Lähettäjä:
EskoperttiCooperin testi
Lähettäjä: Eskopertti
Otsikko: Cooperin testi
Hakusanat: cooper, cooperin, testi, opetussuunnitelma, japani, kieli, ,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2016-02-08 19:57:40
+4567
<terskaleija>
Aika tyhäm kommentti. Cooper testi toimii suunta-antavana toimena kun katsotaan oppilaan kuntoa. Läski sami joka ei liiku lainkaan vapaa-ajallaan saa huonon cooper tuloksen, ja se kaveri joka tekee muuta ku istua persellään saa paremman tuloksen.
Aika: 2016-02-08 20:04:15
+30761
<zser>
Intin kuupperissa yks kaveri pasko ihan rehdisti housuunsa. Mutta onneks oli niin reilu henki, ettei sille vittuiltu ainakaa yhtään
Aika: 2016-02-08 19:58:45
+1990
<Vituäkäne>
Juokseminen ja japanin kielen opetteleminen = Sama asia T: Läski
Aika: 2016-02-08 19:58:24
+20664
<Kantasolu>
Ei Cooperin testiin kuulukaan harjoitella. Se on testi jolla selvitetään kunto.
Aika: 2016-02-08 20:01:12
+1551
<ssaannttttuu>
Niin ja näin. Hyvä yleismallinen fyysisen kunnon mittari, mutta kun kuntoilulajit ja niiden harjoitusmallit poikkeavat toisistaan niin laajalla mittakaavalla että se kovalla tasolla voimanostoa harrastava kaveri ei nyt välttämättä juokse yhtä paljon kuin pari kertaa viikkoon kestävyysliikuntaa harrastava.
Kommentit (74)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<hostile81> Voitaisko "kuntoa" mitata muullakin, kun kestävyysjuoksulla? Meillä ainakin oli myös voimaperäisiä suorituksia esim: vedettiin leukoja, työnnettiin kuulaa, painittiin yms ja tulokset pistettiin ylös ja oli osa liikkanumeroa.
<Täh!> Kalastusopisto on niin kovin vahvana tässä.
<Tenni> Meillä ei pidetty coopperin testiä ikinä. Ei kuulemma ollut aikaa.
<Nytkypete> Niin ja yritys oli tärkein. Huonoimpiin kuuluvat "nörtit" saattoi saada liikunnasta ysiä ja kymppiä, kun luokan pallopelien multitalentti hokipetterit sai seiskoja, koska vähän perseili tunneilla.
<Yykeli> Japaniha on helppo kieli, pääsisin varmaa joka kevät välttävällä arvosanalla läpiki siitä. :P Joskus repäsen ja lähen opiskelemaa sitä sinne itteesä, eli Japanii!
<cncncn> THT Tuo tuli huomattua muutamalla isommalla kaverilla, kyllä puurtivat pitemmilä matkoilla eteenpäin. Mutta se intin yleiskunto-arvio tulee ihan oikeasta paikasta. Miten arvioisit numeraalisesti kuntoon sen, että jaksoi hyvin kävellä? Ne sitten menivät sinne asennoitumisen arviointiin, jossa se sitten näkyi, jos kouluttajalla sattui jäämään naama muistiin tuosta tempauksesta.
<Genedz> @Enlike Meillä tuli kyllä pelattua aika vaihtelevia lajeja. Säbää tuli meilläkin hakattua, sit oli futsalia, punttista, uintia, pesistä, ulkojalkkista, viestijuoksua, yleisurheilulajeja, kuntotestejä, polttopalloa, käsipalloa, korista, nelimaalia, jäkistä. En ole koskaan esim. pelannut pesistä vapaa-ajalla, joten siinä oli opettelua ihan tarpeeksi.
<Tumpra> EskoVee Ei oo vaikeet, mut Ni hao on kylläkin kiinaa :D
<EskoVee> Ni hao. Tervehdys japaniksi. Ei se sen vaikeampaa ole. Cooperin juoksu on aina ollut oppilaiden ja varusmiesten kerksuudessa suuressa suosiossa liikuntatuntien lintsaamisen perimmäisenä syynä.
