Quantcast

Lähettäjä:

Molierissimo Molierissimo

Ennen oli ilmailu mahtavampaa

Paitsi supervalta Yhdysvallat, jolla ei omituisesti ei rahat riittäneet yliääni-ohjelmaan toisinkuin Neuvostoliitolla ja pienillä Englannilla ja Ranskalla

3.4 / 5 (57 ääntä)

Ennen oli ilmailu mahtavampaa - Paitsi supervalta Yhdysvallat, jolla ei omituisesti ei rahat riittäneet yliääni-ohjelmaan toisinkuin Neuvostoliitolla ja pienillä Englannilla ja Ranskalla

Julkaistu: 8.11.2012 13:35

2.5K

Lähettäjä: Molierissimo Molierissimo

Otsikko: Ennen oli ilmailu mahtavampaa

Kuvaus: Paitsi supervalta Yhdysvallat, jolla ei omituisesti ei rahat riittäneet yliääni-ohjelmaan toisinkuin Neuvostoliitolla ja pienillä Englannilla ja Ranskalla

Hakusanat: Historia, yliäänikone, Concorde, Tupolev, lentokone, matkustus, yhdysvallat, köyhiä,

3.4 / 5 (57 ääntä)

ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ

Mikäli tämä mediatiedosto on mielestäsi sopimaton tai omistat tekijänoikeudet mediatiedostoon ja haluat sen poistettavaksi, voit lähettää siitä meille ilmoituksen.

Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.

Syy

repostMediaId

Lyhyt selvitys

Merkkejä jäljellä

600

Kommentointiin liittyvät säännöt voit lukea tästä.

Kommentti ei liity mediaan

Eniten ääniä saaneet kommentit

Aika: 2012-11-08 13:59:46

+53926

<maxell372>

jenkeissä ääntä nopeammin kulkee sydän-ja verisuonitautien kasvukäyrä

217

Aika: 2012-11-08 13:49:35

+18440

<Distangel>

Tuo alimman nokka on kyl törkee

78

Aika: 2012-11-08 13:58:35

+22155

<svalbard>

DJamppa Kertokaahan mikä etu saavutetaan kun koneenkeula laitetaan alaviistoon? <- Lentäjä näkee laskeutuessa kiitoradan. Koneet laskeutuu nokka yläviistossa ja tuo pitkä nokka peittäisi näkyvyyden.

40

Aika: 2012-11-08 13:56:09

+66724

<toukkis>

ja jenkit "voitti" space racen, vaikka neuvostoliitto oli eka joka laitto onnistuneesti avaruuteen ties mitä ennen jenkkejä.

10

Kommentit (48)

Piilota OFF-Topic keskustelu

11.11.2012 20:59

<KTTM> Soviet russia, good job

09.11.2012 15:45

<Jaakkima!> Kepee vielä lentokorkeudessakin saavutetussa yliääninopeudessa? Enpä olisi uskonut että vaikuttaa niin pitkälle, mutta oppia ikä kaikki.

09.11.2012 02:23

<kamaitachi98> Ja koskas Britit o ollut muka pieniä?

09.11.2012 01:08

<Kepee> Itse asiassa jenkkien yliäänikoneen rakennusprojekti loppui siihen, kun testattiin mitä käy jos yliäänikone lentää kaupungin yli ääntä nopeammin. Tuloksena oli tuhansia hajonneita ikkunoita ja miljoonien korvausvaatimukset. Yliäänikonetta ei siis käytännössä olis voinu käyttää usan sisäisiin lentoihin ollenkaan, ja sen takia projekti lopetettiin. Concordellakin oli ongelmia samasta syystä, kun jotkut valtiot kielsivät ääntä nopeammat kaupalliset lennot ilmatiloissaan.

08.11.2012 22:43

<umpa80> Sinsheimin museossa on molemmat. Concorde ja Tupolev. Ei uskois kuinka kämänen concordekin on sisältä. Saati sit neukku versio...

08.11.2012 22:19

<aliensteelhead> Tupolevin 144 muka ensimmäinen yliääni kone, ja pyh, taas kerran virheellistä tietoa t.lentokonealan opiskelija

08.11.2012 22:04

<WTF> colombia ensinnäkin tuo kuva on flight simulatorista. toisekseen kyllä se boeing ihan tosissaan teki kilpailijaa ja niillä oli ainakin 5 eri mallia jo suunniteltuna, joista lopullinen oli kopio concordesta deltasiipineen yms. ja kolmanneksi, miten vitussa sukkula liittyy lentokoneisiin, kun se käytännössä on tiiliskivi jossa siivet toimii lähinnä ilmajarruina?

08.11.2012 21:18

<marazuk> svalbardin kommentiin lisäisin vielä että koneen deltasiipimallista johtuen nuo koneet laskeutuivat normaalia jyrkemmässä kulmassa (nokka korkealla) jolloin se nokka etenkin peittää näkyvyyden kiitoradalle

08.11.2012 20:33

<seppoliina> nopeita poikia kun kolmessa kuukaudessa maailman ensimmäinen yliäänikone->yliäänen nopeutta kulkeva matkustajakone

08.11.2012 20:32

<luumu1> anpu: höpöhöpö

08.11.2012 20:13

<colombia> Ikävä kyllä tämä on ihan huuhaa juttu. Eli feikki. Alimmainen kuva on aika heikosti tehty leikkikuva ja Yhdysvallat ei ole koskaan yrittänyt tehdä tosissaan yli-äänikonetta kaupalliseen käyttöön. Niillä on koneita esim. SR-71 (viisinkertsinen äänennopus), puhumattakaan sukkulasta...

08.11.2012 19:53

<Kanakotka> "Pienellä englannilla ja ranskalla", justiin juu, juurikin näin... tekijällä on maantieto ja ekonomia oikein hyvin tiedossa.

08.11.2012 19:48

<anpu> Tupolev on kopio Concordesta, yritysvakoilua harrastettiin jo tuolloin ja tietääkseni Tupolevin käyttö ei edennyt testilentoja edemmälle.

08.11.2012 19:13

<ddz> Abraabaa nasan budjetti ollu sillon edes kymmentä prosenttia verrattuna niitte "puolustus" menoihin

08.11.2012 18:56

<Abraabaa> Tais jenkkien rahat kulua semmoseen pikku projektiin kun apollo-ohjelma

08.11.2012 18:04

<Lunar Strain> Concorde on vitun siisti

08.11.2012 17:24

<Leip> 'murica

08.11.2012 17:11

<maksamakkara> tässä pitää tietää että concorde ei ollut milloinkaan kannattava vaan pelkkä rahareikä. ja kun tietotekniikka vielä tarjosi halvat netti kokous mahdollisuudet niin bisnesmiehillä, jotka olivat ainoat asiakkaat ei ollut mitään tarvetta hieman nopeampaan ja paljon kallinpaan matkustus tapaan.

08.11.2012 17:08

<asdfasdfasdf> Se on siitä että miten sen rahan käyttää. USA:n armeija käyttää vuodessa sen mitä ne on antanut nasalle 30 vuoden aikana yhteensä

08.11.2012 16:56

<^s1m0^> Niin? No entäs sitten??

08.11.2012 16:51

<Leomir> Ehkä amerikkalaiset käyttivät rahansa apollo-ohjelmaan ja miehitettyihin kuulentoihin. Paljon siistimpää kuin jotkut rikkaiden lelut.

08.11.2012 16:37

<madeleine> Minkä ihmeen takia tosta Boeing 2707 on pitänyt laittaa tähän, jostain tökeröstä lentosimulaattorista otettu kuva? Koneesta löytyy paljon hienompia 60-luvulla tehtyjä suunnittelukuvia.

08.11.2012 15:52

<kaaponkouluttaja> dhusqohdoqhoq oheella ainoa kaupallisessa käytössä ollut..... coahcoiahcioq ensimmäinen yli-äänikone maailmassa. jopdwjdpoqw ....

08.11.2012 15:37

<Seke> Itseasisasa TU-144 oli matkustajakäytössä, tosin hyvin rajoitetusti ja se vähäinenkin matkustuskäyttö loppui lyhyeen. TU-160 yliääni pommikoneet ovat sensijaan käytössä edelleenkin.

08.11.2012 15:27

<Wolf-Hearted> Ei muuten toi ryssä versio tainnu ikinä olla matkustaja käytössä...

08.11.2012 15:09

<Pardosa> Kummalliset nokat noilla.

08.11.2012 15:05

<Naamapaa> osas kai ne kommunistit jotain tehdä oikein

08.11.2012 15:01

<jabesair> vai oli tupolev 144 ensimmäinen yliäänikone maailmassa ja pah sehän oli me-262, mutta ehkä ensimmäinen ääntänopeampi matkustajakone se saattoi olla.

08.11.2012 14:56

<TTJK> USA, suurten suunnitelmien maa...

08.11.2012 14:46

<lehtimo> hassusti siinä sit kävi www.youtube.com/watch?v=D8rcWcBAAks

08.11.2012 14:44

<peuraclue> Granttu, ehdotus oli muuten hyvä, mutta saa sadan ihmisen porukka venailla hetken perillepääsyä. Tuonne kun mahtuu sisään jopa kaksi ihmistä.

08.11.2012 14:43

<Orce> Ompas taas riemuinsinöörit vauhdissa, nokka kääntyy alaspäin laskeutuessa jotta lentäjä näkisi eteenpäin, tämä siksi että tuommoisen yliäänikoneen aerodynamiikka hiljaisessa vauhdissa on (...) ja sen täytyy laskeutua hirveessä nokkapystyasennossa.

08.11.2012 14:38
08.11.2012 14:24

<Tonny> Nokkia vaivaa se, ettei tuulilasit kestäis äänen nopeutta ilman tollasta visiiriä joka ei taas voi olla paikoillaan maassa, koska koneesta ei näkis ulos mitenkään pitkän nokan takia.

08.11.2012 14:24

<saekki> Jenkkien koneella nokka poskella

08.11.2012 14:22

<aarnis> Nokka nousee vaakalennossa nopeasti lennettäessä ylös, eli suoraan eteenpäin. Ainoastaan nousun ja laskun aikana nokka kääntyy alas parantaen aerodynamiikkaa, eikä tuolta ohjaamosta edes näkisi laskeutessa eteenpäinkään, mikäli nokka olisi suorassa.

08.11.2012 14:20

<Harbinger> DataFi, tossa tarkotettiin matkustajakonetta

08.11.2012 14:11

<tuomas98> mikä noita nokkia vaivaa

08.11.2012 13:59

<maxell372> jenkeissä ääntä nopeammin kulkee sydän-ja verisuonitautien kasvukäyrä

217
08.11.2012 13:58

<svalbard> DJamppa Kertokaahan mikä etu saavutetaan kun koneenkeula laitetaan alaviistoon? <- Lentäjä näkee laskeutuessa kiitoradan. Koneet laskeutuu nokka yläviistossa ja tuo pitkä nokka peittäisi näkyvyyden.

08.11.2012 13:58

<Turr> Joku sais nyt tosiaan hiukan pätee tosta keulan muotoilusta..

08.11.2012 13:56

<toukkis> ja jenkit "voitti" space racen, vaikka neuvostoliitto oli eka joka laitto onnistuneesti avaruuteen ties mitä ennen jenkkejä.

08.11.2012 13:54

<DJamppa> Kertokaahan mikä etu saavutetaan kun koneenkeula laitetaan alaviistoon?

08.11.2012 13:53

<Strikerz0r> olis kyl mahtavaa jos tuli concordi takas.

08.11.2012 13:50

<poppe> Nokun pitää sotia. Ei voi käyttää rahaa ihmisiin.

08.11.2012 13:49

<ninjaganjaman> äärimmäisen kiinnostava ja tarpeellinen media

08.11.2012 13:49

<Distangel> Tuo alimman nokka on kyl törkee

08.11.2012 13:49

<largehc> Ruma ku petolinnun perse.

Foorumilla tapahtuu

Jonossa on 29 mediaa! Lähetä uusi kuva/video tästä.
Lähetä uusi media

Ei kyselyä tälle päivälle. Lisää uusi kysely tästä.

SAMANKALTAISIA

Täydellinen aloitus poolissa

11 956 katselukertaa

Jos kahvimainos olisi realistinen

19 856 katselukertaa

Trampoliiniharjoitus

12 708 katselukertaa

3D mallinnusta ennen tietokoneita

14 826 katselukertaa

Kommentointiin liittyvät säännöt

  • Pyri kunnioittamaan muita kirjoittajia ja heidän mielipiteitään.
  • Merkitse kommenttisi lähetysvaiheessa off-topiciksi mikäli se ei liity mitenkään itse mediaan.
  • Ylläpidolla on oikeus poistaa kommentti ilman mitään erillistä ilmoitusta.
  • Jylppy-Galleriaan ei hyväksytä poliittisten äärilaitojen riitelyä tai maahanmuuttopolitiikkaan liittyviä medioita tai kommentteja, niillä ei ole mitään viihdearvoa eivätkä ne tästä syystä sovellu Riemurasiaan.
  • Kiihottaminen kansanryhmää vastaan on kiellettyä.
  • Väkivallalla tai millään muullakaan uhkailua ei sallita, kohdistuipa se toiseen kirjoittajaan, julkisuuden henkilöön tai tuntemattomaan ihmiseen. Myöskään muita ei saa kannustaa väkivaltaan tai vainoon.
  • Linkit jotka sisältävät erotiikkaa, väkivaltaa, häiritseviä kuvia tai mainontaa ovat kiellettyjä.
  • Poistamme mainostarkoituksessa laaditut kirjoitukset, olipa mainostettava asia sitten tavara, palvelu, aate tai maailmankatsomus. Puolueen tai uskonnon kiihkeä tuputtaminen voi olla myös mainostamista.
  • Yksityiselämään kuuluvia asioita ei saa julkaista. Tämä tarkoittaa mm. puhelinnumeroita, osoitetietoja ja sähköpostiosoitteita.
  • Toistuva saman asian kommentointi on kiellettyä.
  • Mediaan liittymättömät kommentit, kuten maahanmuuttopoliikka tapahtuu foormilla. Pääset siihen tästä. Sallimme kuitenkin mediaan liittymättömät kirjoitukset tietyissä rajoissa. On myös välillä piristävää kuulla käyttäjien omia hauskoja kokemuksia elämästä.
  • Jatkuvista sääntöjen rikkomisesta ylläpidolla on oikeus antaa käyttäjälle varoitus (7 päivän kirjoitus -ja äänestyskielto) sekä räikeimmissä tapauksissa porttikielto sivustolle tai tunnuksen poisto.
  • Kaikkien näiden sääntöjen jälkeen pyritään pitämään keskustelu kuitenkin rentona.