Lähettäjä:
TenkainenKitkarenkaat ovat taitaville
Vai olisiko nastat sittenkin viisaiden valinta? Tappelu alkakoon!
Lähettäjä: Tenkainen
Otsikko: Kitkarenkaat ovat taitaville
Kuvaus: Vai olisiko nastat sittenkin viisaiden valinta? Tappelu alkakoon!
Hakusanat: Kitkarenkaat, nastarenkaat, talvi, jää, lumi, kitkat, nastat, ,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2018-10-12 21:53:57
+442
<ritsartti> +5 RR
Eiks kitkat oo joku suklaapatukka?
Aika: 2018-10-12 19:36:30
+69449
<WremahThD> +5 RR
En haluaisi olla kehä3 valtateillä kun lumet tulee maahan. Tiet joilla turvaväli on kirosana ja keskinopeus vain nousee mitä huonommaksi kelit menee.
Aika: 2018-10-12 19:49:10
+19059
<Moe Szyslak> +5 RR
Nastat paremmat pohjoisessa, kitkat etelässä. Mutta molemmilla pärjää vallan hyvin kummassa tahansa, kunhan renkaat, auto ja kuski ovat kunnossa.
Aika: 2018-10-12 22:09:43
+8936
<Cremaster> +5 RR
Oli rengas mikä tahansa, niin usein ajaminen on talvisin aika kitkatonta
Aika: 2018-10-12 20:35:35
+750
<TheSankari> +5 RR
Vuodesta -99 olen ajanut kitkarenkailla. Työn puolesta ajan ympäri Suomea, kilsoja tulee vuodessa noin 50 tkm. Ne päivät, kun talvella nastarenkaista olisi oikeasti hyötyä on yhden käden sormissa laskettavissa. Tällöin lasketaan nopeutta ja lisätään turvaväliä. Ei se ole niin vaikeaa.
Kommentit (55)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<Omgfish> Nastarenkaat on uutena 30% paremmat kuin kitkat (jäällä). Pari kuukautta niin ei mitään muuta eroa kuin rengasmelussa. Kitkoilla ei sentään tule asfalttipölyä niin saatanasti.
<aabee> Ajan kitkoilla, ajakaa te muut millä haluatte.
<Enmittee> psyko soma: Jos surkeus on sitä ettei tahdo jonku kuolevan koska fysiikan lait, nii ok.
<psyko soma> surkeen kuskin vinkua
<Treuho> Laitoin eilen nastat kun ei oo kitkoja :(
<cepa> quattrolla ja 500hp on kiva päästellä talvella vaan se pysähtyminen tolla laivalla on vähän eri asia :DDD
<zilliz> eiks etuveto oo joku veikkauksen peli?
<HiTec> Kaikista paras on kun autossa on on kolme sarjaa, kesärenkaat, kitkarenkaat ja talvirenkaat
<Enmittee> Moe Szyslak: Itsehän tein toisen vaiheen kitkarenkailla, kyllä luisu paljokin pidemmälle kuin toiset nastoilla. Saatte kiusata nyt että muka minun vika, mutta itse pysyn suosiolla nastoissa silti.
<SirJakkuson> Nykyajan renkaissa renkaan pito talvikelillä luodaan renkaan kumiseoksella sekä sen rakenteella (kuviointi jne). Nastat ovat hyvät puhtaalla paksulla jäällä, koska nastat pääsevät uppoamaan siihen. Niistä myös lähtee tietynlainen rapina ja se muuttuu, kun pito alkaa häviämään. Se helpottaa pitämään ajamisen rauhallisena. Hyvät kitkat pieksevät nastat kaikilla osa-alueilla paitsi sillä puhtaalla paksulla jäällä (ohueen asfaltin pinnassa olevaan jäähän nasta ei pure, koska asfaltti tulee heti vastaan). Renkaan ikä on kaikista suurin tekijä. 5 vuotta vanha rengas on jo kovettunut ja ei pidä.
<SirJakkuson> Kuvassa näkyy siis kesärengas klubin kokoontumisajot tammikuulta.
<hexagon> Ei kitkoissa mitään vikaa oo. Kuva on Kehä kolmoselta.
<Kantasolu> Ajotapa se on joka onnettomuuteen johtaa tai on johtamatta.
<Apaa_> Nastat hintsusti paremmat jossain jääolosuhteissa (eli ei kovin usein edes). Kitkat parempi kansanterveydelle (vähemmän katupölyä). Kitkoilla pärjää kunhan vähän hölläilee kaasua jäisellä tiellä.
<makkekk> ekipel Haluatko mitalin?
<ekipel> Kymmenen vuotta kitkoilla ilman kolareita! \,,/ Hiljaisemmat, taloudellisemmat, ympäristöystävällisemmät, miksi ei?
<house83> Pohjoisessa kitkat ja auton alle nastat.
<jani1609> Nastat etelässä, jos on vähänkään pakkasta. Jatkuvalla suolaamisella saadaan tienpinnat pidettyä jäisinä tai vähintäänkin sohjoisina. Lumisella tiellä toimii kitkat vallan mainiosti.
<pikkumusta> joko kehällä ruvennut koliseen, se kun ei tarvi ees lunta ja jäätä.
<HME> juuri toisin päin. Etelässä nastat ja pohjoisessa kitkat
<miksumi55> Moe Szyslak Eikös se oo just toisinpäin? Pohjosessa harvemmin tiet on jään peitossa vaan niissä on lumi ja etelässä taas tiet on jäässä koko ajan. Kitkat lumelle ja nastat jäälle?
<Chardhros> Olin aikanaan autopurkaamolla töissä johon kolariautot tuli suurimmaksi osaksi etelästä ja lähes poikkeuksetta kaikissa oli kitkat alla
<Mastersaimon> Kitkat ei ole ongelma, terveisin snickers.
<K3ij0> Moe Szyslak Muuten hyvä, mutta meni ilmansuunnat väärinpäin.
<habanjeero> Taasko tää alkaa?!
<WoofBear78> Ihmettelen vain miten porukka jaksaa taistella vuodesta toiseen kummat on paremmat. Ajakoot jokainen millä haluaa. Ihan sama kuin väiteltäis pitääkö ahteri pyyhkiä istualtaa vai seisaaltaa.
<Jemen> Moe Szyslak Aika utopinen kombinaatio, renkaat, auto ja kuski kaikki kunnossa
<Halohjata> montako kertaa löydätte tämän rasiasta...
<ERCOQUIN> kuvahan on jenkkipaskalasta ja heidän m/s renkaat ei täytä edes eu kriteeriä kesäkumeista.
<Flinck> Autokoulun opettaja oli sitä mieltä että kummatkin renkaat hyvät. Nastat ehkä tuoreelle, vielä talviajossa kokemattomammalle kuskille vähän parempi vaihtoehto kun on nastojen tuoma pieni lisäpito apuna ajoneuvon hallinnassa. Mutta se on lopulta puhdas makuasia kummasta rengastyypistä pitää enemmän
<Cremaster> Oli rengas mikä tahansa, niin usein ajaminen on talvisin aika kitkatonta
<kosa87> hyvin minä ainakin oon kitkoilla pärjänny...
<ritsartti> Eiks kitkat oo joku suklaapatukka?
<erivd> nää kokoontumiset syö kyllä miestä rotanlaila..meinaatko tulla ens vuonna? .. tottakai.
<windosrmagistus> olliko se on itseasiassa totta että aamuruuhkasta on 90% muualta kuin helsingistä, PK seudulla ei ole pakko omistaa autoa kun kehä 3 sisäpuolella joukkoliikenne toimii, toisin kuin missään muualla suomessa. liikenteessä on se ongelma että kun ollaan niin rajoittuneessa tilassa (kaistoilla) niin se riittää että siellä on tuhannessa yksi idiootti ja 999 täysin järkevää ihmistä, kun idiootti törttöilee niin vaikutukset heijastuu kaikkiin takana tuleviin. ps ajan itse kantahämeestä joka aamu pk seudulle duuniin. niitä surkeita kuskeja on ihan yhtä paljon joka paikassa
<vnslkd> Jos kunnon talviolosuhteet, kuten Lapin alueella, niin pärjää aivan mainiosti kitkoilla. Etelämpänä erityisesti kaupunkialueilla monesti risteykset niin kiillottuneet, että meinaa olla hieman liukasta. T: takavetohiacekuski
<OoC> Jokainen joka väittää että kitkarenkaat on ihan perseestä, ei ole ajanut kunnollisilla kitkarenkailla. Hauskinta siinä on, että sama pätee nastarenkaisiin ja niiden haukkujiin... :) Molemmille on paikkansa, ja toinen on tietyissä olosuhteissa parempi kuin toinen. Renkaat on AINA kompromissi, jossa toiset renkaan ominaisuudet kärsii, kun toiset paranee. Se että onko kitkat vai nastat paremmat, riippuu siitä, minkälainen talvi tulee. Eli ennen kun ostatte renkaat, niin kysykää siltä sammakonkudustaennustajalta että minkälainen talvi on tulollaan.
<olliko> tästä kuvatasta tuli mieleen keskustelu Helsinkiläisen kanssa, kun hänen mielestä kehä3 ulkopuolelta tulee surkeita kuskeja, siihen minä totesin miten nää ketjukolarit kejä3:lla täälleen lumipyryissä. siihen hän totesi suurinosa oli landelta
<TheSankari> Vuodesta -99 olen ajanut kitkarenkailla. Työn puolesta ajan ympäri Suomea, kilsoja tulee vuodessa noin 50 tkm. Ne päivät, kun talvella nastarenkaista olisi oikeasti hyötyä on yhden käden sormissa laskettavissa. Tällöin lasketaan nopeutta ja lisätään turvaväliä. Ei se ole niin vaikeaa.
<BetBet> Palstan historian tylsin kommenttiosia. Kiitos osallistujille.
<lask90> Itsehän pidin tästä kuvasta kun ajattelin tämän huumorikuvana, enkä ikuisena kitkat vs nastat -väittelyn kannanottona.
<_mela_> vai ihan vain paskojen kuskien?
<kalleus> ihan sama millä ajatte, huolehtikaa että tulette ehjänä kotiin. jooko?
<dammujoo> Nastat kelillä kuin kelillä, ei tartte jännittää pääseekö valoista. kitkat on vaa ylihintaset kesärenkaat
<VeikkoVälikäsi> kyllä kitkoilla pärjää kun pysyy kotona
<SIKAARGH> ostin viisi vuotta sitten nastarenkaat kun ajaminen kitkarenkailla varustetulla taksilla edellisenä talvena meni vähän turhan jännittäväksi. Nyt ajanut nastoilla pääasiassa kuivalla asvaltilla joka talvi mutten raaski uusia kitkojakaan ostaa kun nykyiset nastat ovat edelleen hyvässä kunnossa.
<eZ-> Olen nyt kaksi talvea ajanut kitkoilla PK-seudulla, ja sen aikana on täällä ollut ehkä 20-30 kertaa sää, jolloin on tosissaan pitänyt ajaa varovasti. Noin kolme kertaa on käynyt niin, että olikin jäätä ja tuuri pelasti peräänajolta (ei siis ketään edessä). Olen oppinut sen, että kitkoilla tosissaan pitää pitää turvavälit ja miettiä miten ajaa. Myös PK-seudun ulkopuolella mutkaisemmat maantiet jää-keleilä on mielenkiintoisia ajaa, kun pito meinaa kadota mutkassa. Nyt kun muutan PK-seudulta pois, ostan seuraavaksi nastat em. syistä. Jo 15 km kehä III:sta pois päin muuttaa pelin luonteen.
<tuuhee> Suurin syy löytyy kuskeista, renkaisiin ei pidä luottaa liikaa, kitkarengaskuskit ennakoi todennäköisesti enemmän, joten suurin ongelma taitaa olla nastarenkaita jeesusrenkaina pitävät kaskokuskit. Kuvan perusteella suora tie, mutta kuskit töhöili huonossa näkyvyydessä liian pienillä väleillä. Kasko tekee joistakin "parempia" kuskeja.
<GimP1980> Kahdessa autossa ollut kitkat ja hyvin on pärjänyt Oulun seudulla, kun osaa ajaa ennakoivasti.
<ankkara> moe szyslak miksi näin päin? Eikö ne nastat ole paremmat jäällä ja kitkat lumella. Viimeksi ku tarkastin niin pohjosessa on sitä lunta ja etelässä jäätä
<Moe Szyslak> Nastat paremmat pohjoisessa, kitkat etelässä. Mutta molemmilla pärjää vallan hyvin kummassa tahansa, kunhan renkaat, auto ja kuski ovat kunnossa.
<Huikkaheikki> WremahThD Juu, älä tulekaan tänne pötöilemään olemattomilla ajotaidoillasi.
<sykoloogi> Mitenköhän kävis jos tiet rajattaisiin ämpäreillä?
<Hernepuikko> Valitsen nastat, mutta suomen talvet on nykyään niin leutoja, että pk seudulla taitaa oikesti pärjätä kunnon kitkoilla, jos pitää turvavälit yms
<WremahThD> En haluaisi olla kehä3 valtateillä kun lumet tulee maahan. Tiet joilla turvaväli on kirosana ja keskinopeus vain nousee mitä huonommaksi kelit menee.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu