Lähettäjä:
kidoSR-71 Blackbird
Lockheed SR-71 "Blackbird" (Mustarastas) oli yhdysvaltalainen strateginen tiedustelulentokone ja eräitä X-koneita lukuun ottamatta nopein lentokone. Koneen tyyppimerkinnässä lyhenne SR tuli sanoista Strategic Reconnaissance, eli strateginen tiedustelu. Sen nopeus ylitti virallisesti 3,3 kertaisesti äänen nopeuden. SR-71 oli niin nopea, ja lensi niin korkealla, ettei yksikään maasta laukaistava ilmatorjuntaohjus olisi saanut sitä kiinni. Vertailun vuoksi SR-71:n ennätys Atlantin ylilennossa (New York - Lontoo) on 1h 54 min, kun nopeimmalta siviilikäyttöön rakennetulta koneelta, Concordelta matkaan kului n. 3h 20 min. Tavallinen matkustajalentokone Boeing 747 käyttää matkaan noin 7 h. SR-71 rakennettiin sen jälkeen kun hyvin korkealla lentävät U-2-tiedustelukoneet pystyttiin torjumaan ilmatorjuntaohjuksilla. Suuren lentokorkeutensa ja nopeutensa ansiosta yhtäkään SR-71-konetta ei ole raportoitu pudotetuksi.
Lähettäjä: kido
Otsikko: SR-71 Blackbird
Kuvaus: Lockheed SR-71 "Blackbird" (Mustarastas) oli yhdysvaltalainen strateginen tiedustelulentokone ja eräitä X-koneita lukuun ottamatta nopein lentokone. Koneen tyyppimerkinnässä lyhenne SR tuli sanoista Strategic Reconnaissance, eli strateginen tiedustelu. Sen nopeus ylitti virallisesti 3,3 kertaisesti äänen nopeuden. SR-71 oli niin nopea, ja lensi niin korkealla, ettei yksikään maasta laukaistava ilmatorjuntaohjus olisi saanut sitä kiinni. Vertailun vuoksi SR-71:n ennätys Atlantin ylilennossa (New York - Lontoo) on 1h 54 min, kun nopeimmalta siviilikäyttöön rakennetulta koneelta, Concordelta matkaan kului n. 3h 20 min. Tavallinen matkustajalentokone Boeing 747 käyttää matkaan noin 7 h. SR-71 rakennettiin sen jälkeen kun hyvin korkealla lentävät U-2-tiedustelukoneet pystyttiin torjumaan ilmatorjuntaohjuksilla. Suuren lentokorkeutensa ja nopeutensa ansiosta yhtäkään SR-71-konetta ei ole raportoitu pudotetuksi.
Hakusanat: SR, 71, blackbird, vakoilu, tiedustelu, lentokone, ,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2016-05-21 12:20:13
+67468
<GyRo>
tuo kone on todella löysiin toleransseihin rakennettu, jokaisen paneelin väliin jää rako ja kone vuotaa polttoainetta, maassa ollessaan. tämä sen takia, koska ilmanvastus kuumentaa koneen niin kuumaksi, että kaikki ne raot kuroutuu kiinni. toisin sanoen, tämä kone toimii oikein vain kun lennetään täysiä. viiminen lento oli 1999
Aika: 2016-05-21 12:43:58
+4902
<gamorr>
GyRo löysät toleranssit ei oikein kuvasta sitä insinööritaidon näytettä mikä tuon laitteen synnyttämiseen on tarvittu. Ne kaikki lämpölaajenemisethan oli siis mikrometrin tarkasti laskettu.
Aika: 2016-05-21 12:11:06
+2225
<eku^>
siellä se odottelee että joku saa 8 kill streakin
Kommentit (34)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<slerbahuuli> Tuon härvelin moottorit suunnitellut insinööriporukka on vetänyt erittäin härskejä sieniä (kannattaa googlata, melkoista insinööripornoa).
<N-a-l-l-e> en mä tosta tiedä mutta vois vähän kuuumottaa kun olis 7 tuntia semmosen meren yllä missä ei ole maata lähettyvilläkään
<Speedyspeedy> Nähty paljon 70 ja 80luvullakin suomen yllä kun kävivät ilman lupaa kuvaamassa venäjän rajaa, jäivät kiinni housut nilkoissa ruotsin yllä kun toinen moottori meni rikki eikä päässeet ruotsalaishävittäjiltä karkuun ja he pääsivät ottamaan kuvia.
<Hugaali> Kuva Washingtonista Smithsonian museosta. Olen käynyt mustaa lintua tuolla katsomassa! Takana olevassa hallissa on avaruussukkula.. Tuon korvasivat dronet, kun ei ollut hyväksyttävää, että pilotti tippuisi koneen mukana (U2 tyyliin hengissä vangiksi).
<200306> ei kyllä raha paljoa auttas, jos tommose puikkoihin mielii ja osaavat pilotit lentään tota voi olla hieman kiven alla.
<ropootti> Siinä se jälleen on, maailman kaunein lentokone. Monellakin tapaa kaunein. Jos olisin rikas kun Roope-Ankka, niin tuollaisella lentäminen olisi vuorossa aika pian ISS:n avaruusasemalla vierailun jälkeen.
<Vepsi> Jetfire
<Paheksu> On muuten hitosti pienempi kone livenä, kuin minkä käsityksen oli kuvista saanu.
<hipinretku> kommenteista päätellen homma on tarkkaa kuin kirpun nainti, milli pieleen ja se on silimässä
<heipparallaa> Jossain dokumentissa kerrottiin, että maksimi kierroksilla vedettäessä konetta ohjattiin autopilotilla. Lentäjän itse ohjaamana, olisi hän tappanut itsensä, koska ihmisen fysiologia ei olisi riittänyt ohjaamiseen.
<DAI> GyRo: Näitten kommenttien kirjoittamisen aikaan mulla ei sattunut olemaan parempaa tekemistä. Muuten en olis näitä kirjoittanut. Sinun kommentit vain kertoo siitä, ettet tiedä mitä sana "toleranssi" tarkoittaa. Ja viimeisin kommenttisi kertoo siitä, että haluat jääräpäisesti pitää kiinni tästä sinun virheellisestä mielikuvasta sanan merkityksestä. Olkoon sitten niin. En jaksa väitellä, koska tässä ei ole mitään väittelemistä. On vain fakta ja virheellinen mielikuva vastakkain.
<realtaste> GyRo Lähes ensimmäisellä googletuksella tuli vastaan että se on vain myytti. Vaikka raot ovat suuria, se on tiivistetty teipillä joka päästää saman verran polttoainetta läpi maassa että täysiä ilmassa lentäen. Mutta koska määrä on niin vähäistä sillä ei ole käytännössä merkitystä. En tiedä enää mitä uskoa :D
<GyRo> DAI eikö sulla oikeasti ole mitään muuta tekemistä kun päteä ja korjailla muiden kommentteja? sun kommenteista on helposti 70-80 pinnaa tätä. eikö sun elämälläs ole mitään muuta sisältöä? ja niinku sanoin, ja sanon nyt kolmatta kertaa, se on rakennettu löysiin toleransseihin! siinä vaiheessa kun tuo kone lentää sitä vitullista kyytiä, ja sen pintapaneelit lämpiää siihen 250-300 asteen hujakoille, ja ne paneelit laajenee siitä lämmöstä, sitten ollaan niillä mikrometrien toleransseilla. mutta maassa sen on pakko olla väljä. eli se on väljiin toleransseihin rakennettu, EI SUUNNITELTU!
<DAI> GyRo: Löysistä toleransseista puhutaan silloin, kun mitat ei ole niin millin päälle. Eli ei todellakaan tämän koneen piirustuksissa.
<GyRo> DAI jooh no, löysiin toleransseihin se on silti RAKENNETTU. yleisesti puhutaan löysistä toleransseista, kun on aiheena jokin kappale joka ei täysin jämpti. blackbird ei todellakaan ole jämpti seisoessaan. monet pilotit kertovat koneen olleen pelottava hitaissa nopeuksissa. ei se sitä tarkoita etteikö sitä olis toimintaolosuhteessaan jotenki väljä tms. päinvastoin! se vaan lisää asian hienoutta, kun oli otettu semmoinenkin asia huomioon konetta suunnitellessa!...
<Vastaranta> Jaa, tuo mun pistämä titaanifakta olikin jo täällä. No pistetään sitten youtubevideo, jossa selitetään tuon moottorin toiminta: https://youtu.be/F3ao5SCedIk
<Vastaranta> Jenkeillä ei ollut tuon rakentamiseen tarvittavaa titaania tarpeeksi... Neuvostoliitolla oli, joten perustettiin peitefirmoja joiden kautta se titaani saatiin hankittua neukuilta.
<SIKAARGH> SuutKiinniJo Jos sulla sattuu olemaan avaruusohjelma niin on kohtuu yksinkertaista selvittää naapurin vakoilusatelliitin kiertorata ja siten selvittää minuutilleen milloin se lentää yli jostain mielenkiintoisesta ja naamioida asianmukaisesti. kyseiset koneet lensivät vielä kauan vakoilusatelliittien syntymän jälkeen.
<DAI> GyRo: Toleranssit on kaukana löysästä tuossa koneessa. Toleranssi määrittää rajat hyväksytyille mittavirheille ja tuossa on tasan varmasti otettu tarkkaan tämä lämpölaajeneminen ja muut tekiät huomioon helvetin tarkoilla toleransseilla.
<asphyx> realtaste vaikka sinun järki ei riitä ymmärtämään jotain, ei tarkoita etteikö se olisi totta.
<jon3s> Ei kuulosta yhtään niin seksikkäältä sotakoneelta suomennettuna.
<habanjeero> X-files?
<jjparnanen> http://www.sr-71.org/ Tuolta lisää tietoa ja jopa käyttöohjekirjakin.
<GyRo> realtaste totta se kuule on. http://iliketowastemytime.com/sites/default/files/sr71_blackbird_leaking_fuel_cell18.jpg ja tuossa näkyy hyvin myös paneelien väliin jäävä rako. gamorr olet aivan oikeassa!
<bluelwood> Tuo kone on todella mielenkiintoinen laite. Teknisesti ainutlaatuinen rungoltaan niinkuin GyRo mainitsi ja moottorit erilaiset kuin yleensä lentokoneissa käytettävät suihkuturbiinit. Rakenteissa käytettiin paljon titaania jota jouduttiin hankkimaan peitefirmojen kautta Neuvostoliitosta. Titaanin työstäminen ei onnistunut tavallisilla metallintyöstökoneilla, sitä varten piti kehittää paremmat menetelmät.
<realtaste> GyRo Polttoaineen vuotamista en kyllä jaksa uskoa, vaikka muuten "löysät" tolerassit olisikin.
<gamorr> GyRo löysät toleranssit ei oikein kuvasta sitä insinööritaidon näytettä mikä tuon laitteen synnyttämiseen on tarvittu. Ne kaikki lämpölaajenemisethan oli siis mikrometrin tarkasti laskettu.
<GyRo> tuo kone on todella löysiin toleransseihin rakennettu, jokaisen paneelin väliin jää rako ja kone vuotaa polttoainetta, maassa ollessaan. tämä sen takia, koska ilmanvastus kuumentaa koneen niin kuumaksi, että kaikki ne raot kuroutuu kiinni. toisin sanoen, tämä kone toimii oikein vain kun lennetään täysiä. viiminen lento oli 1999
<Arkki> https://www.youtube.com/watch?v=ZScVFtKa-f8
<OoC> Eiks toi oo se robotti?
<fretu> Wikirasia.
<BetBet> Sitten keksittiin satelliitit.
<eku^> siellä se odottelee että joku saa 8 kill streakin
<Pyyrä> On se saatanan komea. Kylmä sota 5/5.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu