Lähettäjä:
VastarantaJohn Stapp rakettikelkassa, noin 1954
"Olen elänyt hyvän elämän", ajatteli Stapp ennen kuin lähtölaskenta päättyi ja kiskoilla kulkeva rakettikelkka Sonic Wind No.1 lähetti hänet viidessä sekunnissa 1017 km/h nopeuteen ja heti sen jälkeen vesijarrut pysäyttivät kelkan 1.2 sekunnissa. G-voimia oli yli 40. Kokeen jälkeen Stappin silmien verisuonet olivat repeilleet ja lähes pullistuneet kuopistaan. Hän ei nähnyt mitään. Avokelkan vauhdissa pienet hiekanjyväset olivat läpäisseet hänen lentäjän suojapuvun sekä ihon. Koko kroppaa särki, mutta näkö sentään rupesi palautumaan melko pian. Stapp oli tuolloin 44-vuotias ilmavoimien lääkäri joka teki kiihdytys- ja jarrutuskokeita testatakseen ihmisen äärirajoja. Tarkoituksena selvittää, pystyykö lentäjä pelastautumaan heittoistuimesta yliääninopeudesta. Testit edistivät myös autoilun turvallisuutta. Osin Stappin autoteollisuudelle esittelemien koetulosten ansiosta Volvo asensi autoihinsa kolmipistevyöt vuonna 1959. Kuva 1: Sonic Windin edeltäjä "Gee Wizard", jossa oli "vain" neljä rakettimoottoria. Kuva 2: Testiajo ilmeisesti Sonic Windillä, ilman kypärää. Kuva 3: Ennätysajoneuvoon nousu(Sonic Wind). Kuva 4: Ennätysajon vesijarrutus. Video: https://youtu.be/s4tuvOer_GI
Lähettäjä: Vastaranta
Otsikko: John Stapp rakettikelkassa, noin 1954
Kuvaus: "Olen elänyt hyvän elämän", ajatteli Stapp ennen kuin lähtölaskenta päättyi ja kiskoilla kulkeva rakettikelkka Sonic Wind No.1 lähetti hänet viidessä sekunnissa 1017 km/h nopeuteen ja heti sen jälkeen vesijarrut pysäyttivät kelkan 1.2 sekunnissa. G-voimia oli yli 40. Kokeen jälkeen Stappin silmien verisuonet olivat repeilleet ja lähes pullistuneet kuopistaan. Hän ei nähnyt mitään. Avokelkan vauhdissa pienet hiekanjyväset olivat läpäisseet hänen lentäjän suojapuvun sekä ihon. Koko kroppaa särki, mutta näkö sentään rupesi palautumaan melko pian. Stapp oli tuolloin 44-vuotias ilmavoimien lääkäri joka teki kiihdytys- ja jarrutuskokeita testatakseen ihmisen äärirajoja. Tarkoituksena selvittää, pystyykö lentäjä pelastautumaan heittoistuimesta yliääninopeudesta. Testit edistivät myös autoilun turvallisuutta. Osin Stappin autoteollisuudelle esittelemien koetulosten ansiosta Volvo asensi autoihinsa kolmipistevyöt vuonna 1959. Kuva 1: Sonic Windin edeltäjä "Gee Wizard", jossa oli "vain" neljä rakettimoottoria. Kuva 2: Testiajo ilmeisesti Sonic Windillä, ilman kypärää. Kuva 3: Ennätysajoneuvoon nousu(Sonic Wind). Kuva 4: Ennätysajon vesijarrutus. Video: https://youtu.be/s4tuvOer_GI
Hakusanat: sonic, wind, nopeusennätys, rakettikelkka, john, stapp, kiihdytys, pysähdys, pysäytys, ennätys, nopea, g-voimat, g, voima, gee, wizard,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2016-05-20 08:08:02
+32071
<Tonny>
Youtuben topkommentti: "The real question is how did he fit his huge balls in this tiny vehicle"
Aika: 2016-05-20 08:48:18
+15474
<led zeppe1in 93>
John Stapp kulki kovempaa kuin Thompson-konepistoolin luoti juuri piipusta lähdettyään.
Aika: 2016-05-20 08:24:03
+55494
<Normaalijorma>
Tohonkaan kelkkaan ei tänä päivänä olisi asiaa ilman työturvallisyyskorttia.
Kommentit (27)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<Vastaranta> Jos joku löytää vielä tän kuvan, niin toi videolinkki ei toimi enää. Uusi: https://www.youtube.com/watch?v=7bL7haWMpUM
<blugggg> pls stapp
<Vastaranta> mikis- Ei kai sitä kypärää testinopeuksissa tarvita :D Tosin en tiedä mistä testistä noi ilman kypärää otetut kuvat on... Voi hyvinkin olla jostain huomattavasti kevyemmästä törmäystestistä. Tutkimukset olivat hiukka salaisia, niin taas vaikea saada selkoa.
<mikis-> Vastaranta Kappas okei:D ajattelin ihan vain noiden kuvien ja tuon selitekentässä olleen maininnan perusteella ettei kypärää ollut käytössä.. "Kuva 2: Testiajo ilmeisesti Sonic Windillä, ilman kypärää."
<Vastaranta> Ja omasta mielestä tuo kuva vesijarrusta tuo ihan tarpeeksi vauhdintuntua. Kelkka ajaa vesialtaaseen ja sylkee noin paljon vettä joka suuntaan. Pakko olla kohtuu kova vauhti päällä.
<Vastaranta> mikis- Stappilla oli mielestäni ihan umpikypärä. Ei ne olleet hölmöjä. https://youtu.be/3UEYxf4fl_A
<mikis-> led zeppe1in 93 niin, kyllä se altistusaika merkitsee todella paljon. Mutta kyllä niitä ruumiita tulis aika tiuhaan, jos (ehkäpä jossain nopeemmalla radalla kuin monaco) ajaa kolarin, eikä ole kunnolla tuettuna etenkin niskojen ja selän osalta. Umpikypäräkin olisi ollut ihan oleellinen tuossa rakettitestissa, eivät olisi silmät kärsineet niin pahasti ainakaan, jos ollenkaan.
<Cronicle> Altistumisaika sekä tuo voiman suunta vaikuttaa todella paljon, tuossa rakettikelkassa kiihtyvyys kohdistuu kohtuullisen viivasuoraan henkilöön mikä aiheuttaa verenpakkautumise päähän jonka seurauksena kyseisellä kaverilla räjähti silmistä verisuonet. Kun taas formuloissa suuret kiihtyvyydet on sivuttaisia jotka ei aiheuta lähellekkään yhtäpahoja vaikutuksia, koska veri ei pääse pakkautumaan kriittisiin alueisiin.
<led zeppe1in 93> mikis- Väitän, että kyllä tuossa elimistö jotuu kovemmalle kuin kiskaista auto Monacon avusmutkan päätyyn epätoivoisen ohitusyrityksen seurauksena josta tulee kumminkin ehkä jopa 50 geetä. Altistumis-aika vaikuttaa paljon.
<Vastaranta> booyakasha No katso tuo kuvauksesta löytyvä video. Harmi, ettei tosiaan yli tuhannen kilometrin vauhti välity valokuvista. Ikinä. Mulla on tarkoituksena kertoa näissä lähettämissäni kuvissa jotain taustaa tms paskaa mielestäni kiinnostavista aiheista. Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan tai epäilette paskanpuhumiseni todenmukaisuutta sen verta, että lähdette tekemään taustatutkimusta... Hyvä. Mission accomplished.
<mikis-> 40G on jo ihan kiitettävä määrä. Kertoo myös että miten kehitys kehittyy kun joissain F1-kolareissa G-voimien max.lukemat ovat olleet huimasti suurempia, eikä kuskille ole käynyt mitään. Tosin niissä tapauksissahan se G-voimien vaikutusaika on todella lyhyt.
<mörköjenmörkö> John "Stahp!" Stapp.
<FernandoSolo> Moni ihminen voi sanoa antaneensa terveytensä työlleen. Harvempi voi todeta parantaneensa maailmaa ja ymmärrystämme sillä.
<BetBet> Tonny Oli siinä järjen ja itsesuojeluvaiston paikalla.
<BetBet> Koe-eläimet oli sillä viikolla loppunu.
<jepjep666> Hi, I´m John Stapp and welcome to Jackass!
<reaper75> äijä kiitää tuhatta ja sataa
<LionKing138> Siinä on kyllä krapulan vaiheet numeroituna
<pikkumusta> no joo yheksänkymppiseks näemmä, aika hemmo. https://fi.wikipedia.org/wiki/John_Paul_Stapp
<pikkumusta> kauankohan eli ton jälkeen ja mihin menehtyi? osaako joku kielitaitoinen hakee?
<led zeppe1in 93> John Stapp kulki kovempaa kuin Thompson-konepistoolin luoti juuri piipusta lähdettyään.
<poseeeh> Aika härskin näköset oli silmät tuon jälkeen.
<Kakelfog> John, what are you doing? John Stapp!
<Normaalijorma> Tohonkaan kelkkaan ei tänä päivänä olisi asiaa ilman työturvallisyyskorttia.
<Tonny> Youtuben topkommentti: "The real question is how did he fit his huge balls in this tiny vehicle"
<Jiusonium> Täytyy arvostaa, kolmipistevyöt ovat paras keksintö sitten viipaloidun leivän.
<booyakasha> Ei toi vauhdin huuma oikeen välity kuvien välityksellä. Samalla lailla vois puuskuttaa pahaa krapulaansa.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu