Lähettäjä:
ArabAutomekaanikon elämää
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
1
Riemurasia on ollut tavoittamattomissa 1.2.2022 - 2.2.2022 välisen ajan päivitystöiden johdosta. Ilmoitelkaa rohkeasti sivuston ongelmista mikäli niitä tulee vastaan palautesivun kautta.
Lähettäjä:
ArabSyy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2016-08-19 11:25:30
+49740
<Vesterpester>
Vaihdekeppi itsessään toimisi varkaudenestolaitteena Amerikassa
Aika: 2016-08-19 14:57:23
+18723
<janezki83>
Mikäs miun kommentissa sai miesmenkat valumaan? Ainii, pinkki ei saa kommentoida autoihin tai saatika ajaa niitä. Tässä tulee lisää: ;) Yhdysvalloissa (Vesterpesterille Amerikassa) suurin osa autoista on automaattivaihteisia eli keppiä ei tarvitse itse vatkata kytkimen rytmittäessä tahtia. On myös rattikeppejä eli rednekki löytää helposti eteen ja taakse vatuloimalla keppiä ratissa. Kätevää. Sivistysvaltiot taas suosivat manuaalivaihteistoa, jossa pääsee itse ohjaistamaan petoa pellin alla. Ja manuaalivaihteista autoa on vaikea varastaa jos ei toimintaperiaatetta ymmärrä. The End.
Aika: 2016-08-19 15:03:31
+52176
<house83>
janezki83 En tiiä miksi sait miinusta, mutta tuosta toisesta kommentista tuli mieleen, että miksi automaattivaihteisto on niin myrkkyä joillekin. Jos ei tykkää automaatista, niin sitten varmaan paistaa ruokansa nuotiossa ja pitää ruoat maakellarissa, kun automaattiset asiat on niin vitun huonoja. Manuaali-Mannen unelma-autossa on 16 poljinta, mittaria ja keppiä, joita voi hämmentää, että auto liikkuu eteenpäin.
Aika: 2016-08-20 18:39:24
+1351
<M_1_cho>
Jaa-a, tomaatilla huomattavasti letkeämpää ajella varsinkin kaupunkiräppäilyä, manuaalissa taas on paljon enemmän ajamisen meininkiä. Näin omasta mielestäni, pidän molemmista riippuen autosta ja sen käyttötavasta.
Aika: 2016-08-19 11:57:10
+18723
<janezki83>
Vesterpester *Manuaalivaihdekeppi. Automaattikin vaatii jonkin sortin kepin.
Kommentit (43)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<Kommunaattori> Öljyssä voitelevuus kyllä säilyy varmaan todella pitkään, mutta likainen öjy tukkii nykyaikaiset moottorit. Suodatin poistaa suurimmmat kappaleet, mutta on liian alkeellinen puhdistamaan pienempiä epäpuhtauksia. Perinteisillä polttomoottoreilla uskalsi ajaa vielä 15tkm/12kk yksillä öljyillä ja suodattimella, mutta nykyisiin autoihin öljyt kannattaa vaihtaa noin 10tkm/12kk välein, kumpi ensin vastaan tulee. Vaihteistoöljyjä ei nykyisissä valmistajien huolto-ohjelmissa ole enää mukana, mutta jos haluaa vaihteiston kestävän ja että joku maksaa autostasi käytettynä, ne pitää vaihtaa 60tkm välein.
<M_1_cho> Jaa-a, tomaatilla huomattavasti letkeämpää ajella varsinkin kaupunkiräppäilyä, manuaalissa taas on paljon enemmän ajamisen meininkiä. Näin omasta mielestäni, pidän molemmista riippuen autosta ja sen käyttötavasta.
<Dobweiler> 84 000 mailia ajettu samoilla öljyillä. Kuka käskee ostamaan halvinta. Ja voiskos sen suodattimen joskus vaihtaa. http://yle.fi/uutiset/saksalaisyhtion_vaite_samalla_moottorioljylla_voi_ajaa_yli_100000_kilometria/7878632
<teude> janezki83 Eipä automaateissa mitään keppejä enää nykyään pahemmin ole. Pelkät napit, jokin rulla tai muu keppiä hienompi viritys.
<RautaHattu> Suomessa tuo vaihdekeppi lukossa ei toimisi kauheen hyvin, sillä meillä päin "jos ajoneuvo ei liiku, niin otetaan kaikki mikä lähtee irti"
<Enmittee> Mikä siinä manuaalissa on niin hankalaa joillekkin? Mutta molempia paljon ajaneena tykkään kyllä enemmän automaatista. Nykyään kulutuskin samaa luokkaa, etenki jos kalliimman auton hommaa, jossa uudempaa tekniikkaa. Vaikka vaihteiden vaihto tapahtuu kuin itsestään manuaalilla ajaessa, niin on se silti kaupungissa mukavempi automaatilla päristellä.
<MrDarkman> rdvil too much didnt read
<Darius6> Mitenköhän tuo joustinpatja on tonne akselin ympärille saatu...?
<rdvil> Ei taida jatkua enempää, avauduin tarpeeksi. Keskustelen toki asiasta mielelläni lisää!
<rdvil> Automaatteja on toki erilaisia, ja jotkut niistä toimivat oikein kivasti. Jos on iso moottori, korkeintaan 5-vaihteinen perinteinen automaatti, eikä kiire mihinkään...mielellään vieläpä kesäkeli...niin onhan se leppoisaa ja mukavaa. Missä tahansa muussa tilanteessa kuitenkin, tahdon itse päättää, millä vaihteella ajetaan ja koska vaihdetaan. Plus että millä tahansa muulla kuin sillä eurocargolla, vaihteiden vaihtaminen on kivaa. Kun siihen tottuu, ei sitä tarvitse miettiä, eikä siitä ole sen enempää vaivaa kuin automaatistakaan. Tietysti, käsi ei ole vapaana, joten kännykkää on paha räplätä..
<rdvil> ...missä tahansa muussa tilanteessa, kuten vaikeasti ennakoitava normaali liikenne, ovat nämä vaihteistot auttamatta hitaampia. Esimerkiksi sen 8-vaihteisen ZF:n viive kepin tökkäämisestä vaihteen kytkeytymiseen on oikeasti pitkä, siis niin pitkä että saan jopa vanhan Eurocargon manuaalivaihteita vaihdettua nopeammin. Ja se ei sitten ole mitään nopeaa eikä kevyttä(kytkin, riuhtaisu kepistä että edellinen vaihde irtoaa, kytkin ylös, kaasua sopivasti, kytkin alas, arvataan oikea tähtäyspiste tunnottomassa kepissä, toivotaan parasta ja runnotaan vaihde sisään, kaasua, kytkin ylös). Jatkuu...?
<TheSankari> rdvil antaa tulla asiaa tunteella. Itellä pihassa kummankin sortin vaihteistoisia autoja. Automaatti arkiajoon ja manuaaliaski harraste pelissä.
<rdvil> Automaattivaihteiston puolesta voi toki argumentoida, että voihan sitäkin vaihtaa käsin. No, niin voi, mutta eikös se koko tarkoitus ollut, ettei tarvitse? Se on sitäpaitsi hitaampaa, ja vedon kytkeytymishetken ennakointi on vaikeampaa kuin silloin, kun saa itse painaa ja nostaa kytkinpoljinta. Ja miksi voin sanoa sen olevan hitaampaa? Automaatit ja kaksoiskytkinlaatikot vaihtavat erittäin nopeasti, kun tilanne on ennakoitava, esimerkiksi suoraviivainen kiihdytys. Onhan se kerrassaan jännä tunne, kun 7T kuormuri käy vaihteita läpi, kuin formula ikään, mutta...Jatkuu...
<rdvil> Automaattivaihteisto puolestaan, kun kiihdytyksen jälkeen kaasun nostat, vaihtaa suuremmalle. Tämä ei suinkaan auta autoa hidastamaan, päinvastoin...ja liukkaalla kelillä, varsinkin takavetoisella, tämä on erityisen vekkuli ominaisuus. Automaattivaihteista autoa pidetään rentouttavana, ja myönnän toki, että kaupunkiliikenteessä on mukavaa kun ei tarvi jatkuvasti kepittää. Henkilökohtaisella tasolla kuitenkin minua ei ajaessa rentouta mikään niin paljoa kuin se, että tiedän olevani hallinnassa ajoneuvostani. Tästä syystä se automaatti ei vain tule koskaan olemaan minua varten. Jatkuu...
<rdvil> ...esimerkiksi tilanteessa, missä olet ajanut vastaavaa autoa sekä manuaali- että automaattivaihteisena. Kierroksia automaatti haluaa paljon enemmän kuin itse, eikä meno siltikään edisty. Automaatin ja kaasupolkimen kanssa saa muutenkin olla tarkkana, lievästä nopeuden nostosta tulee isompi operaatio, jos vempain tahtookin ensin potkia pienempää silmään. Ripeä kiihdytys puolestaan voi yllättää, varsinkin kun sen lopettaa. Manuaalivaihteisiin tottuneena tietää, että auto hidastaa heti, kun kaasupolkimen nostaa, varsinkin korkeilla kierroksilla. Jatkuu...
<rdvil> Toinen ominaisuus: kiihdyttäessä manuaalivaihteisella, autonsa tunteva kuljettaja osaa käyttää oikeita kierroksia ja oikeaa määrää kaasua ripeään ja taloudelliseen kiihdytykseen. Automaattivaihteiden kanssa tilanne on vähän toinen. Muistakaa: henkilökohtaisia kokemuksia - 8-vaihteinen ZF-automaatti on esimerkiksi sitä mieltä, että pieneenkin ylämäkeen ykkönen kuuluu vetää rajoittimelle ennenkuin voi vaihtaa suuremmalle. Ihan miten vähän kaasua yritätkään painaa. Toisaalta perinteinenkin automaatti tekee saman, jos koittaa kiihdyttää "normaalisti"...jatkuu...
<rdvil> Automaattivaihteiston mielestä puolestaan liittymään on hyvä tulla sillä vaihteella, jolla juuri muutenkin ajettiin(4/5, 7/8 tms). Kuljettajan katsoessa vapaa väli pujahtaa ympyröiseen, hän tökkää kaasupoljinta havaitakseen, että ei me vielä voida mennä. Automaatin tarvis ensin arpoa jokin pykälä silmään. Tähän on haastava tottua, ainoa vaihtoehto on joko vaihtaa automaattia käsin, mikä kumoaa hyvät puolet, taikka ajaa vain hitaammin ja katsoa vähän isompia välejä mihin lähdetään kiihdyttämään. Jatkuu...
<rdvil> Olen tainnut kirjoittaa manuaalivaihteiston hienouksista ennenkin. Tässäpä sitä taas tulee, ihan henkilökohtaisia huomioita: Kokenut, ammatikseenkin ajava kuljettaja tietää melko hyvin, mikä vaihde kulloiseenkin tilanteeseen sopii. Esimerkkinä kiertoliittymä, samalla kun ympyräiseen valuu ja katselee kaistan vapautta, kuljettaja tiputtaa kakkoselle, sillä se on oiva vaihde sekä hidastella että kiihdytellä. Kevyt kaasunpainallus poistuttaessa, kolmonen ja vitonen. Jatkuu...
<EiSaatana> Haluaisin kuulla syitä miksi joku valitsisi käyttöautoon automaatin sijasta manuaalin? Ja käyttöautolla en nyt tarkoita mitään pienikoneista kinneriä, vaan ajokkia jolla kehtaa itseään kunnioittava rattimies/nainen ajella ja jossa on riittävästi tehoa varmistamaan turvalliset ohitukset. Suomessa hyviä syitä on hinta ja saatavuus, mutta muuten en oikein keksi mitään..
<PEMM> janezki83 Euroopassa suositaan manuaalivaihteista autoa, koska me ovat edullisempia.
<pjorkell> https://www.reddit.com/r/Justrolledintotheshop/top/?sort=top&t=all Tuolta löydätte kaikki nämä ja pelottavan monta lisää.
<Debtor> Pitäistkö sitä käydä tarkistamassa öljyt autosta
<Chiparish> hatwok Aikoinaan rakennettiin kaverin tyyninkiautoon nerokas kill-switch. Puolalta johdot dvi naarasliittimeen, se keskikonsoliin kiinni ja dvi urosliitin sulki virtapiirin. Naarasliittimessä oli vielä 3 paria random pinninreikiä, jotka piti saada oikosulkuun, että puola sai virtaa. Konehuoneessa täysin huomaamaton ja ohjaamossa lähinnä herätti vaan tyhmiä kysymyksiä :D
<janezki83> house83 Automaattivaihteistohan on hyvinkin toimiva esim. ammattiautoilijoille. Myöskin todistetusti hyvä kun vasen jalka on kipsissä.
<LionKing138> Blinker fluid. Klassinen asiakkaalta laskutettava mekaanikkojen läppä tyhmille asiakkaille ameriikoissa.
<kum1ankka> Hitto joutu tuijottamaan pitkään tuota patjaa, että tajusi mitä siinä on...
<DAI> Noniin. Joku saanu helkkarin hyvän idean ja ajanu joustinpatjan päältä. Voi olla mukava irrotella tota akselin ympäriltä. :D
<house83> janezki83 En tiiä miksi sait miinusta, mutta tuosta toisesta kommentista tuli mieleen, että miksi automaattivaihteisto on niin myrkkyä joillekin. Jos ei tykkää automaatista, niin sitten varmaan paistaa ruokansa nuotiossa ja pitää ruoat maakellarissa, kun automaattiset asiat on niin vitun huonoja. Manuaali-Mannen unelma-autossa on 16 poljinta, mittaria ja keppiä, joita voi hämmentää, että auto liikkuu eteenpäin.
<Jiusonium> Johtaja J, vaihdapa long lifet vain 30000 välein, niin ajan ohi toimivalla autollani ja nauran
<janezki83> Mikäs miun kommentissa sai miesmenkat valumaan? Ainii, pinkki ei saa kommentoida autoihin tai saatika ajaa niitä. Tässä tulee lisää: ;) Yhdysvalloissa (Vesterpesterille Amerikassa) suurin osa autoista on automaattivaihteisia eli keppiä ei tarvitse itse vatkata kytkimen rytmittäessä tahtia. On myös rattikeppejä eli rednekki löytää helposti eteen ja taakse vatuloimalla keppiä ratissa. Kätevää. Sivistysvaltiot taas suosivat manuaalivaihteistoa, jossa pääsee itse ohjaistamaan petoa pellin alla. Ja manuaalivaihteista autoa on vaikea varastaa jos ei toimintaperiaatetta ymmärrä. The End.
<SuperC> Tommonen rönttämese vääntää sen verran, että sopivaan alamäkeen lähtee vitosellakin varmaan liikkeelle :D
<Thaliquid> Vesiletku Miksi ei? Amerikka on sellainen "huvipuisto" että ei ole tulossa ikinä toista samanlaista!
<hatwok> Tuo vaihdekepin lukitushan on aika hyvä lisäturva. Paras turva on muuten asettaa piilotettava "kill-switch" autoon. Nappia painamalla virtapiiri katkeaa ja toisella painalluksella yhdistyy. Nappi olisi tietty piilossa tai naamioitu vaikka stereoihin.
<Curiba> Mäkilähtö tolla vaihdekepillä :D
<Vesiletku> Vesterpester Muistan lukeneeni tapauksesta jenkeissä, jossa vankilasta paennut vanki ei päässyt parkkipaikkaa pidemmälle, koska yritti varastaa manuaalivaihteista autoa eikä päässyt sillä liikkeelle. Liekö sitten keksitty tarina
<Johtaja J> Jortikka69 Riippuu öljystä long life öljyn vaihtoväli 30000km, tai tarvittaessa. Kaupunkiajossa vaihdetaan tiheämmin ja matkaa voi ajaa pidemmälti.
<Valkoinenkuolema> Viimenen kuva mersusta ... hyviä muistoja :)
<Jortikka69> Oscar kyllä varmaan jos ois kymmenen kertaa pitäny ton aikana vaihtaa :D
<janezki83> Vesterpester *Manuaalivaihdekeppi. Automaattikin vaatii jonkin sortin kepin.
<Nuffsaid> Sit on niitä remppareiskoja, jotka tekee kaiken päin helvettiä ja jollain ihme patenteilla.
<Oscar> Näkkyy öljy menneen aika jankiksi.
<Rieti-kissa> My Summer Car
<Vesterpester> Vaihdekeppi itsessään toimisi varkaudenestolaitteena Amerikassa
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu