Quantcast

Lentokoneen lyhyt kiihdytys ennen nousua

50s kohdalla

3.17 / 5 (6 ääntä)

Julkaistu: 8.7.2016 11:27

Katsottu: 8791 kertaa

Kommentit: 19 kpl

Tarkastaja: Ylläpito

1.2K

3.17 / 5 (6 ääntä)

Lentokoneen lyhyt kiihdytys ennen nousua | 50s kohdalla

Eniten ääniä saaneet kommentit

Aika: 2016-07-08 16:23:36

+385

<zygge>

Air Finlandin kone torilla tavataan

14

Kommentit (19)

Kommentointi on vain Riemurasian kirjautuneille käyttäjille!
17.07.16 18:18

<21jori> madeiran kenttä, oon käynyt tuolla yks vaarallisemmista tuuli oloissa

11.07.16 05:24

<Tikrutin> groaar Finavian potkurikoneet on ihan uskomattomia.

11.07.16 00:06

<jepjep666> Tonny Tottakai kone pysähtyy pyöräjarruillakin. Saadaan se kone pysähtymään turvallisesti moottorihäiriötilanteissakin. Jarrujen huoltoväli vaan jää lyhkäiseksi jos moottorin reverseä ei käytetä. Siiven yläpinnalla olevat spoilerit on lähinnä ilmajarrut, siis ilmassa olessa vauhdin vähentämiseksi. Laskeutuessa ne nousevat automaattisesti pyörien koskettaessa maata ja silloin niiden ensisijainen tehtävä on "rikkoa" siipien noste.

10.07.16 13:42

<groaar> Aika äkkiä nousee se finavian propellikonekin maasta, moottorit on kyllä pirun voimakkaat. Varmaan puolet tuosta matkasta nousee ilmaan.

10.07.16 10:44

<Tonny> Tossa on muuten tullaan laskuun Vantaalle 04R:lle 757:lla Tammikuussa 2012: https://www.youtube.com/watch?v=1-q0d76jSWw Videon alussa ollaan vähän Tallinnan eteläpuolella ja on pätkitty välistä osia pois.

10.07.16 10:37

<Tonny> torspo "Voidaan kääntää"? No vittu pakkohan se on kääntää, eli jarruttaa. Ei spoilereilla ja rengasjarruilla saada konetta pysähtymään.... :D

-3
10.07.16 00:54

<sika> |spödrlö| Opit varmaan, että matkat ja muutkin isommat jutut ostetaan luottokortilla, jotta luottoyhtiö kantaa vastuun kakan osuessa tuulettimeen.

09.07.16 12:56

<|spödrlö|> joo jäi noille homoille aikanaan rahat sisään kun olin varannut matkan ja paskiaiset meni konkkaan.

09.07.16 03:07

<Whako> air finland, konkkaan 2012, nevö föget

08.07.16 23:21

<labani> tuomos ei, kun Air Finland.

08.07.16 22:43

<tuomos> Finnair!! Torille?!?!

-6
08.07.16 21:14

<torspo> Riippuu kyllä painon lisäksi konetyypistä kumpi vaatii enemmän matkaa, lasku vai nousukiito. Lisäksi lähes kaikissa nykypäivän matkustajakoneissa on ns. reverse thrust, eli moottoreden virtaus voidaan kääntää ja näin jarruttaa niiden avulla.

08.07.16 18:11

<jepjep666> Tonny Tiedän kyllä RC lennokkien ja koptereiden harrastajana maanopeuden ja ilmanopeuden eron ja vastatuulen merkityksen nousuun. Googlemapsin "mittaa" -toiminnolla katsoin tuon matkan liikkeelle lähdon ja telineiden maasta irtoamisen kohdan ja 730 metriä tuli. Painolla on kuitenkin paljon suurempi merkitys matkustajakoneen tarvitsemaan kiitoradan pituuteen kun muutaman solmun vastatuulen lisäämisellä. 40 tonnia lisää massaa niin tarvitaan suurempi ilmanopeus ja kone kiihtyy hitaammin = matkaa tarvitaan paljon enemmän.

08.07.16 17:42

<Tonny> jepjep666 joo, tyynessä kelissä vastatuuli lisää ias (Indicated airspeed, eli koneen nopeus+ vastatuuli = ias) Ei se koneen nopeus vaan ilmavirran nopeus siivillä. Ja rammer ille että laskuun tarvitaan n. 1/3 nousukiidon vaatimasta matkasta, että jännitä enemmän sitä nousua.

08.07.16 16:23

<zygge> Air Finlandin kone torilla tavataan

14
08.07.16 11:46

<rammer> Toihan on nykyään jatkettu toi kiitorata. Oli joskus paljon lyhyempi. Sillon jännitti jo laskeutuessa että pysähtyykö tää vasta mereen.

08.07.16 11:40

<jepjep666> Googlemapsista mitattuna 730 metriä. Aika kevyenä ollut 757 kun maksimilentoonlähtöpainolla wikipedian mukaan tarvii lähes 2000m

08.07.16 11:32

<Porkkana_Pate> Mitä sitä turhaan jupisemaan, kun on töitä.

Uusimmat Foorumin viestit

Lähetä uusi video

KATEGORIAT

Selaa videoita..

SAMANKALTAISIA

paperista tehty lentokoneen siipi

paperista tehty lentokoneen siipi

4 000 katselukertaa

ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ

Mikäli tämä mediatiedosto on mielestäsi sopimaton tai omistat tekijänoikeudet mediatiedostoon ja haluat sen poistettavaksi, voit lähettää siitä meille ilmoituksen.

Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.

Syy

repostMediaId

Lyhyt selvitys

Kommentointiin liittyvät säännöt

  • Pyri kunnioittamaan muita kirjoittajia ja heidän mielipiteitään.
  • Merkitse kommenttisi lähetysvaiheessa off-topiciksi mikäli se ei liity mitenkään itse mediaan.
  • Ylläpidolla on oikeus poistaa kommentti ilman mitään erillistä ilmoitusta.
  • Jylppy-Galleriaan ei hyväksytä poliittisten äärilaitojen riitelyä tai maahanmuuttopolitiikkaan liittyviä medioita tai kommentteja, niillä ei ole mitään viihdearvoa eivätkä ne tästä syystä sovellu Riemurasiaan.
  • Kiihottaminen kansanryhmää vastaan on kiellettyä.
  • Väkivallalla tai millään muullakaan uhkailua ei sallita, kohdistuipa se toiseen kirjoittajaan, julkisuuden henkilöön tai tuntemattomaan ihmiseen. Myöskään muita ei saa kannustaa väkivaltaan tai vainoon.
  • Linkit jotka sisältävät erotiikkaa, väkivaltaa, häiritseviä kuvia tai mainontaa ovat kiellettyjä.
  • Poistamme mainostarkoituksessa laaditut kirjoitukset, olipa mainostettava asia sitten tavara, palvelu, aate tai maailmankatsomus. Puolueen tai uskonnon kiihkeä tuputtaminen voi olla myös mainostamista.
  • Yksityiselämään kuuluvia asioita ei saa julkaista. Tämä tarkoittaa mm. puhelinnumeroita, osoitetietoja ja sähköpostiosoitteita.
  • Toistuva saman asian kommentointi on kiellettyä.
  • Mediaan liittymättömät kommentit, kuten maahanmuuttopoliikka tapahtuu foormilla. Pääset siihen tästä. Sallimme kuitenkin mediaan liittymättömät kirjoitukset tietyissä rajoissa. On myös välillä piristävää kuulla käyttäjien omia hauskoja kokemuksia elämästä.
  • Jatkuvista sääntöjen rikkomisesta ylläpidolla on oikeus antaa käyttäjälle varoitus (7 päivän kirjoitus -ja äänestyskielto) sekä räikeimmissä tapauksissa porttikielto sivustolle tai tunnuksen poisto.
  • Kaikkien näiden sääntöjen jälkeen pyritään pitämään keskustelu kuitenkin rentona.