Lähettäjä:
Thomsonn2014 Formula 1 cars by Lotus and McLaren
Kauden 2014 F1-autot: Lotus E22 ja Mclaren MP4-29. Sääntömuutosten vuoksi on auton nokan oltava selvästi edellisvuotista alempana, joten tallit ovat etsineet esteettisesti arveluttavia keinoja ohjatakseen mahdollisimman paljon ilmaa auton alle matalasta nokasta huolimatta. Kuva paintlisäyksen kera on peräisin Facebook-käyttäjä Emo Ilieviltä, joten kunnia hänelle kilpa-autoyhdyntämielikuvasta.
Lähettäjä: Thomsonn
Otsikko: 2014 Formula 1 cars by Lotus and McLaren
Kuvaus: Kauden 2014 F1-autot: Lotus E22 ja Mclaren MP4-29. Sääntömuutosten vuoksi on auton nokan oltava selvästi edellisvuotista alempana, joten tallit ovat etsineet esteettisesti arveluttavia keinoja ohjatakseen mahdollisimman paljon ilmaa auton alle matalasta nokasta huolimatta. Kuva paintlisäyksen kera on peräisin Facebook-käyttäjä Emo Ilieviltä, joten kunnia hänelle kilpa-autoyhdyntämielikuvasta.
Hakusanat: f1, formula, 1, 2014, lotus, mclaren, nenä, haarukka, pullonokkadelfiini, anteater, muurahaiskarhu, kilpa-autoyhdyntämielikuva,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2014-01-24 19:27:23
+750
<harrison>
Voi juku.. näinkö ne pikkuautot syntyy?
Aika: 2014-01-25 10:09:00
+2145
<wheel_spin>
Downforcen aikaansaaminen rata-autossa on tehokkainta nimenomaan ohjaamalla ilmaa auton alitse ja takadiffuusorin läpi mikä kasvattaa ilman virtausnopeutta luoden alipainetta ja "imemällä" autoa radan pintaan. Downforce joka luodaan auton alapuolisella ilmavirtauksella aiheuttaa paljon vähemmän ilmanvastusta kuin takasiivekkeellä ja auton yläpuolisella virtauksella saatu. Sääntöjen vuoksi ensin mainittu on rajallisesti hyödynnettävissä (80-luvun maaefektiautot ja tuhoisat onnettomuudet).
Aika: 2014-01-24 23:57:45
+51222
<The Deceiver>
mää ku luulin että ilmaa halutaan auton päälle jotta se painaisi autoa tienpintaan pidon lisäämiseksi. Harvoin oon kuullu että aerodynamiikalla koetetaan tehdä autosta leijaa
Kommentit (41)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<MinäOlenJukka> Olis kätevää jos mediahaussa voisi hakea mediat tietyltä aikaväliltä, esim 1.12.13-1.1.14 ...koko tanan kuukauden mediat näkemättä:( ..tai joku vastaava paskasysteemi mistä näkis ainoastaan kaikki uudet mediat viime kirjautumisesi jälkeen..
<darkdk> En tajua.
<hessuutsio> wheel_spin:ltä täyttä aasiaa.
<pjotrthegreat> Chaparral 2J siitä downforcen mallia poijjjjaaat!
<pikkumusta> voi kun muistas käyttää kumia
<joulupukin muori> The Deceiver Maaefekti kato..
<testo_jolle> Ne tekee mikroautoja!
<pikkurölli> Telakoituukohan kuskitkin kisojen jälkeen?
<wheel_spin> Downforcen aikaansaaminen rata-autossa on tehokkainta nimenomaan ohjaamalla ilmaa auton alitse ja takadiffuusorin läpi mikä kasvattaa ilman virtausnopeutta luoden alipainetta ja "imemällä" autoa radan pintaan. Downforce joka luodaan auton alapuolisella ilmavirtauksella aiheuttaa paljon vähemmän ilmanvastusta kuin takasiivekkeellä ja auton yläpuolisella virtauksella saatu. Sääntöjen vuoksi ensin mainittu on rajallisesti hyödynnettävissä (80-luvun maaefektiautot ja tuhoisat onnettomuudet).
<laughing octopus> formulapenetraatio :D
<hoest> Tossa lotuksessa on muuten eri pituiset noi spoilerin nokat, koska mitoituksen takia yhden pitää olla tarpeeksi etäällä, mutta jos molemmat on, nokka on liian leveä.
<The Deceiver> mää ku luulin että ilmaa halutaan auton päälle jotta se painaisi autoa tienpintaan pidon lisäämiseksi. Harvoin oon kuullu että aerodynamiikalla koetetaan tehdä autosta leijaa
<T7J9T> niceone Ööh, sulle käsite symmetria taitaa olla aika vieras?
<QWWQ> Keula keulaan ah ah
<FinRaksu> house83 ei siis ollenkaan näin vaan sitä down forcea nimenomaan halutaan saada paljon ja auton muotoilulla koetetaan saada auton alle "alipaine" joka imee autoa kohti tienpintaa lisäten pitoa tai downforcea kummin tykkää, samaa efektiä halutaan vahvistaa vakaajasiivekkeillä, autoa EI haluta missään nimessä keventää kovassa nopeudessa koska silloinhan se heh heh... nousisi lentoon mikä oilisi aika ikävä asia esim kurvin lähestyessä... eli itseasiassa kurvia lähestyttäessä ja vauhdin laskiessa myös autoa tiehen painava voima laskee joka johtaa siihen että pito laskee ja rajottaa kurvinopeutta
<Eskopertti> The official seal of vittu mitä paskaa.
<niceone> Jussi453: Lotus taisi löytää uusien sääntöjen porsaanreiän! Uudet säännöt vaativat, että nokan pitäisi olla paljon pidempi kuin tallit haluaisivat. Tuo pidempi osa niin pitkä kuin säännöt vaativat ja lyhyempi on aerodynaamisesti optimaalisen mittainen. Vaikka nokka on epäsymmetrinen, niin tämän pitäisi toimia paljon paremmin kuin symmetrisen pitkän keulan.
<Kibester> On se nyt saakeli, ku autoilla on parempi seksielämä ku mulla
<Junttilandia> house83.. Annoin peukun ylöspäin, mutta noste lento koneessa muodostuu siitä kun siiven alla menevä ilma kulkee nopeammin kuin siiven yläpuolella oleva jolloin siiven yläpuolella siiven takana muodostuu alipaine ja näin siipeä nostava vaikutus..
<eikkakoo> Ens vuonna on tulossa uus Englantilainen F1 talli... McLotus.. Tosi juttu, Tätä se Englannin sisäsiittoisuus teettää..
<Hertl> Voi vitun formulat 0/5 ja kaikki muu moottriurheilu 0/5. Täyttä paskaa. Tällaista mediaa ei lisää, kiitos.
<Mamelukkikala_> nuo uudet nokat on rikos ihmisyyttä vastaan
<mikis-> Hyvä että ennen kauden alkamista löydettiin syy siihen miks ens kaudella nähdään poikkeuksellisen paljon nokkakolareita
<lucaz> Mun mielestä tän kuvan tarkoitus oli osoittaa kuinka mclaren uppoaa lotukseen niinkuin uros naaraaseen.
<house83> Eikös lentokoneissa siiven rakenne perustu siihen, että yläpuoli on kupera, jotta ilma kulkisi nopeammin yläpuolelta. Ilmavirta kulkee alapuolelta hitaammin kuin yläpuolelta, josta muodostuu noste. Eli formulassa varmaan halutaan sama efekti, jolloin auto kevenee kovassa vauhdissa. Mutta jarruttaessa etupää laskee alas, jolloin noste katoaa, koska alapuolelta ei menekään enää niin paljon ilmaa ja on taas downforcea tarpeeksi, että jarrutus on tehokas. Villi veikkaus kuutosen fysiikalla.
<valfrid91> jussi453, noi formula inssit ei oo iha mitää peruspekka insinöörei, kyl luulen et ne tietää tarkalleen mitä ne tekee
<Jussi453> miten se lisää auton vauhtia että ton lotuksen nokka on epäsymmetrinen? toinen noista "piikeistä" on selvästi pidempi... taas insinöörit ollu liekeissä
<svalbard> Chirea oon saanut sellaisen käsityksen että auton alla virtaava ilma aiheutta imua ja vetää autoa kiinni tiehen.
<Thomsonn> Chirea Ihan ok pointti mutta f1:sten aerodynamiikka on niin monimutkainen homma ettei sitä maalaisjärjellä pysty selittämään, oon koittanu selvitellä ja on niin vaikia ettei kaljakaan auta enää ymmärtämään. Periaatteessa auton pohjan on oltava matalalla mutta tiimit on ens kaudeksi koittaneet saada sen etupuolisia osia (pl. etusiipi tieteski) niin korkealle kuin sääntöjen puitteissa mahollista ---> uudet pöljät nokat on porsaanreiän hyödyntämistä säännöissä
<pussimaki> mersun logo väärinpäin paint kuvassa
<Huho> Oispa nyt hotwheelsit noista ni hörähtelisin yksin huoneessani..
<Chirea> Nyt hämmentää toi "auton alle ilmaa". Oon kuvitellut, että päin vastoin haluttais downforcea eli ilmaa painamaan autoa tiehen eikä ilmaa alle työntämään irti tiestä.
<Thomsonn> Siis pääjuttuhan tässä oli tarkoitus olla tuo kumma nokan muotoilu!!! Tuo paint-lisäys ei mun mielestä mahottomasti pitäis kuvan pääajatusta laskea :(
<Miket> zamp_, siinähän se selitetään kuvan yläpuolella, uudet autot, uudet muodot
<valfrid91> Öh öh voi vittu kun on niin huono, että juustomättö miikkaki häpee
<harrison> Voi juku.. näinkö ne pikkuautot syntyy?
<DAI> no nyt on kyllä niin paska kuva, että...
<Aino Kopra> pinpi ja pipeli
<agggg> Lotus is McLaren's bitch
<zamp_> oonko ainut kuka ei tajuu tästä kuvasta hevon vittuja?
<Specteri> juuri sopivan kokoinen
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu