Lähettäjä:
MolierissimoEnnen oli ilmailu mahtavampaa
Paitsi supervalta Yhdysvallat, jolla ei omituisesti ei rahat riittäneet yliääni-ohjelmaan toisinkuin Neuvostoliitolla ja pienillä Englannilla ja Ranskalla
Lähettäjä: Molierissimo
Otsikko: Ennen oli ilmailu mahtavampaa
Kuvaus: Paitsi supervalta Yhdysvallat, jolla ei omituisesti ei rahat riittäneet yliääni-ohjelmaan toisinkuin Neuvostoliitolla ja pienillä Englannilla ja Ranskalla
Hakusanat: Historia, yliäänikone, Concorde, Tupolev, lentokone, matkustus, yhdysvallat, köyhiä,
ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ
Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.
Syy
repostMediaId
Lyhyt selvitys
600
Kommentti ei liity mediaan
Eniten ääniä saaneet kommentit
Aika: 2012-11-08 13:59:46
+53926
<maxell372>
jenkeissä ääntä nopeammin kulkee sydän-ja verisuonitautien kasvukäyrä
Aika: 2012-11-08 13:49:35
+18440
<Distangel>
Tuo alimman nokka on kyl törkee
Aika: 2012-11-08 13:58:35
+22155
<svalbard>
DJamppa Kertokaahan mikä etu saavutetaan kun koneenkeula laitetaan alaviistoon? <- Lentäjä näkee laskeutuessa kiitoradan. Koneet laskeutuu nokka yläviistossa ja tuo pitkä nokka peittäisi näkyvyyden.
Aika: 2012-11-08 13:56:09
+66724
<toukkis>
ja jenkit "voitti" space racen, vaikka neuvostoliitto oli eka joka laitto onnistuneesti avaruuteen ties mitä ennen jenkkejä.
Kommentit (48)
Piilota OFF-Topic keskustelu
<KTTM> Soviet russia, good job
<Jaakkima!> Kepee vielä lentokorkeudessakin saavutetussa yliääninopeudessa? Enpä olisi uskonut että vaikuttaa niin pitkälle, mutta oppia ikä kaikki.
<kamaitachi98> Ja koskas Britit o ollut muka pieniä?
<Kepee> Itse asiassa jenkkien yliäänikoneen rakennusprojekti loppui siihen, kun testattiin mitä käy jos yliäänikone lentää kaupungin yli ääntä nopeammin. Tuloksena oli tuhansia hajonneita ikkunoita ja miljoonien korvausvaatimukset. Yliäänikonetta ei siis käytännössä olis voinu käyttää usan sisäisiin lentoihin ollenkaan, ja sen takia projekti lopetettiin. Concordellakin oli ongelmia samasta syystä, kun jotkut valtiot kielsivät ääntä nopeammat kaupalliset lennot ilmatiloissaan.
<umpa80> Sinsheimin museossa on molemmat. Concorde ja Tupolev. Ei uskois kuinka kämänen concordekin on sisältä. Saati sit neukku versio...
<aliensteelhead> Tupolevin 144 muka ensimmäinen yliääni kone, ja pyh, taas kerran virheellistä tietoa t.lentokonealan opiskelija
<WTF> colombia ensinnäkin tuo kuva on flight simulatorista. toisekseen kyllä se boeing ihan tosissaan teki kilpailijaa ja niillä oli ainakin 5 eri mallia jo suunniteltuna, joista lopullinen oli kopio concordesta deltasiipineen yms. ja kolmanneksi, miten vitussa sukkula liittyy lentokoneisiin, kun se käytännössä on tiiliskivi jossa siivet toimii lähinnä ilmajarruina?
<marazuk> svalbardin kommentiin lisäisin vielä että koneen deltasiipimallista johtuen nuo koneet laskeutuivat normaalia jyrkemmässä kulmassa (nokka korkealla) jolloin se nokka etenkin peittää näkyvyyden kiitoradalle
<seppoliina> nopeita poikia kun kolmessa kuukaudessa maailman ensimmäinen yliäänikone->yliäänen nopeutta kulkeva matkustajakone
<luumu1> anpu: höpöhöpö
<colombia> Ikävä kyllä tämä on ihan huuhaa juttu. Eli feikki. Alimmainen kuva on aika heikosti tehty leikkikuva ja Yhdysvallat ei ole koskaan yrittänyt tehdä tosissaan yli-äänikonetta kaupalliseen käyttöön. Niillä on koneita esim. SR-71 (viisinkertsinen äänennopus), puhumattakaan sukkulasta...
<Kanakotka> "Pienellä englannilla ja ranskalla", justiin juu, juurikin näin... tekijällä on maantieto ja ekonomia oikein hyvin tiedossa.
<anpu> Tupolev on kopio Concordesta, yritysvakoilua harrastettiin jo tuolloin ja tietääkseni Tupolevin käyttö ei edennyt testilentoja edemmälle.
<ddz> Abraabaa nasan budjetti ollu sillon edes kymmentä prosenttia verrattuna niitte "puolustus" menoihin
<Abraabaa> Tais jenkkien rahat kulua semmoseen pikku projektiin kun apollo-ohjelma
<Lunar Strain> Concorde on vitun siisti
<Leip> 'murica
<maksamakkara> tässä pitää tietää että concorde ei ollut milloinkaan kannattava vaan pelkkä rahareikä. ja kun tietotekniikka vielä tarjosi halvat netti kokous mahdollisuudet niin bisnesmiehillä, jotka olivat ainoat asiakkaat ei ollut mitään tarvetta hieman nopeampaan ja paljon kallinpaan matkustus tapaan.
<asdfasdfasdf> Se on siitä että miten sen rahan käyttää. USA:n armeija käyttää vuodessa sen mitä ne on antanut nasalle 30 vuoden aikana yhteensä
<^s1m0^> Niin? No entäs sitten??
<Leomir> Ehkä amerikkalaiset käyttivät rahansa apollo-ohjelmaan ja miehitettyihin kuulentoihin. Paljon siistimpää kuin jotkut rikkaiden lelut.
<madeleine> Minkä ihmeen takia tosta Boeing 2707 on pitänyt laittaa tähän, jostain tökeröstä lentosimulaattorista otettu kuva? Koneesta löytyy paljon hienompia 60-luvulla tehtyjä suunnittelukuvia.
<kaaponkouluttaja> dhusqohdoqhoq oheella ainoa kaupallisessa käytössä ollut..... coahcoiahcioq ensimmäinen yli-äänikone maailmassa. jopdwjdpoqw ....
<Seke> Itseasisasa TU-144 oli matkustajakäytössä, tosin hyvin rajoitetusti ja se vähäinenkin matkustuskäyttö loppui lyhyeen. TU-160 yliääni pommikoneet ovat sensijaan käytössä edelleenkin.
<Wolf-Hearted> Ei muuten toi ryssä versio tainnu ikinä olla matkustaja käytössä...
<Pardosa> Kummalliset nokat noilla.
<Naamapaa> osas kai ne kommunistit jotain tehdä oikein
<jabesair> vai oli tupolev 144 ensimmäinen yliäänikone maailmassa ja pah sehän oli me-262, mutta ehkä ensimmäinen ääntänopeampi matkustajakone se saattoi olla.
<TTJK> USA, suurten suunnitelmien maa...
<lehtimo> hassusti siinä sit kävi www.youtube.com/watch?v=D8rcWcBAAks
<peuraclue> Granttu, ehdotus oli muuten hyvä, mutta saa sadan ihmisen porukka venailla hetken perillepääsyä. Tuonne kun mahtuu sisään jopa kaksi ihmistä.
<Orce> Ompas taas riemuinsinöörit vauhdissa, nokka kääntyy alaspäin laskeutuessa jotta lentäjä näkisi eteenpäin, tämä siksi että tuommoisen yliäänikoneen aerodynamiikka hiljaisessa vauhdissa on (...) ja sen täytyy laskeutua hirveessä nokkapystyasennossa.
<Granttu> http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird
<Tonny> Nokkia vaivaa se, ettei tuulilasit kestäis äänen nopeutta ilman tollasta visiiriä joka ei taas voi olla paikoillaan maassa, koska koneesta ei näkis ulos mitenkään pitkän nokan takia.
<saekki> Jenkkien koneella nokka poskella
<aarnis> Nokka nousee vaakalennossa nopeasti lennettäessä ylös, eli suoraan eteenpäin. Ainoastaan nousun ja laskun aikana nokka kääntyy alas parantaen aerodynamiikkaa, eikä tuolta ohjaamosta edes näkisi laskeutessa eteenpäinkään, mikäli nokka olisi suorassa.
<Harbinger> DataFi, tossa tarkotettiin matkustajakonetta
<tuomas98> mikä noita nokkia vaivaa
<maxell372> jenkeissä ääntä nopeammin kulkee sydän-ja verisuonitautien kasvukäyrä
<svalbard> DJamppa Kertokaahan mikä etu saavutetaan kun koneenkeula laitetaan alaviistoon? <- Lentäjä näkee laskeutuessa kiitoradan. Koneet laskeutuu nokka yläviistossa ja tuo pitkä nokka peittäisi näkyvyyden.
<Turr> Joku sais nyt tosiaan hiukan pätee tosta keulan muotoilusta..
<toukkis> ja jenkit "voitti" space racen, vaikka neuvostoliitto oli eka joka laitto onnistuneesti avaruuteen ties mitä ennen jenkkejä.
<DJamppa> Kertokaahan mikä etu saavutetaan kun koneenkeula laitetaan alaviistoon?
<Strikerz0r> olis kyl mahtavaa jos tuli concordi takas.
<poppe> Nokun pitää sotia. Ei voi käyttää rahaa ihmisiin.
<ninjaganjaman> äärimmäisen kiinnostava ja tarpeellinen media
<Distangel> Tuo alimman nokka on kyl törkee
<largehc> Ruma ku petolinnun perse.
Uusimmat profiilikuvat
Foorumilla tapahtuu