Lähettäjä:
kidoDieselmoottori
Wärtsilä RT-flex96C kuuluu maailman suurimpiin dieselmoottoreihin ja sen käyttötarkoitus on toimia suurten rahtilaivojen voimenlähteenä.
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2017-03-03 18:36:36
+1837
<paskarunkkari>
Voimenlähde 5/5
Aika: 2017-03-03 18:58:38
+9674
<suti666>
En osannutkaan arvatakkaan että digitaalisista kuvistakin haalistuu ajan myötä värit. https://www.riemurasia.net/kuva/Iso-moottori/37937
Aika: 2017-03-03 18:39:59
+160214
<Garbanzo>
Minulle oli yllätys, kun kävin erää isohkon kotimaisen jäänmurtajan esittelyssä, että vaikka moottori on valtava, niin laiva liikkuu sähkön voimalla. Hetken mietinnän jälkeen tekee järkeä. Huollettavaa vaihteistoa ei tarvita. Potkurin pyörimissuunta vaihtuu tarvittaessa "lennosta".
Aika: 2017-03-03 19:48:34
+50495
<nostokurki>
Mukavaa, kun rasiaan tulee tällaistakin mediaa :) Itseäni on kiinnostanut koneet paljon pienestä asti, ja nykyisellään töissä huollan mm. vanhoja luolastoja ja niissä olevia varavoimaloita. Tässä esimerkkinä yksi höyrytoiminen: https://nostokurki.1g.fi/kuvat/Uudempia+sekalaisia/koneita/DSC_0432~2.jpg
Aika: 2017-03-03 18:37:03
+16474
<Tripla_J>
Kyllä ton joku jonne vielä mopoautoon tunkee
Kommentit (43)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<Neverever1> Kaksitahtinen kehruujenny.
<tuutio> apocafist Joo no DP:hen liittyy paljon muutakin kuin voimalaitoksen reagointi nopeus/ kyky :) T: Laivanrakentaja
<Harbu> Plus voimaloitoksissa!
<Puhallusvillapaita> Paljonkohan vuodessa dieselvero? :D
<tuutio> apocafist Joo Rolssi ja Steerprop valmistavat edelleen Raumalla noita mekaanisia ruoripotkureita. ABB kasaa podeja Vuosaaressa ja nykyään vissiin Haminassakin joitain pieniä. Jos pyörismis suunnan vaihdosta puhutaan niin Azipodissa se suurin hidastava tekijä on voimalaitoksen reagointi nopeus ei itse podi.
<Jamme> Garbanzo mukavaahan tässä on se, että niitä sähkömoottoreita, tarkemmin sanottuja azipodeja rakennetaan myös Suomessa! Helsingin vuosaaressa on abb:n tehdas vartavasten ko. tuotteille
<Tai!s> Jumb, jumb, jumb, jumb... Koekäytän moottoria, pahoittelut että ääni kuuluu koko kaupunginosaan.
<apocafist> Merenkulkija Kyllä se öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan vaikka sitä koko ajan separoitaisiinkin. Garbanzo Oliko vanhempia murtajia? Uudemmissa on azipodit.
<Le Pakkomies> Tämä ei kovin hauska ja googlepäteminenkin meni "hiukan" vituiksi yhden kirjoitusvirheen ansiosta. 0.5/5
<Merenkulkija> Ei näihin öljyjä vaihdella, separoidaan epäpuhtaudet pois. Toiseksi kyllä potkurin pyörimissuunta todellakin vaihtuu "lennosta"
<Hevonenoneläin> Mille torille?
<Paheksu> Villee3 Menit lankaan. Eihän laivat lennä!
<Villee3> Garbanzo ehkei nyt kuitenkaan ihan lennosta :D aikamoiset vääntömomentit tulee akseliin jos lähtee pyörivää akselia pyörittämään toiseen suuntaan
<sykoloogi> Olin joskus työharjottelussa Wärtsilän tehtaalla, oli aika pelottavia noi koneeet mitkä työsti noita, melkein talon kokosia vehkeitä
<ramazotti> suti666 digitaalinen kuva huononee aina kun sitä tallentaa/muokkaa uudestaan ja uudestaan
<windosrmagistus> nostokurkisaakeli että nuo vanhat koneet on niin kauniita ❤
<Lihamylly> Sierran pellin alla samanlainen.
<Mursunet> Hah, minun Mersussa on isompi kirsikka pellin alla.
<Stoubbi> nostokurki Komeita kuvia myös (y)
<Lar> Meniskö tämä myös voimenlahjana?
<apocafist> shahira käynnistetään paineilmalla
<pilgrim> Öljyn vaihto tuohon, sais kahden litran mitalla kantaa.
<shahira> saattaa starttimoottori olla melkoinen tuos moottorissa
<Rappis> 6L, ez hoituu viikossa main bearingit helppo vaihtaa ku voi kömpiä öljypohjaan seisoo
<nostokurki> Mukavaa, kun rasiaan tulee tällaistakin mediaa :) Itseäni on kiinnostanut koneet paljon pienestä asti, ja nykyisellään töissä huollan mm. vanhoja luolastoja ja niissä olevia varavoimaloita. Tässä esimerkkinä yksi höyrytoiminen: https://nostokurki.1g.fi/kuvat/Uudempia+sekalaisia/koneita/DSC_0432~2.jpg
<HanzComppis> And so it was built, the world's largest vibrator engine....
<Rap_it> CO2 päästöt 99g/km t.VW
<Jiusonium> Teppo Tulppu, ei ehkä kulutuksessa
<Teppo Tulppu> Ei kuitenkaan vedä vertoja Mercedeksen 200 D:lle.
<VeikkoVälikäsi> polttoaineen kulutus?
<Ha-ou-ma-e-ör> Jakohihnan vaihto voi olla vähän erilaista.
<JJpaa> suti666 juu kato se on tuo rasian pölysissä arkistoissa ollu. VarZa olipa omaperäistä.
<VarZa> Sierra jättää tuonkin!!
<suti666> En osannutkaan arvatakkaan että digitaalisista kuvistakin haalistuu ajan myötä värit. https://www.riemurasia.net/kuva/Iso-moottori/37937
<KooAllu> 25 480-litrainen, 14-sylinterinen Wärtsilä RTA96-C. Vääntöä 7 603 847 Nm ja maksimissaan lähes 110 000 hevosvoimaa.
<onseperkele> Sähkömoottoris on se kiva etu että 0-kierroksilla vääntö on ääretön. Käytännössä tuota vääntöä rajoittaa johdinten paksuus.
<Anq> Teho: 80 MW (109 000 hv), Vääntömomentti: 7,6 MNm @ 102 rpm,5720 kW per sylinteri
<Garbanzo> danqu Siis, sähkö tuotetaan tuommoisella dieselmoottorilla.
<danqu> Garbanzo Sähkömoottoreissa ehkä suurimpana etuna on parempi hyötysuhde, etenkin osakuormilla. Polttomoottorillahan hyötysuhde putoaa heti kun ajetaan osakuormilla
<Garbanzo> Minulle oli yllätys, kun kävin erää isohkon kotimaisen jäänmurtajan esittelyssä, että vaikka moottori on valtava, niin laiva liikkuu sähkön voimalla. Hetken mietinnän jälkeen tekee järkeä. Huollettavaa vaihteistoa ei tarvita. Potkurin pyörimissuunta vaihtuu tarvittaessa "lennosta".
<GyRo> vitsi että tekis mieli juoda olutta, mutta kun jarrut...
<Tripla_J> Kyllä ton joku jonne vielä mopoautoon tunkee
<paskarunkkari> Voimenlähde 5/5
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu