Lähettäjä:
RattorusinaKitkarengasklubin
Talven kokoontumisajot
Lähettäjä: Rattorusina
Otsikko: Kitkarengasklubin
Kuvaus: Talven kokoontumisajot
Hakusanat: kitkarengas, klubi, talvi, kokoontumisajot, autot, lumi, luistelu, ulos, tieltä,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2016-11-06 16:23:48
+11411
<Javapa>
Kyllä se talveen varautuminen on penkin ja ratin välissä.
Aika: 2016-11-06 16:45:29
+13466
<Monarque>
Testeissä aina kerrotaan hyvät ja huonot puolet, niin muistan kun muutama vuos sitten jossain testissä oli joku kiinalainen kitkarengas, missä hyvissä puolissa luki "hyvä pito jos ei ole liian liukasta"
Aika: 2016-11-06 17:12:11
+7058
<pieruverkkarit>
Toista talvea kitkarenkailla (tuli ostaessa auton mukana) ja nastoja tuskin tulee mun autoon enää ikinä. Olen erittäin positiivisesti yllätynyt noiden pidosta liukkaalla. Ja vesikeleillä vituttaa huomattavasti vähemmän ajella kuin nastoilla.
Aika: 2016-11-06 16:54:04
+455
<jaakkohy>
Taas saadaan iänikuinen nastat vs. kitkat tappelu päälle. Kitkat on iha hyvät jos tietää miten ajaa ja tiedostaa että peilijäällä on liukasta. Nastoissa huonona puolena mm. melu
Aika: 2016-11-06 16:28:35
+21671
<Pops_>
Kyllä sen tuntee jo skigulissa milloin on talvi tulossa. Siksi itseäni ei koskaan talvi yllätä. Kutistumisestä näkee suoraan paljonko on pakkasta tulossa.
Kommentit (59)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<Garbanzo> Semmonen ristiriitahan näissä eri talvirenkaissa on, että toisilla on pakko olla nastat, että kitkat toimisivat hyvin. Eli nastaihmiset karhentavan jäisen tien, jos niitä nyt enää nykyään on.
<coldhand89> Huono.
<Jiusonium> Yhden talven ajanut kitkoilla. Toista ei tule enää ikinä.
<_mela_> eipä ainakaa omassa takavetosessa autossa nuo kitkat kovin hyvin toimi. Vähänki enemmän lunta esim parkkiksella niin jumissa on.Nelikossa toimisi varmasti.
<k3mpp1> Kitkarengasklubi, on se vaan aina yhtä vaikea ;)
<Derion> Tai sitten naiset vaan kokoontumisajossa.
<yawnie> Sen verran noita mäkiä ja heikohko tien kunnossapito täälläpäin ettei kitkoilla tarvii ajella. Jo pelkästään pihasta lähteminen on saavutus sinänsä talvisin kun joku on parkkipaikkaa tehdessä keksinyt että se on hyvä kun on vähän kallellaan joka suuntaan, mäkilähtö heti startissa. Huoltoyhtiötä kiukuttaa korjata hiekkoja pois keväällä parkkipaikoilta "kun sitä on niin paljon". No, eipä sitä autoa saa siitä muuten pois, etenkään jos on vähän sulaa vettä valunut ja sit lykkää pakkasen..
<SuvaitsevainenSivari> ribli Liputa rauhassa vaan, mutta jarrutusmatka jäällä 0-1c asteessa 50km/h kitkalla 60m, nastalla 43m. Märällä asfaltillakin nastat voittaa kitkat jarrutusmatkassa. Kuivalla asvaltilla kitkat voittaa nastat, mutta vain 1-2 metrillä. Mutta kyllä minä toivoisin, että auto pysähtyy vaikka äkkijarrutustilanteessa nollakelilla sen 17 metriä nopeammin, ei minua se kuivalla asvaltilla ajo huolestuta. Sitä varten on kesärenkaat. https://goo.gl/tvDMiU https://goo.gl/H0sMfy
<ribli> ärkele olen yrittänyt valistuttaa montaa idioottia näyttämällä tuon videon. He ovat sitä mieltä että kitkarengas (pohjoismainen) = kesärengas, joka on laillinen talvella. Silti idiootit aina jaksavat selittää, että oli niin paljon satanut lunta ettei olisi päässyt pois pihasta millään kitkarenkailla ja onneksi oli kunnon nastarenktaat. Joo kyl ne nastarenkaat on varmaan kunnolliset mutta kyllä itse liputan pohjoismaisten kitkarenkaiden puolesta, pito peilijäällä ei kuitenkaan ole katastrofaalisen huono, mutta parempi lumella ja asfaltilla kuin nastarenkaalla.
<Kiljutron> Tässä tiivistyy suomalainen liikennekulttuuri: Ajetaan kesät ja talvet ylinopeutta ilman riittäviä turvavälejä ja kolarin sattuessa syytetään renkaita.
<jheknight> Kitkat toimii pohjosessa parhaiten, koska lunta enemmän tiessä. Nastat toimii etelässä parhaiten, koska ei niin paljoa lunta tiessä. Nyt tämä väittely saadaan päätökseen.
<jaakkohy> Ja kriteereitä on mm. melu, kulutuskestävyys, hinta ja ajotuntuma. Nastarenkaita pitäisi myös normaalissa ajossa vaihtaa useammin pyörien välillä jotteivat nastat painu sisään vaarallisesti (etuakselilla nastat pysyy pinnassa, taka-akselilla nastat painuu sisään koska taka-akseli ei yleensä ole vetävä ja jarruvoimatkin pienempiä, eli ne vaan rullaa) kitkoissa taas ei yhtä pahasti tuota ongelmaa ole. Kitkat kuluttaa tietäkin vähemmän. Voidaanko nyt myöntää että molemmissa on omat hyvät puolensa?
<jaakkohy> Ja kait tässä on loppupeleissä kyse sellaisestakin ajattelumallista että kuinka paljon sä olet valmis uhraamaan maksimaalisen pidon saamiseksi? Jos oikeesti kaikkia kiinnostaisi aina paras mahdollinen pito niin ostettais vaan Hakka 8:ja ja joka talvi uudet renkaat. Mut kun ei se pito ole ainut kriteeri mitä kannattaa tuijottaa, vaikka toki se tärkeimpiä ominaisuuksia renkaille onkin.
<Kantasolu> Ja kun täällä etelässä ajaa, on kolmena päivänä vuodessa sellaiset jääkelit, että nastarenkaat voisi olla tarpeen. Tiet on märkinä ja suolaisina ihan koko talven. Nastarenkaat on aivan turhat. Mutta sitten jos lähtee reissuun tuonne maakuntiin niin asia onkin jo ihan toinen.
<Panda-Ami> Itse olen ajanut sekä nastoilla, että kitkoilla. Molemmissa on omat hyvät puolensa ja kummallakin olen pysynyt hyvin tiellä. Kerran olen jäänyt mäkeen ja silloin alla oli vanhat, kovettuneet nastarenkaat. Kesärenkaillakin on kerran tullut ajettua jouluaattona Rovaniemeltä Raaheen (ei ollut oma auto) ja matka sujui normaalilla ajonopeudella hyvin, kun muisti pitää riittävän turvavälin edellämenevään. Ratin ja penkin välissä on syy, jos mennään penkkaan.
<Kantasolu> Jos autossasi on kitkarenkaat alla ja löydät itsesi ojasta niin silloinhan on vain kyse huonoista ajotaidoista.
<DAI> Tonny: Jos tulet sieltä lapista vaikka ihan keski-suomeen asti, niin huomaat että yhtään isommilla teillä ei ole lunta melkein koko talvena, puhumattakaan siitä että pysyvä lumi tulee monesti vasta jopa joulun jälkeen.
<tuuhee> Miten voi suoralla tiellä saada tämän aikaiseksi? Mitenhän ne autot sitten liikkui ennen ilman talvirenkaita kesät ja talvet? Ai niin autothan oli täysin kuskin ajamisen varassa eikä tekniikan, jolloin oppi auton tavoille paremmin ja ymmärsi painon siirtymän pyörien välillä, miten keula tai perä kevenee ja tuntuma tiehen oli parempi. Nykyisin on liikaa tekniikkaan luottavia kuskeja ja sitten vielä mennään sen teknisen avustuksen yli, kun ne fysiikan lait tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin.
<kettu6> Huonot kokemukset kitkosta johtuvat useimmin: 1. alla on ollut vanhat ja kuluneet kitkat (kumiseos on erilainen viimeisessä about 4 millissä) 2. alla on ollut keskieurooppalaiset kitkat.
<Tonny> jaakkohy Ja sen melun huomaa vaan 2 kertaa vuodessa juuri renkaanvaihdon jälkeen.
<ärkele> Nastat vs kitkat vs keskieurooppalaiset kitkat: https://www.youtube.com/watch?v=m414yQPQqegJokainen tietty painottaa niitä renkaan ominaisuuksia kuin itse haluaa.
<bäkä> 10v kitkoilla ja ei kertaakaan ole ollut niiden takia ongelmia, eikä nastoja tule ikinä alle.
<pieruverkkarit> Metsien_mies Kaikki on suhteellista. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Unohtakaa ratissa tuollaiset jeesustelut. Ne on täyttä paskaa. Miettikää mitä olette tekemässä ja tiedostakaa olosuhteet sekä kulkuneuvon ominaisuudet. Mulla on mennyt jarrutus pitkäksi autoilu urani aikana yhden kerran. Silloin alla oli täysiperävaunuyhdistelmä ja kokonaispainoa noin 50 tonnia. Nastoja ei ollut. Kilometrejä tulee vuoteen noin 50 000.
<Beattila> Paska kuski löytyy ojasta oli mitkä renkaat ja vuodenaika tahansa.
<MösjööTipsu> Jori No miks sit muka ralliautois käytetään piikkirenkaita. Onks ne ihan paskoja kuskeja. Nönönöönöö. Juu eikun kitkat on ok renkaat, ja sopivat omalle kelilleen. Ja kyllä, kuski on luupää, kun pääkallokelilläkin posottaa rajoituksen mukaan, kun "siinä luki että sen verran saa ajaa". Satavarmaan kuvan kaikki autot ajanu liian lujaa ja onnettomalla turvavälillä. Ja mitä tulee tien kulumiseen, ne urat on enimäkseen painumia tienpinnassa, koska autot kulkevat samoja jälkiä. Jos joku on pannut merkille, niin uuten asfalttiin tulee urat kesällä, vaikka silloin ei käytetä nastoja.
<OriginalContent> Mun auto pitää sen verran meteliä että en oo nastojani ikinä kuullu. En siis osaa ottaa kantaa lähteekö niistäki jotain ääntä.
<Metsien_mies> Kesäisin on hirveät kamppanjat siitä että jo yhden kilometrin ylinopeus viidenkympin alueella lisää jarrutusmatkaa vaarallisen paljon. Talvi kun tulee niin nämä samat ihmiset puolustelevat kitkarenkaita vaikka viidenkympin alueella niiden jarrutusmatka on melkein 20 metriä pitempi kuin nastarenkailla.
<Reto92> 4 talvi menossa kitkoilla eikä ole ollut ongelmia, kun vaan tajuaa ottaa vähän rauhallisemmin t:ennen nastojen puolesta liputtaja
<Jori> Jos TARVII nastarenkaat suomen talvessa TARVII mennä takas autokouluun tai myydä auto! Missään muussa maassa edes tunneta nastarenkaita kun pohjoismaissa! Ja muuallakin on talvi!5 vuotta sitten ensimmäiset kitkarenkaat hommannut ja ikinä en tule nastoja hommaamaan, pitäis kieltää laissa! Rikkoo asfaltit, toisten autojen konepellit ja tuulilasit!
<Hajuste> Ajotapa pitää olla suhteessa auton ominaisuuksiin ja ympäristön olosuhteisiin. Jos joku syyttää renkaita esimerkiksi ulosajostaan, voi saman tien leikata ajokorttinsa kahtia.
<Kanakotka> Kyllä kesärenkaillakin pystyy ajamaan jos on suhteellisen hyvä ajaja, ei ne renkaat sinua jorpakkoon heitä. Itellä kitkat alla ja ei kyllä luista mihinkään. Suoraan jäällä ei tietenkään ole mitään pitoa, kun ei ole nastoja jotka puree, mutta eipähän paskota keväällä takanatulevan laseja kun nastat lentelee.
<MösjööTipsu> Talvisin mulla on kehkeytyny lähes kolmanneks ammatiks käydä hinaamas kitkarengas fanittajia ojista pois. Täytyy kyl myöntää, et noi luistonestot ja abs on parantanu jonki verran sen auton kulkemista liukkaalla. Mut kuskien taidot on kyl romahtanu ja rajusti. Tuntuu et monet autot on sinne ojaan päätyny ilman kuskia. Nimittäin jos ne ominasuudet otettais autosta pois, ni ei nää sankarit pääsis pihaporttia pidemmälle, kun jäävät jo pihalle sutimaan. Kaasu pohjassa, of coors
<Lakipiste> Pops_ Kutistuuko lineaarisesti vai noudattaako jotain funktiota?
<Jappendappi> Kaikki kitkarengashomot juhlivat ne kaksi påivää vuodessa kun on -20 ja lunta
<maxxpower> Pyhh.. helsinkiläisten kotkotuksia
<mikis-> kyl se tiellä pysyminen on ihan vaan kuskin päästä kiinni. Jos ei talvella kitkoilla pysy tiellä niin sit voi jättää sen auton talliin ja ostaa bussilipun. Olettaen että ne kitkat ei oo mistään -90 luvulta..
<april7> On sitä joskus tullut ihmeteltyä nelivetojenkin tarpeellisuutta ja varmaan jollain se neliveto kitkoillakin löytyy, mutta itse ottaisin nelivedon kyllä ketjuilla!
<Cinere> MösjööTipsu Mää ainakin olen pärjännyt varsin hyvin _hyvillä_ kitkoilla sekä kaupungissa että maalla. Huonot sen sijaan on vähän kämäsemmät (kakkosautossa on moiset). Mutta tärkeintä, kuten muutkin sanoivat: se kuski ja ennakointi!
<huselius65> oikein hyvin on kitkarenkaat palvelleet jo vuosia :)
<pieruverkkarit> On kyllä hyvin suomalainen ilmiö, miten paljon keskustelua syntyy aiheesta kitkarenkaat reilussa tunnissa. :D
<SuvaitsevainenSivari> Heh, kaikki Suomen kolme vielä hengissä olevaa kitkarenkaan ostajaa ovat käyneet miinustamassa minun faktatietoutta kitkojen huonommuudesta.
<Dink30000000> Minäpä setä se kaivoin potkukelkan tänään varastosta.
<pieruverkkarit> Toista talvea kitkarenkailla (tuli ostaessa auton mukana) ja nastoja tuskin tulee mun autoon enää ikinä. Olen erittäin positiivisesti yllätynyt noiden pidosta liukkaalla. Ja vesikeleillä vituttaa huomattavasti vähemmän ajella kuin nastoilla.
<SuvaitsevainenSivari> jaakkohy Toi on kitkailijoiden kyllä hölmöin argumentti "Ihan helvetin vaarallistahan tämä on, mutta eipähän kuulu ihan niin paljon meteliä renkaista" :D
<SuvaitsevainenSivari> Nastat on vaan turvallisemmat, kitkat mukavammat. Kovilla pakkasilla melko sama kummalla ajaa, mutta siinä nollakelin kantturoilla kun jään päällä on vettä, pitäisi kitkoilla ajaminen tulkita itsetuhoisuudeksi.
<FireWolf> Mä katoin dokumenttia suomen talviajoista ja aaltoyliopistolla tutkija sanoi että pärjättäisiin varsinkin taajamissa sillä että alle puolet ajais nastoilla koska ne nastat hajottaa pinnan niin että kitkat pitää varsinkin kovilla pakkasilla. Tämä säästäis huoltokustannuksissa ja rengaskuluissa. Jos kukaan ei ajaisi nastoilla niin jää kiilloittuisi mutta pienen osan nastat riittää jo hajottamaan jään ja saamaan kitkat riittämään.
<Redmeat> 2 vuotta mennyt kesät talvet nypityillä nastarenkailla kun en viitsinyt käyttää rahaa uusiin. Ei mitään ongelmaa ollut. Mutta ollut aika heikkoja talvia täällä etelässä. Mut onhan se mukavampaa kun nyt on "uus" auto missä ihan tuliterät nastat alla.
<clutch> Kitkat toimii jos on painava auto. Kevyeen pikku henkilöautoon en ottas niitä ikinä
<jaakkohy> Taas saadaan iänikuinen nastat vs. kitkat tappelu päälle. Kitkat on iha hyvät jos tietää miten ajaa ja tiedostaa että peilijäällä on liukasta. Nastoissa huonona puolena mm. melu
<MösjööTipsu> Timze- Periaatteessa joo. Mut maaseudulla, misä tiet on yleensä aina jäiset, niin ei täällä kyl tee kitkarenkailla yhtään vitun mitään. Yhden ostamani auton mukana sellaset tuli, ja kesällä ajoin ne loppuun. Talvella kun niillä ei turvallisesti mäkeä ylös päässyt, jos Tvh:lla on jääny hiekotus välistä.
<Puciato> herrahuu13 Niin, se onkin kovan jätkän merkki että tappaa itsensä tai jonkun sivullisen autoillessan.
<Monarque> Testeissä aina kerrotaan hyvät ja huonot puolet, niin muistan kun muutama vuos sitten jossain testissä oli joku kiinalainen kitkarengas, missä hyvissä puolissa luki "hyvä pito jos ei ole liian liukasta"
<angrysuefly> Ihan tiedoksi nastahemmoille että nastat eivät auta yhtään mitään maantienopeuksissa.. ne nastat toimii vain hitaissa vauhdeissa (kuten parkkipaikat jne.) Itse ajoin joskus nastoilla ja totesin, että ei ole mun juttu (rengasmelu, katsastuksessa nillitetään kun on liian vähän/liian paljon nastoja, irtoavat nastat jotka rikkoo maalipinnan autosta yms.) Kitkoilla olen pärjännyt loistavasti kelillä kuin kelillä ja pois en vaihtaisi. :)
<pepeplus> Pops_ Valitetttavasti minä ainakin vedän joka talvi jossain vaiheessa lipat, mutta onneksi vain jalkasin.
<herrahuu13> Nastat on pelkureille
<Timze-> Kyllä se suurin riskinaiheuttaja on kyllä se kuski. renkaat voi olla vaikka kesärenkaat jos osaa ajaa.
<Pops_> Kyllä sen tuntee jo skigulissa milloin on talvi tulossa. Siksi itseäni ei koskaan talvi yllätä. Kutistumisestä näkee suoraan paljonko on pakkasta tulossa.
<liitu> Kokoontuminen on näköjään jenkeissä
<Javapa> Kyllä se talveen varautuminen on penkin ja ratin välissä.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu