entinen maali kuivua kun jo pitää uutta tilalle laittaa :D
<anpu> Hieman on parempaa kamaa kuin nyky Nitromors
<WoofBear78> seiväs http://www.kleanstrip.com/product/aircraft-paint-remover
<lask90> Vaikka ilmanvastusta pienentävää "maalia" sais kirkkaana lakkanakin, en silti kovin hyvällä mielellä astuisi sellaisen sodanaikaisen näköisen metallihirviön kyytiin :)
<seiväs> Nyt kun vielä joku kertos tuon aineen nimen ja saatavuuden. Ois meinaan käyttöö...pitäs maalata oma lentokone uudelleen!
<-peetu> LOMM Moni American airlinesin koneet on osittain alumiinin värisiä. Veikkaan että valkoinen on valittu samoista käytännön syistä kuin kuorma-autoissa. Neutraali, helppo teipata logot, ei ime lämpöä, jälleenmyynti arvo, muihin väreihin verrattuna valkonen ei haalistu niin herkästi uv-säteilyssä (eihän se metalli tosin myöskään haalistu)... Hapettumisen ja ilmanvastukset sen semmoset ongelmat voisi todenäköisesti hoitaa läpinäkyvällä pinnotteella (lakalla), ni en muuta syytä ole löytäny/keksinyt.
<BokeLai> LOMM Maali vähentää polttoaineen kulutusta pienemmän ilmanvastuksen takia
<testo_jolle> On se tuossakin oltava tarkkana aineen kanssa ettei syövytä mitään lentokoneen osia tai rakenteita.
<Joke_75> Lentoyhtiö Ikaros Air
<GyRo> niin kivaa kemikaalia.
<Chris P Bacon> LOMM Ehkä se hapettus jos antas olla vaa tollanen emt.
<freereg> https://www.riemurasia.net/rtube/Boeing-737-koneen-uudelleenmaalaus/100311
<Mattimoi> inva Yritin antaa miinusta, mutta sain tuntemattoman virheen. Haista siis vittu.
<LOMM> Miksi lentsikoita ei enää jätetä metallisiksi, vaan ne maalataan valkoisiksi? Toi metallinen runko on ihan ylivoimaisesti siisteimmän näköinen vaihtoehto, mutta ehkä mä olen taas yksin tämänkin mielipiteen kanssa.
<Catrik> inva hieno rick roll, homo
<freereg> Hapot ruiskutettu edellis iltana pintaan ja yön ajan annettu vaikuttaa.
<inva> nonii, siinä se https://youtu.be/dQw4w9WgXcQ?t=43
<inva> no nyt oli jännä, ketään kuka osaisi selittää että mitähän tapahtui?
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu