Lähettäjä:
PresidenttiKun ongelma siirretään pois silmistä
Lähettäjä: Presidentti
Otsikko: Kun ongelma siirretään pois silmistä
Hakusanat: auto, autot, bensa, diesel, hybridiauto, sähköauto, päästöt, saastutus, luonto,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2017-11-09 21:05:48
+5016
<rippex> +5 RR
Niin tai sitten se auto hyrrää ydinvoimalla, joka on oikeinkäytettynä lähes saasteetonta ja täysin turvallista.
Aika: 2017-11-09 21:07:38
+120072
<LionKing138> +5 RR
Miksi alemmassa kuvassas lauhdetorneista tulee mustaa savua ?
Aika: 2017-11-10 09:19:46
+6185
<Bleet> +5 RR
Piirtäjä taitaa työskennellä öljy-yhtiöille.
Aika: 2017-11-10 09:37:18
+3252
<madaxel> +5 RR
Tässä pitää tietää, että vaikka sen sähköauton sähkö oliskin tuotettu fossiilisilla, on se silti vihreämpää kuin polttomoottorilla pöristely.
Kommentit (92)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<sollo> ostakaa lisää sähköautoja niin saadaan lisää talvivaaroja
<shadow_fi> Tässä täytyy tietää ettei auto polta fossiilipolttoainetta niin tehokkaasti kun tekee oikeat voimalapolttimet, jolloin päästötkin ovat kurissa parhaiten. Niin ja edelleen ydinvoima...
<alpin> madaxel Et kai sä oikeasti meinaa että hiilivoima päästää vähemmän kuin esim. uusi bensiiniauto? Jo pelkät sähkänsiirtohäviöt syövät hyötysuhdetta rajusti. Maailmalla suurimmassa osassa hiilivoimailoita ei ole kuin suora putki taivaalle.
<LatvaKakkonen> LionKing138 Hippien propagandaa.
<Roini> kerranki ku kommentoi johonki mediaa ja yrittää luoda keskustelua, lynkataan heti paikalla.. pitänee jatkossa keskittyä vaan "median" seuraamiseen ettei vahingossakaan pahoita kenenkään mieltä :D alkavaa viikkoa kaikille
<PandemicZ> Roini Voi jeesus kristus sentään, kyllä tolla autismin määrällä saa jo jonkinasteisen syövän.
<Firelake> madaxel "Tässä pitää tietää, että vaikka sen sähköauton sähkö oliskin tuotettu fossiilisilla, on se silti vihreämpää kuin polttomoottorilla pöristely."Kiinassa laskettiin sähköbussien viheriys ja todettiin että polttomoottorit olisivat saastuttaneet vähempi. Oisko ollu paikallista hiilisähköä millä kulkivat.
<Kapteeni Käsi> LihisLihis Mistä päästään taas siihen, että vielä enemmän hyötysuhteeseen vaikuttaa kuormitusaste. Pitäisi olla välillä lataamassa akkua täydellä teholla ja loppuaika pois päältä.
<PsoriAziz> Ei täällä enään edes kannata käydä. Monta hyvää hetkeä annoit, enään et :( r.i.p. reimutonrasia.
<Roini> PandemicZ "Esim. oman taloni sähkö tulee 100% vesivoimasta,". tähän viittasin ja peruskoulussa varmaan opettettiin maksamisen ja tulemisen ero. :D ideana hyvä, mutta tosiaan suomessa ei pysty valita mistä sähkö tulee, vaan sen mihin sen sähkönkäytön maksaa.
<Ingenjoori> flava siihen sähkökaitokselta lähtevään sähköön pitää lisätä sitten kaikki häviöt plus talvella auton sisäilman lämmitys. En ole sähköautoilua vastaan jos joku sellaisen käsityksen saa, yritän vain tuoda kaikkia asioita esiin koska sähköauto ei ole sellainen maailmanpelastaja kun annetaan ymmärtää. Suurin osa riippuu siitä millä se sähkö tehdään. Polttomoottori tulee säilyttämään kauan asemaa pitkillä välimatkoilla ja kylmissä oloissa. Vähintäänkin hybridin muodossa. Haluaisin nähdä nelivetoisen etanolihybridin, jossa moottori on vain generaattorina. 4wd koska jarruenergian talteenotto.
<flava> Suomessa sähkön keskimääräinen päästökerroin on 181 g CO2/kWh (lähde: Tilastokeskus, tilastovuosi 2015). Sähköauto kuluttaa kilometrillä noin 0,15 kWh, joten päästöt kilometriä kohden on noin 27 g/km. Pienissäkään dieseleissä ei päästä alle 100 g/km päästöihin. Lisäksi NOx ja pienhiukkaspäästöt on voimalaitoksessa mitättömät verrattuna dieselmoottoriin.
<karva> PandemicZ onko sähköntuottajasi vesivoimalassa kunnolliset kalaportaat?
<PandemicZ> Roini Tervehdys Kapteeni Itsestäänselvyys! :D Tottakai ihan fyysisesti sähkö tulee kaikista lähteistä sekaisin, eiköhän tuo ole selvää kaikille peruskoulun käyneille. Mutta se mikä on tärkeintä on, että maksan 100% sähköstäni vesivoimaa tuottavalle yhtiöllle. Jolloin teen omalta osaltani vihreästä energiasta kannattavampaa bisnestä ja fossiilisia polttavista hiilivoimaloista vähemmän kannattavaa.
<MSM> eiricsw, kaivosteollisuus voi olla enemmän tai vähemmän saastuttavaa, mutta ydinvoiman vaatima kaivaminen on todella mitätöntä. Uraania kaivetaan 60 000 tonnia vuosittain, siinä missä rautaa kaivetaan 1 600 000 000 tonnia, eli sellainen 26 666 kertainen ero...
<Roini> PandemicZ ikävä tuottaa pettymys et saisit 100%:sta vesisähköä. oletevasti olet kunnan/kaupungin jakeluverkossa, jossa on kaikki tuotetut sähköt sekaisin. jos haluat täysin 100%:sta vesisähköä, niin sähkönsyöttö pitäisi tulla suoraan vesivoimalasta, ilman että se käy jakeluverkossa.
<Pakko Ottaa> rippex Aika fallout meininki.
<DuD> Aradia Niinpä. Hyvin harvoin onnettomuuksia vain tapahtuu. Yleensä syynä on se, että joku mokasi jossakin.
<Aradia> DuD Moe Szyslak Fukushimalle annettiin ennen onnettomuutta huomautuksia, ettei niillä ollut tarvittavia turvavarusteluita, mutta niitä ei jostain syystä otettu tosissaan. Vähän pohjoisempana ollut ydinvoimala selvisi ongelmitta. Lähiseuduilta ihmiset tulivat jopa sinne suojaan menetettyään kotinsa. https://thebulletin.org/onagawa-japanese-nuclear-power-plant-didn%E2%80%99t-melt-down-311
<eiricsw> Ydinvoima mitään puhdasta ole. Epäeettisimpiä liiketoimia on kaivosteollisuus.
<Yykeli> Toistaseks toisten autoilu ei oo tuntunu omassa lompakossa, mut kauhulla oottelen, miten me autottomat maksetaan järkyttäviä sähkölaskuja, kun sähköautot yleistyy ja sähkö kallistuu...
<qwormuli> Garbanzo Oliski yhtä energiaystävällistä tavaraa, kuin teräs. Alumiini saadaan aikaan elektrolyysillä, jonka nimiessä vois olla vinkki energian kulutuksesta.
<jubs> madaxel Ajaminen on joo, mutta valitettavan huonosti on tutkimuksia valmistuksesta. Joskus kuuluu väitteitä, että niiden massiivisten akkujen tekeminen (ennen kuin auto on liikkunut senttiäkään) saastuttaa enemmän kuin Land Rover koko elinkaarensa aikana, olisi kiva jos tuota puolta tutkittaisiin tai ainakin julkistettaisiin enemmän.
<ghawk> Onhan sitten aurinkoenergia mitä ei vielä laajalti hyödynnetä maailmassa.
<athe> Niin öljyn ja bensan jalostaminenhan ei vaadi yhtään energiaa? :D
<Moe Szyslak> DuD, Fukushimaa ei oltu suunniteltu kestämään niin poikkeuksellisen voimakkaita luonnonkatastrofeja mitä sillon sattui, ja siltikin niitä tarvittiin kaksi (laitos olisi luultavasti selvinnyt toisesta). Tsernobylissä taas onnettomuuten vaikutti monet tekijät; onnettomuusalttiiksi tiedetty grafiittihidasteinen reaktorityyppi (joita ei ole Suomessa), jonka suunnittelussa oli vakavia puutteita, ja jota vajaasti koulutettu henkilöstö käytti valmistajan määräysten vastaisesti. Suomessa toimintaa on aina valvonut riippumaton viranomainen ja vastaava tilanne täällä on käytännössä mahdoton.
<subaruduke> kaikille top kommentoijille tiedoksi: sähköauton valmistus on huomattavasti saastuttavampaa kuin normaaliauton, eli sähkis on saastutuksessa vasta samalla linjalla bensiini auton kanssa kun sillä on ajettu jo aika reilun verran.
<Kommunaattori> madaxel "Tässä pitää tietää, että vaikka sen sähköauton sähkö oliskin tuotettu fossiilisilla, on se silti vihreämpää kuin polttomoottorilla pöristely."Tuotantovaiheessa joo, mutta onko enää silloin kun huomioidaan a) siirtohävikki latauspaikkaan b) laturin aiheuttama hävikki c) itse lataustapahtuman aiheuttama hävikki. Voi olla, mutta nämä pitää huomioida. Lisäksi sähkö olisi paljon vihreämpää jos se tuotettaisiin vaikka ydinvoimalla, eikä hiilellä.
<Mkananoja> paitsi että sähkö tuotettuna laitoksissa on paljon energiatehokkaampia ja vähäpäästöisempiä kuin autojen omat "tehtaat". Tällaiset pikkujutut pääsevät unohtumaan helposti.
<LionKing138> mizob saako keskipohjanmaalla dumpata jätteet ojaan? Eikai siellä tarvitse mitään suodattimiakaan. Enpä usko että työläisille tarvii siwlläkään maksaa yli 1e/pvä.
<Lecimx> Empä ole ennen ydinvoimalaa nähny mistä tulee savua. Paitti Japanissa.
<testo_jolle> En ole nyt kummankaan kannattaja/dissaaja. Mutta tietääkseni se Dieselin valmistaminenkin saastuttaa aika paljon ja siihen lisäksi auton saasteet.
<torakka88> Rippex Riippuu hieman tossa oli pienehkö parin kk piikki missä mittarit ruputti 1000x taustasäteilyä ja partikkelikin oli hieman ihmeellinen. Lienee jotain Syyriassa tapahtunut tai lähimailla. Syyskuussa oli kanssa pienehkö hupsista jonka alkuperä on hatarasti Kazakstan tai Venäjä mutta ei mitään tietoja eikä infoa mitä on tapahtunut. https://www.theguardian.com/world/2017/nov/10/nuclear-accident-in-russia-or-kazakhstan-sends-radioactive-cloud-over-europe - Riippuu vähän miten rakennettu ja tässä on paljon laitoksia nyt mitkä on olleet pimennossa vuosia sota-alueilla. Osunut pommiakin. :/
<MSM> Ingenjoori, siinähän ne dieselkäyttöiset kaivurit (eikös nämä nyt jo ole aika pitkälti sähkökäyttöisiä muutenkin) ja muu liikennekin sähköistyy sähköautojen yleistyessä, joten ei se ole mikään argumentti sähköautoja vastaan, ettei kaikkia niitä vielä olla sähköistetty. Merkitystä on sitä paitsi elinkaaren koko päästöillä (jotka ovat sähköautoissa pienemmät, jos niillä ajaa lähimainkaan normaaleja lukemia), eikä sillä, että joku yksittäinen valmistusprosessin vaihe on fossiilisilla tehty.
<torakka88> Hyötysuhde on ollut piirtäjälle liian vaikea konsepti.
<torakka88> lionking138 Koska neeperit! :D
<madaxel> Tässä pitää tietää, että vaikka sen sähköauton sähkö oliskin tuotettu fossiilisilla, on se silti vihreämpää kuin polttomoottorilla pöristely.
<PandemicZ> Ingenjoori No hiilivoima nyt onkin vihonviimeinen asia mitä tulisi käyttää. Esim. oman taloni sähkö tulee 100% vesivoimasta, mikä ei luonnollisestikaan vaadi minkäänlaista raaka-aineiden roudaamista. Sitten on toki ihan varteenotettava ratkaisu on myös ydinvoima; koko maailman ydinvoimalat kuluttaa tällä hetkellä noin 70 000 tonnia uraania vuodessa. Kuulostaa isolta, mutta tuo on ihan pähkinöitä verrattuna öljyn kulutukseen. Öljyä menee 14 000 000 tonnia vuodessa, ja tuo on vain raakaöljyn määrä. Tuon jalostamiseen lopputuotteiksi kuluu vettä ja muita raaka-aineita tajuttomasti.
<Bleet> Piirtäjä taitaa työskennellä öljy-yhtiöille.
<MizoB> LionKing138 kohta toivottavasti Keski-Pohjanmaalta. Sitä nyt en ymmärrä, että miksi viittaat sen poikkeavan muusta kaivostoiminnasta?
<Garbanzo> Muistetaan myös tuulivoima. Myllythän nousevat melkein tyhjästä, paitsi mitä nyt 100 tonnia terästä vaatii vähän energiaa valmistukseen, sekä 20-30 ajoneuvoa että mylly saadaan pystyyn, mutta tämän jälkeen sähkö on ilmaista. Siis sen 5 vuotta, 20:n vuoden jälkeen jolloin mylly maksanut itsensä. (Elinikä 25v).Tietenkin vaatii säännöllistä huoltoa koko ajan. Sähköä tulee aina kun on sopiva tuuli, ei liian kova kuitenkaan, mutta sopivasti pitäis tuulla.
<LionKing138> Swlvittäkääpä mistä lithium louhitaan ja miten se tehdään. Afrikalle kävi inkkarit ja siellä menee luonto täysin piloille kun akkuja pitää saada maailmaan kokoaika vaan enemmän. Mut hei. Se on vihreetä
<Rotorhead> Tämäkin oli alunperin hylätty ja syyksi merkattu "propagandaa" :D
<Calcifer-> LionKing138 koska viherpropaganda
<Kommunaattori> matta "Kuulin että tulevaisuudessa on mahdollista tehdä sähköä ilman fossiilisia polttoaineita tuulesta, auringosta ja virtaavasta vedestä :O"Jos niistä kaikki otetaan irti, saadaan ehkä jopa pieni osuus sähkönkulutuksesta hoidettua. Valitettavasti sähköä ei siltikään olisi edes pienelle osalle väestöä jatkuvasti tarjolla. Saksa on hyvä esimerkki - siellä lyödään uusia saastutusennätyksiä nyt päivittäin kun on jouduttu rakentamaan hiilivoimaa tuuli- ja sähkövoiman tueksi.
<Kommunaattori> Ydinvoiman avulla ilmansaasteiden määrää voitaisiin laskea tuntuvasti, mutta vihreille ei ole koskaan käynyt mikään toimiva ratkaisumalli.
<matta> Kuulin että tulevaisuudessa on mahdollista tehdä sähköä ilman fossiilisia polttoaineita tuulesta, auringosta ja virtaavasta vedestä :O
<VeikkoVälikäsi> Musta noki on se ongelma, estää ja sulattaa valkoista lunta ja lämpösäteily EI HEIJASTU takaisin avaruuteenhttps://www.helsinki.fi/fi/uutiset/kestava-kehitys/musta-savu-leijailee-arktiksen-ylla
<TapolanMUSTAjööti> rippex Otas huomioon että ituhippien toimesta ydinvoimaa ajetaan kokoajan alas ympäri maailmaa
<MrFiufaufou> LionKing138 Koska näistä ulisevien aivotoiminta on yleensä lähellä 0
<Tenkainen> Tässä ketjussa on jännää keskustelua. Otanpa vielä popparit viereen ja odottelen lisää väittelyjä.
<lask90> Siis olen aina ajatellut, että etenkin sähköautojen valmistukseen käytettävät materiaalit kuluttavat paljon ympöristöä ja ihmisiä. Kuka valvoo, onko raaka-aineet, tuotanto ja kulutussähkö eettisesti & ympäristöystävällisesti tuotettu?
<SuperC> Ingenjoori Syy miksi linkkasin tuon on se, että tuo shäkömoottorin tarjoama säädön helppous on tosi suuri tekijä verrattuna Dieseliin,jossa voimansiirto laskee melko helposti tuota itse motin hyötysuhdetta entisestään. Tää on melkeen yhtä iso miinus Dieselille, kuin mitä tuo voimalaitos-lataus-ketju sähkölle, eli sähkö on loppupeleissä tehokkaampi. Vielä, kun ottaa huomioon sen että alueilla,jossa sähköllä (ainakin aluksi) ajetaan sähkön siirtomatkatkin on pieniä -> tehokaampaa.
<Ingenjoori> SuperC Samaa käytetään sähköautoissa, joissa on polttomoottori range extenderinä. Polttomoottoria voidaan kuormittaa taloudellisimmalla mahdollisella alueella. --> http://ecomodder.com/wiki/index.php/Brake_Specific_Fuel_Consumption_(BSFC)_Maps Junan tapauksessa voidaan huomioida että tämä järjestely jättää option ajaa sähköllä silloin kun sitä on saatavilla. Veneitä koskeva linkki viittasi enemmänkin voimansiirron häviöiden minimointiin tuon kuormitettavuuden lisäksi.
<jormaspekka> CaptainCarlos tässä vaan alkaa olla tilanne se, että ydinvoimakaan ei enää ole edullista, kun uusiutuvien energianlähteiden käyttäminen alkaa olla tuotantokustannuksiltaan samaa luokkaa. sillä erotuksella vaan että tuulivoimalan pystyttää hilppasen nopeammin kuin ydinvoimalan. uusiutuvilla ei kuitenkaan voi tuottaa kaikkea tarvittavaa energiaa, joten ideaali tilanne olisikin kun rakennettaisi vain ydinvoimaa ja uusiutuvia energianlähteitä hyödyntäviä laitoksia
<Zirbbi> Tää Jylppy-galleria menny jännäksi kun ei tiedä kahtoakko meidän hylättyjen puolelta vaiko uusimpien
<SuperC> IngenjooriEsim junissa käytetään sellaista toteutusta, että dieselmoottori pyörittää generaattoria jossa on varsinaisen liikeenergian tuottava sähkömotti kiinni. Tämä on tehokkaampaa, kuin suora diesel.http://www.trybrid.org/trimaran/about-2/how-does-diesel-electric-save-fuel/
<Ingenjoori> Presidentti True dat. http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/141/644/7nTnr.png jos muuten oletetaan että sähkön siirrolla, akun latauksella, akun purulla ja sähkömoottorilla kaikilla on 90% hyötysuhde, niin sähkölaitoksen energiasta auton liikuttamiseen saadaan 100% x 0,9^4 = 65,6%. Plus sen sähkölaitoksen hyötysuhde on jotain. Aiempien kommenttien mukaan 50-55%. Kuten sanottu, kaikki on suhteellista.
<Presidentti> Aina mukavaa sohaista ampiaispesää :D Ottakaahan huomioon myös ne akut ja niihin käytettävät luonnonvarat
<Ingenjoori> Tuborg1 Tästähän juuri oli kyse, eikös vain? Mistäs se akun sähkö yhtäkkiä tupsahtaa? Yhtä lailla kuin polttoaineen jalostuksesta ja jakelusta tulee päästöjä, tulee myös sähköntuotannon raaka-aineista kuten hiilen / uraanin louhinta, kuljetus ja käsittely. Sähkölaitoksella on hyötysuhde, sähkönjalelulla on hyötysuhde, akun lataustapahtumalla ja purulla on hyötysuhde ja sähkömoottorilla on hyötysuhde. Suurin asia mihin sähköautoilulla voidaan vaikuttaa on paikalliset päästöt. Globaaleissa ei ole välttämättä juurikaan eroa. Ydinvoiman käytöllä säästetään ilmastoa, mutta siitäkin on haittoja.
<Featherthumbs> Tämä päivänä ydinvoima taitaa olla paras vaihtoehto. Vesivoima raiskaa luonnon pystyyn tekoaltaineen ym ympäristömuutoksineen.Aurinko ja tuulivoima ei meillä oikein näin pohjoisessa ainakaan vielä toimi.Ja kohta joku helsinkiläinen vihervassari alkaa ulisemaan ydinvoiman jätteistä , ajattelematta ekoratikassaan istuskellessaan , että sekin kulkee tod. näk. Virosta ostetulla sähköllä.Se tuotetaan polttamalla öljyliusketta. Pikkulinnut tippuilee horisontissa siinä käryssä.
<Uberpelaaja> Tuborg1 Onhan se niinkin niin, mutta niin kauan kun sähköauto tolppia ei ole joka paikassa ja sähköauton lataus vie tunteja(jopa kymmeniä) niin ei ole järkeä lopettaa vaan sitä bensan jalostusta. Itsekin kannatan sähköautoja ja omistaisin itsekin sellaisen jos se olisi taloudellisesti mahdollista.
<Tuborg1> Sähkö tulee töpselistä ja bensa bensapumpusta... eiku. Näissä jutuissa aina järjestelmällisestä verrataan sähkön tuotannon päästöjä ja polttoaineen poltosta syntyviä päästöjä. Ovatko nämä kaksi asiaa mitenkään verrattavissa toisiinsa? Ei. Polttoaineen tuotannon päästöjä ei koskaan huomioida. Onko kukaan ajatellut esim. kuinka paljon sähköä bensan jalostaminen öljystä kuluttaa (saati muut tuotannon kulutukset ja päästöt)... Olisiko järkevämpää laittaa tämä sähkö suoraan sähköauton akkuun. Saattaisi olla!
<DuD> Moe Szyslak järistykset ja tsunamit ovat Japanissa arkipäivää ja laitokset on rakennettu kestämään ne. Lisäksi laitokset on suunniteltu pysäytettäväksi ajoissa. Fukushiman ei pitänyt olla mahdollinen. Tsernobyliinkään ei iskenyt mikään muu kuin insinööri(/poliitikko) ja sellaisia kai Suomestakin löytyy. Suurimpana riskinä näen kuitenkin sen, että Suomen uusin reaktori tulee olemaan venäläisessä omistuksessa. Miten joku voi pitää sitä turvallisena?
<Ingenjoori> PandemicZ Eipä se sähköntuotannon hiili tai uraanikaan ilmaiseksi laitokselle tule, vaan käytetään aika paljon dieselkäyttöisiä kaivimia ja liikennettä. Tuulivoimahan ois jees, mutta se on aika tehotonta per tuulivoimala ja tuulivoimalaan menee aika paljon alumiinia joka louhitaan ja sulatetaan ja käsitellään ja kuljetetaan ja ja ja... Mutta oikeasti sähköautoilu on ratkaisu sellaisiin paikallisiin saasteisiin mitä esim. Delhissä on tällä hetkellä. Tuon energiakysymyksen kanssa kaikki on vähän suhteellista.
<PandemicZ> Ingenjoori Kannattaa myös huomioida, ettei se polttoaine maagisesti ilmesty niihin bensapumppuihin. Polttoaineen tuotanto ja jakelu rasittaa pirusti luontoa, varsinkin liuskeöljyn jalostukseen menee vettä hukkaan älyttömiä määriä.
<Fake> laurilu Itseasiassa nykyaikaiset lauhdevoimalaitokset voivat käyttää lauhdetornia yhdistettynä savupiippuna. https://en.wikipedia.org/wiki/Cooling_tower#Use_as_a_flue-gas_stack
<Ingenjoori> MagicMiku Sähkömoottorillakin on hyötysuhde, yleensä jotain 90% luokkaa. Eli 10% menee hukkaan. Ja jos kabiinia tarvii lämmittää niin se lisää "hukkaa". Kun taas polttomoottorin hyötysuhteen ulkopuolelle jää se lämpöenergia, jolla kabiini lämpeää. Eli mitä kylmempi on, sitä parempi hyötysuhde polttomoottorilla on sähkömoottoriin verrattuna, näin niinkuin periaatteessa.
<Kapa53> Kyllä ne fuusioreaktorit sieltä ennen pitkää tulee.
<laurilu> Ei niista lauhdutustorneista tule savua vaikka olisi hiilivoimalaitoksessa....
<Fake> LionKing138 Koska lauhdetornit eivät ainoastaan kuulu ydinvoimalaitoksiin. Myös hiililauhdevoimalaitokset voivat tarvita lauhdetorneja, jos voimalaitosten läheisyydessä ei sijaitse tarvittavaa määräälauhdutusvettä
<Moe Szyslak> sykoloogi, ammuksissa käytetään köyhdytettyä uraania (joka on uraanin rikastamisen sivutuote) eikä ydinjätettä. Köyhdytetty uraani ei ole vaarallista säteilyn vuoksi, vaan myrkyllisyyden (kuten useimmat raskasmetallit). DuD, Fukushimaan iski kaksi voimakasta luonnonkatastrofia (9.0 magnitudin maanjäristys ja 13-15m korkea tsunami). Esim. Suomen olosuhteissa vastaavat katastrofit ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, saati että niitä iskisi peräkkäin kaksi, joten täällä Fukushiman kaltaista onnettomuutta ei tarvitse pelätä.
<Flysa> LionKing138 savu kuin savu t. suvakki :D
<sykoloogi> rippex ja sit ne saasteet voi laittaa vaikka ammuksiin niinku irakissa, tulee lisää läpäisytehoa ja tuhoa. :(jenkeillä on jatkuva aseiden testaus päällä, eikä haitaa vaikka omia menis mukana (angent orange...monsanto voitti kisan kenellä on eniten tuhoa aiheuttava kemikaali...)sit hylätään viel veteraanit tai pitkitetään päätöstä sen verran että uhri kuolee jne... vitun surulista
<MagicMiku> ”hiilivoiman sähköntuotannon hyötysuhde on 50–55 %””Dieselmoottorin teoreettinen hyötysuhde on 75 %, mutta normaalisti hyötysuhde jää 45 %:iin ja on parhammillaan 50-60 %”Lainaukset Wikipediasta, ei ole juuri eroa tuotetaanko energia hiilivoimalassa, vaiko paikallisesti dieselmoottorissa
<suklaaaukko> Niin dieselihän tulee pumpusta, kuten sähkö pistorasiasta.
<DuD> "...hyrrää ydinvoimalla, joka on oikeinkäytettynä lähes saasteetonta ja täysin turvallista". Voi Jeesus, tuskin kukaan on huolissaan oikein käytetystä ydinvoimasta. Ihmiset on huolissaan siitä, että mennään full Fukushima.
<hessu 666> Mitä vittua miksi wonder woman media on siirretty hylättyihin..
<Pepparkakor69> Onko nyt käynnissä joku sähköautojen lokauskamppanja. Joka tuutista tulee samaa jargonia.
<L-Jam> Kato öljy-yhtiöt vähä mainostamas :D. Sama ku kaikest mukamas saa syövän nykyää, nii ei se röökisyöpä enää pelota nii paljo
<LOMM> rippex Paitsi sen radioaktiivisen jätteen loppusijoitus, joka on hoidettu suunnilleen ainoastaan Suomessa asianmukaisesti. Ja tietysti myös Moskovan yliopistolla tehtyjen tutkimusten mukaan Chernobyl on tappanut epäsuorasti noin miljoona ihmistä ja laskeuman säteilyn aiheuttamat haitalliset mutaatiot poistuvat geenistöstä 10-15 sukupolven jälkeen. Laskeuman tuhoa on vaikea arvioida, mutta esim Ruotsissa on havaittu suoraa korrelaatiota laskeuma-aluilla asuvien ihmisten älykkyyden heikkenemisessä suhteessa säteilyn määrään. Kaikki on suhteellista...
<jarski99> Tämmöstä propagandaa :D
<april7> LionKing138 Koska kuva on tehty yhtä tietämättömästi kun sanomakin! Pallon sähköstä enenevässä määrin tehdään kuitenkin täysin puhtaasti!
<CaptainCarlos> Oot Rippex ihan oikeassa. En ymmärrä miten ydinvoimasta on kyetty tekemään sellanen perkele. Menee harhaluulon ja väärinkäsitysten kanssa samaan kastiin rokotusvastaisuuden kanssa. Toki Suomessa Olkiluoto 3 ei oo oikein tehny hyvää ydinvoiman imagolle.
<Rieti-kissa> Olisko alempi ladattava hybridi, kun on edelleenkin tahkkausluukku?
<Pilot> Fuck you and your fucking Prius
<SuperC> rippex Näin, lisäksi sähköauton hyötysuhde on perinteisempiä merkittävästi parempi. Eli vaikka sähkö tehtäisiin pelkllä hiilellä (näinhän ei tehdä), autoilu sähköautoilla saastuttaisi vähemmän.
<sekalaista1233> Juu jokainen sähköautohan tarvitsee henkilökohtasen voimalaitoksen...
<LionKing138> Miksi alemmassa kuvassas lauhdetorneista tulee mustaa savua ?
<rippex> Pyrex Sehän siinä on ongelmana, kun vihreät pelkäävät jotain mitä eivät tajua ja laittavat kapuloita kehityksen rattaisiin.
<Pyrex> Katsoin juuri, niin noin 1/4 Suomen sähköntuotannosta tulee ydinvoimaloista
<rippex> Niin tai sitten se auto hyrrää ydinvoimalla, joka on oikeinkäytettynä lähes saasteetonta ja täysin turvallista.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu