Lähettäjä:
JarppaKarppa15v sitten
Pelit oli joskus hyviä vai oliko sittenkää.
Lähettäjä: JarppaKarppa
Otsikko: 15v sitten
Kuvaus: Pelit oli joskus hyviä vai oliko sittenkää.
Hakusanat: pelit, nostalgia, sarjakuva, ajatusmaailma, aika, kultaa, muistot,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2015-10-08 16:59:49
+3296
<mstr3>
Pidin vanhoissa peleissä siitä, että niissä ei ollut tutoriaaleja. Pidin siitä, että Mariolla oli vain lähdettävä matkaan ja todettava kilpparin kohdalla että aha, noita siis kannattaakin väistää. Pidin siitä, että sain kavereiden kanssa ratkoa ongelmia ja pulmia, jotta pelissä pääsi etenemään. Pidin siitä, että yksinkertaisetkin pelit antoivat pienille aivoille tekemistä.
Aika: 2015-10-08 17:04:19
+68208
<Jonetzku>
Vanhojen pelien etu on se että niistä todella monet on lähteny täysin ruohojuuritasolta luomaan uutta ja hienoa konseptia jolla murskata kilpailevat pelit muutenkin kuin jäätävillä markkinoinneilla monen vuoden ajaksi.
Aika: 2015-10-08 17:07:38
+21625
<Alieninpaska>
Nyky pelit on hienompia, mutta samalla aivotonta naputusta
Kommentit (56)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<NESkimo88> Nykypelit pähkinänkuoressa: Alkuvideo, tunnin tutoriaali, välivideo, välivälivideo, 5min peliä, välivideo, 1min peliä ja taas vähän videoita. Poikkeuksiakin toki on. Sitten vielä kun otetaan mukaan se että valikosta nappia painamalla peli pelaa itse itsenäs läpi. Vaikeustasotkin on ihan paskaa: Normal on entinen Easy. Sitten kun laitat vaikeustason tappiin niin vihuilla on pahatapa muuttu ylikestäviksi teräsmiehiksi jotka syö lyijyä ja terästä enemmän ku laki sallii, onko tämä haastavaa? Ei vaan turhauttavaa. Noh, onneksi on Dark Souls.
<Jokkelinen> Half life ja ensimmäinen läpi pelaaminen 5/5
<Pyyrä> Taas kerran; Grafiikat= pelin hyvyys. 0/5 ja kuvan tekijä saisi tappaa itsensä.
<ZambugeL> Dark Souls
<kanituuletin> Nyt varmaan pitääkin antaa moderni esimerkki hyvästä "älykkäästä" tasohyppelystä: Braid -- Ei siis todellakaan mitään perushuttua, vaan aivopähkinää ajan manipuloinnin hengessä. Tämä siis tosin tehty jo 2008, eli ei nyt varsinaisesti enää "uusi". Mutta voitti useita palkintoja, lähes kaikissa arvosteluissa saanut 9/10.
<MegaRekyyli> Alieninpaska - Yhtälailla 90- ja 2000-luvun tuotannosta löytyy pelejä tasoa "aivotonta naputusta" kuin nykypäivänäkin. Toisaalta, moni nykypäivän peli (lue: Dragon Age, Mass Effect, Fallout, Uncharted, Last of Us, Metal Gear yms.) sisältää huomattavasti enemmän aivotyöstkentelyä ja taiteellisia vivahteita kuin 20 vuotta vanhemmat vastineet, mikä johtuu tietenkin genren valtavasta kasvusta. Poikkeuksiakin tietysti löytyy. Itse pidän retropeleistä, mutta on naurettavaa väittää että peligenre olisi ottanut takapakkia viimeisen 20 vuoden aikana.
<SIKAARGH> Just huomasin et noista kaikki on joko FPS tai TPS et jos ei sen tyypin peleistä tykkää ni anteeks.
<SIKAARGH> Valtaosa ilmeisesti ei vieläkään siedä uusia pelejä. Ei se mitään. Ihan perusteltu mielipide. Onko joku muu yhtä innoissaan tästä loppu vuodesta ja 2016 Q1? Fallout 4, Star Wars Battlefront, Rainbow Six Seige, Tom Clancy's Division, Homefront 2, Halo 5... Melkein yks iso peli kuukaudessa. Vaikka ei oliskaan niin hyviä kun aikasemmat ni kai näistä joku vois olla ihan viihdyttävä.
<kanituuletin> Megaman-fanina ihan pakko laittaa mediaan liittyvä video: https://youtu.be/8FpigqfcvlM -- (kertoo siis Nes- ja Snes-aikakausien Megaman-pelien erinomaisuudesta, ja samalla kritisoi uusien pelien tapaa aliarvioida pelaajia)
<_mza_> Kyllä räiskintä-, action-, seikkailu- ja autopeleissä ollaan nykyään edellä, mutta strategiapelit... Ei ole edelleenkään Transport Tycoonille, Xcom:ille, Red Alertille, Civilizationille, Age of Empiresille ja vastaaville haastajia. Korkeintaan näiden klassikoiden uudelleenlämmittelyjä. Suurin haaste lienee se, että kaikki isot produktiot pitää olla pelattavissa myös sillä konsolin padiohjaimella.
<The Shamrock> Vanhoissa peleissä oli se hienous, että ne olivat usein hyvin yksinkertaisia, mutta erittäin vaikeita. Pidän nykyäänkin saman tyyppisistä peleistä, niitä ei enää hirveämmin vain tehdä.
<Turse> Kiitos Monkey Island -sarjan, englanninkielen taidostani. :)
<mstr3> PikkuRiku Jep, ne oli myös jäätävän vaikeita, koska käytännössä seivauspisteet oli aina kokonaisen tason jälkeen - jos silloinkaan. Kehitti myös kärsivällisyyttä ja sinnikkyyttä. Just pelasin pari kuukautta sitten Resident Evil ykköstä ja oli aika iso yllätys miten VAIKEA se olikaan :-)
<kappakeepo> Ei mua nykyajan pelit muuten haittaa paitsi LoL. Toiselta nimeltään League of Lesbians, League of Legos, League of Losers. Mut oikeasti, nämä loli kakarat aina lesoilee ja vertaa kuinka niiden pelillä on eniten katsojia Twitchissä ja on ylimielisiä muille peleille ja niiden pelaajille.
<Marioysikax> Miksi vertaa konsolia vanhempaan käsikonsoliin? Alkuperäinen mustavalkoinen game boy se vasta vaikeaa oli pelata mitään muuta kuin tetristä koska liike sumensi näytön.
<FernandoSolo> Tottakai hyviä pelejä tehdään nykyäänkin ja paljon. Kuitenkin kokonaisuutenaan voidaan puhua kaupan saturaatiosta pelejä tuotetaan niin paljon, että pakostakin ainakin puolet on paskaa, tai paskaa jolla yritettään vain rahastaa. tähän kun yhdistetään se, että rahastajina ei vain ole steamin greenlight/early access sonta vaan ihan oikeat "markina vetäjät" eli 3A:n kerho. Firmoista kun tulee tarpeeksi isoja niin niitä viihdyttää vain raha ei innovaatio, tai taiteellisuus. Tämän takia samaa harmaata paskaa tehdään, se on varmaa rahaa... joskin se on allas joka tyhjenee ennen pitkää.
<kepappipeppu> Meinattiin miehen kanssa et pelataan Until Dawn läpi, jospa siinä sais tää blondi käyttää aivojaan tarpeeksi, mä ne ratkaisut joudun tekemään. : |
<Citron> Worms Armageddon edelleen paras Worms peli ja viimeks eilen tuli kavereitten kanssa hakattua pari matsia sen parissa.
<Kiapperi> Final Fantasyt ennen XII:tä, Falloutit, Elder Scrollit, Pillars of Eternity, Path of Exile, Warcraftit, Red Alertit... Helppo tehdä hauskoja karikatyyrejä ja toisaalta itkeä, kuinka nykypelit on paskoja. Eipä noita oikeesti A-luokan pelejä ennenkään tullut kuin muutamia vuodessa, ja pentuna sitä jaksoi sen vuoden ajan tahkota vaikka ihan vaan yhtä peliä tatti ojossa ja peukalot ruvella. Nykyään ei kenellekään mikään riitä. Saatana.
<Luukeksi> Onneksi on Dark Souls.
<Prinny_dood> Kyllä ne sillon oli parempia.
<tommyboi> Siksi mä pelaankin aina retropelejä. Ei ole edes kiinnostusta kokeilla nykypelejä
<Hurttila> Kuukausi sitten tuli pelattua läpi alkuperäinen DeusEx vuodelta 2000 ja on se vaan pirun hyvä peli, eikä nuo uudet versiot ole päässeet vieläkään samaan. Sama juttu Dragon Agen kanssa. Ensimmäinen oli aivan loistava, toinen paska ja kolmas ok. Siinäkään ei silti oikein tunnu pääsevän maailmaan yhtä hyvin sisälle. Muita vastaavia on ainakin HOMM III ja Final Fantasyt. Nykyään mennään vaan se silmäkarkki edellä ja pistetään bugisena paskana ulos, kun julkaisu nyt vaan pitää saada joulumarkkinoille. Ja sitten puolet pelista pitää ostaa DLC:nä... Kyllä vaan ennen oli paremmin
<JarppaKarppa> Kannattaa hankkii GoatZ simulator ainoo survival peli mikä ei oo early accesissa.
<PikkuRiku> mstr3 Tuli kommentista elävästi mieleen se, kun aloitti jonkun uuden pelin, josta ei tiennyt vielä mitään ja sitten väisteli kaikkea, kun ei tiennyt pitääkö niitä kerätä vai väistellä. :D
<notee> Suosittelen kaikille tekemistä kaipaaville ARK: Survival Evolved peliä. Synnyt rannalle ilman mitään oljenkortta mitä pitäisi tehdä. Kyseessä siis selviytymispeli dinosaurusmaailmassa, suuressa hiekkalaatikkotyyppisessä kartassa. Peli on tällä hetkellä Early Access -tasolla Steamissa, mutta sisältöä on kevyesti enemmän kuin monessa valmiissa pelissä, ja päivityksiä satelee parin päivän välein. Taitaa myös olla alennuksessa tällä hetkellä.
<lolleroinen123> Vertaa esim. autopelejä niin, forza motorsport 1 oli hankala koska se oli niin realistinen. Uusimmassa forzassa on ensin tutorial, ja jos ajat ulos niin voi kelata aikaa taaksepäin tai ajaa batmobiililla seinien läpi.
<WeirdGuy> 15 vuotta sitten julkaistiin Diablo 2. Enough said.
<thirvi> Jagged Alliance 2.. vieläkin jaksaa luoda hahmoa ja lähteä kikkailemaan.
<Mixa> Eilen oikein sydäntä lämmitti, kun kokeilin Dirt Rallya ensimmäistä kertaa. Viimeisin kunnon ralli Codemastersilta oli CMR2005, jonka jälkeen tuli dlc:llä ja arcadefysiikoilla pilattu Dirt -sarja. Mutta uudessa Dirtissä tiet ovat jälleen kapeita, auto kulkee kuten pitääkin ja valikot ovat simplistisiä ja selkeitä. Nostalgiafiilis oli kova.
<SpeechMan> Tästä on erittäin hyvä esimerkki XCom. Vanha (1994) oli huippupeli, joka bugisuudestaan huolimatta onnistui lunastamaan paikan kaikkien aikojen parhaiden pelien listalla. Uusi (2012-2013) on sekin huippupeli, mutta kun sitä vertaa vanhaan, se jää hiukan jälkeen jokaisella osa-alueella. Etenkin uudelleenpeluuarvo on pienempi. Siinä missä alkuperäinen vain heitti pelaajan peliin tekemään mitä huvittaa ja löytämään kaikki pikku jipot ja yllärit, uusi taasen onkin täysin skriptattu ja kertoo joka kohdassa mitä pitää tehdä ja miten, ettei vain pelaaja joutuisi käyttämään päätään.
<MrFiufaufou> Noh tuo nyt ei ihan ole taas sitä järkevää logiikkaa...pelit oikeasti tehdään helpoiksi ja kaikille läpipäästäviksi. On ne silti kaikella muulla tapaa ns parempia kuin 15v sitten tehdyt. Itselle se vaikeus on liian tärkeä osa pelikokemusta, tästä syystä pelaankin vuosikymmeniä samoja peligenrejä, ja nauran partaani muita ezmode pelejä.
<Applejack> Eniten vituttaa toi rahanlypsäminen pelaajista. nykyään kun ostat pelin niin et saa kaikkea vaan lisää ja lisää pitäisi kokoajan maksaa. ennen piti pistää huijauskoodeja nykyään luottokortti.
<Defir se oikea> Pokemon red & blue. ei sitä nostalgiaa voita perkele vaikka joutuki juosta katuvalojen alla jos halus matkalla nähä mitä teki.
<Rights> Ongelmana tässä on se, että ennenaikaan pelit olivat yksinkertaisia, helppoja tajuta, eivätkä sinänsä tuoneet (vrt. nykytasolla) mitään erityistä perus tasohyppely/räiskintä/puzzleteemaan. Nykyään, kun kehittäjien pitää keksiä se yksi hieno koukku mariomaisen tasohyppelyn päälle (mm. Braid), ongelmaksi nousee se, että nämä mekaniikat eivät olekaan niin yksinkertaisia käyttää, että niitä tuosta vain opittaisiin. Kyllähän se mario on jatkuvasti samanlainen, mutta ei muiden kuin Nintendon kannata tehdä mariokloonia, kun ei sitä kukaan osta saatika halua pelata sen yksinkertaisuuden vuoksi.
<(laitela)> PS1 ja Crash Bandicoot 5/5
<Valtakunnanjohtaja> Eniten vituttaa dlc yms. maksut. Kun ostaa kalliin pelin, ei näin opiskelijana tekisi mieli maksaa sen jälkeen enää mitään ylimääräistä, muutenkin hatuttaa tarpeeksi loppukuusta syödä pelkkiä nuudeleita.
<Rofloplex> Taitaa olla vähän niin että oman nuoruuden pelit tuntuu aina parhaimmalta.
<Juzu89> Nostalgia-goggles.
<tumppelo88> Imo tavallaan totta että ennen oli tavallaan parempaa, ainakin tietyissä genreissä. Tämän syynä mielestäni on grafiikkojen ja hahmojen animaatioiden kehitys joska joskus teki peleihin omanlaistaan charmia, joka nykyisin korvataan yleensä vain geneerisesti "hyvillä grafiikoilla" jotka vievät mielikuvituksellisuutta pois vaikkapa hahmojen ilmeistä ja elesitä jotka on tehty realistisemmin kuin ennen
<Rieti-kissa> 15 vuotta sitten? Johan ensimmäinen Doomikin julkaistii 1993 (=22 vuotta sitten).
<Alieninpaska> Nyky pelit on hienompia, mutta samalla aivotonta naputusta
<Jonetzku> Vanhojen pelien etu on se että niistä todella monet on lähteny täysin ruohojuuritasolta luomaan uutta ja hienoa konseptia jolla murskata kilpailevat pelit muutenkin kuin jäätävillä markkinoinneilla monen vuoden ajaksi.
<bagzy> EA, Ubisoft, DLC... Enough said.
<Matricofilia> Kai minä olen kakara ku minusta nykyään tehdään ihan helvetin hyviä pelejä.
<Kiljutron> Nostagiaa: Nykyään muistetaan vain mariot ja muut hyvät pelit. Kuka muistaa esim. nes ghost busters -pelin? Se oli ihan paska.
<wasapd> Kyse ei oo siitä, että 15v sitte pelit oli parempia, vaan siitä, että 15v sitten sitä oli itekki lapsi. Kaikki oli vaan nii siistiä.
<LokkiKoira> Pelasin pari vuotta sitten nostalgiapäissäni THPS2. Petyin valtavasti.
<ketunvinkula> Commodore 64 ja sex games. Oi niitä aikoja.
<svk> Kaikkina aikoina tehtiin hyviä pelejä ja se on totuus.
<NitroHuora> Naapurin kanssa omistettiin Sega Mega Drive II:set. Ensin pihalla niin pitkään että joko tuli pimeä tai palelti niin paljon että piti mennä sisälle pelaamaan.
<Jazzhands> Sanokaa mitä sanotte, mario kart 5/5
<mstr3> Pidin vanhoissa peleissä siitä, että niissä ei ollut tutoriaaleja. Pidin siitä, että Mariolla oli vain lähdettävä matkaan ja todettava kilpparin kohdalla että aha, noita siis kannattaakin väistää. Pidin siitä, että sain kavereiden kanssa ratkoa ongelmia ja pulmia, jotta pelissä pääsi etenemään. Pidin siitä, että yksinkertaisetkin pelit antoivat pienille aivoille tekemistä.
<Nekatiivi-Hompsu> 15 vuotta sitten oli kaikki mahdollisuudet avoinna.. nyt on avoinna vain olut.
<Oye> 15 vuotta sitten pelit oli metässä, järven jäällä ja omassa pihassa.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu