Lähettäjä:
RunkkeliKelan logiikka
Päätin laittaa tämän tänne näkyviin, kun huomasin kelan sivuilla asioidessani epäloogisia maksuja matkakorvaus asioissa. Ylemmässä kuvassa siis näkyy paljonko oulussa maksaa 4 vyöhykkeen kuukausilippu (matkusta niin paljon kuin sielu sietää) ikäiselleni henkilölle ilman koulumatkakorvausta. Minun tapauksessani 75 euroa. Koulumatkakorvauksen vuoksi voin lunastaa lipun joka latauskerralla "vain" 43 euron hinnalla joka kuukausi, eli joudun maksamaan yli puolet lipun hinnasta itse. Kuitenkin kun lataan lipun, niin joka ikinen kerta kela maksaa oulun joukkoliikenteelle 190,06 euroa ja saan siitä hyvästä omasta lipustani 32 euroa alennusta. Opiskelijana kuitenkin tuo 43 euroa kuukaudessa on suuri raha ja kelankin tilillä näyttäisi huomattavasti vähemmän miinusta, jos kela korvaisi opiskelijoille koko lipun hinnan sen sijaan, että oulun joukkoliikenne tienaa reilusti kaksi kertaa enemmän opiskelijoiden kustannuksella. Opiskelija saisi lisätukea matkalipun hinnan verran kuukaudessa ja kela lakkaisi maksamasta joukkoliikenteelle pennin hyrrää. Win-win? Köyhät kyykkyyn ja isot pomot hieroo tyytyväisenä massuaan.
Lähettäjä: Runkkeli
Otsikko: Kelan logiikka
Kuvaus: Päätin laittaa tämän tänne näkyviin, kun huomasin kelan sivuilla asioidessani epäloogisia maksuja matkakorvaus asioissa. Ylemmässä kuvassa siis näkyy paljonko oulussa maksaa 4 vyöhykkeen kuukausilippu (matkusta niin paljon kuin sielu sietää) ikäiselleni henkilölle ilman koulumatkakorvausta. Minun tapauksessani 75 euroa. Koulumatkakorvauksen vuoksi voin lunastaa lipun joka latauskerralla "vain" 43 euron hinnalla joka kuukausi, eli joudun maksamaan yli puolet lipun hinnasta itse. Kuitenkin kun lataan lipun, niin joka ikinen kerta kela maksaa oulun joukkoliikenteelle 190,06 euroa ja saan siitä hyvästä omasta lipustani 32 euroa alennusta. Opiskelijana kuitenkin tuo 43 euroa kuukaudessa on suuri raha ja kelankin tilillä näyttäisi huomattavasti vähemmän miinusta, jos kela korvaisi opiskelijoille koko lipun hinnan sen sijaan, että oulun joukkoliikenne tienaa reilusti kaksi kertaa enemmän opiskelijoiden kustannuksella. Opiskelija saisi lisätukea matkalipun hinnan verran kuukaudessa ja kela lakkaisi maksamasta joukkoliikenteelle pennin hyrrää. Win-win? Köyhät kyykkyyn ja isot pomot hieroo tyytyväisenä massuaan.
Hakusanat: kela, logiikka, matkakorvaus, opiskelija, kaikkia, vituttaa,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2016-08-01 23:26:31
+48271
<FernandoSolo>
Suomessa ei ole korruptiota, vaan järjestelmiä jotka on näppärästi aikaa sitten rakennettu byrokratian sisään. Näin se hyväveli verkosto pyörii.
Aika: 2016-08-01 23:17:29
+13842
<Kari_Grandi>
Tästäkin olisi todennäköisesti saatu Karpolla on asiaa ohjelmaan jakso, harmi ettei Karpo enää tee kysesitä ohjelmaa.
Aika: 2016-08-01 23:16:13
+55299
<DAI>
Aivokaivo: Johan tuossa selitettiin, että se maksaa 75e normaalihinnalla. Ei tuosta saa millään hinnaksi melkein 200e. Kela ei myöskään käsittele kunnan tai kaupungin rahoja eikä varsinkaan laita rahaa eteenpäin matkatukena muuhun käyttötarkoitukseen. Ellei ne sitten tosiaan siirrä rahaa rikkaan toisesta taskusta toiseen, kuten lähettäjä vihjaisi.
Aika: 2016-08-02 01:32:36
+55299
<DAI>
Aivokaivo: Nyt en oo ihan varma, mihin toi kirjasto-juttu liittyy. Mut tolla tavalla saadaan rahaliikenne/liikevaihto/whatever näyttämään hyvältä ja luvut suurilta. Sama homma kelan tuista maksettavan veron kanssa. Ensin kansalaiset maksaa veroa, näistä veroista osa jaetaan kelan tukina eteenpäin, joista maksetaan jälleen veroa. Pieni summa tuista pyörii valtion ja kelan tilien välillä koskaan pääsemättä sieltä ulos. Rahaa liikkuu, byrokratia kasvaa ja valtion suojatyöpaikat nostaa julkisen sektorin jo hennestään helvetinmoisia kuluja. Näitä esimerkkejä löytyy loputtomiin.
Aika: 2016-08-01 23:24:08
+113
<Ivory>
Ihan sama juttu oli meidän kohdalla kun käytiin avopuolison kanssa koulua n. 30 km:n päässä. Loppujen lopuksi oli edullisinta sekä Kelalle että meille että Kela maksoi meille tuen omalla autolla kulkemiseen joukkoliikenteen sijaan. Kaikki voitti paitsi ympäristö ja Matkahuolto.
Kommentit (50)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<Firelake> Joka jampalle perustulo ja KAIKKI muut tukiaiset hiuksista vittuun. Loppuu miljardien käyttö typerään taskusta toiseen siirtelyyn ja saadaan valtava armeija vittumaisia ämmiä oikeisiin töihin sieltä luukkujen takaa. Kela = syöpää
<Chatal> Bussi-linjan ohjausta
<windosrmagistus> Kari_Grandi nii, mutta ootko huomannu että karpolla on asiaa ja muut vastaavat ohjelmat jotka puuttuvat yhteiskunnan epäkohtiin eivät yleensä saa tilannetta muuttumaan vittu just yhtään mihinkään? joo kyllähän tästä voisi kirjoittaa vaikka iltapaskan etusivulle artikkelin mutta siinä käivisi vaan niin että kelasta joku tyhjäntoimitusjohtaja antais jotain ympäripyöreitä lausuntoja, mikään ei muuttuisi ja asia olis sillä taputeltu
<mikita> Älä ihmeessä kysy kelalta selitystä tähän!
<Goatsela> Laitoin juttuvinkin lehdistölle. Katsotaan miten käy.
<FernandoSolo> Ancient Albanian Mitenkä satuttaa? Niin siis maksetaan veroja, joita voitaisiin käyttää muuhun kuin siihen, että annetaan osan niistä valua kukkaroihin jotka, eivät niitä ole ansainneet, tai vetävät kylmän viileästi enemmän koska vain voivat byrokraattisen venkoilun ansiosta? Sen sijaan, että nekin verovarat käytettäisiin järkevämmin, eikä annettaisi ylimääräisten vain valua jonkun kukkaroon "kun ei se haittaa". Ei helvetin, helvetti joko olet idiootti, tai paskapeikko... tai toisaalta nehän ovat periaatteessa yksi ja sama asia, onneksi kaltaisiasi ei tarvitse katsella pitkään.
<voipojux> Ja sitten kun onnibussilla pääsee halvemmalla 200 kilsan päähän kuin pk:ssa vantaalta keskustaan. Euro per matka olisi mielestäni hyvä hinta ja silloin julkisen liikenteen käyttöasteetkin voisivat olla vähän toista luokkaa.
<FernandoSolo> Ancient Albanian Mistä kela saa rahansa? Verotuloista. Mistä verot kerätään? Veroja maksavilta kansalaisilta. Eg. Jos joku vetää välistä se satuttaa kaikkia jotka järjestelmää ylläpitää ja rahoittaa... paitsi niitä jotka välistä vetää. Oliko viestisi sisältö typerä, vai tarkoituksella typerä jää kuitenkin hämärän peittoon.
<Runkkeli> Luulis kyllä, että toiminta pitäisi tehdä kannattavaksi ihan jollain muilla keinoin, kuten vaikka asiakkaita houkuttelevalla toiminnalla ja suunnittelulla sen sijaan, että syydetään rahaa kankkulan kaivoon. Oulun joukkoliikenteen viimeaikaiset toiminnat ovat mielestäni johtaneet joukkoliikenteen huomattavaan tulojen vähenemiseen. Esimerkkinä: Joukkoliikenne poisti busseista käytöstä korttimaksupäätteet. Linjat on muokattu niin huonoiksi, ettei niillä kannata kaupungin sisällä paljon koettaa kulkea. Kaupungin ulkopuolelta kaupunkiin ja takaisin kylläkin.
<CardPack> Runkkeli Juu, minulla sama juttu. Sen verran sain selville, että ilmeisesti kunta tukee jonkin verran tuota kausilippuakin (ainakin Nurmijärvellä) joten hinta ei todellisesti ole aivan noin alhainen, mutta ilmaa jää siitä huolimatta sen verran että jokin tässä haisee...
<Runkkeli> CardPack Nuo kelan maksamat matkarahat bussiyhtiölle löytyy kelan oma-asioinnin sivulta kohdasta Matkatuki> Maksut. Ainakin muistaakseni näin.
<illupaha> ammu ittes
<Wickerman> Ancient Albanian Älä kirjoittele paskaa. Taidat asua kiven alla tai jossain kuplassa. Kommenttisi perusteella et ymmärrä asioiden oikeaa laitaa. Olet täysin vieraantunut todellisuudesta.
<CardPack> Mistä alempi kuva on peräisin? Itselläni tismalleen sama juttu Matkahuollon kanssa, ja mietin tässä mistä löytäisin vastaavat tiedostot...
<Mandariinihylje> Köyhäthän ne aina valittaa ( ͡° ͜ʖ ͡°)
<veetukka> Onko kukaan miettinyt sitä että myös tuosta 75e hintaisesta lipusta bussifirma saa myös tukia yhteiskunnalta koska bussiliikennöinti suomessa kaikkien kulujen kanssa ei vain kovin hyvä bisnes. Se ei vaan näy noissa kelan papereissa koska se tuki ei tule kelalta vaan kaupungilta.
<MrFiufaufou> Tällaiset mediat ovat kyllä loistavia, kiitos lähettämisestä!
<K-pää> Tämä on meidän byrokratiaa. Sain työkokeilutukea 9,80 euroa/pv ekstraa, sanottiin vielä, että se on ekstraa muun lisäksi. Sain ennen te-palveuja käyttäneenä asuntotukea noin 230 €, tämän jälkeen 48 euroa.. Jos mulla olisi eri väri, kela ja sossut tyrkyttäisivät mulle kaikkia etuja mitä voi vain saada, koska se on mun oikeus. Ellen tiedä niistä, mua neuvottaisiin. Valkoisena paljajalkaisena suomalaisena mulle todetaan vain, että mulla on väärä ihon väri. No points. Ei kannata ottaa työkokeilua, varmistamatta, ettei menetä muita tukia!
<Zerppis> Politiikko tuolla oulun joukkoliikenteessä johtajana, tottakai tällä keinolla hänelle saadaan hieman lisää käyttörahaa puoluetuen ohella!
<lucaz> Eli oulun joukkoliikenne harjoittaa ostoliikennettä mikä tarkoittaa että kaupunki tai/ja kela ovat ostaneet heiltä palvelun x hintaan tietyin sopimuksin. Sopimuksissa yleensä velvoitetaan asiakkailta perittäväksi ns. omavastuu maksu tai lippumaksu. Sopimuksiin voi liittyä lipputulon tilittäminen ostajalle eli kaupungille. Eli tuskin tiedätte mitä oikeasti bussin kustannukset ovat henkeä tai reittiä kohden katsomalla asiakas hinnastoa.
<DAI> Aivokaivo: Nyt en oo ihan varma, mihin toi kirjasto-juttu liittyy. Mut tolla tavalla saadaan rahaliikenne/liikevaihto/whatever näyttämään hyvältä ja luvut suurilta. Sama homma kelan tuista maksettavan veron kanssa. Ensin kansalaiset maksaa veroa, näistä veroista osa jaetaan kelan tukina eteenpäin, joista maksetaan jälleen veroa. Pieni summa tuista pyörii valtion ja kelan tilien välillä koskaan pääsemättä sieltä ulos. Rahaa liikkuu, byrokratia kasvaa ja valtion suojatyöpaikat nostaa julkisen sektorin jo hennestään helvetinmoisia kuluja. Näitä esimerkkejä löytyy loputtomiin.
<Suuri-Päällikkö> Ancient Albanian Se että muualla rötöstellään ja sotketaan kansalaisten asioita pahemmin ei ole mikään argumentti. Vai meninkö vaan trolliin? Whatevs
<torakka88> Näyttää tukiaisjärjestelmältä mikä pohjautuu myytyihin lippuihin. Tuella pidetään yllä ajotiheyttä ja hiljaisia reittejä näin parantaen kaupungin yleistä joukkoliikennettä vähentäen haittoja. Tietääkseni monessa kaupungissa bussit ajetaan nimeomaan tukiaisten kanssa. (Johanna tulee kaupanpäälle)
<Ile26> Lyhyesti, kukaan ei taas lukenut paria kommenttia pidemmälle vaan jäi rinkirunkkaamaan eniten äänien saaneiden vierelle....
<PEMM> Mm. näin valtio voi sanoa leikanneensa valtionosuuksia.
<Sibbe79> Eli siis lyhyesti; Verorahojen siirto kaupunginviskaalin taskuun. Tätä kun tapahtuu useamman ihmisen kohdalla, niin alkaa kuukausipalkka olla kohdallaan. Suomi - tuo vähiten korruptoitunut maa...
<Enmittee> No jo on taas hienoa rahan käyttöä keltalta.
<Ile26> Joten summasummarum, voitte antaa mulle plussaa niin perkeleesti että jää toi julkinen rahotus kakkoseks
<Ile26> http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oulun-joukkoliikenteen-matkustajamaara-laskukierteessa-valtuustossa-esitettiin-busseihin-hulluja-paivia/692796/ Tuossa taas vuotta vanhempi uutinen, jossa tukien määrä on 26 miljoonaa ja uudemmassa tukien määrä oli jo pudonnut 8,9 miljoonaan....
<labani> Asia alkaa valkenemaan. Rasiallakin on sivistävä tehtävä.
<SuperC> Tässä luultavammin mitään suurempaa salaliittoa on takana. Oulun joukkoliikenne nimittäin on käsittääkseni Oulun kaupungin alaisuudessa toimiva liikelaitois/ osasto tjsp. eikä mikään random sällin oma firma. Oulun joukkoliikenne on siis muutaman kiepin ja paperinpyörityksen kautta täysin samaa valtio/kunta härdelliä mitä kelakin on. Näin ihanan tehokasta sosiaalidemokratia vain on, ei muuta.
<Ile26> http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/joukkoliikenteen-kaytto-ylitti-odotukset-oulussa-yllatystuoton-kaytosta-erimielisyytta/727865/ Tuossa vaikka uutinen, jossa kerrotaan että rahoitusta pienennetään, koska käyttäjiä oli luultua enemmän....
<labani> Ile26 tuosta saa käsityksen, että tuo 190,06€ korvataan opiskelijan ostamasta kortista. Tavikselle se maksaa edelleen sen 75€. Kuka kyseisestä kortista maksaa kaupungille sen korvauksen?
<Ile26> The Deceiver Kaivossa näköjään parasta aikaa jorisenkin, kun ymmärrys on hukkunut mustaan veteen ja kaikki mitä kukaan ikinä on tänne Suomeen meitä varten luonut on mielestänne paskaa. Omat rahkeet sitävasten riittää juuri ja juuri ölisemään asioista joita ei ymmärretä, mutta uskotaan olevan pahasta.
<Ile26> labani Nimenomaan liittyy. Jos oletetaan että linja maksaa vaikka 500 000€ ja sosialistisessa valtiossa kuukausilippu pitää olla köyhälle mahdollista ostaa, niin ei siitä kortista voi pyytää todellista kaikkia kuluja kattavaa hintaa suoraan kuluttajalta. Jos niitä bussin käyttäjiä olisi huomattavasti enemmän, niin syön hattuni ellei tuo Kelan maksama korvaus joukkoliikenteellekin vähenisi sitä mukaa... Huoh kun saa taas selventää näinkin selviä asioita.
<The Deceiver> Ile26 hyppää kaivoon jorisemaan tarinoitas kun vastaukset löytyy sekunnin googlettamisella. kuukausikortti on tuonhintainen mitä lähettäjä mainitsi. Lisäksi Oulussa on pian 200k ihmisiä, niinkuin uutiset juuri mainostivat joten olettaisin että se 5k matkakortteja on hieman alakanttiin. Tässä vielä hinnasto josta voit itse tarkistaa matkakortin hinnan: http://www.oulunjoukkoliikenne.fi/waltti-hinnasto-ja-lipputyypit
<labani> Ile26 ei se yrittäjä liity tähän. Linja on kilpailutettu ja halvimmalla ajava ajaa sen ja saa joka kk sen saman summan. Lipputulot menee kaupungille.
<Ile26> 5 000 bussikorttia on varmaan aika läheltä liippaava luku mitä jossain oulussa kausikorttilaisia on.
<Ile26> Tästä joku hipppi jaksaa valittaa, vaikka oma ymmärrys ei riitä siihen, että myös yrittäjän on saatava elanto. Ja vielä lisäyksenä että mikään bussiyhtiö ei varmasti liikennöitsi tuolla 75€ x 5 000 = 325 000€/ ~20 bussia = 16 250€ per bussi / 30pvä = 541€/pvä - palkat, polttoaineet, velat, vuokrat....
<shalimov> Ei helvetti. Tuolla johdossa tuntuu varmaan hemmetin hyvältä, kun joka kuukausi napsuu puhdasta rahaa. Koittakaapas itse jotenkin saada tehtyä tuollaista kikkaa, niin ei taida onnistua ja sitten joutuu jalkapuuhun loppuelämäksi.
<Aivokaivo> DAI Tarkemmin ajatellen kuullostaa kyllä aika oudolta. Samalla logiikalla kaupunki maksaa kirjaston toiminnan, vuokraa kirjastolle tilat ja kirjasto maksaa kaupungille vuokraa. Näin ainakin Turussa.
<BetBet> Älä jätä tähän.
<FernandoSolo> Suomessa ei ole korruptiota, vaan järjestelmiä jotka on näppärästi aikaa sitten rakennettu byrokratian sisään. Näin se hyväveli verkosto pyörii.
<Ivory> Ihan sama juttu oli meidän kohdalla kun käytiin avopuolison kanssa koulua n. 30 km:n päässä. Loppujen lopuksi oli edullisinta sekä Kelalle että meille että Kela maksoi meille tuen omalla autolla kulkemiseen joukkoliikenteen sijaan. Kaikki voitti paitsi ympäristö ja Matkahuolto.
<japsu-> Aivokaivo Julkisista ne lipputulot menee kaupungille eikä bussiyhtiölle. Bussiyhtiö tienaa vaan sillä sopimuksella mikä sillä on kaupungin kanssa.
<Kari_Grandi> Tästäkin olisi todennäköisesti saatu Karpolla on asiaa ohjelmaan jakso, harmi ettei Karpo enää tee kysesitä ohjelmaa.
<DAI> Aivokaivo: Johan tuossa selitettiin, että se maksaa 75e normaalihinnalla. Ei tuosta saa millään hinnaksi melkein 200e. Kela ei myöskään käsittele kunnan tai kaupungin rahoja eikä varsinkaan laita rahaa eteenpäin matkatukena muuhun käyttötarkoitukseen. Ellei ne sitten tosiaan siirrä rahaa rikkaan toisesta taskusta toiseen, kuten lähettäjä vihjaisi.
<Aivokaivo> Tai sitten kaupunki tukee julkisia ja 190e on se hinta mitä maksaa yhden henkilön kuukausi-kortti.
<Toune> Rikas valtio, pystyy vaan.
<Mokom4> Hyvinvointivaltio
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu