Lähettäjä:
NN-NammiKaistan vaihdon vaikeudet
Sujuva liikenne on joillekin sangen vaikeaa käsite
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
1
Riemurasia on ollut tavoittamattomissa 1.2.2022 - 2.2.2022 välisen ajan päivitystöiden johdosta. Ilmoitelkaa rohkeasti sivuston ongelmista mikäli niitä tulee vastaan palautesivun kautta.
Lähettäjä:
NN-NammiSyy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2019-06-23 02:04:31
+911
<emponator> +5 RR
Yks päivä ajelin oikeeta kaistaa nelikaistasella tiellä, vakkari päällä, edessä olevaan autoon matkaa oli noin 500m ja takana ei näkyny ketään. No kuinka ollakkaan rampista kiihdytti VW golf variant ja saavutti sen satasen vauhtia kiihdytyskaistalla samalla hetkellä kun oltiin vierekkäin. Kiihdytyskaistaa oli jäljellä varmaan ainakin 200m vielä, silti tää arjen sankari ei sen paremmin kiihdytä enää tai hidasta sen vertaa että pääsis liittymään sulavasti. Sitten kun kaista alko loppumaan jannu melkein ajo mua päin ku väkisin tyrkkäs mun kaistalle. Sitten kiihdytti ohi sentteri pystyssä. Hienoa
Aika: 2019-06-23 02:11:58
+444
<-Teme-> +5 RR
Muistakaa että moottoritielle liittyvällä ajoneuvolla on AINA väistämisvelvollisuus. Moottoritiellä ajava ei saa antaa tilaa esim. vaihtamalla kaistaa. Tästä voi tulla poliisilta kirjallinen huomautus tai jopa rikesakko.
Aika: 2019-06-23 08:19:38
+28087
<Huikkaheikki> +5 RR
-Teme-Onkohan joku joskus tälläisen sakon saanut? En ole ainakaan kuullut, että olisi. Kuka pystyy sanomaan, että onko liike väistö toiselle kaistalle vai ohitukseen lähtö? En väistä jos kiihdytyskaista on pitkä ja on tilaa, mutta jos lyhyellä kiihdytyskaistalla on jonossa rekkoja tulossa, minusta on vain idioottimaista pitää "oikeudestani" kiinni ja pitää kaista, vain ohittaakseni rekat sekuntia myöhemmin.
Aika: 2019-06-23 02:40:19
+1099
<Milo> +5 RR
Liian usein näkyy sitä, että jengi ei uskalla kiihdyttää kiihdytyskaistoilla sinne sataseen vaan jättää nopeuden jonnekin 50-60 tienoille. Silti on pakko ryhmittyä motarille heti, kun kaista alkaa, vaikka kiihdytyskaistaa ois puol kilsaa jäljellä. Tää ei kuitenkaan ole liikenteen vaarantamista, koska vaarantaa vain omaa, motarilla ja kiihdyskaistaa takana tulevien turvallisuutta.
Aika: 2019-06-23 18:02:41
+52476
<Why> +5 RR
Jonossa toisena oleva tekee ruuhkan.
Kommentit (44)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<-Teme-> Huikkaheikki On varmasti joku saanut huomautuksia, kun siitä on ollut puhetta lähipiirissä. Tästä keskusteltiin pari vuotta sitten. Väistää ei saa, koska se aiheuttaa vaaratilanteita (törmäys/vaaratilanne vasemmalle kaistalle siirtyessä). Tietenkin oikeata kaistaaa ajava autoilija voi tilannetajua hyödyttäen valita ohituskaistan raskaan ajoneuvon lähestyessä rampissa. Sen joutuu kuitenkin ohittamaan.
<habanjeero> Senkun vilkuttaa ajoissa ja tunkee väliin, suurin osa arvostaa autonsa maalipintaa enemmän kuin oikeassa olemista. Paitsi Karkkilassa.
<pjotrthegreat> No problemos, hyvin ehtii tuon oranssin edelle kun on Holsetti pellin alla...
<Jemen> Why "Jonossa toisena oleva tekee ruuhkan." Ei, jonossa toisena oleva aiheuttaa jonon. Eikä aina sitäkään. Jos jonon ensimmäinen on rekka, eikä ole turvallista ohittaa, aiheuttaa rekka jonon. Ruuhkan aiheuttaa ihan vain autojen paljous ja inhimillisyys liikenteessä. Järjettömät ohitukset ja kaistojen vaihdot aiheuttaa varmasti suurimman osan kolareista ruuhkassa.
<Kapa53> Entäs tämä. Olet jalankulkijana menossa suojatien yli, kääntyvä auto ei vilkuta, joten oletat sen jatkavan suoraan, tai kääntyvän toiseen suuntaan. Astut jalkakäytävälle, auto kääntyy eteesi ja pieksee äänitorvea, niinkuin olisi sinun vikasi että tämä mulkku ei osaa käyttää suuntavilkkuja.
<necronyrkki> Vaikka moottoritielle liittyvällä on AINA väitämisvelvollisuus niin ei se tarkoita sitä että sen liittymistä tarvitsee ruveta estelemään kiihdyttelemällä ettei se pääse eteen.
<DJSeba> -Teme- Ajoradan vasemmanpuoleista kaistaa voi käyttää mikäli päätoimisella kaistalla on havaittavissa este tai muu ajoa haittaava tilanne niin vaatii. Kokisin 30km/h tielle liittyvän toisen ajoneuvon melko vaaralliseksikin esteeksi jopa joten tulkoot poliisit vaan valittamaan, kyllä minä mielummin vaihdan kaistaa jo hyvissä ajoin.
<Marantz> USA:sta juuri tulleena voin sanoa, että siellä liittyminen moottoriteille käy todella helposti. Liikennemerkein ohjataan väistämään vasemmalle antaakseen tilaa liittyville. Pitäisi tulla mielestäni Suomeenkin, käsittämätöntä jumittaa oikeaa kaistaa ja aiheuttaa turhia ruuhkia liittymien kohdille. Samoin punaisilla oikealla kääntyminen pysähdyksistä toimii kyllä kätevästi, ei turhaa paikallaan tyhjässä risteyksessä odottelua.
<rokkijumala> Vittumaista omistaa automaattijarrutuksella oleva volvo, ku joku idiootti kiilaa aina eteen ja auto pysähtyy ku seinään.
<The Duumi> Olin liittymässä motarille. Ensin liittyy kaksi ramppia toisiinsa, jonka jälkeen alkaa varsinainen kiihdytyskaista. Katson kun oikealta rampilta on tulossa pari autoa suht lähekkäin toisiansa ja minun takanani tulee auto aivan perseessä kiinni, minun edessä on auto myös. Noh tämä kaksikko sieltä rampilta on liittymässä meidän ramppiin ja näen peilistäni kuinka tämä takanani tuleva auto väkisin ajaa lähes puskurissa kiinni, ei anna tilaa ja lopputulos on se, että takanani kaksi autoa ovat rinnakkain yhdellä kaistalla. Pelti ei rutissut, mutta turvaväliä pitämällä tämä olisi helposti vältetty.
<Per-Einar> Ameriikan ihmemaassa on muuten jännästi ohituskaistat. Uusi kaista alkaakin tien oikealla puolella, ja hitaampien pitää väistää sille kaistalle. Itse pidän meidän mallista, missä kovempaa haluavat vaihtavat kaistaa vasemmalle. Tuossa Ameriikan mallissa saattaa joku tumpelo jäädä köröttelemään sitä vasenta kaistaa, jolloin tukkii ohitusta haluavien väylän. Tuli vaan mieleen tästä kuvasta, vaikka se kuvaakin liittymää.
<Hugaali> Tuossa kuvassa vielä oikeasti pinkki auto lähtee ohittamaan sinistä heti kun pystyy keltaisen taakse pääsemään..
<Hugaali> Onhan noita jänniä kohtia. Paras tommonen on, kun Hämeenlinnan motarilta (kohta Helsinkiä tullessa) haluaa kääntyä kehä 3 itään päin. Itsellä nopeusrajoitus on 60km/h, mutta tuolla kaistalla ajajilla nopeusrajoitus onkin 80km/h. Siinähän liityt sujuvasti liikennevirtaan, kun sinulla on eri nopeusrajoitus. Motarilta tulijalle vaihtuu 80km/h vasta suoran päässä. Käsittämätön moka liikennesuunnittelijalta ja ollut noin jo vuosia.
<Per-Einar> -Teme- Huikkaheikki Tuo laki on ihan totta, mutta järkeä saa myös käyttää, kuten Huikkaheikki aiemmin mainitsikin. Varsinkin ruuhkaisilla etelän väylillä. Itse annan tilaa kehäväylillä siirtymällä vasemmanpuoleiselle kaistalle. Onneksi se täälläpäin on muillakin tapana, niin liikenne on sujuvampaa. En tiedä ketään kuka olisi sakot saanut moisesta, enkä usko että kukaa tulee saamaankaan. Oma neuvoni liikenteeseen on, että huomioikaa muut autoilijat vaikka se joskus olisikin omista "eduista" periksi antamista.
<Normaalijorma> Ainoa asia joka laukaisee itsellä tieraivon. Kun se ei valkene ihmisille että a)kaistanvaihtaja väistää ja b)mitähän se kärkikolmio siellä kiihdytyskaistan alkupäässä mahtaa tarkoittaa?
<pininfarina> Hämeenlinnanväylällä PKS-seudulla on pari niin lyhyttä kiihdytyskaistaa, ettei niissä kerkeä väylän vauhtia ajaessa edes kunnolla kääntämään päätänsä, jolloin liittyminen on joko herran haltuun tai sitten pitää liittyä hiljempaa. Osaa niistä on nyt jälkikäteen pidennetty, mutta kuumottaa varsinkin jos edessä ajaa joku epävarma yksilö.
<Enmittee> iJeSaRi: Itse en ole täällä päälle ajajia onneksi nähnyt, mutta kahdesti olen sinne liittymiskaistan loppuun pysähtyneen auton nähnyt.
<Alhimiq> Perusespoolaiset kehä kolmosella
<Huikkaheikki> jacksonEikös se sama pimeä kulma ole tarkistettava myös ohitukseen lähdössäkin? En ymmärrä miten väistö toiselle kaistalle olisi sen vaarallisempi operaatio, ellei se ole sitten väistö siitä syystä, että toinen puskee väkisin kylkeen liittymäkaistalta.
<hipinretku> https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201808212201149963 tuolla juttua tuosta että moottoritiellä ajavalle voi tulla sakot jos väistää rampista tulijaa. jotenkin vähän oudolta tuntuu mutta toisaalta hyvä näiden kannalta jotka ei peileihin kattele eikä pää käänny. semmonen kun töhäyttää jonkun ohituskaistaa ajavan kylkeen tai eteen niin soppa valmis. Ja toisaalta jos sieltä rampilta tulijat osais kiihdyttää moottoritienopeuteen autonsa niin eipä siinä tarvis moottoritielläkään ajavan antaa erikseen tilaa kun senkun vaan sopivaan väliin rampilta tulija ihtensä sijottaa.
<Kurukka> emponator itellää kävi melkein vastaavanlailla eilen, mutta olin tuo kiihdytyskaistalta tuleva auto. Näin sivupeilistä, että takaa tulee 5 auton possujuna, keulat toistensa perseissä ja oli siis kiihdytettävä, jos meinaan päästä moottoritielle. Itellä oli 110 km/h oman mittarin mukaan lasissa, niin eikö tämän possujunan vetäjä käynnyt kiihdyttämään, etten nyt vaan ajaisi hänen eteensä. Ja ratissa nuori muija ja sammuttimen kokonen pentu etupenkillä. Typerä nainen.
<Why> Jonossa toisena oleva tekee ruuhkan.
<april7> Joo tätä ei opi kyllä Suomessa, itsekin opin tuolla Saksan autobaanoilla vasta. Jos siinä liittymässä on 120 kmh nopeusrajoitus, niin kelataan siihen kärryyn se 115-125 vauhtia, niin hienosti onnistuu se liittyminen (ellei koko liikenne seiso jo tiellä, kuten välillä autobaanalla!) Hirvittää kun välillä näkee että joku seisoo paikallaan siinä liittymäkaistalla!!
<jackson> Huikkaheikki monta kolaria on ajettu niin et annetaan liittyjälle tilaa eikä tarkisteta omaa pimeetä kulmaa ja pamautetaan vasemmalla kaistalla tulevan keulaan
<LionKing138> Huikkaheikki Heinoa että annat ammattiliikenteelle tilaa. Mutta nyt oli kyse siis siitä jos joku ajaa esim. päällesi sieltä toiselta kaistalta niin se on hänen syy. Ei poliisikaan suutu siitä että tilaa annat toiselle, ellei ole ekaa päivää töissä tai vihaa ihmisiä.
<SirJakkuson> emponator Jos tossa ois käynyt jotain, niin se olisi ollut rampista muun liikenteen sekaan liittyvän vika. Laki sanoo, että liittymästä muun liikenteen sekaan liittyvän pitää suhteuttaa ajonopeutensa muun liikenteen mukaan. Jotenkin noin se meni. Liittyvän pitää aina suhteuttaa ajonopeutensa muun liikenteen mukaan. Itse varsinaisella tiellä ajavan ei tarvitse hidastaa tai nopeuttaa vauhtiaan, lain silmissä, jos toinen ei meinaa päästä liittymään tielle.
<equu513> Tämän takia aina rebase eikä merge
<temewe> -Teme- teme on oikeessa. aina
<SirMrSukkamehu> En anna koskaan tilaa jos ei käytä vilkkua. Piste.
<juntturi> Kerran säikähdin aika lailla kun ajoin motaria letkassa ja ohituskaista oli vierelläni täynnä ohittelijoita, kuten myös erkaantumiskaista oikealla puolella... yht'äkkiä edessä oleva auto sujahti tuolle oikealle erkaantumiskaistalle ja eteen ilmestyi tuon äskeisen auton edestä joku halvatun mamma joka ajo mitä lie kuuttakymppiä! Tuli painettua jarrua aivan helvetin kovaa ja kun ei päässyt kummaltakaan puolelta ohi väistämään.
<JuhQQQ> Tänään joku amis ajo motarilla siilinjärveltä kuopioon asti ohituskaistalla. Pelihousut repes itellä heti ja ohitin oikeelta. Sitte ku vähä rauhottu nii oli pakko jäädä katsomaan meinasko se oikeesti ajaa vain ohituskaistaa nii kyllä.
<DAI> Opetelkaa se saatanan vetoketju!
<Rosak> -Teme- Heh, karu totuus on, että esim. PK-seudulla ei tule. PK-seudulla tuo on yleinen (ja ainoa okea) tapa toimia. Jostain syystä täällä böndellä ei osata vielä liittymistä ollenkaan, mikä on raivostuttavaa.
<Bluk> emponator Tässä vaikuttaa myös, oliko sillä vilkkua päällä. Kuvan sininen ajoneuvo voi hyvinkin olla matkalla tuota puuta tapaamaan, mistäs sitä tietää. Jos vilkkua ei ole vasemmalle, niin ei sen pitäisi olla liittymässäkään.
<Arab> Jotku (...)t tykitti peräkanaa 120 rajotuksen motarille jotain kuuttakymppiä tos yks päivä. Voi vittu mitä taidonnäytteitä taas. Ja sivupeilistä näky vaan loputon rekkajono, oli sitte kiva tukkia sinne johonki väliin, ku nää saatanan tomppelit ei osannu kiihdyttää niitä romujansa.
<kalleus> Huikkaheikki, ei välttämättä ole saanut sakkoa. Tuossa asissa nojataan väistämisen olevan ”turha kaistanvaihto” josta sakotetaan. Kuinka hyvin sitten ”turhia kaistanvaihtoja pystytään valvomaan ja sanktioita niistä antamaan, mene ja tiedä.
<Yykeli> Autottomana tätä kuvaa katsoo virneästi hymyillen.
<Huikkaheikki> -Teme-Onkohan joku joskus tälläisen sakon saanut? En ole ainakaan kuullut, että olisi. Kuka pystyy sanomaan, että onko liike väistö toiselle kaistalle vai ohitukseen lähtö? En väistä jos kiihdytyskaista on pitkä ja on tilaa, mutta jos lyhyellä kiihdytyskaistalla on jonossa rekkoja tulossa, minusta on vain idioottimaista pitää "oikeudestani" kiinni ja pitää kaista, vain ohittaakseni rekat sekuntia myöhemmin.
<iJeSaRi> nyt oulun moottoritiellä ketään ei kiinnosta ne vaan ajaa vaikka päälle
<Razorlives> VIISI TÄHTEÄ!
<Milo> Liian usein näkyy sitä, että jengi ei uskalla kiihdyttää kiihdytyskaistoilla sinne sataseen vaan jättää nopeuden jonnekin 50-60 tienoille. Silti on pakko ryhmittyä motarille heti, kun kaista alkaa, vaikka kiihdytyskaistaa ois puol kilsaa jäljellä. Tää ei kuitenkaan ole liikenteen vaarantamista, koska vaarantaa vain omaa, motarilla ja kiihdyskaistaa takana tulevien turvallisuutta.
<aleksi_i> -Teme- Aika hienosti se toiselle kaistalle väistäminen usein toimii, mutta laithan aika harvoin noudattaa järkeä.
<-Teme-> Muistakaa että moottoritielle liittyvällä ajoneuvolla on AINA väistämisvelvollisuus. Moottoritiellä ajava ei saa antaa tilaa esim. vaihtamalla kaistaa. Tästä voi tulla poliisilta kirjallinen huomautus tai jopa rikesakko.
<emponator> Yks päivä ajelin oikeeta kaistaa nelikaistasella tiellä, vakkari päällä, edessä olevaan autoon matkaa oli noin 500m ja takana ei näkyny ketään. No kuinka ollakkaan rampista kiihdytti VW golf variant ja saavutti sen satasen vauhtia kiihdytyskaistalla samalla hetkellä kun oltiin vierekkäin. Kiihdytyskaistaa oli jäljellä varmaan ainakin 200m vielä, silti tää arjen sankari ei sen paremmin kiihdytä enää tai hidasta sen vertaa että pääsis liittymään sulavasti. Sitten kun kaista alko loppumaan jannu melkein ajo mua päin ku väkisin tyrkkäs mun kaistalle. Sitten kiihdytti ohi sentteri pystyssä. Hienoa
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu