Lentokoneen lyhyt kiihdytys ennen nousua
50s kohdalla
1
Riemurasia on ollut tavoittamattomissa 1.2.2022 - 2.2.2022 välisen ajan päivitystöiden johdosta. Ilmoitelkaa rohkeasti sivuston ongelmista mikäli niitä tulee vastaan palautesivun kautta.
50s kohdalla
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2016-07-08 16:23:36
+385
<zygge>
Air Finlandin kone torilla tavataan
Kommentit (19)
<21jori> madeiran kenttä, oon käynyt tuolla yks vaarallisemmista tuuli oloissa
<Tikrutin> groaar Finavian potkurikoneet on ihan uskomattomia.
<jepjep666> Tonny Tottakai kone pysähtyy pyöräjarruillakin. Saadaan se kone pysähtymään turvallisesti moottorihäiriötilanteissakin. Jarrujen huoltoväli vaan jää lyhkäiseksi jos moottorin reverseä ei käytetä. Siiven yläpinnalla olevat spoilerit on lähinnä ilmajarrut, siis ilmassa olessa vauhdin vähentämiseksi. Laskeutuessa ne nousevat automaattisesti pyörien koskettaessa maata ja silloin niiden ensisijainen tehtävä on "rikkoa" siipien noste.
<groaar> Aika äkkiä nousee se finavian propellikonekin maasta, moottorit on kyllä pirun voimakkaat. Varmaan puolet tuosta matkasta nousee ilmaan.
<Tonny> Tossa on muuten tullaan laskuun Vantaalle 04R:lle 757:lla Tammikuussa 2012: https://www.youtube.com/watch?v=1-q0d76jSWw Videon alussa ollaan vähän Tallinnan eteläpuolella ja on pätkitty välistä osia pois.
<Tonny> torspo "Voidaan kääntää"? No vittu pakkohan se on kääntää, eli jarruttaa. Ei spoilereilla ja rengasjarruilla saada konetta pysähtymään.... :D
<sika> |spödrlö| Opit varmaan, että matkat ja muutkin isommat jutut ostetaan luottokortilla, jotta luottoyhtiö kantaa vastuun kakan osuessa tuulettimeen.
<|spödrlö|> joo jäi noille homoille aikanaan rahat sisään kun olin varannut matkan ja paskiaiset meni konkkaan.
<Whako> air finland, konkkaan 2012, nevö föget
<labani> tuomos ei, kun Air Finland.
<tuomos> Finnair!! Torille?!?!
<torspo> Riippuu kyllä painon lisäksi konetyypistä kumpi vaatii enemmän matkaa, lasku vai nousukiito. Lisäksi lähes kaikissa nykypäivän matkustajakoneissa on ns. reverse thrust, eli moottoreden virtaus voidaan kääntää ja näin jarruttaa niiden avulla.
<jepjep666> Tonny Tiedän kyllä RC lennokkien ja koptereiden harrastajana maanopeuden ja ilmanopeuden eron ja vastatuulen merkityksen nousuun. Googlemapsin "mittaa" -toiminnolla katsoin tuon matkan liikkeelle lähdon ja telineiden maasta irtoamisen kohdan ja 730 metriä tuli. Painolla on kuitenkin paljon suurempi merkitys matkustajakoneen tarvitsemaan kiitoradan pituuteen kun muutaman solmun vastatuulen lisäämisellä. 40 tonnia lisää massaa niin tarvitaan suurempi ilmanopeus ja kone kiihtyy hitaammin = matkaa tarvitaan paljon enemmän.
<Tonny> jepjep666 joo, tyynessä kelissä vastatuuli lisää ias (Indicated airspeed, eli koneen nopeus+ vastatuuli = ias) Ei se koneen nopeus vaan ilmavirran nopeus siivillä. Ja rammer ille että laskuun tarvitaan n. 1/3 nousukiidon vaatimasta matkasta, että jännitä enemmän sitä nousua.
<zygge> Air Finlandin kone torilla tavataan
<rammer> Toihan on nykyään jatkettu toi kiitorata. Oli joskus paljon lyhyempi. Sillon jännitti jo laskeutuessa että pysähtyykö tää vasta mereen.
<jepjep666> Googlemapsista mitattuna 730 metriä. Aika kevyenä ollut 757 kun maksimilentoonlähtöpainolla wikipedian mukaan tarvii lähes 2000m
<Porkkana_Pate> Mitä sitä turhaan jupisemaan, kun on töitä.
Uusimmat Foorumin viestit