<SirLaitinen> Kyllä myö ainakin ala- ja yläasteen liikuntatunneilla lenkkeiltiin, pelattiin jalkapalloa yms paskaa missä kehittyi juoksukunto. Miten lie nykykouluissa
<Garbanzo> Teemu taitaa olla aseista kieltäytyjä.
<THT> Yläasteella taas naapurikoulussa oli liikunnanopettajana entinen liigakiekkoilija se tarkoitti automaattista kymppiä jääkiekkoilijoille huolimatta siittä vaikka olisivat vaihtaneet koulua ekan liikuntatunnin jälkeen. Itselläni oli taas toisessa koulussa vanha em tason uimari liikunnan opettajana ja se oli jääkiekkoilijoille oletus vitonen jos ei antanut 120% jokaisella liikuntatunnilla. Kun taas ne jotka osasivat uida saivat parhaat arvosanat.
<THT> Itse olin intissä vähän pulskassa kunnossa mutta kumminkin omasin hyvän peruskunnon esim harrastin snorklaamista. Siinä sitten cooperin testissä pääsin just ja just ~1400 aivan kuolleena. Siittä pari kuukautta eteenpäin ja pitkä kahden päivän täyspakkausmarssi edessä itse kannoin näiden coopperitestissä hyvin pärjänneiden kamoja kun eivät jaksaneet. No sitä tulosta ei otettu huomioon vain pelkästään coopperin testi.
<Avathar> zser itellä intin aikana meinas p-kauden loppu coopperis mennä paskat housuun, viimeset 3 kierrosta meni lönkötellen ku piti pidättää, sain silti 2600 irti mihin olin tyytyväine
<Prinny_dood> Cooperhan on sellainen koe joka täytyy läpäistä tai jää luokalle.
<HenkkaLive> Kyllä me ainaki käytiin koulussa lenkillä silloin tällöin. Ja opettaja kehoitti liikkumaan. Eli ihan oma syy jos ei treenannu ja sai paskan tuloksen.
<Developer> ...oppilaat. Tämä järjestelmä tulee siis pilaamaan kaiken parantamishalun, koska enää et voi epäonnistua, voit vain suoriutua hyvin tai erittäin hyvin. Tämä on siis oikeasti kehitteillä. T: Opetussuunnitelman nähnyt
<Developer> Uuden kehitteillä olevan opetussuunnitelman mukaan oppilaan osaamista ei saisi arvostella enää numeroilla, vaan mainittaisiin vain tasolla "hyvin meni" / "ei niin hyvin" tyylillä. Tämä siksi koska oppilaan motivaatiota ei saa alentaa vertailemalla hänen suoriutumista muihin oppilaisiin verrattuna. Tällöin oppilas kokee olonsa epäonnistuneeksi, joten hänelle ei saisi enää ilmaista niin radikaalisti että paremminkin olisi voinut mennä. Tässä nykymaailmassa yhä useampi vanhempi soittaa koululle ja haukkuu opettajat pystyyn kun ville-valtteri-sebastian-adolf ei muka osannut yhtä hyvin kuin muut...
<Fingerpori> Jaa'a. Pitäiskö potkia itteään perseelle ja aloittaa kuntokuuri?
<hipinretku> en tiiä mitä helevettiä nykyään kouluissa opetetaan mutta kyllä sillon kun ite vielä peruskoulussa olin niin siellä oli ihan liikuntatunteja. kyllä, jopa ihan yleisurheilua oli välillä ja piti juosta yms. valinnaisessa liikunnassa saatiin ite sitten ehdotella opettajalle mitä halutaan pelata/harrastaa. sulkapallo oli sillon mukavaa ja olis edelleen mutta yksin nihkee pelata :/
<Nörsu> Tässä pitää tietää että cooperin testi ei vaikuta ratkaisevasti liikunnannumeroon mutta nyt jotkut tahot haluavat kieltää sen ettei vaan pikku pulla-petterille tulisi paha mieli...
<MiikAkiiM> Ei juoksukunto ole aina se paras keino selvittää kuntoa. Jotkut SM-liigapelaajat saavat cooperin testissä juuri ja juuri 2km, mutta jäällä painavat menemään vaikka 30minuuttia peliin. Jotkut eivät vaan sovellu puhtaaseen juoksemiseen.
<yyri> Kovasti pyöräilevä voi vetää fillarilla vaikka kuinka pitkään, mutta sitten juostessa voi tulla esim. polvet kipeäksi, kuten itsellä. Vaikea sitten juosta koko matkaa siinä.
<leiska89> Teemu Vesterinen taitaa olla ylipainoinen animen suurkuluttaja, ulkoiseen olemukseen saattaa liittyä myös leukaparta ja fedora.
<jupsu_> ssaannttttuu Meinaatko että kestävyyskunto erikoisemmin nousee reenaamalla pari kertaa viikossa? Kyllä jo pelkän painonnostajankin pitäs kestävyyttä edes 1-2 kertaa viikkoon tehdä.
<april7> Liikunta ei kuuluisi kouluihin ollenkaan! Eikö kukaan näe tässä rasismia? Tai jos kuuluu, ei ainakaan nykymuodossaan! Cooperin testikin on vähän sama kun jokaisen oppilaan koevastaukset tai aineet luettaisiin aina koko luokan kuullen ääneen! Koululiikunta tappaa viimeisetkin liikkumishalut! Ei tämä tietysti koske kaikkia, mutta niitä onnettomia sohvaperunoita ainakin!
<Metsien_mies> thirvi Lisätään viellä että opettajalle on aikasta vaikeaa nähdä sitä kuka yrittää tosissaan ja kuka ei. Ääripäissä se on helppoa mutta mistä tietää että peruskuntoinen lapsi on oikeasti peruskuntoinen eikä laiskotteleva urheilija? Kaikissa aineissa tarvitaan vertailu arvoja. Tietenkään numeroa ei voi antaa pelkästään sen perusteella että paljonko juoksee cooper testistä tai siitä kuinka hyvin osaa hiihtää, mutta kaikkien urheilusuorituksien summan pitäisi muodostaa se lopputulos. Kuten muissakin aineissa taidon pitäisi muodostaa arvosana eikä sen kuinka paljon yrittää.
<sattanen> Cooperin testillä voi arvioida, kuinka kauan kestää päästä muslimisoituvasta suomesta venäjälle. Miinustelijat, antaa palaa vaaan. Putini vaikuttaa jämyltä jätkältä, lahjusjutuistaan huolimatta. Kun nykyinen tilanne eskaloituu, mieluummin olisin, sirpin ja vasaran alla, kuin kukkahattudemokratian alla.
<Metsien_mies> thirvi Mutta eikö sinusta pitäisi likkunnassa olla samallalailla että taito ratkaisee numeron eikä se kuinka paljon yrittää? Eikö kolussa kuitenkin yritetä selvittää sitä että missä ihminen on hyvä ja jatkokoulutus sen perusteella, mutta jos joissakin ainessa aletaan antamaan arvosanoja yrittämisen perusteella eikä suorituksen niin eiköstä tämä vääristä numeroita aikasta lailla.
<Marsalkka_Kallopää> Itse vedän cooperin 12 minuuttiin.
<DRAVENN> tuli muuten hyvä mieli kun 3 vuotta olen persettäin levittänyt näytön ääressä ja kävin sitten vähän aikaa sitten juokeen cooperin ja sain 2700 tulokseksi. not bad.
<axeld> Teemu on läski ja idiootti
<sam_> Mortalomena Riippuu hommista. Kahden käden sormilla laskettavissa ne kerrat, kun kuljettajana piti sykkiä mosakauden jälkeen.
<Mortalomena> Intti on kyllä kova kuntokoulu. Oma coopermatka nousi kahesta tonnista kolmeen tonniin. Ja poltin tupakkia enkä tehnyt mitään muutakuin pakolliset jutut. Saatoin kyllä hieman enemmän himmailla ekassa testissä ettei joudu mihinkään kuntoa vaativaan hommaan, mutta en himmaillut kuin ihan vähän.
<Ercci> Metsien_mies Niinkuin thirvi tuolla mainitsi niin en lähtisi vertaamaan matematiikkaa liikuntaan. Enkä muitakaan tietoon perustuvia aineita. Jos liikunnasta pidetään teoriakoe, niin siinä ei pelkkä yrittäminen auta.
<Kheldaur> Vesterinenhän on ihan oikeassa. Tuollaistahan se periaatteessa on.
<römpsy> Liikunnassa ei tuon cooperin tai kuntotestin perusteella pitäisi muodostaa numeroa, koska liikuntatuntien merkitys sen tuloksen takana on hyvin pieni. Esim. jos jollain menee hyvin testit, mutta muuten ei tunneilla osallistu kunnolla saa kympin ja toinen jolla menee päinvastoin saa sen kutosen, niin voi vaan miettiä että arvioidaanko niitä tunteja vai vapaa-ajan liikkumista.
<Vesterpester> Cooperin testi on isolta osalta tekniikkalaji, totta helvetissä sen juoksemisesta pitäisi antaa harjoitusta
<luigiR> terskaleija Riippuu myös lajitaustasta. Aikoinaan huippukunnossani sain juostua max 2500m vaikka 400m tulokset oli miulla 70-75 sekunnin väliin. Silloisessa lajissa piti pystyä antamaan 5 minuutissa kaikki irti kehosta, jolloin 12 minuutin juoksu oli vain fyysisesti sopimaton suorite.
<FernandoSolo> Sinälläänhän ihan paikkaansa pitävä tämä. Kokeita varten opiskellaan, tunneilla käydään lävitse aiheita ja aihealueita joita kokeeseen tulee. Kyllä liikkunan tunnillakin asioita tehdään, mutta mitään opetusta, harjoitusta ei kyseistä testiä varten kuitenkaan, vaikka rehellisesti ottaen kyseessähän ei ole "koe" vaan lähempänä suuntaa antava kuntokatsausta. Aika perseestä kuitenkin, en sitä kiellä.
<mimosanputkula> traveller "Kuntotestejä ei saisi muutenkaan käyttää liikunnan arvosanan muodostamiseen, koska se latistaa lähes aina ne, jotka eivät ole saanet kasvatusta liikkumiseen..." -joo ja tällä logiikalla vois keksiä, joka aineesta samanlaista paskaa. Mun kotona ei ollu matemaattista kasvatusta ni sen takia mun matikan numerot on paskoja ja latistuin. Kenen tahansa terveen ihmisen on mahdollista ottaa liikunnasta hyvä arvosana pienellä vaivannäöllä. Ja tietääkseni esim. Liikuntatieteelliseen haetaan juuri nimenomaan näillä liikunnallisilla tiedoilla ja taidoilla.
<Metsien_mies> Ercci Palataan taas matikan maailmaan, jos lapsi pystyisi laskemaan 100% kokeen tehtävistä oikein mutta laskeekin ainoastaan 95% tehtävistä oikein, joka riittää kuitenkin kymppiin. Onko se näin että tämä ihminen ei ole ansainnut kymppiä vaikka hän oli parempi kuin muut ainoastaan sen takia että hän olisi pystynyt parempaan?
<traveller> Yleisesti ottaen, mitä liikunnantunneilla opetetaan, on aika paskaa touhua. Okei, voidaan sitä välillä pelata futista tai lätkää, mutta enemmän pitäisi keskittyä perusliikkumiseen ja erilaisiin leikkeihin, jossa he saavat toteuttaa itseään, siihen päälle vielä lihashuoltoa. Nykyiset teinit ja siitä nuoremmat kärsii pahasta motoriikan, tasapainon ja liikkuvuuden puutteesta. Omat valmennettavat oli lätkäpelureita ja voi kiesus millasia motoriikkamikkoja, maalivahtikin oli yksi porukan jäykimmistä kavereista ennen kun alotin niiden kanssa touhuamisen.
<Kanakotka> terskaleija Paitsi, että tässä testataan -juoksu- kuntoa, ei kuntoa. Meidän kaksoiluokan liikunnassa yhdeltä napsahti jänne coopperissa ja tulos 1500. Itsellä aina tulos alle 2000 koska vaikka kunto olis millanen, perityt heikot nilkat (joiden takia en pysty mm. luistelemaan ollenkaan) ei kestä juosta.
<Ercci> Metsien_mies Jos cooperin testi arvioidaan kympiksi esim. 3000m tuloksella. Ja juoksijapertti juoksee tasan 3000m vaikka jaksaisi juosta 3200m. En näkisi suoritusta täydelliseksi. thirvi on mielestäni asian ytimessä.
<SaKoz> Onko tää jäbä koskaan kuullut liikuntatunneista? Ihan sama pelataanko siellä lentopalloa, jalkapalloa, jääkiekkoa tai mitä tahansa, niin kyllä varmasti juoksukunto kasvaa ees vähän.
<Neverever1> Jotenkin ymmärtäisin tämän niin, Vesterisen mielestä koululiikunnan määrää olisi hyvä lisätä.
<Hongi> Liikunta yleensäkin parantaa tulosta, ja koulussa on aine nimeltä liikunta. Eli eikös siinä sitä juoksukuntoa treenata?
<olmu> Parodia-Sepon mielipide asiasta: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11836924_10153481382543913_8121069775800589389_n.jpg?oh=2c14591f14b7f171486e701493c70b68&oe=576D529D
<Nickysix> helmiä sioille
<traveller> Tällä tavalla opettaja voisi keskittyä opettamiseen. Mun mielestä on turhauttavaa opettaa tenille miten tehdä kuperkeikka tjms perusliike, kun sitä ei ole liikunnantunneilla opetettu. Nimim. Junnujen fysiikkavalmentajana toiminut.
<traveller> Cooper on ihan ok testi ja hyvä tehdäkin, jotta voisi antaa oppilaalle palautetta ja neuvontaa liikkumisen suhteen. Toisaalta tämä ei ikinä toteudu, joten cooper on aika turha testi tehdä. Kuntotestejä ei saisi muutenkaan käyttää liikunnan arvosanan muodostamiseen, koska se latistaa lähes aina ne, jotka eivät ole saanet kasvatusta liikkumiseen. Liikunta voisi olla kaikki mukaan mentaliteetilla, niin saa hyväksytyn/hylätyn arvosanan osallistumisen perusteella. Liikunnan arvosanoilla ei kuitenkaan kouluihin päästä vanhempana.
<Enmittee> Genedz: Meillä oli se 4-6h viikossa liikuntaa ja 90% ajasta pelattiin sählyä. Loput oli sitten hiihtoa tai jääkiekkoa. Onko tuo sitten uudempaa oppisuunnitelmaa, että käydään oikeasti lajeja läpi?
<thirvi> Metsien_mies Kyllä liikunnassa arvosanat muodostuu hieman eri perusteilla kuin matematiikassa. Liikunnassa asenne ratkaisee ja hyvä opettaja antaa arvosanan jokaiselle henkilökohtaisesti arvioiden. Ei minkään cooperin testin perusteella.
<Genedz> Vesterisen komiikka ei iske, koska siinä ei ole mitään logiikkaa. Keskiverto-oppilas harrastaa liikuntaa välitunneilla ja vapaa-ajalla. Koulun liikunnan oppitunnit toimivat lähinnä uusien lajien ja liikkumistestien oppitunteina, ei siellä pyritäkään tarjoamaan kaikkea sitä liikuntaa, mitä kasvava lapsi tarvitsee. Vesterinen ei vaan taida ymmärtää tätä.
<perkeleet> Kyllä se arvosana pitää liikunnastakin ansaita muullakin kuin yrittämisellä ja mukana olemisella. Meillä joskus 15 vuotta sitten sai kyllä 7-8, jos vain osallistui ja yritti liikkua ja olla mukana. 9-10 oli sitten niille jotka oikeasti harrastivat liikuntaa ja olivat kovassa kunnossa.
<Mihailo> Mutta makepa vetää kuupperin yhteentoista minuuttiin! Hehhehhee
<zser> Intin kuupperissa yks kaveri pasko ihan rehdisti housuunsa. Mutta onneks oli niin reilu henki, ettei sille vittuiltu ainakaa yhtään
<Metsien_mies> Ercci Mietippä sama muihin aineisiin, joku yrittää tosissaan oppia matikkaa mutta saa kokeista vitosia mutta joku jolle matikka sujuu luonnostaan saa kokeista kymppejä vaikka ei juurikaan mitään tee tunnilla. Kumman sinun mielestäsi pitäisi saada parempia numeroita? Kyllä se on niin että numerot pitää saada taitotason mukaan eikä yrittämisen.
<Pensu> Kaveri ei käy ikinä missään kuntoilemassa vaan tekee rankkaa työtä raksalla ja vetää 3100m cooperis. Nyt läski samit hiljaa.
<thirvi> Ercci Aivan. Koulun liikuntatunneilla ei kuntoa nosteta. Lähinnä pitäisi löytää se oma liikuntamuoto josta tykkää.
<ssaannttttuu> Niin ja näin. Hyvä yleismallinen fyysisen kunnon mittari, mutta kun kuntoilulajit ja niiden harjoitusmallit poikkeavat toisistaan niin laajalla mittakaavalla että se kovalla tasolla voimanostoa harrastava kaveri ei nyt välttämättä juokse yhtä paljon kuin pari kertaa viikkoon kestävyysliikuntaa harrastava.
<MasterSampo> Teemu, älä ole tuollainen plösö
<Lihamylly> Lukiossa kun juostiin cooper niin kaveri juos 2700m kohdalla mutkan suoraks ja suoraan pukukoppiin paskalle :)
<Ercci> Liikunnan numero pitäis mun mielestä perustua puhtaasti siihen kuinka oppilas osallistuu ja on kiinnostunut liikkumaan. Jos vetää coopperissa 1200m, mutta kaveri yrittää tosissaan jaksaa koko 12min, niin se on 10!
<Metsien_mies> Mitä ne siellä liikunnantunnilla nykyään tekkee jos siellä ei edes juosta enää
<huehue> Kyllä. Liikunta tunneilla ei saanut juosta pallon perässä vaan piti kävellä. Juoksemiseen piti anoa erikseen lupa opettajilta ja antaa heille kirjallinen lupa vanhemmilta.
<perkeleet> eiks tätä juoksukuntoa ja juoksua tuu harjoteltuu aika paljoki? Eli yleisesti liikuntatunnilla oleva liikunta. Vai pitäiskö sitä erikseen harjoitella Cooperin testiä varten kestävyysjuoksua kentällä? Yleisestihän tuo kuntoa mittaa vaan.
<zombade> Koululiikunnasta ei anneta koskaan kotitehtäviä koska oppilaiden oletetaan liikkuvan joka päivä.
<Iso-A> Cooperin testillä ei ole tarkotus testata pääasiassa kenenkään juoksukuntoa, vaan ihmisen fyysistä suorituskykyä. Tarkoitus antaa tilastotietoa, missä kunnossa mikäkin ikäluokka on ja minkälaiset liikuntatottumukset ihmisillä on.
<Vituäkäne> Juokseminen ja japanin kielen opetteleminen = Sama asia T: Läski
<Kantasolu> Ei Cooperin testiin kuulukaan harjoitella. Se on testi jolla selvitetään kunto.
<terskaleija> Aika tyhäm kommentti. Cooper testi toimii suunta-antavana toimena kun katsotaan oppilaan kuntoa. Läski sami joka ei liiku lainkaan vapaa-ajallaan saa huonon cooper tuloksen, ja se kaveri joka tekee muuta ku istua persellään saa paremman tuloksen.
<zser> juoksuahan ei voi opetella kuin koulussa
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu