Lähettäjä:
PresidenttiKoulutus
Lähettäjä: Presidentti
Otsikko: Koulutus
Hakusanat: koulutus, koulu, tanssi, matikka, äidinkieli, opiskelu,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2016-09-08 08:21:42
+4342
<kanituuletin>
Hieno utopia, mutta edelleenkin, jos lapset saisi itse valita kouluaineensa ja/tai niiden painotuksen, ei heistä loppujen lopuksi suurimmasta osasta tulisi mitään, mikä hyödyttäisi yhteiskuntaa. Vain se 1% pystyisi elättämään itsensä sillä "unelma-ammatilla" ja taidoilla. Loput jäisi työttömäksi. Kukas maksaa heidän ylläpidon? Toki, sitten kun robotiikka mahdollistaa ihmisen ottavan sivustakatsojan (/lorvijan) aseman, niin kukin tehköön mitä haluaa. Siihen asti kaikkien pitää lähtökohtaisesti kantaa oma painonsa.
Aika: 2016-09-08 08:02:52
+1957
<POLZO>
Kai se olis kiva, jos osais vähän edes omaa äidinkieltä ja matikkaakin olis hyvä sen verran osata, että osaa laskee onko sormet tallella. Peruskoulun jälkeen voi lähtee amikseen, lukioon tai vaikka tylypahkaan toteuttaan omaa pinkki jumppahaalari fantasiaa.
Aika: 2016-09-08 08:58:24
+12894
<n0kki>
Olisi ihan ok, jos herran vuonna 2016 voitaisiin jo unohtaa tuo toisen aivopuoliskon virheellinen hypoteesi.
Kommentit (77)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<n0kki> Kymmenen eri lähdettä löytyy siitä.
<n0kki> http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/aivopuoliskojen_erot.html Pchia Joko se linkki nyt toimii :D
<Pchia> n0kki Lentää Ö-mappiin koska ei ole lähteitä, jotka kunnollisesti viittaisi muuhun kirjallisuuteen ja vaikka tuo olisikin oikein, tiimi jossa Gazzaniga oli mukana teki löydöksen 1977 jossa "tavallinen" aivopuoliskojen mekaniikka toli tosi:http://people.psych.ucsb.edu/gazzaniga/PDF/manipulo-spatial%20aspects%20of%20cerebral%20lateralization.%20Clues%20to%20the%20orgin%20of%20lateralization%20(1977).pdf
<kanituuletin> WremahThD: Ongelma vaan, että siinä vaiheessa kun aletaan sitä tietotasoa vertaamaan normikoululaisten tasoon, ei tulokset enää näytäkään niin hyvältä. Tästä syystä kyseistä mallia (tai sen osia) ei ole tuotu yleiseen opetuskäytäntöön.
<kanituuletin> WremahThD: Tuollainen pohjamutia myöten tapahtuvan muutoksen on parempi antaa "todistaa itsensä" aiemmin mainittujen yksityiskoulujen kautta. Katso esimerkiksi steinerkoulut. Sen ideologia on monilta osa-alueilta samantyylinen kuin median esittämä malli: "Kasvatuksen tehtävä on auttaa ihmistä tulemaan omaksi itsekseen. Lapsi syntyy tähän maailmaan oman yksilöllisyytensä kanssa. Kasvatus auttaa sitä tulemaan esiin. Lasta pyritään kasvattamaan siten, että hän tulisi aikuisena sellaiseksi luovaksi, vapaaksi ja aloitteelliseksi ihmiseksi, jollaiseksi juuri hänen on mahdollista tulla."
<WremahThD> kanituuletin Itse käsitin dokumentin kyllä aivan erillä tavalla, mutta noh, näkemyserot. Kuten mainitsin, mistään ei lennä hyvää haltijatarta ja taikasauvan napautuksella muuta kaikkea hyväksi ja sateenkaaren väreihin. Kyseessä on pohjamutia myöten tapahtuva muutos jonka vaikutukset näkyvät kenties kymmenien vuosien päästä. Onko siitä hyötyä että matematiikkaan lisättäisiin käytännön juttuja ja oppimista harjoitettaisiin myös tekemisen avulla? Jos otamme huomioon eri kognitiiviset oppijat, niin kyllä, sillä silloin huomioimme ryhmän jota koskaan ennen ei ole huomioitu.
<kanituuletin> WremahThD (osa2): Tämä ei sovellu oppiaineiden valintaan tai uravalintaan. Ellei sitten lähdetä siitä oletuksesta, että osa aineista/ammateista todellakin ovat huonoja. Jolloin herää kysymys, että miksi ylipäätänsä pitäisi edes antaa mahdollisuutta niihin suuntautua. Ja sitten se tärkein osa: tuossakin "valinta" tehdään "opetuksen" jälkeen. Nykyisessä järjestelmässä tämä opetus on perustyökalut antava alakoulu, jonka jälkeen on esisuuntautuminen eli yläkoulu (valinnaisuudet), jonka jälkeen pitää tehdä lopullinen valinta, että mihin suuntaukseen haluaa jatkaa.
<kanituuletin> WremahThD (osa1): Niin, siis lähinnä tarkoitin esimerkkiä siitä matematiikan muuttamisesta käytäntöpohjaiseksi, josta olisin halunnut nähdä, että saatiinko sillä mitään hyötyä aikaiseksi. Koska se ruokaesimerkki on jo TODELLA kaukana opetussuunnitelmasta, ja lähinnä toimii vain suppeana esimerkkinä siitä, kuinka kohtuuttoman suuren panostuksen jälkeen lapselle saadaan vakuutettua, että TERVEELLINEN ruoka onkin parempaa kuin epäterveellinen (eli good vs. bad). Kyseessähän ei ollut niinkään "annetaan valita", vaan kädestä pitäen ohjattiin yhteen ainoaan suuntaan/vaihtoehtoon.
<WremahThD> BokeLai Joo... todellakin on turha jatkaa kun et edes ymmärrä mistä täällä keskustellaan. En jatka enää tätä sananvaihtoa kun et ollut ensimmäisestä viestistäsi alkane lähelläkään karttaa.
<NathanExplosion> Vittu mitä paskaa...
<WremahThD> kanituuletin Dokumentin nimi on "The Kids Menu". Löytyy mm. Netflixistä. BokeLai Ohi meni taas niin että heilahti. Kyse ei ollut koskaan siitä että lapset saavat tehdä mitä huvittaa.
<kanituuletin> WremahThD: Ja resursseista ja muutoksista: Kuten sanoin, kukaan ei väittänytkään, että KAIKKI muutokset vaatisi resursseja. Erittäin suuri muutos saadaan esim. sillä, että lopetetaan koulutus kokonaan. Vau! Saadaan jopa vähennettyä resursseja! Tosin se onkin sitten toinen juttu, että onko siitä POSITIIVISTA hyötyä. Voin minäkin esittää väittämän, että mansikat ovat punaisia, mikä on ihan totta, mutta ei sillä tämän asian kanssa ole mitään tekemistä.
<kanituuletin> WremahThD: Niin, siis viittasit lasten valintoihin esimerkillä, jota ei kuitenkaan löytynyt. Anna linkki, niin katsotaan, mikä siinä kokeilussa oli ideana. Tai jos tosiaan viittasit Maarit Korhosen tapaukseen, niin ainakaan itse en näe siinä yhteyttä lasten valintoihin tai niiden järjellisyyteen, ainoastaan lasten tyytyväisyyteen. Varsinaisita tuloksista ei myöskään ollut mitään näyttöä. Lisäksi kyseinen esimerkki (/t) on aika kaukana koko opetussuunnitelmarakenteen täydellisestä muuttamisesta.
<n0kki> Pchia Nämä käsitykset ovat kuitenkin ristiriidassa nykyisten lateralisaationäkemysten kanssa. Tämän hetken ehkä johtavin aivohalkiotutkija Michael S. Gazzaniga näkee oikean aivopuoliskon vain jonkinlaisena varjona vasemmasta aivopuoliskosta. Tarkemmin sanoen hänen mielestään oikeasta aivopuoliskosta ei löydy mitään toimintoa, jota vasen ei kykenisi tekemään ja kaiken lisäksi paremmin. Hänestä esimerkiksi oikea aivopuolisko ei kykene kuin yksinkertaisimpiin spatiaalisiin tehtäviin. Monimutkaisemmissa tapauksissa tarvitaan vasenta aivopuoliskoa. http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/aivopuoliskoje
<n0kki> Pchia Aivopuoliskoerottelua käytetään myös jonkinlaisena persoonallisuuden piirreteoriana. Jotkut kuvaavat itsensä ”oikean aivon ihmisiksi” — mikä tulkitaan yleensä ”hienoksi” ja ”toivottavaksi”. Joistakin puolestaan käytetään nimitystä ”vasemman aivopuoliskon ihminen” — yleensä erilaisista ”pingottajista”, kriittisistä ajattelijoista ja kaavoihinsa kangistuneista tutkijoista. Uuden aivopuoliskon aikaan liittyy siis moraalinenkin sävy. Aivopuoliskopiirteitä voidaan käyttää myös tekosyinä: ”En menesty matikassa, kun mä olen oikea-aivoinen persoona.”
<WremahThD> BokeLai Kiitoksia mielipiteestäsi, vaikket sanonutkaan mitään uutta mitä ei olla jo sanottu. Toistan vain tuhannennen kerran: Kaikki muutokset eivät ole resurssipainotteisia vaan ASENNEPAINOTTEISIA.
<WremahThD> kanituuletin Johon minä sanoin että olet väärässä, että lapset osaavat itsekin tehdä valintoja jos heille annetaan siihen vain eväät ja mahdollisuudet. Sen jälkeen alkoi puhe resursseista ja siitä kuinka toisten rahoilla ei saa leikkiä johon minä taas vastasin että kaikki muutokset eivät vaadi resursseja ja nyt ollaan tässä.
<kanituuletin> WremahThD: Ja ennen kuin keskityt tuohon "painotus"-sanaan. Nykyäänkin pystyy jo painottamaan valinnaisilla aineilla, eli nyt puhutaan oikeasta valinnanvapaudesta, eli lapsille annettaisiin mahdollisuus poiketa opintosuunnitelmasta, tai että opintosuunnitelman sisältö vapautettaisiin kokonaan.
<kanituuletin> WremahThD: ?? Muuten hyvä, mutta en kai minä missään vaiheessa väittänyt, että KAIKKI muutokset ovat pahasta, tai mahdottomia toteuttaa? Pidetäänpä mielessä, että alkuperäinen viestini, johon sinäkin kommentoit, käsittelee nimenomaan lapsien valinnanvapautta valita kouluaineensa ja/tai niiden painotus. Ja olen pyrkinyt, ja omasta mielestäni aika hyvin onnistunut pysymään sen aiheen piirissä. Itsekin muuten sanoit: "...kyse on siitä että lasten annettaisiin valita...", eli kyllä keskustelun voidaan käsittää keskittyneen juurikin siihen valinnanvapauteen, standardin opetuksen sijaan.
<WremahThD> kanituuletin Kyse oli esimerkistä siitä, ettei kaikki muutokset tarvitse välttämättä mitään valtavia resursseja. Eikä tämän median idea ollut se että oppilaat valitsevat mitä itse opiskelevat, vaan että heitä kannustetaan ja painotetaan sitä missä he ovat hyviä ja luonnollisia. Niinkuin sarjakuvan poika lähetettiin kouluun nimeltä Royal Academy Of Dance, eikä missään implikoitu että nyt ollaan riisuttu kaikki oppiaineet pois ja poika lavalle tanssimaan.
<kanituuletin> WremahThD, osa2: Mutta pureudutaan nyt kuitenkin tuohonkin aiheeseen: suurin epäkohta kokeilussa lienee, että varsinaisista tuloksistahan ei tainnut olla mitään puhetta, ainoastaan oppilaiden tyytyväisyydestä. Ja mitä tulee matematiikan opettamisen muuttamisesta käytäntöpohjaiseksi: vaikea kommentoida tuloksista ja niiden laajuudesta, en löytänyt tapausta. Mutta ei tämäkään taida liittyä oppilaiden valinnanvapauteen opetettavien aineiden osalta? Ja 0€ resurssit? Ensimmäisenä tulisi eteen opettajien lisäkoulutus. Sitten tulee vertailu, että onko menetelmä kuinka tehokas nykyiseen verrattuna.
<kanituuletin> WremahThD, osa1: Rajoitteet ja resurssit tulevat esille siksi, että yritän olla realisti. Ja ei, en tiedä pienistä asioista, joilla olisi saatu suuria hyötyjä aikaiseksi. Muutoksia toki saadaan aikaiseksi, myös huonoja. Jälkimmäisistä vain usein hiljetään. Ja esimerkistäsi: pikaisen haun jälkeen luulisin kyseessä olevan Maarit Korhonen, ainakin pulpettikokeilussa? Mielenkiintoinen, vaikkakin suppea esimerkki, joka ei kuitenkaan sekään antanut lapsille mitään varsinaista päätäntävaltaa itse ainevalinnoissa. Joka siis oli tämän median idea.
<Lovedaddy> Gaaa-aaaay! Seuraava.
<WremahThD> kanituuletin Sama opettaja taisi olla se joka muutti alakoululaisille matematiikan enemmän käytäntöpohjaiseksi kuin kirjasta pläräämiseksi. Resursseja kului tähän muutokseen tasan 0, mutta kenties tällainen muutos pienten lasten elämässä vaikutti hurjasti enemmän. Jos joskus uskaltaisit kurkistaa kuplasi ulkopuolelle, niin huomaat että kaikki positiiviset muutokset eivät vaadi niitä kammoamiasi resursseja ja eivätkä ne sisällä sellaisia rajoitteita jotka ESTÄISIVÄT eteenpäin kehityksen.
<WremahThD> kanituuletin Sinulla on nyt hyvin hyvin suppea maailmankatsomus tämän asian suhteen. Tarkoitus ei ole palkata lapsille mitään henkilökohtaista avustajaa vaan yksinkertaisimmillaan mahdollistaa enemmän arjessa toimivien normien puitteissa. Sinun mantrasi näyttää olevan rajoitteet ja resurssit, joiden ympärillä pieni maailmasi tällä hetkellä pyörii. Etkö sinä tiedä kuinka paljon on saatu aikaiseksi pienillä asioilla, jotka ovat muuttaneet oppimiskäytäntöjä kokonaan? Esimerkiksi tämä yksi opettaja täällä kotosuomessa, joka hylkäsi kokonaan pulpettien takana istumisen?
<Kapa53> Sisko valmistuu pian luokanopettajaksi ja haukkuu jo nyt nykypäivän systeemit ja opetukset iPadilla ja muilla leluilla. Koodaamistakin opetetaan jo ekalla, mikä sinänsä on hyvä varmaan mutta eiväthän ne mitään javascriptiä ole, vaan hauskoja pelejä tabletilla. Koetin itsekin pelata sellaista ja en kyllä näe mitään hyötyä niissä kenellekkään. Arvosanoista aiotaan luopua, ettei kellekkään tule paha mieli, oppimisvaikeuksiset pidetään samassa luokassa muiden kanssa häiritsemässä ja lopulta kaikki näistä aiheutuvat ongelmat ovat opettajan syy. Opetushallitus on kyllä ryssinyt taas oikein urakalla.
<kanituuletin> WremahThD: Siis hei, kyllähän se on ihan totta, että jos jokaiselle oppilaalle voidaan asettaa oma henkilökohtainen opettaja/avustaja (tai edes yksi opettaja/avustaja viittä oppilasta kohden), niin tulokset luonnollisesti paranisi. Mutta tämähän ei yksinkertaisesti ole mahdollista toteuttaa isommassa mittakaavassa. Ja ymmärrän kyllä, että sinun näkökulmasta minä olen varmaan aikamoinen pelkuri-pessimisti juuttuneena oravanpyörään. Ei se mitään, itse näen sinut jonkinlaisena sinisilmäisenä maailmanparantajana, joka vain huutelee sieltä takapenkiltä. :P
<kanituuletin> WremahThD: Ja se, että tiedostaa resurssirajoitteen olemassaolon, ei poista sitä tosiasiaa, että se ihan oikeasti on edelleenkin RAJOITE. Rohkeus ja aloitteellisuus on yhtä tyhjän kanssa, jos leikkii muiden rahoilla/resursseilla. Ei me voida arvalla koitella kaikkea uutta. Jos joku on niin varma menetelmiensä toimivuudesta, niin ei muuta kuin omaa yksityiskoulua pystyyn. Niillä näemmä pystyy tienaamaankin aika hyvin.
<kanituuletin> WremahThD: "Itsenäiseen päätökseen" toki kykenee moni lapsi. Mutta se onkin sitten eri asia, että kuinka monella se päätös olisi järkevä. Ja kuka määrittelee, mitkä lapset saa/osaa tehdä päätökset itsenäisesti? Vanhemmat? Kohta jokainen Petteri-Poutapilvi-Pauliina, jolla on koulunkäynnin kanssa hieman ongelmia, on vanhempiensa mielestä vain niin ylilahjakas, että pitäisi päästä tällaiseen "erikoiskoulutusohjelmaan". Vaikka todellisuudessa suurimmalle osalle näistä on jo paikka: erityisluokka. Kotiopetus ja yksityiskoulut on muuten myös vaihtoehto kuvailemillesi yksilöille.
<WremahThD> kanituuletin Tuollainen "ei se kuitenkaan se toimi, se maksaa sitäpaitsi liikaa!" -asenne on yksi syy miksi ihmiskunta junnaa aika hyvin siinä missä se nyt on. Ei mitään rohkeutta tai aloitteellisuutta yrittää mitään oman saamattomuuden tai pelkuruutensa vuoksi, koska vanhat opitut tavat ovat niin houkuttelevia ja turvallisia. Sitten tulee vielä se surullisenkuuluisa porukka joka on kehittymistä ja uudistumista vastaan, koska heillä on asenne että "koska minäkin jouduin niin muidenkin pitää joutua!". Se ei suinkaan ole utopiaa kuin pelkureiden silmissä.
<WremahThD> kanituuletin Puhe on kuitenkin loppupeleissä niistä yksilöistä jotka kykenevät itsenäiseen päätökseen. Täydellisiä lampaita ja orvanpyörän hammasrattaita meillä riittää, mutta niin riittäisi myös itsenäisesti ajattelevia ja itseään aktiivisesti kehittäviä mutta resurssi tai mahdollisuuspuutteisia ihmisiä. Ei tässä olle mitään vanhaa järjestelmää jyräämässä koska se on hyväksi havaittu, vaan tarkoitus olisi vain muokata sitä sillä tavalla että nyt ne jotka joutuvat tienvartta mittaamaan ja istumaan kädet sumpussa kun mikään ei kiinnosta, saataisiin ongittua uuteen alkuun massasta.
<WremahThD> kanituuletin Hienosti niputit sitten satunnaiset yksilöt ja kaikki muut yhteen. Totta kai resursseja tulee ohjata, en minä missään vaiheessa puhunut mistään hyvästä haltijattaresta joka tulee ikkunasta ja heilauttaa taikasauvaa ja kaikki on paremmin.
<kanituuletin> T7J9T: Työnantajasi on varmasti ylpeä. :D (varsinkin jos olet oma työnantajasi)
<kanituuletin> Necrophobic: Joo, luku on tosiaan heitetty Stubbimaisella tarkkuudella, ei ollut tarkoitus olla eksakti. Mutta sanoman idea tosiaan oli, että vapaa valinta ei ole toimiva ratkaisu. Ja mitä tulee lauseeseen "monellakin on ihan järkevät unelmat ja tavoitteet mihin pyrkivät": Tunnetko itse yhtään? Seuraavaksi mieti, kuinka moni heistä on oikeasti saanut itse tehdä kaikki valintansa. Missä kokeilussa kyseiset henkilöt ovat olleet, ja kuinka kattava kokeilu on ollut kyseessä? Koska nykyinen mallihan sitä ei ainakaan ole pystynyt tarjoamaan, ihan yksinkertaisesti resurssirajoitteiden takia.
<kanituuletin> WremahThD: Ai LAPSET osaa valita järkevästi? Edes kaikki aikuisetkaan ei osaa valita järkevää ammattisuuntaa, vaan suoritetaan kaikenlaisia höpöhöpö-tutkintoja, joilla ei nykymaailmassa yksinkertaisesti työllisty. Sitten joudutaan kouluttautumaan uudelleen. Nythän hallitus on hiljattain jopa asettanut vastakannustimia tälle, ja rajoittanut tukien saamista uusista tutkinnoista. Haluaisin myös nähdä, miten mainitsemasi "todistus" on toteutettu. Onko päätelty A1+A2=K5, tms. Ja sitten otetaan huomioon se tärkein: pystytäänkö se toteuttamaan SAMOILLA resursseilla kuin nykyinen koulutus?
<kanituuletin> Theggis, osa2: Määrittele "lähitulevaisuus". :D Ja minähän jo itsekin sanoin, että luovuuden ja intuition tärkeys kieltämättä tulee korostumaan. En tosin ymmärrä, miten tuo "lorvija" argumentti tähän liittyi, tai miten se on "vanhentunutta"...? Lorvimisella viittasin utopiaan, jossa robotiikan ansiosta ihmisen perustarpeet (ravinto, suoja, jne.) pystytään tyydyttämään ilman merkittävää ihmisen työpanosta. Täten ihminen voisi vapaasti toteuttaa itseään. Tai olla toteuttamatta.
<kanituuletin> Theggis: Toiminut millä mittarilla? Onko samat resurssirajoitteet kuin normikoululla? Onko kuinka heterogeenisistä lähtökohdista tulevat oppilaat? Kuinka kauan kokeilu on kestänyt? Kuka on valvonut tuloksia? Ovatko kyseiset koehenkilöt työllistyneet normaalien kanavien kautta?
<kanituuletin> Thaliquid: Niin, se tosiaan kannattaa eritellä, että median esittämä ajatusmalli vaatisi kyseisen utopisen tilan, jotta se olisi ylipäätänsä mahdollista ylläpitää. Tätä ei luultavimmin tule tapahtumaan demokratian kautta. Jonkun pitäisi kyseinen utopia puoliksi pakottaa käyttöön.
<kanituuletin> Gimmick: Koska suurin osa lapsista (ja aikuisista) kokee esim. pallolajien tai yleisurheilulajien kilpailutilanteet mielenkiintoisempana. Osasyynä se, että pallolajit on aika helppo "tuomaroida" kaavamaisesti ilman ulkopuolisia, kun taas tanssilajeissa yleensä tarvitaan arvioivat tuomarit, ja erimielisyyksiä voi olla. Mutta totta, käytännössä kaikki urheilulajit on vain viihdettä (tai kunnonkohotusta).
<kanituuletin> Kaikille: Sori, ensimmäinen kommenttini on näemmä kerännyt vastakommentteja, joten nyt tulee MONTA viestiä.
<T7J9T> kanituuletin Ei siihen robotteja tarvita. Itse ainakin voin duunissa nakittaa hommat muille ja itse lorvia :P
<Necrophobic> kanituuletin älä kuitenkaan liioittele. "vain se 1% pystyisi elättämään itsensä..." monellakin on ihan järkevät unelmat ja tavoitteet mihin pyrkivät. Ei kaikki halua muusikoksi tai artistiki tms.
<Kanakotka> Ei siinä, etteikö viihdyttäjiä tai taiteilijoita tarvittaisi, mutta se, että niistä on naurettava ylitarjonta, eikä tuhannesta freelance/keikkatyö taiteilijasta ole edes yhden tiedemiehen verran hyötyä yhteiskunnalle. Esim. ohjelmoijista on jo nyt hienoista ylitarjontaa, ja toivon hartaasti, että saan työpaikan ohjelmointialalta joka on vakaa 10 vuoden kuluttuakin, kun nämä asiasta mitääntietämättömät koululaiset jolle on opetettu ohjelmointia 3:sta luokasta asti änkeävät työmarkkinoille.
<WremahThD> kanituuletin Dokumentin loppupuolella lapset ITSE opettivat omia vanhempiaan ja kasvattivat omaa ruokaansa koulun puutarhassa. Lapset eivät ole tyhmiä. Lapset ovat erilaisia, eri oppijoita, eri persoonia jotka kulkevat omia reittejään. Yksi vanha opettajani sanoi kerran erittäin hyvin: "Tiedättekö missä iso osa nerokkaista ihmisistä on? Vankilassa. He eivät päässeet näyttämään kykyjään koska siihen ei koskaan ollut mahdollisuutta, koska oli vain yksi tie ja yksi keino jota palvottiin." Koulutusjärjestelmän pitäisi pyrkiä monipuolisuuteen, ei siihen että kaikki lukevat kuinka hauki on kala.
<Pchia> n0kki Virheellinen hypoteesi? https://en.wikipedia.org/wiki/Lateralization_of_brain_function
<WremahThD> kanituuletin Tämä ei ole kyllä totta. Kyse ei ole siitä ettäkö lapset heitettäisiin tyhjään huoneeseen ja sanottaisiin että "opiskele ite!", vaan kyse on siitä että lasten annettaisiin valita, lasten annettaisiin ajatella itse ja mennä omalla tahdillaan. Vastikään katselin tuossa dokumentin, jossa todistettiin että lapset osaavat mm. valita itse terveellisen ja paskan ruoan väliltä, jos heille vain annetaan siihen mahdollisuus. Pieniä lapsia opetettiin että kasvikset ovat hyvästä ja ei tee hyvää mättää grilliruokaa tai eineksiä joka päivä.
<Pchia> Mä halusin olla lääkäri, mutta EEI musta tuleekin ICT asentaja neurologisista syistä, elämä ei ole reilua
<equu513> Aika homoa
<whata-> Jos haluaa tietää miksi tieteen kehittäminen on tärkeämpää kuin tanssi ja musiikki, niin voi katsoa Afrikkaan. Ei tiedettä, mutta tanssia ja rytmiä löytyy. Sen lisäksi on tietenkin nälänhätää, sotia, HIV, malaria jne jne.
<Prinny_dood> Kulttuurmarksistista paskaa.
<eric> Billy Elliot musikaali Lontoon Victoria Palace teatterissa. :')
<Treuho> Kommentit yhtä pitkiä kuin mediakin.
<EskoVee> "Maailma muuttuu sellaiseksi, että tavarantuotanto, rakentaminen yms hoitaa koneet ja robotit, ja meille ihmisille jää palveluista ja entertainmentista työt. Aineelliset perustarpeet ovat laajasti tyydytetty. Verojen avulla tavaroita rakentamista yms tuottavilta yrityksiltä siirretään resursseja (eli rahaa) kansalaisille, joille se jaetaan esim. kansalaispalkkana. Ostamme palveluita ja entertainmentia toisiltamme, jotka kasvattavat bruttokansantuotettamme merkittävästi. Elintaso ja hyvinvointi kasvaa. Maailma on muuttunut aivan toisennäköiseksi kuin ennen." ja sitten heräsin töihin.
<Theggis> kanituuletin Ja kun nyt mainitsit robotiikan: joo, se on tulossa kovaa vauhtia. Muutaman kymmenen vuoden päästä iso osa nykyisistä duunariammateista kyetään täysin automatisoimaan. Eikä tekoälyn tekemä elokuva tai kirjoittama kirja ole myöskään kovin kaukana - mutta kyseisen teoksen taiteellinen arvo tuskin pitkään aikaan yltää ihmisen tuottaman vastaavan tasolle. Siksipä lähitulevaisuudessa taiteet ja luovat alat ovat ihmisen ainoa henkireikä yhä automaattisemmassa maailmassa. Sinun takaperoinen "lorvija" -argumentointisi on auttamatta jo vanhentunutta... Sääli vaan, ettet tajua sitä.
<Theggis> kanituuletin Täyttä paskapuhetta. On tehty useita täysin onnistuneita kokeiluja, joissa lapset ovat päässeet kouluun, jossa ei ole luokkia eikä minkäänlaista pakollista curriculumia. He ovat saaneet itse valita mitä haluavat opiskella, ja se on toiminut erinomaisesti. Oppiminen on itse asiassa kyseisissä kouluissa ollut huomattavasti tehokkaampaa kuin muualla. Suomessa ei vain haluta edistystä parempaan, koska halutaan tuottaa liukuhihnalla aivopestyjä työläisiä, jotka eivät kykene kapinoimaan.
<visualvortex> "we have to rethink the fundamental principles on which we're educating our children".... we need to rethink everything
<Thaliquid> kanituuletin Mistä helvetistä ihmiset tai oikeastaan lampaat saavat ajatuksen että vaikka suurinosa asioista voitaisiin tehdä roboteilla ne olisivat automaattisesti ilmaisia tai se tehtäisiin että ihmisillä olisi parempi olla. Kaverihan tuo hyvin tokaisi "ei ole mitään niin kallista kuin ilmainen pillu"!
<Hajuste> Jaa, ei tuo lainattu tyyppi olekaan itse tanssija, vaan joku mielipiteenlaukoja. https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Robinson_(educationalist)
<Gimmick> kanituuletin Miksi esim. tanssia ylenkatsotaan urheiluun verrattuna? Meillä on sadoittain urheilijoita joiden ammatti ei hyödytä yhtään sen enempää yhteiskuntaa kuin tanssikaan. Molemmat ovat vain viihdettä. Lisäksi ammattiurheilijat ansaitsevat joskus tolkutottomia summia otteluista/kisoista kiitos sponsoreiden, iso osa niistä rahoista voitaisiin käyttää paremmin (vaikka sitten liikuntaharrastusten tukemiseen).
<Demens> Siltikin, tässä on sikäli ideaa että se olisi hyvä idea että koulussa saisi kokeilla useita eri asioita - jopa epätavallisempia - jotta sitten löytää itselleen vaikka jonkin harrastuksen josta saa iloa. Peruskouluun joku tunti joka erikoistuu omituisiin harrastuksiin tai vastaavaa
<kanituuletin> Turvonnut: Perusmekaniikat? Eikös peruskoulu juurikin tähän pyri? :D Peruskoulussa annetaan kaikille ne perustyökalut ja lähinnä yleissivistys, joiden pohjalta kukin voi sitten lähteä omille teilleen. Luovuus ja intuitio ovat osana sitä kokonaisuutta. Mutta jos niitä korostetaan enemmän, on se aina pois jostain muualta. Luovuuden ja intuition tärkeys tulee kieltämättä korostumaan tulevaisuudessa, mutta 50 vuotta on todella pitkä aika, ja paljon ehtii muuttumaan sinä aikana. Mitä jos ei tehtäisi mitään radikaaleja suunnitelmia tai muutoksia sen pohjalta?
<Demens> Vähän eri mieltä. Jokainen tarvii loogista ajattelukykyä elämässä. Muuten päätyy feissarimokien, feministien tai BLM jäseneksi. Lisäksi oma kuvataiteen opettaja sanoi mielestäni erittäin viisaasti että taiteesta ei koskaan kannata tehdä ammattia.
<keivei> Tässä on sikäli pointtia että koulun taide- ja liikunta-aineita voisi monipuolistaa. Liikunnan ja kuviksen tunteihin lisättäisi muutamia tunteja per vuosi jotakin erikoisempia lajeja, pääsisi porukka kokeilemaan mikä voisi kiinnostaa.
<SuvaitsevainenSivari> kanituuletin Luovuus ja intuitio on kuitenkin ihmisten vahvuus, ainoa sellainen missä tulemme lähitulevaisuudessa olemaan koneita parempia. Joten minusta paras lähestymistapa olisi, että opetetaan perusmekaniikat ja sitten lähdetään koulimaan luovuutta, itseoppimista, yrittämistä ja empatiaa. Kaikki teollinen työ tulee todennäköisesti loppumaan tätä tahtia seuraavan 50 vuoden sisällä. Iso muutos on jo oven takana, missä kaikki "perusduunit" (ajoneuvojen kuljetus, tehdastyö, siivousduunit...) loppuvat ja tarvitaan paljon luovaa yrittämistä ja hoivatyötä.
<BetBet> "Lapset tanssisi kokoajan, jos heidän sallittaisiin." Täyttä paskaa ja tanssikoon sitten kotonaan loppupäivän.
<BetBet> Ei vittu mitä skeidaa!
<kanituuletin> N-Iron: Aivan, niin kauan kuin robotiikka on vasta avustava teknologia, pitää ihmisten kantaa oma painonsa. Matka siihen, että teknologia saavuttaa "itsehuoltoisuuden", on pitkä ja kivinen. Tanssimalla sinne ei tosiaankaan päästä. :D -- sone150: Totta, mutta edellä mainitusta syystä kyseistä utopiaa ei tämän median esittämällä ajatusmallilla saavuteta. Päinvastoin, tällä hetkellä kehitys lähtisi nopeasti ottamaan takapakkia. Siihen asti talous on erittäin vahva (ja mahdollisesti ainoa tehokas?) kannustin tämän tavoitteen saavuttamiseksi.
<n0kki> Olisi ihan ok, jos herran vuonna 2016 voitaisiin jo unohtaa tuo toisen aivopuoliskon virheellinen hypoteesi.
<japsu-> tän sarjakuvan pointti taitaa mennä ohi suurimmalta osalta porukkaa
<N-Iron> kanituuletin, kuka ne robotit tekisi jos kukaan ei osaa matematiikkaa, fysiikkaa tai kemia? Ei ne robotit tanssimalla synny.
<sone150> kanituuletin Tuollaisessa utopiassa maailmakin olisi varmaan hyvin erilainen paikka. Yhteiskuntaa hyödyttävät asiat voisivat olla hyvin erilaisia, kuin nykyään tunnetut. Maailma voi olla muutakin kuin talous ja sitä kautta ajatteleminen.
<harmless> Lisää Ken Robinsonin ajatuksia nätissä tiiviissä paketissa: https://youtu.be/zDZFcDGpL4U
<harmless> Joku päivä minustakin voi tulla sir Ken Robinson!
<JuhnuZ> Ken robinsonin Ted talk. Aivan huikea: http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity
<lask90> Huolimatta siitä, etten ihan samoilla linjoilla ole kuvan tekijän kanssa, pidin tästä sarjakuvasta. Jotenkin selkeästi kirjoitettu ja tätä oli miellyttävä lukea. Jotenkin silmät lepäs jne...
<kanituuletin> Hieno utopia, mutta edelleenkin, jos lapset saisi itse valita kouluaineensa ja/tai niiden painotuksen, ei heistä loppujen lopuksi suurimmasta osasta tulisi mitään, mikä hyödyttäisi yhteiskuntaa. Vain se 1% pystyisi elättämään itsensä sillä "unelma-ammatilla" ja taidoilla. Loput jäisi työttömäksi. Kukas maksaa heidän ylläpidon? Toki, sitten kun robotiikka mahdollistaa ihmisen ottavan sivustakatsojan (/lorvijan) aseman, niin kukin tehköön mitä haluaa. Siihen asti kaikkien pitää lähtökohtaisesti kantaa oma painonsa.
<POLZO> Kai se olis kiva, jos osais vähän edes omaa äidinkieltä ja matikkaakin olis hyvä sen verran osata, että osaa laskee onko sormet tallella. Peruskoulun jälkeen voi lähtee amikseen, lukioon tai vaikka tylypahkaan toteuttaan omaa pinkki jumppahaalari fantasiaa.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu